Fortsätta vid 4 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
KarroA

Re: Fortsätta vid 4 månader

Inlägg av KarroA »

Hej!

Ja, svårt att va tydlig och förståelig i skrift ibland. :-)
Precis, första natten gick jag in 3 ggr och buffade kort och sen ut med ramsan. Det jag menade med att jag väntade minst 1 minut var mellan ramsorna. Alltså att man dels skulle vänta dubbelt så lång tid som man ramsat och dels vänta på att hon verkligen behövde ny påminnelse (alltså lät mycket).

Det går verkligen upp och ner med kuren, nu fjärde dagen tycker jag att det verkar som om hon kopplar ramsan med att sova, men det är stora protester vid lurarna på dagen samt när hon vaknar vid 6, 6.30.
Två gånger har hon också gått in i full panikgråt trots ramsande. :-(

Jag hoppas att det går bättre och bättre dag för dag..
E 160715, SM från 4 veckor och kur 170104
K 190711, SM från 3 veckor
KarroA

Inlägg av KarroA »

Hej

Vad märkligt, jag skrev ett svar för ett par dagar sen men ser nu att det har inte registrerats.
Tack för svar! Förstår att det kan va otydligt att förstå i text. :-)
Jag gick in tre gånger och buffade och resten var jag utanför och ramsade. Med 1 minut menade jag att jag väntade minst 1 minut mellan ramsorna dels för att man ska va tyst dubbelt så länge som man ramsar och dels för att vänta in vad hennes reaktion blev, alltså hur hon lät.

Nätterna fungrare bra. Jag går bara in och lägger henne och sen säger hon inget utan somnar efter en stund. Inatt hade vi nog återfall, som det står om i boken, för hon vaknade 3.30. Men somnade om efter 20 minuter av ramsande och avvaktande.

Dagarna är tuffa dock och det var det jag visste skulle bli det tuffa. Hon snittar 20 minuter av skrik och gråt innan hon somnar. När kan man vänta sig att det blir bättre och hur ska man balansera att hon inte får vara ledsen och olycklig men att hon samtidigt ska lära sig?? Känns inte roligt att hon somnar med tårar på kinderna tre gånger om dagen. :-(
KarroA

Inlägg av KarroA »

Hej!

Tack för svar! Jag har haft problem med att svara i flera dagar genom mobilen, ser ut som om inlägget kommer upp och sen nästa gång jag går in för att se om nån svarat så är det borta. Hoppas på bättre tur nu.

Förstår att det kan ha varit otydligt skrivet. Vi gör full kur. Det jag menade var att jag var inne och buffade tre gånger den första natten och övrig tid var jag utanför och ramsade. Å med ramsandet väntade jag alltid minst 1 minut emellan, dels för att vänta in reaktion och dels för att det stod att man ska va tyst minst dubbelt så länge som man ramsar.
Nu är vi halvvägs genom kuren och det går både bra och dåligt. Nätterna funkar kanon, lägger henne 19, ramsar mig ut och sen hör vi ingenting förrän mellan 6 och 7 på morgonen. Men hon sov redan bra på nätterna förutom att hon vaknade och åt vid 4, 5-tiden innan.
Dagarna däremot är kämpiga och blir inte bättre. Hon protesterar i genomsnitt 20 min innan hon somnar och ibland låter hon arg men mestadels jätteledsen. Borde inte detta vända/gå framåt snart? Känns snarare som om det blir värre och värre och nu blir hon ledsen så fort jag lägger ner henne. Hon har även gått in i full panik några av gångerna och skrek en gång så mycket att hon kräkte.
Hur ska man balansera att "bara" ramsa men samtidigt att hon inte som Anna skriver inte får vara "ledsen och olycklig"? Känns inget vidare att hon somnar med tårar på kinderna tre gånger om dagen. Vad ska jag göra??? :(
KarroA

Problem att somna vid dagslurarna

Inlägg av KarroA »

Hej

Skapar en ny tråd då den gamla inte verkar fungera.

Vi är halvvägs genom kuren och det går både bra och dåligt. Nätterna funkar kanon, lägger henne 19, ramsar mig ut och sen hör vi ingenting förrän mellan 6 och 7 på morgonen. Men hon sov redan bra på nätterna förutom att hon vaknade och åt vid 4, 5-tiden innan.

Dagarna däremot är kämpiga och blir inte bättre. Hon protesterar i genomsnitt 20 min innan hon somnar och ibland låter hon arg men mestadels jätteledsen. Borde inte detta vända/gå framåt snart? Känns snarare som om det blir värre och värre och nu blir hon ledsen så fort jag lägger ner henne. Hon har även gått in i full panik några av gångerna och skrek en gång så mycket att hon kräkte.
Hur ska man balansera att "bara" ramsa men samtidigt att hon inte som Anna skriver inte får vara "ledsen och olycklig"? Känns inget vidare att hon somnar med tårar på kinderna tre gånger om dagen. Jag har inga problem att hantera argskriken och går runt och hejar på henne i tanken "du kan sova, det är det skönaste som finns. Du fixar detta" men när hon börjar skrika ledset i panik och inte varvar ner alls av ramsan så tycker jag att det är tufft. Vad ska jag göra??? :(

/Karolina

Tacksam för hjälp!!
trebarnscirkus

Re: Problem att somna vid dagslurarna

Inlägg av trebarnscirkus »

Hej! Vill bara skicka en hälsning och berätta att min lilla även hon protesterade ljudligt under kuren och veckorna efter vid varje läggning. Jag förstår hur du känner dig. Nu ca 3 månader senare så protesterar hon emellanåt på dagslurarna men inte särskilt länge, ca 1,5-4 minuter och då mest missnöjesljud. Ingen gråt eller skrik längre. Hon ligger i vagn dagtid. På kvällarna protesterar hon fortfarande ljudligt i 10-20 minuter. Hoppas korta ner det också och få lugnare läggningar även till natten. Det finns goda förhoppningar om att det blir bättre vill jag alltså förmedla.
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jodå, den gamla tråden fungerar säkert men vi som svarar har jobb, barn och ett liv runt omkring som gör att vi inte alltid hinner svara så snabbt som önskas. Vi gör detta på frivilligbasis och gör så gott vi hinner och kan :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
KarroA

Inlägg av KarroA »

Tack för stöttning trebarnscirkus!!

mamaA - problemet var inte att jag inte fick svar. Jag skickade svar på dina frågor och sedan såg jag inte mitt inlägg nästa gång jag gick in. Jättemärkligt! Därför jag trodde att något var fel och startade denna. Så jag förväntar inte mig svar på momangen, är tacksam för den hjälp jag kan få när jag än får den.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag är ledsen du får vänta på svar, vi har en policy att man skall inte behöva vönta mer än 4 dagar.
Jag befinner mig tyvärr inte i Sverige och min uppkoppling är lite si och så, men försöker ge dig ett svar nu.

Så jag har sammanfogat dina olika trådar, jag tror du går bet för du tittar bara på första sidan, men du har nu 2 sidor i din tråd, så se till att du verkligen läser alla sidor. :D

Det andra är att varje gång du skriver så ser det ut som om du bara kanske väntat någon dag, då vi tittar på vem som skrivit och senast i forumet och inte alltid läser varenda tråd.

Sist, var snäll och gå in under administrationspaner och profil och skriv in en signatur med barnets födelsedatum och även startdatum på kuren, det blir så mycket lättare för oss då.

Jag gissar att hon nu är runt 5 mån? Hur går det med riktig ma? Lägger du henne i det kolsvarta rummet på dagen?
Sen tror jag du behöver skapa REJÄLT med husljud dagtid, detta är nog en av de saker de flesta missar dagtid, man försöker ha det lite lugnt och tyst. Tvärt om, när min son var pyttis skulle jag sätta på TV på högsta ljud, helst läsa texten på TV jättehögt så det nästan blev som en ramsa utanför dörren. Eller ÄN hellre, ring en kompis och gapa om hur du vill hon skall sova.
Vanka inte utanför och lyssna och tänk en massa, utan mjölka de 20 kossorna och ta hand om de andra 10 skrikande bebisarna. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
KarroA

Inlägg av KarroA »

Tack för svar, än mer om du är utomlands och ändå tar dig tid!!

Vad dum jag är, självklart har jag helt missat att det blivit fler sidor. Tack för upplysningen! :-)
Nu hoppas jag att jag lyckats skapa en signatur också.

Det går bra med mat, hon äter med god aptit. Nu blir hon 6 månader på lördag och då kommer jag dra ner ännu lite mer på amningen så att hon bara ammas morgon och kvällsslurk. Då blir det ett mål till med "riktig" mat.

Tror att det är en jättebra poäng med att jag ska skapa mer ljud. Det är nog naturligt tyst hos oss även på dagen, vi har inte på musik eller tv eller så alltid så att det alltid finns ljud. Jag har ibland på tv'n men den är långt från hennes rum. Ska testa mer ljud idag.

Men vad är din erfarenhet, brukar protesterna bli kortare i snabb takt eller kan det hänga kvar vid 20 min länge? Å hur ska man hantera ledsamhet kontra att stanna ute och ramsa?

En annan fråga, vi kör kuren fram till måndag nu men efter det - kan man börja lägga henne där man är sen trots att hon kanske fortfarande inte accepterat sängen på dagen?

/K
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej Karro,
skulle du kunna skriva ner vilket schema du kor med nu?
Sa kanske vi kan hitta vad som fattas liten menar jag.

Kor ni max pa social delaktighet, skrattet till godnattet aven dagtid, fysisk aktivitet?
Och hur stora portioner mat ater liten? En 6 manders har ingen botten, ibland ar de ledsna vid lur for de faktiskt inte var proppens. Oftast gar protesterna ner efter ett tag men de kan ta sin lilla tid. Riktigt stark attityd fran mamma och pappa hjalper.

Ljud, ja lagg en Ipad utanfor litens rum med radio eller mozart. Vi korde alltid mozart.

Kuren, kor alltid minst en uppfoljingvecka efter kuren for att lata allt satta sig innan du borjar lagge henne pa andra platser. Var det det du menade? Sarskillt om du kanner att allt inte riktigt funkar an. Lat liten fa den tid det tar.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
KarroA

Inlägg av KarroA »

Hej Tin

Tack för svar!
Schemat vi kör är som följer:
7 väcks och ammas
8.30 ammas
9-9.45 Sover i vagn
11.30 Lunch, grönsaks- + fruktpuré
12.15-13.45 Sover i sin säng
15 Har ammats men nu kommer jag ändra till mellanmål istället när hon fyllt 6 mån
16-16.45 Sover i sin säng
17.30 Gröt
18.30 Ammas
19 Gonatt

Har funderat mycket på portioner och kan inte säga att jag vet exakt hur stora de ska va, men hon får tills hon inte vill ha mer och blir truga efter det.
Lite samma gällande fysisk aktivitet. Hon är på golvet för det mesta, både själv och med oss, men rör sig inte jättemycket än. Övar sittande och stående, leker med leksaker, sjunger och läser. Men har inget mått på hur mycket hon tröttar ut sig fysiskt. Dock så gnider hon sig i ögonen inför i princip varje vila, så hon verkar trött.

Uppföljningsveckan är egentligen slut efter idag men vi fortsätter ha det så lugnt som möjligt, med förhoppningen att det sätter sig snart och hon lägger sig med glädje även på dagen.

Karolina
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Man brukar säga att en 6 mån, har ingen botten! :D :lol:
Jag tror också att du behöver lägga in en frukost, det finns inget som hindrar att du ammar direkt på morgonen och ca 30 min senare har en andra frukost med något passade och fyller på med mera BM efter.

Många 6 mån kan äta rejäla mängder, oftast går det för sakta, så det är bara att sleva in, fort fort fort.

Sen behövs 1 timme utetid FM och 1 timme utetid EM, gärna i skog och mark, och då är det ok att man sitter i vagn, kunna se naturen, plocka saker ute osv...

Sen lite social delaktighet på det, där man deltar rejält på dagens sysslor!
Jag personligen är av åsikten att barn lär sig gå, stå, sitta m.m. när deras kroppar är mogna för detta. Det enda de flesta inte gör är att ge rätt förutsättningar på just ålning. Och detta är det absolut viktigaste man kan göra, så om något skall tränas är det ålning.

Här på denna bloggen kan man läsa mera om just ålning och vikten.
Läs gärna allt där! http://barnhjarnan.blogspot.se/search/label/samsyn
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"