Hjälp, min två månaders bara skriker!
Hjälp, min två månaders bara skriker!
Vet inte var jag ska börja eller hur jag ska förklara.
Hans symptom är väldigt kolikliknande.
Men benämningen kolik är ju väldigt svävande och jag vägrar köpa att det inte går att göra något åt.
Lite bakrundsfakta:
Jag är ensamstående och har ingen att vända mig till om hjälp.
Han flaskmatas då han sväljer otroligt mycket luft när han ammas (bara med ersättning än men bröstmjölk skall pumpas så småning om).
Och luft i magen verkar göra väldigt ont.
Jag använder en anatomisk dinapp då jag hört de skall vara bättre(?).
Han får hutlösa mängder minifom före och under varje måltid men det verkar inte ha effekt längre.
En dag börjar med att han vaknar efter att faktiskt ha sovit mellan 5-8 timmar från sen kväll till tidig morgon. En liten välsignelse iaf. :)
Han matas och rapas.
Ibland somnar han i min famn, men lägger jag ner honom bredvid mig för tidigt vaknar han och gnäller och gnället utvecklas [u]alltid[/u] till gallskrik.
Somnar om han sover han 2-3 timmar.
I annat fall får han magknip under matningen och avbryter själv ätandet med skrik och fast jag lockar med flaskan tar han den inte så var det även med bröstet). Så upp på axeln (hans favorit ställe) bär det tills han blivit tillräckligt lugn för att fortsätta matas.
Vaknar han på det sättet slutar det allt som oftast att jag får vanka med honom tills nästa matning.
Efter efter andra morgonmålet somnar han sällan. Och jag får inte sätta ifrån honom eller helst inte ha honom någon annastans än just på axeln.
Ibland går det att sätta honom i babysittern nån kvart tills han börjar gnälla igen.
Sen fortsätter fm med att jag försöker få honom att kanske ligga på mage på en filt, sitta i babysittern (en bebis på axeln kan man inte ha i duschen tex :P) eller få honom att skratta och sånt som bebisar brukar gilla.
Oftast funkar det i kanske 5-10 min sen vill han helst upp på axeln igen.
Det enda som dugit hyffsat länge hittils är skötbordet av nån anledning, men där kan man ju inte ha honom ligga obevakad (om man vill fixa frukost eller duscha), men där har vi haft några sköna stunder. :)
Och då och då funkar inte heller det.
Så håller det på fram till nästa matning, och nästa, och nästa.
Vissa dagar är förståss värre och andra kan han sova iaf några timmar på dagen.
Jag har testat promenader med vagnen, funkar i skogen, men så fort man kommer till asfalt vaknar han.
Dra vagnen över tröskel eller övht inne funkar inte.
Bärsele funkar vissa gånger men är han ordentligt igång är det bara att glömma.
Jag vyssjar, sjunger, vaggar, vankar, jollrar. Ibland funkar det, men då bara när han redan är såpass trött att han KAN somna och så pass lugn att han kan slappna av.
Får han magknip vid fel tilfälle får man börja om.
Och får han magknip flera gånger i rad vid fel tillfälle blir han övertrött och skriker för det.
Onda cirkeln kallas det visst. :P
Men nu börjar jag få nog.
Bebisar ska vara krävande men jag tycker nog att jag ska få hinna äta och duscha helst varje dag.
Nån som kan komma med tips?
Nån som känner igen sig?
Hjälp!
Tack på förhand //Lovis[/list]
Hans symptom är väldigt kolikliknande.
Men benämningen kolik är ju väldigt svävande och jag vägrar köpa att det inte går att göra något åt.
Lite bakrundsfakta:
Jag är ensamstående och har ingen att vända mig till om hjälp.
Han flaskmatas då han sväljer otroligt mycket luft när han ammas (bara med ersättning än men bröstmjölk skall pumpas så småning om).
Och luft i magen verkar göra väldigt ont.
Jag använder en anatomisk dinapp då jag hört de skall vara bättre(?).
Han får hutlösa mängder minifom före och under varje måltid men det verkar inte ha effekt längre.
En dag börjar med att han vaknar efter att faktiskt ha sovit mellan 5-8 timmar från sen kväll till tidig morgon. En liten välsignelse iaf. :)
Han matas och rapas.
Ibland somnar han i min famn, men lägger jag ner honom bredvid mig för tidigt vaknar han och gnäller och gnället utvecklas [u]alltid[/u] till gallskrik.
Somnar om han sover han 2-3 timmar.
I annat fall får han magknip under matningen och avbryter själv ätandet med skrik och fast jag lockar med flaskan tar han den inte så var det även med bröstet). Så upp på axeln (hans favorit ställe) bär det tills han blivit tillräckligt lugn för att fortsätta matas.
Vaknar han på det sättet slutar det allt som oftast att jag får vanka med honom tills nästa matning.
Efter efter andra morgonmålet somnar han sällan. Och jag får inte sätta ifrån honom eller helst inte ha honom någon annastans än just på axeln.
Ibland går det att sätta honom i babysittern nån kvart tills han börjar gnälla igen.
Sen fortsätter fm med att jag försöker få honom att kanske ligga på mage på en filt, sitta i babysittern (en bebis på axeln kan man inte ha i duschen tex :P) eller få honom att skratta och sånt som bebisar brukar gilla.
Oftast funkar det i kanske 5-10 min sen vill han helst upp på axeln igen.
Det enda som dugit hyffsat länge hittils är skötbordet av nån anledning, men där kan man ju inte ha honom ligga obevakad (om man vill fixa frukost eller duscha), men där har vi haft några sköna stunder. :)
Och då och då funkar inte heller det.
Så håller det på fram till nästa matning, och nästa, och nästa.
Vissa dagar är förståss värre och andra kan han sova iaf några timmar på dagen.
Jag har testat promenader med vagnen, funkar i skogen, men så fort man kommer till asfalt vaknar han.
Dra vagnen över tröskel eller övht inne funkar inte.
Bärsele funkar vissa gånger men är han ordentligt igång är det bara att glömma.
Jag vyssjar, sjunger, vaggar, vankar, jollrar. Ibland funkar det, men då bara när han redan är såpass trött att han KAN somna och så pass lugn att han kan slappna av.
Får han magknip vid fel tilfälle får man börja om.
Och får han magknip flera gånger i rad vid fel tillfälle blir han övertrött och skriker för det.
Onda cirkeln kallas det visst. :P
Men nu börjar jag få nog.
Bebisar ska vara krävande men jag tycker nog att jag ska få hinna äta och duscha helst varje dag.
Nån som kan komma med tips?
Nån som känner igen sig?
Hjälp!
Tack på förhand //Lovis[/list]
Hej Loviset och välkommen hit
Nu ska vi se till att hjälpa dig och lilleman så att ni båda kan njuta av varandra! Här finns tonvis med föräldrar som varit med om detsamma, och du kommer att överösas med hjälp
Jag måste få börja med att fråga om du läst om standardmodellen! Skickar dig länken här, skriv ut och läs igenom den noga
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
och sen läser du den här som lite uppmuntran
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7785
Vi börjar där, tror jag
Än en gång, välkommen hit
/Mia
Nu ska vi se till att hjälpa dig och lilleman så att ni båda kan njuta av varandra! Här finns tonvis med föräldrar som varit med om detsamma, och du kommer att överösas med hjälp
Jag måste få börja med att fråga om du läst om standardmodellen! Skickar dig länken här, skriv ut och läs igenom den noga
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
och sen läser du den här som lite uppmuntran
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7785
Vi börjar där, tror jag
Än en gång, välkommen hit
/Mia
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Loviset och VÄLKOMMEN!
När du läst toppenlänkarna du fått av Miar70 kommer mina påfyllnads tankar.
Om din som är runt 7-8 veckor så infaller en ökningsperiod just då. (skriv gärna i din signatur under "profil" högst upp - ålder.
)
Om så är fallet kan jag varmt rekommendera att lägga ner krut på att öka mjölkmängden. Skulle nog vilja rekommendera dig det i alla fall, om du inte hade tänkt gå över till ersättning och flaska på heltid förstås, då kan du bara köra på med mat, mat och mera mat enl. "standardmodellen".
Det står i BB (barnaboken) att 9 av 10 skrik brukar vara mat och det 10 är övertrötthet.
Så mer mat blir råd 1. (runt 1L mjölk/24tim är målet)
Lägga ner krut på rapningarna råd 2. (går att söka på raptips, eller be oss så hjälper vi dig)
Om han är över 2 mån, kanske det är dags att införa ett schema så ni får lite extra struktur på matningarna, råd 3.
Här nedan kommer även en tråd om små matningstrasslare.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7776
Fortsätt gärna ge oss mer information så skall vi göra vad vi kan för att ni skall komma på bana så fort som möjligt.
Min erfarenhet med Tor var att jag tyckte han fick i sig mer luft med flaska än när han ammade, men mest luft i magen fick/får han när han skriker faktiskt.
De flaskor som rekommenderas mest här på forum brukar vara Dr. Browns 
När du läst toppenlänkarna du fått av Miar70 kommer mina påfyllnads tankar.
Om din som är runt 7-8 veckor så infaller en ökningsperiod just då. (skriv gärna i din signatur under "profil" högst upp - ålder.
Om så är fallet kan jag varmt rekommendera att lägga ner krut på att öka mjölkmängden. Skulle nog vilja rekommendera dig det i alla fall, om du inte hade tänkt gå över till ersättning och flaska på heltid förstås, då kan du bara köra på med mat, mat och mera mat enl. "standardmodellen".
Det står i BB (barnaboken) att 9 av 10 skrik brukar vara mat och det 10 är övertrötthet.
Här nedan kommer även en tråd om små matningstrasslare.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7776
Fortsätt gärna ge oss mer information så skall vi göra vad vi kan för att ni skall komma på bana så fort som möjligt.
Min erfarenhet med Tor var att jag tyckte han fick i sig mer luft med flaska än när han ammade, men mest luft i magen fick/får han när han skriker faktiskt.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tack så hemskt mycket! :)
Dock var standardmetoden aningens förvirrande med alla siffror, plus att hans ålder är lite knepig.
Han är 9 veckor idag, två månader i onsdags, MEN han är dessutom född 2,5 vecka för tidigt plus att han är väldigt liten för sin ålder. Har precis passerat 4-kilossstrecket. :P
Hans BF var 13 Mars iaf.
Jag helmatar med flaska just nu och flaskan är nog här för att stanna. Med eller utan bröstmjölk.
Och jag trugar i honom mat mest hela tiden tycker jag. Men sällan går det ner mer än 120 ml åt gången, vilket är rätt lite tycker jag. Iallafall om man ska satsa på 1000 på ett dygn. :P
Rapar honom gör jag flera gånger per måltid, vilket jag känner mig ambivalent inför. Bra att han får upp mycket luft, men det känns inget vidare att avbryta matningen hela tiden. :/
Sen lyckas det inte alltid heller, han är svårrapad som tusan ungen.
Dr Browns har jag testat, wideneck var det enda de hade här i stan och de napparna funkade inte alls med honom, han fick inte tag som han borde.
Men jag tänkte prova MAM's, de ska funka ungefär på samam sätt men verkar ha bättre nappar. :)
Dock var standardmetoden aningens förvirrande med alla siffror, plus att hans ålder är lite knepig.
Han är 9 veckor idag, två månader i onsdags, MEN han är dessutom född 2,5 vecka för tidigt plus att han är väldigt liten för sin ålder. Har precis passerat 4-kilossstrecket. :P
Hans BF var 13 Mars iaf.
Jag helmatar med flaska just nu och flaskan är nog här för att stanna. Med eller utan bröstmjölk.
Och jag trugar i honom mat mest hela tiden tycker jag. Men sällan går det ner mer än 120 ml åt gången, vilket är rätt lite tycker jag. Iallafall om man ska satsa på 1000 på ett dygn. :P
Rapar honom gör jag flera gånger per måltid, vilket jag känner mig ambivalent inför. Bra att han får upp mycket luft, men det känns inget vidare att avbryta matningen hela tiden. :/
Sen lyckas det inte alltid heller, han är svårrapad som tusan ungen.
Dr Browns har jag testat, wideneck var det enda de hade här i stan och de napparna funkade inte alls med honom, han fick inte tag som han borde.
Men jag tänkte prova MAM's, de ska funka ungefär på samam sätt men verkar ha bättre nappar. :)
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Då tycker jag vi räknar honom som "född" 13 mars och därmed behandlar honom som om han är 6 veckor. (så "backar" vi även bandet på detta viset
)
Vad tror du om det?
Vid 6 veckor gammal vill du försöka att hålla 2-2 där matningen tar 1,5 timme.
Du erbjuder flaska på en gång när han vaknar när han visar att han vill bryta, Kast upp på axeln och rapar, gå i trappor är hett tips många kör. Båda armarna skall över axlen så mellangärdet är på din skuldra. Lägg vänster hand på ryggen och "buffa" med höger.
Efter detta erbjuder du flaskan igen.
(Här emellan har man passiv social delaktighet)
När det gått ca. 1 timme (1,15 kanske) mata igen, rap enl. ovan, mata igen.
Kanske byta en blöja busa ordentligt på skötbordet och sen ner i vagn.
(Helst på mage med Larm!! Detta befrämjar matsmältningen och raparna) Dra några tag med vagnen och låt honom bli lite sömntung men försök låta honom somna in det sista själv.
Försök nu att se till att han sover 2 timmar och VÄCK med flaskan i högsta hugg. Mata lite dåsig brukar vara ett bra tips.
Detta program vill du köra 4 gånger på dagen. Kan se ut ungefär så här...
07 vaken 2 tim
09 sova 2 tim
11 vaken 2 tim
13 sova 2 tim
15 vaken 2 tim
17 sova 2 tim
19 vaken 2 tim (Här ges inte maten inom 1,5 timme utan man ger sista målet som nattslurk innan han somnar)
21 Natt
04 Nattmål (max 20 min med blöjbyte om du flaskmatar)
(det är inte ovanligt att de är tröttare på mogonkvisten och inte klarar mer än 1,5 tim och kanske 2,5 vakentimmar på kvällen. Med det menar jag att man räknar "vakentid")
Raptips
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 6512#16512
Vagna är tipset
(Ingen i detta forum använder 5 min metoden, utan verktygen beskrivna i verktygslådan "ovan")
Vad tror du om det?
Vid 6 veckor gammal vill du försöka att hålla 2-2 där matningen tar 1,5 timme.
Du erbjuder flaska på en gång när han vaknar när han visar att han vill bryta, Kast upp på axeln och rapar, gå i trappor är hett tips många kör. Båda armarna skall över axlen så mellangärdet är på din skuldra. Lägg vänster hand på ryggen och "buffa" med höger.
Efter detta erbjuder du flaskan igen.
(Här emellan har man passiv social delaktighet)
När det gått ca. 1 timme (1,15 kanske) mata igen, rap enl. ovan, mata igen.
Kanske byta en blöja busa ordentligt på skötbordet och sen ner i vagn.
(Helst på mage med Larm!! Detta befrämjar matsmältningen och raparna) Dra några tag med vagnen och låt honom bli lite sömntung men försök låta honom somna in det sista själv.
Försök nu att se till att han sover 2 timmar och VÄCK med flaskan i högsta hugg. Mata lite dåsig brukar vara ett bra tips.
Detta program vill du köra 4 gånger på dagen. Kan se ut ungefär så här...
07 vaken 2 tim
09 sova 2 tim
11 vaken 2 tim
13 sova 2 tim
15 vaken 2 tim
17 sova 2 tim
19 vaken 2 tim (Här ges inte maten inom 1,5 timme utan man ger sista målet som nattslurk innan han somnar)
21 Natt
04 Nattmål (max 20 min med blöjbyte om du flaskmatar)
(det är inte ovanligt att de är tröttare på mogonkvisten och inte klarar mer än 1,5 tim och kanske 2,5 vakentimmar på kvällen. Med det menar jag att man räknar "vakentid")
Raptips
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 6512#16512
Vagna är tipset
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
TorpSara
MAMs nappar är kompatibla med Browns flaska. Brown luftar bättre. Annars tror jag att du kommer att komma skitlångt med standardmodellen. Fråga på bara, och läs kompendiet ett par gånger till.. Det verkar rörigt i början men vi hjälper dig.Loviset skrev:Dr Browns har jag testat, wideneck var det enda de hade här i stan och de napparna funkade inte alls med honom, han fick inte tag som han borde.
Men jag tänkte prova MAM's, de ska funka ungefär på samam sätt men verkar ha bättre nappar.
Tänk ungefär två timmar vaken och två timmar sömn dagtid. Fem matpass och en nattslurk. En liter ska i, om dygnet. DET är prio ett.
(och admin kan kanske flytta till Späda barn och små?)
TorsMamma>> Ja, han borde räknas så tycker jag, med tanke på hur liten han är..
Och tack för schemat.. flyttar nog fram en timme dock, 07 känns för tidigt.. :P
Men badet, när lägger man in det? Det måste väl bli när man sköter barnet och innan nya blöjan kommit på? Och sen umgänge?
TorpSara>> Aha, det visste jag inte.. har köpt Dr Browns men tänkt lämna tillbaka.. men då kanske man ska köpa nappat först och se om de passar.. Tack för tipset!
Ja, jag har haft problem med just att få i honom tillräckligt, efter en liten flaska grimaserar han och vill absolut nite ha mer.. ens efter rap.. :l
Tack så hemskt mycket för all hjälp, denna metod skall införas redan imorn!
(smygstartar lite ikväll dock, som mjukstart).
Och tack för schemat.. flyttar nog fram en timme dock, 07 känns för tidigt.. :P
Men badet, när lägger man in det? Det måste väl bli när man sköter barnet och innan nya blöjan kommit på? Och sen umgänge?
TorpSara>> Aha, det visste jag inte.. har köpt Dr Browns men tänkt lämna tillbaka.. men då kanske man ska köpa nappat först och se om de passar.. Tack för tipset!
Ja, jag har haft problem med just att få i honom tillräckligt, efter en liten flaska grimaserar han och vill absolut nite ha mer.. ens efter rap.. :l
Tack så hemskt mycket för all hjälp, denna metod skall införas redan imorn!
(smygstartar lite ikväll dock, som mjukstart).
Har en liten liten W född 25 Februari 2007.
Standardmodellerad sedan 29 April 2007.
http://loviset.bilddagboken.se <--- Massa bilder på oss!
-
TorpSara
Maten är nyckeln för små barn. Deras dagar ska bestå av flera rätters mål kan man tänka. Frukostbuffé, trerätterslunch, bankettmiddag, supé och nattamat.Loviset skrev:Ja, jag har haft problem med just att få i honom tillräckligt, efter en liten flaska grimaserar han och vill absolut nite ha mer.. ens efter rap.. :l
Då kan du tänka så här: Du ska äta en STOR bankettmiddag på en fin restaurang. Det blir champagne med löjromssnittar, inbakad vaktel, sjötunga, sorbet, ostar och stor dessert. Kaffe, konjak och petit four. För att du ska få i dig all den maten måste du ha en rejäl paus mitt i middagen. Pudra näsan, sträcka på benen och ta en nypa luft.
På samma sätt matar du. 120 ml= Förätt och varmrätt. Sen tar ni ett byte och lite mys, i ca 20-30 minuter. Efter det bjuder du på dessert och kaffe med kaka. 80-100 ml till. Då kommer han att vara mätt nog att våga sova en låång och skön lur. Och samla aptit till nästa måltid, som ju består av precis lika många rätter...
Nu har jag ett schema jag gillar tror jag..
04.00-04.20 -nattamål 20 min med blöjbyte
04.20-0800 sova
08.00-09.30 äta, sköta, umgås, äta
09.30-11.30 sova
11.30-13.30 äta, sköta, umgås, äta
13.30-15.30 sova
15.30-17.30 äta, sköta, umgås, äta
17.30-19.30 sova
19.30-22.00 äta, umgås, äta, bada, sköta, busa, natta
22.00-04.00 sova
Sömnen blir 16 h minus 20 min för nattmålet..
Vad sägs? Lite längre vaken på kvällen, lite mindre på morgonen..
Ska jag ge mer mat där på långa vekanpasset på kvällen eftersom han ska sova rätt länge?
Om han ändå vaknar och gnäller efter en liten stund fast jag matat helt mätt, ska jag mata mer då eller vagna honom?
Tyvärr har jag inget larm, men han verkar inte vilja sova på mage heller.. på rygg helst, möjligtvis på sidan.. :)
Nu har han precis ätit sig proppmätt (grimasen kom och allt).
Så inatt väcks han 04.00 av en mamma som redan gjort ordning flaskan.
Så får vi se hur det går resten av dagen. :)
04.20-0800 sova
09.30-11.30 sova
13.30-15.30 sova
17.30-19.30 sova
22.00-04.00 sova
Vad sägs? Lite längre vaken på kvällen, lite mindre på morgonen..
Ska jag ge mer mat där på långa vekanpasset på kvällen eftersom han ska sova rätt länge?
Om han ändå vaknar och gnäller efter en liten stund fast jag matat helt mätt, ska jag mata mer då eller vagna honom?
Tyvärr har jag inget larm, men han verkar inte vilja sova på mage heller.. på rygg helst, möjligtvis på sidan.. :)
Så får vi se hur det går resten av dagen. :)
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Bara vill förtydliga lite extra. (läs gärna om igen MASSOR under rubriken "späda och små"!)Loviset skrev:Nu har jag ett schema jag gillar tror jag..
04.20-0800 sova
09.30-11.30 sova
13.30-15.30 sova
17.30-19.30 sova
22.00-04.00 sova
"äta, sköta, umgås, äta" skall vara "äta,rap,äta,rap, sköta, umgås, äta,rap,äta,rap, umgås, busa, vagn"
"äta, umgås, äta, bada, sköta, busa, natta" skall vara "äta,rap,äta,rap, bada, sköta, busa, äta, rap, äta, sova" (här är ok om man somnar av maten det sista man gör för natten
Här finns 2 vägar. antingen tar man upp och matar om de inte sover över 45 min och fyller på snabbt och sover vidare. Gör detta i några dagar om du känner att han verkligen lider av ÖVERLEVNADSÅNGEST.Om han ändå vaknar och gnäller efter en liten stund fast jag matat helt mätt, ska jag mata mer då eller vagna honom?
Det andra är att man håller på tiderna och matar inom 1,5 timme för att han skall få kläm på att då äter man och inte lite hipp som happ. Man vill också bygga upp hunger inför varje målid. Det betyder också att du väcker när sovtiden är slut och tar ledningen, visar hur man gör här i världen när man sover, äter och umgås. Tänk att du jobbar förebyggande och tillvaratar hans intressen.
Tänk igenom detta noga, vi är många som har fått ändra oss många gånger, för när de liksom får korn på magläget så blir livet sååååå mycket enklare. Skall se om jag hittar dig lite bra info om detta.Tyvärr har jag inget larm, men han verkar inte vilja sova på mage heller.. på rygg helst, möjligtvis på sidan..![]()
Så får vi se hur det går resten av dagen.
[-o< snälla, snälla... du går in under "profil/signatur" och skriver födelsedatum. [-o<
Tor 2006
-
TorpSara
Bra schema. Väldigt likt vårt första!
Sista passet börjar med mat (så mycket som går ned, med paus) och slutar med en sista nattslurk, precis innan sängen.
Ser att du fått ännu utförligare av TorsMamma.
Vi har haft den här prinsen på rygg i vagn. Det har gått utmärkt det med, men nu har han själv valt att vända sig på mage. Och det är SÅÅ skönt.
Sista passet börjar med mat (så mycket som går ned, med paus) och slutar med en sista nattslurk, precis innan sängen.
Ser att du fått ännu utförligare av TorsMamma.
Vi har haft den här prinsen på rygg i vagn. Det har gått utmärkt det med, men nu har han själv valt att vända sig på mage. Och det är SÅÅ skönt.
TorsMamma>> Raparna skrev jag inte ut, det är en självklarhet.. :P
Man ska alltså umgås två gånger per vakenpass? Efter [u]varje[/u] måltid (utom sista vakenpasset)?
Och jag fattar inte det där med inom 1,5 timmar, menas det att man ska mata tex klockan 09 sen sköta och umgås sen börja mata senast 10.30 igen?
Om han då bara är vaken 2h hur ska jag hinna umgås en gång till?
Men jag har ju en signatur med hans födelsedatum?
Gah, allt är väldigt förvirrande just nu.. lite för mycket information på en gång tror jag. :P
Man ska alltså umgås två gånger per vakenpass? Efter [u]varje[/u] måltid (utom sista vakenpasset)?
Och jag fattar inte det där med inom 1,5 timmar, menas det att man ska mata tex klockan 09 sen sköta och umgås sen börja mata senast 10.30 igen?
Om han då bara är vaken 2h hur ska jag hinna umgås en gång till?
Men jag har ju en signatur med hans födelsedatum?
Gah, allt är väldigt förvirrande just nu.. lite för mycket information på en gång tror jag. :P
-
TorpSara
Det varkar rörigt men det ger sig! Poletterna trillar ner hos både baby och mor!
Jo, att man håller matandet inom 1,5 timme. Du kan alltså ha lite mer tid på dig att truga ner den mängd som ska i. Vissa barn är snabba, men många är långsamma i början. Dessutom lär sig de små att det alltid finns mat, och hetsätare kan böra ta det lite lugnare, och sväljer mindre luft.
Vi tänker tex att du börjar äta 09. Det tar kanske 15-30 minuter att äta 120 ml, och då är lilla magen rättså full. Då umgås ni/byter/ligger själv på filt, etc i ca 30 minuter till och sen fyller du på, så att hela ätandet om ca 200 ml är färdigt ca 10.30. Då har ni en halvtimme kvar för lite till gos, mys och upptäckande av världen innan det är dags för sömn.
Jo, att man håller matandet inom 1,5 timme. Du kan alltså ha lite mer tid på dig att truga ner den mängd som ska i. Vissa barn är snabba, men många är långsamma i början. Dessutom lär sig de små att det alltid finns mat, och hetsätare kan böra ta det lite lugnare, och sväljer mindre luft.
Vi tänker tex att du börjar äta 09. Det tar kanske 15-30 minuter att äta 120 ml, och då är lilla magen rättså full. Då umgås ni/byter/ligger själv på filt, etc i ca 30 minuter till och sen fyller du på, så att hela ätandet om ca 200 ml är färdigt ca 10.30. Då har ni en halvtimme kvar för lite till gos, mys och upptäckande av världen innan det är dags för sömn.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Tack Loviset! Vilken FIN signatur jag ser
Här är några länkar på småttingar som försöker att köra SM också. Kanske vill du följa dessa lite på sidan om, som inspiration.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 1607#91607
Här är några länkar på småttingar som försöker att köra SM också. Kanske vill du följa dessa lite på sidan om, som inspiration.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 1607#91607
Tor 2006