Hjälp, min två månaders bara skriker!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Loviset!

Jag är inte särskilt erfaren men har ett tips som kanske kan hjälpa ibland. Om du vet att lillen fått i sig massor av mat och bör kunna sova 2 timmar, så gör som vanligt, lägg honom i vagnen och låt honom somna där. När han sen sovit ca 40 minuter så ta en promenad precis då. Om du orkar (jag var dödstrött första två månaderna så det kändes nästan oöverstigligt...) så gå gärna resten av sovtiden (1h20min) men i alla fall över 20 minuter (så han är i djupsömn igen eftersom han då sovit en timme) eller kanske över 50 minuter så han sovit mer än (40+50=90=1h30min) 1,5 h dvs förbi nästa naturliga sömnrytms-skarv. Ett alternativ (som du kanske fått tips om redan?) är att sakta rulla vagnen fram och tillbaka inne i förebyggande syfte.

När min Rufus var ca 2,5 månader så gjorde jag så här i några dagar (och fick god hjälp av morfar och mormor och pappa förstås) och det hjälpte mycket. Han blev liksom van att sova förbi sina skarvar. Sen fick vi hem larmet och bytte till magläge och då blev skarvarna ännu mindre.

När det gäller osäkerhet och oförmåga har vi alla varit (eller är ofta fortfarande) där. Jag tycker det går bra för dig! Det tar tid för poletten att trilla ner, om inte för bäbis så för föräldrarna... :) Det är helt okej. Så småningom så blir det lättare och bättre och det är det som är poängen, inte att göra allt rätt hela tiden!

Lycka till!
Kram
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Snälla nån hjälp mig! :cry:
Idag har det varit precis som förut.
Han har varit vaken i 8 timmar i sträck nu sen em.
Vägrat somna, vägrat äta.

Jag behöver konkreta svar.
Rakt av.

1. När det är dags för lur, hur vagnar jag?

Alltid vagna lite? Börja när han gnäller? Skriker?
Hur länge ska man vagna? Tills han är tyst? Sömntung? Tills han slappnar av?
Hur länge ska jag hålla på? När ska jag mata igen om han inte somnar?
Omhan inte somnar efter det heller trots vagning? Vad gör jag?

2. Om han vaknar mitt i en lur, hur gör jag?

Inom 45, ska jag vagna då? Efter det mata?
Om jag måste vagna honom i en kvart ska jag mata då eftersom det gått mer än 45?
Ska jag fullfölja ett helt vakenpass då eller bara mata och lägga igen?
Om han inte somnar om av vagning, vad gör jag då? Vagnar mer? Matar mer?
Efter hur mycket trilskande ska jag fullfölja ett vakenpass?

Barnaboken hinner jag aldrig läsa så pass mycket av att jag får en helhetsbild.
Snälla, jag behöver verkligen hjälp och konkreta svar.
Det här går inte längre.

Tacksam.
Har en liten liten W född 25 Februari 2007.
Standardmodellerad sedan 29 April 2007.

http://loviset.bilddagboken.se <--- Massa bilder på oss!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

1. Här är en länk på hur man vagnar.
Kan avslöja att jag köpte SHN boken med DVDn just BARA för att få se vagningstekniken. :roll:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10

(knuffa iväg vagnen - Håll inte - och haffa i sista sekunden.) TorpSara kanske kan beskriva detta bättre, jag hamnar bara i vagningsträsket... :roll:

2. Här är jag lite tuff mot dig, men du har fått svar på just detta flera gånger.... läs tråden igen. :wink:

Så nu tillämpar jag ett annat verktyg.... jag backar........*backar*

Hur gick natten för er? Nya tag idag och inte se bakåt :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Loviset skrev: 1. När det är dags för lur, hur vagnar jag?
Kraftigt. Skicka iväg med ett knyck, en rejäl putt! Hugg tag och knyck den emot dig. Ta emot med en knyck/fånga liksom vagnen med handflatorna så att det blir ett "tågstopp". Men se till att få en rytm i det, det kan vara svårt första gångerna, bra att ha nått tungt att öva med... Sen när han är lugn, tyst, och sömntung slutar du.
Alltid vagna lite? Börja när han gnäller? Skriker?
Ja, nu i början tycker jag att du ska det. För att markera. SEN, när det här sitter om ett par veckor/någon månad, då ska du backa ordentligt! Men nu måste du visa honom vägen och svara på minsta fråga. Snabbt och konsekvent.
Hur länge ska jag hålla på? När ska jag mata igen om han inte somnar?
Du verkar nöjd med matningen. Vet du att han ätit ok så dra på. Det kan ta 20 minuter ibland, mer någon enstaka gång. Tjura på! :twisted: VÄGRAR han att lugna sig så matar du, vagnar du rätt ska han bli knäpptyst.
Omhan inte somnar efter det heller trots vagning? Vad gör jag?
2. Om han vaknar mitt i en lur, hur gör jag?
Envisas! Jag vagnade i 30-40 minuter ibland i början... Men jag gav mig ALDRIG. :twisted: Så länge han inte gråter kommer han att somna, om inte annat för att han är skapt så. Man BLIR trött med jämna mellanrum om man är så liten! Alla blir det.
Inom 45, ska jag vagna då? Efter det mata?
Om jag måste vagna honom i en kvart ska jag mata då eftersom det gått mer än 45?
Händer det att han vaknar inom 45? I sånt fall: Mata i vagnen. Sen vagna. Inget vakenpass.
Om han inte somnar om av vagning, vad gör jag då? Vagnar mer? Matar mer?
Efter hur mycket trilskande ska jag fullfölja ett vakenpass?

Igen: Så länge han inte gråter kommer han att somna, om inte annat för att han är skapt så. Man BLIR trött med jämna mellanrum om man är så liten! Alla blir det. Envisas! Visa att du är envisare! DU vet vad som är bäst för honom, och är tjurigare!! :D Jag tog aldrig upp inom sovtiden efter två månader. Med marginalkvart ibland, ett TYST barn. Men 9 av 10 gånger somnade han om. Till slut. Första två veckorna var trassligast i skarvarna, sen gav det sig mer och mer.
Barnaboken hinner jag aldrig läsa så pass mycket av att jag får en helhetsbild.
Ta en bit i sänder. :thumbsup:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

TorpSara skrev:
Loviset skrev: 1. När det är dags för lur, hur vagnar jag?
Kraftigt. Skicka iväg med ett knyck, en rejäl putt! Hugg tag och knyck den emot dig. Ta emot med en knyck/fånga liksom vagnen med handflatorna så att det blir ett "tågstopp". Men se till att få en rytm i det, det kan vara svårt första gångerna, bra att ha nått tungt att öva med... Sen när han är lugn, tyst, och sömntung slutar du.
Sluta med ett par skak, och dunka gärna rytmiskt i långsamt handtaget 4/8/16 gånger. Det kan sen helt ta över från vagningen och med det kan du sen sätta ramsan i samma rytm. :idea:
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Tack ack tack tack tack!

:heart: :heart: :heart:

Jag tycker ju jag vagnat hårt, men då kanke jag inte vagnat tillräckligt hårt då. >.<
Jo, en film där man kunde se HUR skulle suttit perfekt.

Sen hör ju till saken att på morgonen, efter första passet, somnar han på tre röda när jag lagt ner honom vaken i vagnen.
Så jag förstår inte vad som blir så fel frammåt em.. Knepigt det där.
Men då ska jag alltså hålla 2-2, ligga i vagnen 2 timmar oavsett om han sover eller ej?
Låter ju faktiskt vettigt, tillsut kanske han fattar att de två timmarna han ligger där är det lika bra att sova.. xP

Förresten har jag tänkt på en sak.
Torsmamma föreslog ju ett skynke över vagnen när det är sovdags, men då ser jag ju inte om han är pigg, sömtung eller redan har somnat, så det skippar jag nog. Däremot kanske det går att slänga över ett när man ska ut? Om han redan sover menar jag. Annars blir ju ljuskillnaden ENORM!

Nu känns det som jag har massa ess i rockärmen. Tack så hemskt mycket igen! Ni är guldvärda och borde få varsit nobelpris i tålamod! :D

Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

TorpSara>> Tipset om att mata i vagnen var skitbra ju. :thumbsup:
Så enkelt, men så andvändbart!
Man tänker ju oftast att man ska ta upp dem för att mata, men det behövs ju inte! Ammande kan ju pumpa för att ha vid just sånna tillfällen. :D

Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Loviset!

Tänkte bara skriva en sak om en liten detalj. Något som förbryllade mig i början var att man skulle vagna tills barnet tystnade, och inte för mycket, men att det samtidigt kunde ta upp till 20 eller 45 minuter. Det blev lite motsägelsefullt för mig. Till slut hittade jag att AW menar att effektiv vagning ska göra att barnet lugnar sig, tystnar, inom 2 minuter. Då avslutar du som TorpSara skrev med skak i handtaget. Sen, om knodden börjar skrika igen (inte bara gnöla eller "prata") så börjar man om. Totalt sett ska man vagna mindre mängd tid än man inte vagnar, om du fattar. Och totalt sett kan det alltså ta en halvtimme eller mer (?) men varje vagningsomgång är kortare än 2 minuter.

Någon mer erfaren får gärna kommentera eller tillägga!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Nemita>> Det är så jag gjort, men jag tror mer jag vagnat fel. Inte haft det där knycket man ska ha riktigt.
Men det börjar arta sig. :D
Tack! ^^

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Loviset skrev:Sen hör ju till saken att på morgonen, efter första passet, somnar han på tre röda när jag lagt ner honom vaken i vagnen.
Så jag förstår inte vad som blir så fel frammåt em.. Knepigt det där.
Men då ska jag alltså hålla 2-2, ligga i vagnen 2 timmar oavsett om han sover eller ej?
Ja, många piggar på sig mot kvällen, och det brukar vara svårt att få till sistasovningen då. Andra är morgonsociala men kvällströtta.
Vi hade, vid tre månader ungefär hamnat i 2-2,5-45-20 i sömnpass. Fyra stycken alltså, tills vi kunde skippa den sista 20-minutraren.

Håll 2-2, men tänk på att om han somnar sent kan du ju få ta till maginalkvart/marginalhalvtimme. Men du verkar ha fått bra känsla för "sömnkontot", så det är bara att pussla. :wink: Sen, om nån vecka eller två, så känner du ju hur ni vill ha det. ÄLSKAR han sin morgonlur, eller som i vårt fall, mittenluren, så kan den ju få bli längre (vi hade tre timmar ett tag! :shock: ) till förmån för någon evigt trasslande lur, som kan bli kortare(typ kvällsluren i vårt fall).
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nemita! :thumbsup: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Loviset skrev:Förresten har jag tänkt på en sak.
Torsmamma föreslog ju ett skynke över vagnen när det är sovdags, men då ser jag ju inte om han är pigg, sömtung eller redan har somnat, så det skippar jag nog. Däremot kanske det går att slänga över ett när man ska ut? Om han redan sover menar jag. Annars blir ju ljuskillnaden ENORM!
Det finns ju inget som hindrar att när du vagnat klart och skall gå slänger över tyget, då är det ju fortfarande det sista han ser om man säger. Du kan även ha en glugg öppen under tiden och sen dra för när du går från vagnen. Tanken är att du inte vill att han skall somna genom att SE dig!

Ligger han på mage i vagnen?

TorpSara och Nemita! Tack för att ni talar om HUR vagning skall ske :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

TorpSara>> Ja än är det svårt att avgöra, för idag har han trasslat som tusan på morgonluren. Även om han somnade gott till den först.

En fråga bara.. Den här två minuters grejen, är det bara LUGN han ska bli inom två minuter eller ska han bli sömntung med?
Om han blir lugn men inte sömntung inom två minuter kan jag ändå fortsäta vagna tills han blir just sömntung?
Inte för att jag egentligen kan se det i det mörka sovrummet.. S:

Kommer bara på fler och fler frågor.
Jag flaskmatar ju, så jag finner det lite svårt att om han inte blir lugn inom 45 minuter hinna värma en flaska med ersättning. För han ska ju inte upp, och dessutom får jag ju inte lyfta upp honom om han skriker.
Och nu när jag vagnat av och till i 45, och ändå lyckades springa ut i köket i omgångar för att värma en flaska, gav jag honom den men efter 5 mnuter skrek han med nappen i munnen (brukar han göra även på vakenpassen.
Vände honom tillrätta och han somnade. Men efter 5 minuter vaknar han IGEN! Mer mat?
Fattar nada..

Krångligt det där med vagnandet.
Sen har jag kommit på att det KÄNNS mycket längre än det är. :P

Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Flaksna tog ha inte igen och vagna funkade inte, skrek mer för varje vagntag.. :C

Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

TorsMamma>> Jo det förståss.. det kanske man ska testa.. :D
Ha ligger på rygg, har inget andningslarm. :l
La honom faktiskt på mage sista minuterna men så skrek han ÄNNU mer.

Dessutom vagnar jag nog FÖR hårt för både han och liften glider fram och tillbaka i vagnen.
Tillslut ligger nästan hela han nere vid fotändan. :C

Nu har jag tagit upp honom fast han skrek för ha BLEV verkligen inte lugn, och han skulle ändå börjat vakenpasset om en kvart.
Och nu sitter han här bredvid hur lugn som helst.
Som sagt, jag fattar NADA!

Skit att jag inte ska fatta vad han vill!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"