Jag håller som bäst på och kurar min 6-månaders flicka. Vi är nu inne på dag 3 och jag behöver lite stöd och hoppas därför på svar från någon erfaren kurare.
Som nu är lägger vi henne inomhus på dagen under kuren och uppföljningsveckan. När så schemat sitter så småningom avser jag övergå till vagnen vid sömnlurarna dagtid. Dag 1 valde vi vagnen vilket jag valde bort till dag 2 i och med att jag inte klarar av att ha henne skrikande vid uppvak innan luren är över med grannar så tätt inpå som undrar vad jag håller på med. Min attityd av självklarhet flyger sin kos när jag vagnar henne utomhus gallskrikande. Övergick därför till spjälsängen till dag 2. Läste därefter i boken, som jag läst massor i och nästan kan utantill, att ändra på något under själva kuren inte rekommenderas [-X men då var det redan gjort och nu håller jag fast vid beslutet. Men shit vad hon ogillar att ligga i sängen dagtid
*Mycket buffande dag 2 i sängen dagtid (första gången i sängen och avstå buffning var inte ett alternativ, kris flera gånger om). Enbart en gång (x3) idag även om jag uppfattade det som om hon önskade flertalet omgångar många gånger om. Jag höll mig till ramsan och ett tillrättaläggande under 20 minuters läggning. Rätt eller fel? Enligt processen i kuren skall buffningen inte användas längre. Eftersom hon reagerar mkt kraftigare på läggningen vid daglurarna än kvällsluren önskar jag använda buffningen vid kriser dagtid. Kan det vara okej en dag till eller två? På natten biter ramsan och hon lyssnar men inte dagtid. Några tips?
*Hur förbereder jag henne på läggningen både dag och natt förutom att ha så kul som möjligt just innan läggning? Vad säger ni till barnen? Som varit nu så är jag så fokuserad på att säga godnatt till pappa att jag missat mig själv. Jag anstränger mig för att inte prata med henne sedan jag lagt ner henne i spjälsängen vilket känns lite abrupt. Började så idag att säga Hej då lampan, ses om en stund innan jag la ner henne i sängen. Men det kändes även det för abrupt. Ska jag berätta för henne om att hon ska sova en liten lur och pussa och krama henne och säga att vi ses om en stund, alltså stå och prata lite vid sängen eller börjar jag med det redan nere på lekfilten?
*Ska rummet vara helt mörklagt under dagslurarna eller skall det vara lite dagsljus från fönstret som kommer in? Har läst olika råd på forumet och i boken nämligen. Och jag använder en annan ramsa på dagen än natten vilket jag hoppas är rätt men dagramsan sitter ju inte lika bra som nattramsan ännu. Vilket jag hoppas är rätt?
*Jag använder marginalkvarten vid varje dagslur hittills eftersom det tar ca 20 minuter innan hon somnar. Synpunkter på det?
Tack på förhand!