Tack, miar 70

Myggan är ett underbart konstruktivt exempel.
kocken skrev:Ska jag slita mig loss och gå därifrån och ramsa fast hon kommer springande efter mig? Det känns så hjärtlöst att ignorera hennes ångest!

Om du inte känner att du kan genomföra det Miar 70 föreslår, viket är det enda rätta

så gå andra vägen. Låt lilla barnet ta konsekvenserna av sitt springande och klamrande och sin "ångest" (som du ju givetvis förstärker / installerar med dina miljoner orosvargar

).
Ta alltså upp henne och sätt dig med henne i knäet i soffan eller på annan tråkig plats, med ljuset på men ingen som helst underhållning. Och sitt där och sitt där och sitt där. Utan att prata och utan att göra någonting. "Då sitter vi här."
Tills hon tröttnar, för det gör hon. Vad hon än säger (och det gör hon) svarar du med ditt sakliga och tämligen uttråkade "vi sitter här". Och jag talar timmar. Se det som en minikur

Låt det ta tre nätter.
Sitt, sitt och sitt. Det händer absolut ingenting, för på natten händer ingenting.
Till slut kan du sakligt förhöra dig: "Vill du sova nu

" Skulle något som helst annat förslag uppkomma, svarar du bara enligt goddag-yxskaft: "Vi sitter här." Och håller henne i knäet, lagom uttråkad.
Ha inte för bråttom bara, eller bråttom alls! Låt henne tråka halvt ihjäl sig. Prata inte. Vänta ut henne.
PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, är budskapet. Så visst kan man sitta i natten och glo på ingenting, om man tycker det år roligare än att sova så skönt.
Förstår du
Sluta dutta och sluta bekymra dig

Ty vad man än har för bekymmer här i världen, är budskapet, tar man hand om dem på dagarna.
Det gäller oss alla