Jag är inte särskilt erfaren men har ett tips som kanske kan hjälpa ibland. Om du vet att lillen fått i sig massor av mat och bör kunna sova 2 timmar, så gör som vanligt, lägg honom i vagnen och låt honom somna där. När han sen sovit ca 40 minuter så ta en promenad precis då. Om du orkar (jag var dödstrött första två månaderna så det kändes nästan oöverstigligt...) så gå gärna resten av sovtiden (1h20min) men i alla fall över 20 minuter (så han är i djupsömn igen eftersom han då sovit en timme) eller kanske över 50 minuter så han sovit mer än (40+50=90=1h30min) 1,5 h dvs förbi nästa naturliga sömnrytms-skarv. Ett alternativ (som du kanske fått tips om redan?) är att sakta rulla vagnen fram och tillbaka inne i förebyggande syfte.
När min Rufus var ca 2,5 månader så gjorde jag så här i några dagar (och fick god hjälp av morfar och mormor och pappa förstås) och det hjälpte mycket. Han blev liksom van att sova förbi sina skarvar. Sen fick vi hem larmet och bytte till magläge och då blev skarvarna ännu mindre.
När det gäller osäkerhet och oförmåga har vi alla varit (eller är ofta fortfarande) där. Jag tycker det går bra för dig! Det tar tid för poletten att trilla ner, om inte för bäbis så för föräldrarna...
Lycka till!
Kram
/Ewa