Kura 3,5-åring med "nattskräck/vargskräck", hur gö

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
kocken

Inlägg av kocken »

Hej igen,
Allt har gått väldigt bra sedan sist måste jag säga, hon sover från halv sju till runt halv sex varje morgon. Inte ett enda "vargskräck" senario sedan vi började kura. Jag är så lycklig :D (och säkert hon också)! Tack ALLA för hälpen!

En fundering dock. Jag har svårt att få till skrattet till natten eftersom hon får lite småångest när det börjar närma sig nattning. Ingenting är roligt, hon börjar tjata om att hon inte vill sova och jag får inga godnattkramar och pussar längre :cry: (för att inte tala om när pappa försöker få en godnattkram) utan hon blir bara irriterad och vänder bort huvudet och sedan blir det snarare lite tårfyllt när jag ska gå ut ur rummet.

Det spelar ingen roll att vi har försökt att busa och leka med henne innan det är dags för nattning, det blir liksom aldrig riktigt roligt eftersom hon går och oroar sig för att det snart är läggdags.

Hur ska vi göra för att hon ska lägga sig med ett leende på läpparna och tycka att det ska bli skönt att sova?

Kram från kocken
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

kocken skrev:hon börjar tjata om att hon inte vill sova och jag får inga godnattkramar och pussar längre :cry: (för att inte tala om när pappa försöker få en godnattkram)
:D Pris och beröm för suveränt jobb :lol:

Vänd på steken :idea: Ni ska inte gå där och vänta på bekräftelser på att hon älskar er, vill kramas och pussas och är lycklig och glad. Det är NI som ska få henne lycklig och glad. Ge - kort sagt - i stället för att förvänta er och "be" :wink:

Ju gladare och roligare NI är, desto trevligare blir det för henne att lägga sig.

Pussar och kramar väntar man sig inte. Dem ger man och tar sig :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Glada miner kommer, jag lovar! Kolla inte in henne så mycket, lek och busa och pussas, så kommer hon att släppa sin "oro" snart!
Vad roligt att allt gått så bra annars :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ojdå, såg inte att Anna svarat :oops:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kocken

Inlägg av kocken »

Tack för era svar :!: Måste bara tillägga att vi verkligen ger både pussar och kramar (fast hon stöter bort oss), vi sitter inte och väntar på att hon ska bekräfta oss. Det är bara det att jag vill att hon ska tycka det är roligt med bus och lek fast det närmar sig läggdags :?

Hon är annars väldigt kramig och gosig och älskar att leka och busa med oss och andra. Det är bara vid läggdags hon inte är sig lik :(
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Dåså :D Precis som när man kurar små bebisar (som länge kan/"måste" gråta sig till sömns) , så kommer hon snart att njuta av kvällarna och längta till sängen, ge det bara lite mer tid :!:
/Mia
kocken

Inlägg av kocken »

OK, tack! Tålamod alltså :lol:
kocken

Inlägg av kocken »

Jaha, nu är man här igen.

Jag börjar tappa greppet känner jag. Hon sover fortfarande oftast hela nätterna utan problem men problemet vid läggning har snarare blivit värre. Hjälp mig!

Vi leker och busar och då är allt frid och fröjd :) . Vi avslutar med att leka "vad sa du leken" med hennes gosedjur. Kort förklaring - hennes gosisar viskar frågor i mitt öra, som jag sedan frågar henne. Superkul tycker hon. När jag sedan ger henne godnattkram och säger ramsan börjas det, "jag vill inte sova", jag är törstig, jag är kissnödig etc, och när jag är på väg ut kör hon skrikmetoden med tillhörande krokodiltårar och - "Jag vill ha kram", jag vill ha puss" (oerhört svårt att ignorera :( ). Vad gör jag för fel? Så här var det inte i början av kuren. Kan någon tillrättavisa mig hur jag ska få till avslutet på nattningsproceduren.

Tack för att ni finns...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Flytta ut ur hennes rum :wink: :lol:

Det verkar som om du har fastnat därinne. Gosedjursleken försiggår där, eller hur? Du kramar henne och säger ramsan därinne, eller hur?

Och då "börjas det, 'jag vill inte sova, jag är törstig, jag är kissnödig' etc, och när jag är på väg ut kör hon skrikmetoden med tillhörande krokodiltårar och - 'Jag vill ha kram', jag vill ha puss" (oerhört svårt att ignorera) ."

Så korta ner ditt hängande därinne till ett minimum. Allt roligt som händer nför läggningen ska hända någon annanstans. Ut med gosedjuren! Dem kan hon springa och hämta! Favoriterna för kvällen. Lek utanför. Skoja och skratta och ta tid på dig. Men från och med att barnet hoppar i säng - vilket är precis vad du kan uppmana henne till: "Och nu är klockan xx! Hopp i säng! Vilket gosedjur ska få följa med?" - är det högst två minuter som gäller. Hon kan lägga sig själv. Gå in när hon ligger, ge henne en kyss och fastna inte, säg inget, res dig direkt, vänd dig utåt, börja dra ramsan kärleksfullt osh småhurtigt på väg ut, du ska vara ute ur rummet på första versen. Forstätt med de andra tre på väg bort allt längre. Eventuella invändningar "hör" du inte.

Skulle protesterna stegras och diverse tricksarförsök uppstå ("jag är törstig, jag behöver kissa"), ser du det som frågor: "Är det verkligen meningen att jag ska sova nu? Händer ingenting alls mera i dag?" och ger det betryggande svaret - ramsan x2 eller x3, à la vänligt men bestämt goddag yxskaft.

