Mina NYBÖRJAR-FRÅGOR som jag skulle vilja ha hjälp med

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Yosa

Mina NYBÖRJAR-FRÅGOR som jag skulle vilja ha hjälp med

Inlägg av Yosa »

:D Hej jag är helt "ny" här och försöker läsa mig till en hel del. Har även läst Barnaboken.

Mina frågor:
1) Hur länge kan man amma helt fritt med SM (dvs utan schema)?
2) Hur länge är det Ok att barnet somnar vid bröstet?
3) När ska man lägga första schemat?
4) När ska man börja vagna/buffa?
5) Börjar man med SM redan på första dagen?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Yosa :D

Ska försöka svara på dina frågor :wink:

1. De tre första veckorna är smekmånad, då har man SM i "bakhuvudet" och håller inte så hårt på tiderna, sen styr man upp det hela efter de tre första veckorna! Vid de olika ökningsfaserna ( en vecka, tre veckor och sju veckor) får man räkna med mer amning!

2. De tre första veckorna, ungefär!

3. Jag har haft schema från 4-5 månader, men många väljer att lägga schema från 2 månader!

4. Jag har vagnat mina barn från start, och tills 12-timmarnatten satt sig, sen har det blitt spjälis och (lite) buff!

5. Ja, det har jag gjort, men inte så "strikt", se fråga 1!

Hoppas det var till någon hjälp :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

... och såklart är du jättevälkommen hit :D :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och jättevälkommen hit :!: :heart: Har du barn eller väntar du? Om du har barn får du gärna skriva barnets ålder i din signatur. Då är det lättare att hjälpa!

1. Jag vet inte riktigt vad du menar med "helt fritt"? I Standardmodellen matar man enligt ett visst mönster, 2 timmar vaken, 2 timmar sova, men barnet väljer när målet börjar.

2. Från och med den egentliga födelsen vid 3 veckors ålder ska barnet vara medvetet om att det läggs. Åtminstone nästan jämt! :wink:

3. Jag vet att några väntar med att sätta schema till barnet är 3-4-5 månader. Själv har jag spikat ett schema vid två månaders ålder, som Anna rekommenderar.

4. Man kan vagna/buffa från början redan. Det beror på. Om barnet vaknar till i den berömda 45-minutersskarven kan det vara läge att vagna, istället för att påbörja ett nytt mål.

5. De första dagarna kan barnet vara väldans pumsigt så några två timmars vakentid blir det väldans sällan. Däremot kan man börja mata enligt standardmodellen tidigt, d.v.s mat, mera mat, mycket mat!

Har du sett sammanställningen över Standardmodellen här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Kram från Lua. :heart:
Yosa

Hej Miar70

Inlägg av Yosa »

tack för ditt snabba svar! :)
Men jag undrar om fråga 1. Om man har "smekmånaden" de första 3 veckorna och sedan ska försöka styra upp det hela lite mer. Hur menar du då? Menar du att jag då ska se barnets tider och försöka lägga ett schema redan vid 3 veckors ålder? Vad blir skillnaden från och med 3 vcekors ålder?

Jag ska ta och läsa på mer om smekmånaden i barnaboken. Är det för övrigt den boken du rekommenderar eller har AW fler böcker som är bra?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Nu har du ju fått dubbelsvar :wink: men för att förtydliga mig själv: de tre första veckorna är bebben ofta trött och sover betydligt mer, och är vaken mindre, och det brukar ändras markant vid tre veckor - då är det bra att hålla två timmar vaken, sova två timmar! Så "strikt" behöver du inte vara första tre veckorna!
Och Barnaboken är min bibel :heart:
Och länken som Lua skickade är toppen, en jättebra sammanställning!

Kram :heart:
Yosa

Lua:

Inlägg av Yosa »

(lyckas jag skicka detta nu tro....)

När jag skrev att amma fritt enligt SM menade jag att amma såsom SM är (B1, B2) men att amma utan att tänka på när barnet åt sist. Dvs utan klocka. Är det ok de första 3 veckorna?

När man sen vid 3 veckors ålder ska få barnet att somna "medvetet om att den somnar" är det då man ska vagna?

Kan man introducera ramsan då vid 3 vekors ålder?

Hur kan ramsan "se ut"?
Yosa

ska läsa på lite...

Inlägg av Yosa »

jag ska ta och läsa lite mer i barnaboken då :)
och kolla den länken ni skickade

Tack för era svar! :D

Jag återkommer säkert och frågar mer.....
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, de tre första veckorna ska du bara lära känna lilla människan, njuta och amma - det kommer att uppta all din tid (för du har inte fått än...?!?) Det viktiga är att bebisen aldrig behöver vänta på mat när den vaknar, och att du ammar den till sömns!

Ja, vagna tycker jag är det bästa, enklaste att göra på så små skruttar :D

Ramsan väntar du med till bebben är 3-4 månader!
("gonatti me sig, sov så gott!" )

/Mia
Yosa

ja nu har det klarnat en del...

Inlägg av Yosa »

ja nu tror jag att jag har fått svar på mina första frågor. Njae jag har fått fast det var för 2 år sedan. Då vart allt lite jobbigt. Kolik, eksem, kräkningar etc som sedan visade sig bero på mjölk- och äggallergi. Nu läser jag på lite inför nästa barn.

Får se om sidfoten fungerar nu då.... :)

Tack! :D
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Yosa

kan jag lägga detta inlägg i någon slags favoritlista?

Inlägg av Yosa »

så att jag hittar det lättare nästa gång menar jag.....
Yosa

Inlägg av Yosa »

oj rubriken kom inte med...jo jag undrar om jag kan lägga denna tråd i en slags favoritlista så att jag lättare ska kan hitta den någon annan gång?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vad många fina svar du fått, hoppas att du känner dig motiverad och påläst inför nästa goding :wink:

På forumindex sidan finns en liten länk som heter "mina inlägg". Klickar du där får du en typ av "favorit" lista. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Nu har jag några fler frågor :oops: :
1) Under hur lång tid ska mat ges under ett "mål"? Har för mig att jag läst någonstans en timme, gäller det oavsett ålder?

2)När i standardmodellen passar tex ett BVC-besök (totalt en timme) bäst? Kan B1, rap, B1, rap, blöja, BVC besök, B2, rap, B2, rap, sova passa?
eller är B1, rap, B1, rap, blöja, B2, rap, B2, rap, BVC besök, B2 igen, sova på väg hem passa bättre?

3)Hur reagerade omgivningen när ni trugade och ammade fler gånger under ett "mål"? tyckte dte var rätt gott om åsikter då jag ammade

4) Är det vid 1 månads ålde som passiv social delaktighet ska införas? Blir det då 1,5 timme mat och skötning + 0,5passiv social delaktighet + 2 timmar sömn = 4 timmar totalt?

5) Är det först vid 2 månader som man ska väcka barnet strax innan man vet med sig att den kommer att vakna?

6) Om man ammar enligt SM och sedan barnet inte är så intresserad av att äta så mycket som man förväntat sig: ska man ändå hålla sitt schema och försöka söva/vagna barnet den tid som det står på schemat?

7) Hur fungerar dte där med marginalkvartar? vad är det?

Kanske jag har rört ihop allt alldeles

Kram på er och glad påsk!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Nu ska vi kanske inte leta bekymmer där inga finns :roll: Lilla barnet är inte fött än, eller hur :?: :!:

Jag förstår att du vill förbereda dig och det är underbart. Och det är därför jag brukar försöka rekommendera blivande föräldrar att läsa Barnaboken (åtminstone del 1) INNAN lilla barnet är fött. Så gör det, tycker jag, och bygg upp en förebyggande säkerhet :wink: Gärna underbyggd också med del 2, som ger lite mer djupgående förklaringar till det ena och det andra. Då känner du dig rustad och kunnig och slipper snegla på storebror, jämföra och dra förhastade slutsatser på förhand utifrån honom och hans trista start. Det nya lilla barnet blir ett helt nytt litet barn :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"