Jag har en dotter som iförrgår blev fyra månader. Vi har följt Standardmodellen sedan hon var ca 4 veckor, med vissa undantag. Hon har inte sovit i vagn och inte sovit på mage. Tyvärr har hon sedan hon var ca 2.5 månad inte heller sovit för sig själv på dagtid utan sover då i sjal.
För övrigt har vi följt Standardmodellen med att anteckna alla tider, sedan skapa ett schema och förlängt sömnen. Allt har fungerat mycket bra, hon sover sedan natt 1 i egen säng, det första nattmålet tog hon bort på eget initiativ och det har fungerat bra att sedan hon blev tre månader sova från 7 till 4 eller 5 för att sedan somna om igen till ca 7. Vi var därför förhoppningsfulla på att nu vid 4 månader ta bort det sista nattmålet och få hel natt 7 till 7. Nu har vi tyvärr stött på lite hinder på vägen som jag väldigt gärna tar emot tips om hur vi ska hantera på bästa sätt!
Senaste veckan har hon flera nätter vaknat 2 ggr på natten, först mellan 1 och 2 och sen vid 4 eller 5 igen. Vi förstår inte varför, detta har inte hänt sedan man skulle kapa första nattmålet. Vi hade gärna låtit henne vara och hjälpt henne somna om, men problemet är att hon i uppvakningsfasen alltid bajsar så hon har en full bajsblöja båda gångerna på natten så vi måste gå upp och byta.
Hennes första säng/vagga är nu för liten, så sedan 3 nätter tillbaka sover hon i sin spjälsäng som vi tänkte vänja henne vid i vårt rum för att sedan inom kort flytta in henne i hennes rum. Kan någon hjälpa oss med att förklara varför hon helt plötsligt vaknar två ggr igen och hur vi ska hantera det och förhoppningsvis gå över till hel natt?
Ett annat undantag vi gjort från Standardmodellen är att hon ammats i mörkt sovrum för att sedan direkt läggas ner. Oftast har hon alltså somnat vid bröstet men oftast sedan vaknat när hon lagts ner och då somnat själv i sin säng. Så det är väl en blandning av att ha somnat själv och inte. På natten har hon alltid somnat om själv i sängen efter att ha ätit. Nu tänkte vi i samband med att sova hela natten och byte av säng börja köra med ramsa. Är det ett bra tillfälle nu?
Det hoppas jag även ska hjälpa på dagen så att hon kan börja sova själv då. Tar gärna emot tips på hur jag gör denna övergång på bästa sätt? Förstår inte riktigt varför hon inte vill sova själv på dagen, eftersom hon alltid gjort det på natten. Hon är även inne i en fas (hoppas jag verkligen) då hon inte gillar att ligga i sin vagn så jag kan inte använda denna som hjälp tyvärr.
Hemskt tacksam om någon kan hjälpa!
/Karolina