För på natten händer ingenting. På natten sover alla människor som grisar :lol:

I alla fall små barn :heart:
kocken

Inlägg av kocken »

Tack för påminnelsen :!: Ska köra den metoden i kväll 8)

Kram
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol: Tre kvällar på raken vill vi ha, till att börja med :wink:
kocken

Inlägg av kocken »

Jahapp, nu är jag här igen!

Behöver desperat er uppmuntran och handfasta hjälp :heart:

Min älskade 4-åring är inne i en händelserik fas just nu. Ny avdelning på dagis med enbart barn i hennes ålder (ej småbarnsavdelning längre). En lillebror som har hunnit bli 1 år och tar mer och mer plats tror jag hon tycker.

Nå, över till vad detta resulterar i just nu - obeskrivbar läggningsfas :evil: :!: När det är dags för "Natti natti sov så gott"- ramsan så blir det stora tååårar/skrik och riktig ångest (jag menar riktig) -JAG VILL INTE DRÖÖMMA, JAG VÅGAR INTE SOVA! Hon drömmer mycket och hemska drömmar som hon redovisar varje morgon. Jag vet att 4-åringar drömmer mycket och jag antar att det även har mycket att göra med allt som händer och rör till det i hennes tillvaro.

Hur ska jag få henne att vilja sova - för drömmer gör ju alla. Varje kväll slutar i kaos och skrik där hon hoppar upp ur sängen och jag visar tillbaka och så håller vi på tills hon somnar av ren utmattning. Tycker så synd om henne eftersom jag inte kan hantera situationen - det känns som jag enbart gör den värre :cry:.

Hoppas och vet :heart: att någon kan hjälpa mig. Tack på förhand.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej kocken, det var ett tag sen sist!

Jag har ju en fyraåring själv, men hon har inte haft det såhär jobbigt med mardrömmar, men visst har det varit lite otäckt ibland...
Ta henne på allvar, låt henne berätta, beskriva, är det nåt hon är rädd som finns i rummet som ni kan kika efter (monster under sängen, i garderoben) eller är det "bara" drömmarna hon är rädd för?
Vifta inte bort hennes oro, om du lyssnar på henne och "paktar" så känner hon att du förstår, för många gånger kan det räcka med att sätta ord på det man är rädd för så minskar oron (även på oss vuxna :wink: )
Kanske kan ni gå ut och köpa en sån här drömfångare? En fjädrig historia som kommer från indianerna tror jag, och finns i många affärer! Den hänger man upp bredvid sängen och den fångar upp otäcka drömmar och gör om dem till goda drömmar :D
Och såklart - bekräfta inte hennes oro genom att springa in och trösta, utan du ska precis som vanligt vara den lugna, trygga, som har kollen utåt!
Kanske kan du spela musik utanför när det är dags att sova, eller prata i telefonen, baka med degmaskinen - göra trygga ljud som tar bort fokus från henne!
Lite funderingar från mig...
Kram :heart:
kocken

Inlägg av kocken »

Hej och tack,
Provade dina tips idag men tyvärr så blev nattningen värre än någonsin! Hon klänger sig fast runt halsen och skriker/gråter :cry: när jag kramar godnatt. Hon vågar inte somna!! Hon är inte rädd för mörkret, troll eller någon under sängen utan det är själva drömmarna hon är rädd för :cry: .

Allt som händer innan ramsan funkar bra - sagan och skrattet etc. Men, när jag kramar om henne så drar det igång. Hur ska jag göra då:?: Ska jag slita mig loss och gå därifrån och ramsa fast hon kommer springande efter mig? Det känns så hjärtlöst att ignorera hennes ångest!

Är det någon annan som har något konkret sätt?

Kramar från mig :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej kocken!
Nej, jag tycker inte heller att du ska slita dig loss och ignorera henne! Du skriver att allt går bra fram till dess att du ska krama om henne och gå - kanske ska du göra på ett annat sätt? Eftersom skrattet och omstoppandet går fint, så låt henne ligga kvar i sängen, sitt på sängkanten en stund och prata lite med henne!

En kväll härhemma för några veckor sen, skrek min fyraåring hjärtskärande när vi lagt dem
-"EN MYYYGGA!!! HJÄÄÄLP" varpå pappan gick in och sa
- "äsch, myggor är inte farliga, sov nu!" och så gick det tre sekunder sen illvrål igen!
Då gick jag in, satte mig hos henne och hon var verkligen ledsen (det var årets första mygga :wink: ) men istället för att vifta bort hennes oro, så sa jag
- "jag hatar OCKSÅ myggor, de är så irriterande, och man hittar dem aldrig när man ska sova, de hörs bara... dumma, dumma myggor... vad tycker DU vi ska göra med den???"
Och då klurade vi tillsammans ut hur vi skulle få tag i den och smälla den! Jag hämtade en hoprullad tidning, vi satt tysta och väntade tills den kom och sen PANG! så var myggproblemet ur världen! Jag lämnade tidningen vid hennes säng, och där ligger den än, redo för nya jakter :lol:

Vad vill jag med den här storyn då..? ja, kanske kan du använda dig av ett liknande sätt ikväll med din tös, det är svårt att somna tryggt och skönt om man lämnas i panik, men undvik att trösta henne! Då är risken stor att du förstärker oron, så inga kramar eller "stackars dig" utan försök hjälpa henne att hitta en väg ur mardörmslandet!

Kanske kan du hitta lite tips om ditt förhållningssätt i den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4743

Jag hoppas verkligen att kvällen blir bättre, och kanske är det fler som kan ge lite input här :D

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "