Mina NYBÖRJAR-FRÅGOR som jag skulle vilja ha hjälp med

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jo, Yosa, du tänker rätt :D
Det "jobbiga" med att vara AW-förälder, tycker jag, är att jag blir så känslig för hur andra gör - som inte är AW-föräldrar :oops: Främst då med sömnen; barn som är mörka under ögonen, som gnäller och VILL sova men inte får möjligheten, som äter som sparvar... Och kommer man med råd, då viftas de bort som irriterande flugor "jaja, men hon är i en FAS just nu..." eller "han har så litet sömnbehov..." osv...
Det är inte lätt att tiga såna gånger, men man kan så lite frön, och ha sina egna barn som "modeller" :D Och så kan man ge bort en barnabok i födelse/dop present! Jag gav min brorsdotter en nu, och hon ska få sitt första barn i augusti - tänk att vara FÖRBEREDD :!: Alla borde få den vid inskrivningen på mvc :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Yosa! :D

Du förbereder dig ju suveränt mycket - jag är säker på att många får massor av frågetecken uträtade i den här tråden! =D> :D

Jag fastnade för ditt senaste inlägg - den om din väninna och hennes barn. Hon gör inte fel, hon gör också rätt. Inte på det det sättet du vill göra med dina barn, inte på det sättet jag valt att göra. Men för henne och hennes familj så är uppenbarligen ett annat sätt rätt.

Visst har Mia rätt, med att man som barnaboksförälder reagerar på hur andra gör med sina barn, och tänker att sådär skulle JAG inte gjort. Men man får lämna det där, om inte vederbörande är missnöjd med situationen och ber om råd.

Jag är övertygad om att det finns massor av sjalbarn och AP-barn, som både sover gott och äter bra, just för att deras föräldrar tror på det dom gör. Det som är gemensamt är attityden, och glädjen och kärleken till barnen.

Och så får man lita till att folk som är missnöjda med sin situation förändrar den. Vare sig man är barnaboksförälder eller inte :!: :D Jag ger inte råd till folk, om dom inte verkligen frågar. Däremot kan jag berätta att Barnaboken har gett oss ovärderligt stöd detta första år, och ge bort Barnaboken till vänner som är gravida. Vad dom gör med den informationen, är helt upp till vännerna :!:

Bara mina tankar, om något du egentligen inte alls frågade om :wink: :roll: :lol:

Kram Jenny
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack Jenny H! Blir lite :oops: och stolt :) Jag försöker verkligen att läsa på och "greppa" detta tänk.

Jag håller med både Jenny H och Miar70 i det ni skriver. Alla gör på sitt sätt och man hoppas verkligen att det funegerar för dem. Grejen är att den mamman vi besökte har ju som jag skrev ett barn till. Lika gammal som min Elin. Hon är så imponerad över att Elin själv säger att hon är trött och vill sova både efter lunch och på kvällen. Att Elin sen 4 månader har sovit i egen säng. Hennes pojk får de alltid "slåss" med inför varje sovning eftersom dom sedan spädbarn omedvetet har talat om för honom att vargarna står utanför :( . Vänninnan ammade 4-5 ggr/natt till pojken var ca 7-8 månader. Helammade till han var 11 månader etc. Man ser verkligen skillnaden mellan dessa barn (behöver jag säga att Elin är både tyngre och längre *stolt*). Men som jag skrev att nämna AW för henne är som att svära i kyrkan. Hon är AP helt o hållet. Mycket tänkande kring heliga krafter, energier, naturalism, örter etc. Men inte har hon en son som sover bra iallafall, trots heliga stenar :)

Kram på er!
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Cyan

Inlägg av Cyan »

Hej!

Jag har med stort intresse läst denna tråd. Jag önskar att jag hade läst Barnaboken innan jag födde, men som tur var hade jag i alla fall läst om Standardmodellen och hört talas om boken så jag visste vart jag skulle vända mig när frågorna hopade sig.

Jag har kommit på ett bra argument för att få andra som skulle behöva läsa Barnaboken att faktiskt göra det också. Att bara ge bort den räcker kanske inte, för den är avskräckande tjock och riskerar att hamna oläst i bokhyllan.

Jag brukar (av erfarenhet) hävda att till skillnad från de flesta andra källor om barnavård (i varje fall dem jag stött på) så innehåller Barnaboken PRAKTISKA och KONKRETA instruktioner. Och detta på en detaljnivå som för den som redan kan näst intill verkar löjlig, men som är helt ovärdelig för den som knappt hållit i ett spädbarn, än mindre försökt sköta ett...

Det står inte bara att man kan bada barnet från det att naveln läkt. Det står HUR man badar en bebis. Och inte nog med det, det står hur man badar en bebis så att den INTE BLIR RÄDD. Hur bra är inte det?

/Lena
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Yosa

Inlägg av Yosa »

Cyan:
Roligt att du läser denna tråd :D :oops: :D

Allt var så kaotiskt och rörigt, både psykiskt och fysiskt när Elin föddes så då hade det aldrig varit tal om att få tid att läsa BB. Fast då visste jag ju inte heller vad AW och BB var för något :( :oops: :cry:

Nu vill jag läsa på innan. Så att jag direkt vet vad jag ska göra och ha rätt Attityd! Jag kopierar trådinlägg, lägger i word och skriver ut och sätter i en fin pärm :) Lätt att hitta och bläddra i när fråga uppstår nu och senare. Jag tror många gånger att det inte är förän man fått ett barn som man inser att man kanske ska läsa lite om olika "metoder" (kallas det metod? :? ).

En liten :?: undring :?: som uppstått när jag tänkte på min vänninna som vi besökte igår:
:?: Det kan ju inte vara lätt där i skarven mellan smekmånaden och att få lite struktur på dagarna. Har ni lite tips? Att skapa lite mer vakentid kan inte va så lätt, antar jag. Att hålla sovtiden verkar också svårt........
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Cyan :wink: :D Vad glad och stolt jag blir :oops: :cry: :lol: :heart:
Yosa skrev: Att skapa lite mer vakentid kan inte va så lätt, antar jag. Att hålla sovtiden verkar också svårt........
:D Jag tycker du ska läsa "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" som är så himla bra. Tycker jag (part i målet). Det barnet är visserligen sex veckor vid korrespondensens början och inte tre (den "egentliga födelsen") men ändå - mamma Marie beskriver just detta du frågar om och genomför saker och ting precis som man får göra.

Jag tyckte den var så bra, hela lilla historien, att jag tog med den både här i introduktionerna ("SHN-kuren - så här kan det gå till") och i Barnaboken 2004 ("Bekymmer? Sömn").

Ett hett och matnyttigt tips :wink: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack Anna!

Jag ska genast läsa det i barnaboken :) :wink:

Har nu även fått hem boken Sova Hela Natten som jag började läsa igår. Toppen! Jäättebra att kunna se på filmen också *rekommenderar* :wink:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Billig var boken också - 233 kr med frakten inkluderad. På Bokus tog de mer betalt :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Yosa

Inlägg av Yosa »

jo :) en fråga till:

Om man vill pumpa ut lite en stund efter att man har ammat:
:?: Hur lång tid tar det då nomalt för brösten att fylla sig igen? Man vill ju inte gärna pumpa ut en timme efter amning och sedan stå där tom till nästa amning. :?

Frågan väcktes då jag läste här på forumet om en som pumpade streax efter en amning för att kunna ge lite extra mycket till kvällen...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det enklaste är ju att ta det direkt efter matningen när barnet somnat och man känner att det finns mer kvar, vilket det brukar göra på morgonen, förmiddagen och mitt på dagen. Sedan sloknar verksamheten mot sena em och kvällskulan.

Kuriosa: förr i världen - när jag födde mina första barn i början på 1960-talet - var det ett absolut måste att pumpa ur båda brösten totalt efter varje amning (var fjärde timme, 20 min). Och det fick man göra för hand :roll: Mjölken gavs sedan till för tidigt födda barn på sjukhuset (som förstagångsmamma stannade man en hel vecka) och till de små nyfödda som väntade på mammans "riktiga" mjölk som ju kommer först på tredje dagen, ungefär. Råmjölken ansågs värdelös.

Officiellt hette det att man drog på sig mjölkstockning med feber och mer eller mindre dödligt elände, om man inte tömde brösten fullständigt efter varje mål.
Yosa

Inlägg av Yosa »

oh herregud! Måste pumpa ur efter varje mål förr i världen ... :o tala om att stressa nyblivna mammor!

Tack Anna för ditt svar! :) :)
Yosa

Inlägg av Yosa »

en liten nybörjarfråga till :oops: :?
:?: Sova Hela Natten kuren (som jag just nu läser boken med samma namn) ska den användas på alla barn som man vill ska sova över ett nattmål? Eller vagnar man helt enkelt bort ett nattmål, men använder kuren om det blir "jättestora problem" med sömnen?

Hoppas ni förstår min röriga fråga? 8) :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Inte alls en rörig fråga :D .

Kuren är till för barn med mer eller mindre svåra sömnproblem. När man vagnar bort ett nattmål så kurar man inte. Däremot kan man ju använda kurens verktyg till hjälp när man tar bort nattmål. Till exempel buffning om bebisen inte sover i vagn, eller ramsan om bebisen börjar närma sig 4-månadersdagen.

Är du med?
Yosa

Inlägg av Yosa »

tack för ditt svar! Det var ungefär så jag trodde att man anväde verktygen och vid större problem så kurar man. :) :!: :!:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"