Kura 3,5-åring med "nattskräck/vargskräck", hur gö

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
kocken

Kura 3,5-åring med "nattskräck/vargskräck", hur gö

Inlägg av kocken »

Tänkte börja kura min dotter men har några frågor först.

Jag tror inte att det blir några större problem med insomningsproceduren men däremot anar jag problem eftersom hon i stort sett vaknar varje natt någon gång mellan 22 och 02 och skriker och sparkar som om det gällde livet. Jag menar, det kommer inte funka att lägga ner henne och ramsa eftersom hon sparkar och slår allt som rör sig och dessutom har ett skrik som inte går att överrösta.

Är det någon som har haft samma problem och lyckats?

Tacksam för all hjälp!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Jag kan inte tänka mig att du/ni inte fortfarande är starkare än er lilla 3,5-åring. Vi får vara glada att hon inte är tonåring :roll:

Hon ska alltså hållas kvar i sängen. Det är förutsättningen för att hon ska kunna sova: man ligger i sängen. Använd solfjädern (se Verktygslådan). Håll den statisk, kraftfull och ordlös tills barnet tystnar och är sömntung i hela lilla kroppen. Släpp inte taget förrän dessa två mål är uppnådda. Så jobbigt som första gången blir det aldrig mer.

Gå ut sedan med en glad och betryggande, nästan hurtig, ramsa x4 enligt Lathunden.

Hon har fastnat i ett mönster här som måste brytas, för hennes egen skull (förstås). Så kura :!:

I Sova hela natten-kuren ingår som ett ytterst viktigt element Skrattet-till-go'nattet. Troll spricker i solsken. Vad hon än bearbetar med sina numera systematiserade (mar)drömmar, behöver hon lätta på bagaget hon samlat på sig inför natten, och där är skrattet oslagbart. Försumma aldrig att få henne att skratta varje dag och helst så att hon riktigt kiknar :!:

Tolv timmars nattsömn behöver hon. En liten middagslur eller åtminstone vila därutöver skulle inte skada. I så fall alltid vid samma tid.

Lycka till och återkom :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kocken

Inlägg av kocken »

Tack snälla för uppmuntran, det här ska gå fint. Jag återkommer med hur det går! :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:

Och glöm inte att läsa på. Läsa på, läsa på - för att haffa Attityden :wink: så den håller även kl 4 på morgonen. Typ :lol:
kocken

Inlägg av kocken »

Jag läser så ögonen blöder, men jag undrar två saker till som jag inte finner svar på.

När hon har somnat på kvällen. Ska dörren vara öppen och ska jag i så fall släcka lampan utanför hennes rum?

Tack igen :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Som du ser i Lathunden: låt dörren stå på glänt. De första två nätterna får man räkna med att vaka för att kunna vara på plats genast och agera enligt Lathunden. Då är man alltså uppe och släcker inte utanför. Vilket man an göra natt 3 och 4, då man också kan räkna med att slumra till mellan varven :wink: Fortfarande dock "ovanpå", inom direkt hörhåll.
kocken

Inlägg av kocken »

Hej igen,
Började kura i fredags, fredagskväll/natt var därför ganska stökig med mycket gråt, skrik och spring. Jag gick tillbaka med henne till sin säng, ramsade och satte mig utanför. Hon somnade om fort alla gångerna.

Lördagsnatt vaknade hon 3 ggr och kom in och ville sova hos mig. Gjorde som fredagnatt, ramsade och satte mig utanför.

Söndagsnatt lika som lördag.

Måndagnatt, vaknade hon 2 ggr och jag gick tillbaks med henne och ramsade, satte mig utanför och hon somnade om.

Är det normalt att de kommer rantande varje natt (hon protesterar inte längre när jag går tillbaka med henne till sin säng) eller gör jag något fel?

Ett annat problem. Sista gången hon vaknar brukar vara runt 5 på morgonen och klockan ringer 5.45. Hon hinner alltså inte somna om (eftersom hon är ganska pigg vid den tiden) innan klockan ringer. Hur ska jag bära mig åt då? Jag har gjort som tidigare, ramsat och satt mig utanför hennes dörr och väntat på att hon ska somna om men hon hinner som sagt inte. När sedan klockan ringer blir det lite knasigt eftersom jag alldeles nyss sagt att det fortfarande är natt (för att hon ska somna om). Hur ska jag göra?

Vänliga hälsningar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej kocken :D

Jag är övertygad om att nattvandringarna kommer att upphöra med det snaraste - bara du är konsekvent och gör som du gör nu :!:

Angående tidiga mornar, så är det enda du kan göra är att ge henne förutsättningarna att sova, tvinga henne går ju inte, och så länge hon ligger nöjd i sån säng, ingrip inte, förrän det är morgon! Skulle hon skrika/gnöla/protestera mot att inte få gå upp, vänta tills hon är tyst och DÅ gör du godmorgon :!:
Saken är den att hon ska känna att det är DU som har koll när morgonen börjar, inte hon :wink:

Hoppas natten varit bra,rapportera gärna :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kocken

Inlägg av kocken »

Hej och tack för ditt svar,

I natt måste hon ha vaknat någon gång efter halv 5 (då jag var upp på toa), tyvärr vaknade jag 5.45 av att hon låg brevid mig och sov!! Jag har alltså inte märkt att hon smygit sig upp i sängen och somnat!! (Kan bero på att jag inte sovit själv sedan i fredags). Har jag sabbat allt nu tror du?? :? Det är så typiskt nu när hon äntligen sovit en hel natt i sin säng.

Hur reparerar jag det här?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

En gång är ingen gång.Se framåt nu, det här ska ju inte hända igen - eller hur :?: OM det händer, du vaknar med henne i sängen, gå då tillbaka med henne till sin säng!
Du har INTE sabbat allt :!:
Kör på som vanligt du ikväll/natt!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kocken

Inlägg av kocken »

Hej igen,

Allt går bra måste jag säga, hon vaknar fortfarande väldigt tidigt mellan kl 4 och 5 på morgonen men det slutar väl så småningom hoppas jag.

Några frågor till, hur länge ska man köra "sitta på stol utanför rummet" tricket, bör man sluta med detta efter ett tag och hur gör man? Det kommer naturligtvis att ifrågasättas :)

Tänkte även börja kura vår 6-månaders kille inom kort eftersom han har som vana att äta ca 3 ggr per natt och däremellan vakna ett par ggr :!: När kan jag börja med detta utan att störa kurningen av 3,5-åringen. Jag befarar att hon kommer att vakna av hans skrik de första nätterna och det blir lite körigt att kura 2 samtidigt.

Tack och Ha en bra dag!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

vad skönt att höra att allt går bra, förutom vargtimmen då som ju faktiskt brukar spöka ett tag... Men med rätt attityd och med verktygen kommer det problemet också att vara löst snart :!:

S nu är det dags för halvåringen att bli ett kurbarn :D
Jag tycker nog ni kan bestämma er för ett datum nu, er stora vet vad som gäöller och sover gott, så vaknar hon tar ramsan även på henne!
Ska de sova tillsammans, så tycker jag ni kan kura lillen i ett annat rum de första nätterna, för att flytta in honom när sömnen sitter :!:

Och att sitta på stolen utanför rummet kan ni sluta med nu - såklart kommer det att "frågas" men nu har ni svaren, så bort med stolen, ramsa och gå! Skulle frågorna komma med att hon springer upp, så in och ner med henne i sängen igen, inget prat bara ner. Var beredda på det, så hon knappt hinner ur, men fastna inte på stolen nu :!:

Fortsatt lycka till med de små!
Kram Mia
kocken

Inlägg av kocken »

Tack snälla du, en fråga bara. Ska jag tala om för henne att "ikväll tar vi bort stolen" eller ska jag bara ta bort den utan förvarning?

Hälsningar Kocken
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: Säger du "Ikväll tar vi bort stolen" i stor stil tror lilla älsklingen säkerligen att det är något fel som är trasigt :!:

Så gör inte det :wink: Låt den stå, låt ramsan regera vid behov - hurtig och "självklar" - och sedan, om och när du vet att hon är vaken och kan se dig/stolen, kan du få syn på stolen och prata med den. "Och här står du, ja, du ska ju sova nu, du med. Go'natti med sig!" Varpå du återbördar stolen till sin ursprungsposition och gör lite andra trevliga ljud i huset. I den beramade Attityden av Självklarhet.

Stolar är också familjemedlemmar :wink:
kocken

Inlägg av kocken »

Just ja, glömde det... :D

Tack för bra tips!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "