frågor om läggning vid dagsluren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
trebarnscirkus

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Tack för svar!

Jag ska träna henne både med ålning, stå och gå. Tack för pepp :)

Vid kvällsläggningarna gallskriker hon. Direkt som vi lägger henne i sängen börjar hon skrika och många gånger tar hon i från tårna och vrålar, hon pressar rösten långt ner i halsen och det låter väldigt ansträngt. Så skriker hon inte annars, tack och lov. Hon lugnar sig efterhand och somnar efter ramsa eller tillrättaläggning. Men det känns olustigt med dessa vilda protester vid läggningen. Skulle hon bara surra lite eller gnöla tycker jag inte det vore något att anmärka på. Men med dessa protester har jag inte lust att låta någon annan än min man lägga henne. På morgonen ligger hon ibland vaken och jollrar i sängen så då är sängen ingen ovän. Det är just själva separationen på kvällen som hon protesterar mot. I vagnen på dagtid ligger hon också och protesterar men mycket lugnare. Hon sjunger sig till sömns låter det som. Skriker inte alls som på kvällen vilket är tacksamt.

För andra dagen i rad är hon på väg att fixa 2 timmar i vagn på rygg utan uppvak. Heja heja!
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu kommer jag låta som fröken präktig och besservisser, inte heller meningen att ge någon dåligt samvete.

Men, Hege här på forumet har skrivit spaltmeter med detta om att åla och krypa och om vikten av detta. Jag har och arbetar med kroppen och även mycket barn och när man kör barngympa eller karate m.m. syns tydligt vilka barn som har ålat och krypit, så det är väl investerade minutrar 5min/10gg/dag kan jag lova!

Läs gärna alla delar i denna bloggen och även under IAHP delen av forumet! Såååååå ballt! http://barnhjarnan.blogspot.se/search/label/samsynm
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
trebarnscirkus

Tack för pepp för ålträning Torsmamma. Det går framåt. Lillis börjar bli riktigt duktig på att ta sig framåt nu och har mer eller mindre slutat med att rulla fram som sitt sätt att förflytta sig.

Svar till mamaA som ställt frågan om hur schemat så ser ut nu:
19-7 sova
7 amning
8 vagn till skolan
8.30 gröt
9-9.45 sova
9.45 lek
10.30 mat
12-14 sova
14.15 gröt
15 vagn till skolan för att hämta brorsorna
17.30 middag
18 bad
18.30 nattslurk/amning
18.40 skratt-till-godnatt
19 godnatt

Det är alltså ca 5 timmar mellan uppvak från sista vilan till läggningen kl 19. Emellanåt vaknar hon upp vid 13.30 och kommer upp vid ca 14.40 om hon inte somnar om. Hon får emellanåt en femminutersvila på em om hon är riktigt trött. Oftast klarar hon sig bra till kvällen. Jag funderar på att sluta med amningen snart. Hon är inte längre lika intresserad. Dock verkar hon inte vilja ha välling så hur ger jag då nattslurken? Den verkar ha betydelse för hon gormar extra mycket vid läggning om jag inte är hemma en kväll och nattslurken uteblir.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nattslurken måste ju inte vara välling, gröt funkar också! Annars kan du ju prova att blanda välling med ersättning för att mjuka upp smaken eller testa i pipmugg om det är bättre än flaska, eller om du pumpar lite bröstmjöl och blandar i vällingen. Ingen av mina har tagit vällingen rakt av men de ammade inte när de var så gamla utan drack ersättning så jag började med 75% ersättning och 25 % välling och jobbade mig uppåt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
trebarnscirkus

Hej igen,
Vi började kura lillis för ca 3 månader sen. Hur tänker ni kring skrikiga läggningar? Dagtid fungerar numer bra, hon gillar vagnen, ibland lite gnöl och grin vid läggning men sömnen kommer snabbt. Vid uppvak dagtid lägger jag om henne till mage och då sover hon hela luren i bästa fall.

Kvällstid som sagt omöjligt. Hon varvar upp och gallskriker i minst 30 minuter vid läggningen i sängen vilket tyvärr känns ohållbart. Jag vill så gärna få henne att somna i lugn och ro. Har läst massor av trådar och fått mycket tips och inspiration men vad som är oklart är hur länge vi bör hålla på innan vi provar någon ny kvällsrutin alt minikurar henne igen :?: Vi busar med henne efter kvällslurken och ibland lyckas vi få henne att ha riktigt roligt, tyvärr märker vi ingen skillnad på läggningarna därefter. Hon har senaste veckan börjat bli allt mer orolig efter middagen. Då vi badar, nattslurk och busar. Hon grinar och flänger oroligt omkring vid samtliga moment utom vid nattslurken hos mig. Vi försöker såklart att fokusera på annat och förmedla lugn och göra roliga aktiviteter men hon vevar bara igång ännu mer om vi försöker toka till det. Helst vill hon bara sitta i famnen och hålla i oss och titta på syskonen (även om de bara tittar på TV). Det blir liksom inget roligt för bebis om både kvällen och sedan läggningen är fylld av en massa oro :(

Min egen lösning blir helt fel, men känns ändå rätt, jag vill gå in ännu oftare och tillrättalägga, ramsa och ev solfjädra. Det är sannolikt en kortsiktig lösning men just nu är jag så angelägen om att få läggningarna att bli lugnare. När hon väl somnat sover hon oftast hela natten utan besvärliga uppvak. Vaknar hon till och gnölar så somnar hon oftast om själv, börjar hon skrika och gråta så ramsar vi och då somnar hon oftast om själv. Ibland går vi in och tillrättalägger och efter det somnar hon om. Det är alltså bara själva läggningen som strular för oss. Kan en idé vara att byta rum (alternativet är i så fall att flytta in henne i vårt sovrum igen), kura om och ev byta ramsa :?: Har ni tips och idéer att dela med er av på hur jag får ramsan att bita på kvällstid tas de tacksamt emot [-o<
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Några frågor, jag känner att jag nog inte hänger med riktigt.

Har ni skratt till gonatt före kvällsslurken?
Det är inget KRAV att man måste skratta innan läggning, men jag brukar beskriva det hela som så. Säg att du varit ute med kompisarna på en stå up kväll! Du har skrattat gott, skrattat så kinderna värker, så magmusklerna värker och du även skrattar så du gråter! Du går nu hem glad, positiv, tänker på allt roligt. Du lägger dig i sängen, glad, till freds, nöjd och tycker livet är rätt bra endå. :D

Tänk sen motsatsen, du lägger dig efter en dag med bråk med barnen, lillan gråter och innan du lägger dig så har du bråk med maken också. Hur äe den känslan?

Så tanken vi har är att hur dålig dag man än haft, så skall man i alla fall fått le eller skratta hjärtligt en sväng.
Tricket är sen lite olika för alla, men bäst är oftast att man liksom läggs mitt i allt det roliga, utan några krussiduller.,POFF ner i sängen och ut med denni särklass roligaste och hurtigaste ramsa man bara kan. Och då skall man ha den där stå,upen i huvudet!
När jag fastnar så kollar jag på det roligaste jag bara kan hitta, typ Grevinnan och betjänten, SEN säger jag ramsan med detta i mig!

Hur skall hon tro på dig om inte du gör det? Sen skall FESTEN hon just var på fortsätta utanför hennes rum, så hon verkligen hör att ALLA är glada fortfarande. Det är det som menas att man har en läggning under 2 min, inte att de somnar på 2 utan de har förutsättningarna. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
trebarnscirkus

Nattslurken kommer före skratt till godnatt. Under nattslurken går sovtåget och hon vimlar med ögonen och kliar sig en massa. Efter det drar buset igång och därefter är det läggning. Som ikväll tog 40 minuter av mer eller mindre ihållande gråt och protester :shock: och då hade vi det verkligen kul ikväll innan läggningen.

Jag håller fullständigt med i beskrivningen av skrattet till godnattet men förstår bara inte hur vi ska bete oss de dagar hon inte tycker någonting vi erbjuder är roligt. Att kanske busa mer på övervåningen och även en del inne i hennes sovrum kanske förbättrar situationen, och att vi andra fortsätter buset sedan vi lagt henne? Som det är nu så stannar övriga familjen kvar på nedervåningen och den i familjen som lägger henne är kvar uppe och gör husljud (städar, sorterar, spelar musik utan sång ibland).
Soffangren

Inlägg av Soffangren »

Beundrar er att ni orkat så länge med trassliga läggningar! Vi höll ut en månad, men det blev snarare värre än bättre, så fick hon feber efter vaccinering i måndags plus förkylning med täppt näsa och vaknade under vargtimmen och skrek och skrek. Tusen grader varm och inget gick fram.
Då gav jag upp helt! Tog henne till mig och slutade helt med kuren. Nu är allt förstört. Jag ligger på soffan nere och ska försöka sova medan min man är i sovrummet med en skrikande bebis som inte kan nattsova ALLS istället, inte ens vid tutten! Känns som jag förstört mitt barn...

Så är mäkta imponerad att ni håller ut och fortsätter försöka och jag hoppas så att ni ska få ordning på kvällsläggningarna också. Håll ut och kämpa på!
Son född november 2013, SHN-kurades vid 1,5 år, sover fortfarande 11 h natt och 2 h dag.
Dotter född augusti 2016.
trebarnscirkus

Soffangren skrev: Då gav jag upp helt! Tog henne till mig och slutade helt med kuren. Nu är allt förstört. Jag ligger på soffan nere och ska försöka sova medan min man är i sovrummet med en skrikande bebis som inte kan nattsova ALLS istället, inte ens vid tutten! Känns som jag förstört mitt barn...
Kära Soffangren, tack för pepp och en STOR kram till er som också kämpar på. Var inte för hård mot dig själv och tänk sådana tankar som att du förstör henne. Allt du gjort hittills har varit av omsorg, eller hur? Både att starta kuren och att avsluta den. Den senaste schemaändringen tog en faslig tid att få rätsida på för oss så sannolikt tar förändringar av dessa slag mer tid för vissa småttisar att anpassa sig till än andra. Kanske din bebis är lite förvirrad just nu över vad som gäller och att hon därför skriker oavsett ni är där eller inte, tutte eller inte etc. Om vaccineringen var i måndags och hon är förkyld så är det sannolikt det som strular till det extra mycket för henne just nu dessutom.

Och glöm inte att det är många på forumet som genom åren som haft utmaningar så känn dig inte så ensam. Vi är sannolikt många som tänker, gör och reagerar precis på samma sätt som du gör just nu.

Jag önskar dig varmt lycka till. Kram!
trebarnscirkus

Jag måste rätta mig själv. Vi började ju kura i mitten av november så än har det INTE gått 3 månader ännu. Det har ju bara gått 2 månader :lol: Jag hoppas att vi vid 3 månader efter kuren inte längre brottas med skrikläggningarna [-o<
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej
vilken orubblig attityd du visar trenarnscirkus. =D> Det ar just det som ar skillnaden.

Jag har kurat bada mina alsklingar och de var mycket olika, och genom aren har de givit mig olika utmaningar. Ettan holl lange pa med tidigar mornar, vi spelade mozart i morgontimmarna och pangramsade i manader. Trodde aldrig det skulle ga over, men jag var benhard. Somn ar for viktigt, jag SKA ge dig den goda nattsomnen. Hon ar snart 7 ar och sover 12 h natter fortfarande.

Min tvaa ar bestamd, det skall vara pa hennes satt. Hon struntade i tidiga mornar och fokuserade istallet pa att vagra vakna. Jag menar lyxproblem kanske det later som, men om man vagrar vakna (aven efter 12 h) sa blir ju hela dagschemat och foljande natt tokigt. Dessutom har hon allvarliga ;) problem att halla sig fran att inte ramsa tillbaka nar jag ramsar. Hon ar 4a ar, och nar jag ramsar har man inne fran rummet: "Gonatti kan du vara sjalv".

Vad jag menar ar att det kommer provningar, vissa tar laaaang tid pa sig att fatta galoppen fran forsta borjan, vissa utmanar under vagen i alla mojlga former, vissa accepterar direkt. Det ar deras jobba att ifragasatta vad i allsin dar vi vuxna haller pa med. Och det ar vart jobb att betryggande svara. Jag har valt att uppfosta starka, ifragasattande, sjalvsakra barn som vaxer upp att bli detsamma som vuxna. Sa aven om det ger mig mer jobb nu, sa kan jag inte lata bli att tanka foljande:

Jag ska lara sig att sova och somna gott. Det ar for viktigt.
Jag ska uppfosta starka, ifragasattande barn. Det ar for viktigt.

Och ta provningarna som de kommer....... sa tanker jag. Och alla maste fa folja sitt hjarta.

Sikta pa malet, aven om vagen dit slingrar.
kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
trebarnscirkus

Du är för go Tin :heart: :heart: :heart: TACK för pepp och guidning i förhållningssätt!
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej trebarnscirkus!
Grannen här =)
har läst lite snabbt i din tråd nu om er tillvaro och tycker ni jobbar på bra =)
letade upp min gamla tråd när vi kurade storebror, kanske kan ge dig lite inspiration eller tips om du vill läsa. vet knappt va som står själv dock för de va så länge sen men då vet du lite hur det gick för oss iallafall =)

http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=25820

Kram!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
trebarnscirkus

Tack Sigyn/Emelie för inspiration och stöttning. Vi ses i veckan :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"