Kura 3,5-åring med "nattskräck/vargskräck", hur gö

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
kocken

Inlägg av kocken »

Tack igen Miar70,

Jag har försökt med allt tycker jag, jag sitter hos henne så hon får prata om det hon känner för, jag kliiiiiar på ryggen etc (allt detta innan "Natti natti-ramsan"). Men hur jag än gör så slutar det med samma visa. Det känns som att problemet är att jag fastnar där vid sängen. Hon vill helst att jag ska sitta vid henne tills hon somnar och det är ju inte meningen för hon har lärt sig att somna själv, (som du kan läsa tidigare i denna tråd) så det vill jag inte ta ifrån henne.

Suck :cry:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!
Jag funderar...
Jag tror vi behöver en liten handlingsplan här :wink:
Vad säger du om detta:

:arrow: mamma letar fram attityden och är tvärsäker och tvekar inte i kväll :!:

:arrow: ni skrattar och nattar som vanligt, och du ger en lugn, inte för lång, nattikram :!:

:arrow: du säger lugn och stilla "nu går jag och sätter mig här ute, jag måste läsa i tidningen/skriva på datorn/sticka etc... :!:

:arrow: du går ut med en hög, bestämd ramsa, sätter dig på en stol utanför hennes dörr, med dörren på glänt så att hon kan skymta och höra dig :!:

:arrow: du är fasligt upptagen! Tittar inte på henne och svara hennes skrigk och frågor med din lugna, stadiga ramsa :!:

:arrow: OM hon kliver upp, eller det blir riktigt ledset, går du in, lägger henne ner, utan ord, och håller henne över ryggen, solfjädrar, och ut med ramsan när hon lugnat sig :!:

:arrow: nu är det inte meningen att du ska fastna på stolen, sen utökar du och går ifrån vartefter :!:

Vad säger du om detta?

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar 70 :wink: :D Myggan är ett underbart konstruktivt exempel.
kocken skrev:Ska jag slita mig loss och gå därifrån och ramsa fast hon kommer springande efter mig? Det känns så hjärtlöst att ignorera hennes ångest!
:D Om du inte känner att du kan genomföra det Miar 70 föreslår, viket är det enda rätta :oops: :roll: så gå andra vägen. Låt lilla barnet ta konsekvenserna av sitt springande och klamrande och sin "ångest" (som du ju givetvis förstärker / installerar med dina miljoner orosvargar :cry: ).

Ta alltså upp henne och sätt dig med henne i knäet i soffan eller på annan tråkig plats, med ljuset på men ingen som helst underhållning. Och sitt där och sitt där och sitt där. Utan att prata och utan att göra någonting. "Då sitter vi här."

Tills hon tröttnar, för det gör hon. Vad hon än säger (och det gör hon) svarar du med ditt sakliga och tämligen uttråkade "vi sitter här". Och jag talar timmar. Se det som en minikur :!: Låt det ta tre nätter.

Sitt, sitt och sitt. Det händer absolut ingenting, för på natten händer ingenting.

Till slut kan du sakligt förhöra dig: "Vill du sova nu :?: " Skulle något som helst annat förslag uppkomma, svarar du bara enligt goddag-yxskaft: "Vi sitter här." Och håller henne i knäet, lagom uttråkad.

Ha inte för bråttom bara, eller bråttom alls! Låt henne tråka halvt ihjäl sig. Prata inte. Vänta ut henne.

PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, är budskapet. Så visst kan man sitta i natten och glo på ingenting, om man tycker det år roligare än att sova så skönt.

Förstår du :?:

Sluta dutta och sluta bekymra dig :!: Ty vad man än har för bekymmer här i världen, är budskapet, tar man hand om dem på dagarna.

Det gäller oss alla :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kocken

Inlägg av kocken »

Tack båda för era inlägg - det är ju så självklart när man får det på print. Synd att man inte kan fatta själv :!: :lol:

Sedan mitt senaste inlägg så har det inte varit några problem vid nattningen, därav har jag inte kört någon minikur a´la Miar70 ovan.

Numer försäkrar hon sig bara varje kväll (efter sagan) "-I natt vill jag inte drömma". Jag har då svarat: -Då gör du säkert inte det...

Är jag helt korkad :?: :? Vad tycker ni att jag ska ge för självklart svar :?: :wink:

Kram :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härliga nyheter, kocken :D :!:
Eftersom era nattningar funkar och nätterna är lugna, så har du svaret där tycker jag :!:
Fortsatt lycka till, bra jobbat :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "