frågor om läggning vid dagsluren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Vad fint ni jobbar! Hjälte var ordet! :D

Har bara skummat lite men uppfattar det som att din dotter nu är mellan 7 och 8 mån. Den tiden är känd för "8-månadersångesten" och det kan vara därför som hon oroligt bevakar dig osv. Vissa får inte ens gå runt hörnet denna tid pga separationsångest hos barnet. Läs mer om detta i Barnaboken! Hos oss har dessa perioder varit olika jobbiga men viktigast är att behålla lugnet och attityden för att ge barnet trygghet när världen stormar runtomkring. Finns även massa info om du söker på detta på forumet.

När det gäller schemat tycker jag absolut att du kan tidigarelägga lite (men vet inte om jag förstått dig rätt), jag har alltid lagt 15-20 min innan när barnen varit så små och det brukar vara bra och ge bättre sömn på morgonen också! Däremot skulle jag inte ge mer än 20 min på em, hellre förlänga långluren till 2 h (ett hett tips när du i framtiden tar bort em-luren helt).

Vid nästa schemaändring (vilket kan vara nu direkt, om hon är "för" pigg på morgnar och långlur) tar du alltså bort em-luren (kan i ett första läge korta den till bara 5 min) och i stället ökar du långluren till 2 h och lägger gärna upp till 30 min tidigare för natten (fast det ville du inte?). Långluren brukar vid schema 19-07 ligga ca 12-14, så det borde funka med hämtning. Tecknen är alltså inte nödvändigtvis att barnet är piggare på em utan i stället sämre sömn på morgonen (vaknar för tidigt) och fm/långluren (sover för lite) vilket ger trötta eftermiddagar men för lite sömn totalt under dygnet. Jag har skippat em-luren vid 7-8 mån på mina barn har jag för mig. Det är lite tröttare tongångar första veckan och man kan bjussa på någon marginalkvart men det brukar ge suveränt mycket bättre sömn med 2 lurar när det är rätt läge tycker jag.

Jag tycker förresten att du kan klappa dig själv på axeln för att du följer schemat så bra, 10 min hit eller dit är ingen katastrof! Heja! När det gäller kvällsbadet finns det många som prisar det men sömnen hänger inte på det utan du kan bada när du tycker det behövs och har lust och annars strunta i det och få lite mer tid att spela på. Nu under ångesten kanske du ska låta pappa ha skratt/mys själv med henne så hon hinner smälta att du är borta innan hon ska läggas? Gör som du själv tror blir bäst, attityden är viktigast så om du känner dig lite orolig är det bäst att du går! :wink:

Jag personligen tycker att ligga på rygg är hemskt och mina har alltid sovit gott på mage i sina trånga vagnar men när det gäller promenader och en så småningom säker sovare kan du troligen lägga henne på huvudet om du skulle vilja! :wink: Då brukar de ju sova oavsett (åtminstone mina). Du kan börja gå när hon sovit i 10 min. Ha dock gärna en barnvagnsgardin eller ngt liknande som släpper in luft men täcker för ovälkomna synintryck om det blir en skarv och hon ligger och tittar en stund innan hon somnar om.

Ojoj, känner att det kanske blev lite snurrigt svar men hoppas du blev lite klokare iaf?!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Jubel och fröjd! Så härligt med två fina svar, mamaA och Ylvispylvis, redan samma kväll :D

Jag ska tänka på att bibehålla 12 timmars natten så länge som möjligt. Syskonen skall aktivteras i skrattet-till-godnattet ännu mer. Och jag ska dunsta från förberedelserna innan läggningen om attityden flyger iväg när det är pappas läggningskvällar. Alla tips vid schemaändring skall jag ta med mig inför nästa justering.

Tack än en gång finisar :heart:
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Hej igen,
Nu kommer jag med nya frågeställningar jag vill höra era tankar kring. Lillan sover bra på dagarna. Gnölar eller gråter ibland en del vid läggningen men oftast går det rätt smidigt. Kvällarna däremot är inte smidiga. Hon protesterar högljutt trots rolig stund med skratt-till-godnatt, nästan så att ju roligare hon haft desto mer protester vid läggningen. Har någon av er upplevt något liknande?

*Vi "snålar" med ramsan för att inte tjata ut den ger den oftast inte mer än 2-3 ggr på 20 minuters missnöje. Vissa kvällar, som ikväll, drog hon igång rejält med sina protester och lät verkligt ledsen strax efter det att vi just levererat ramsan. Vad gör vi då? Jag fixar och grejar för att inte "överkoncentrera" mig på henne. Vill så gärna gå in och tillrättalägga henne dessa gånger då "ledsengråtet" ljuder men vet ju att jag ska vänta minst 10 minuter efter ramsan levererats så jag avvaktar. Men attityden börjar vackla vid tillfällen som dessa. Tillslut ger hon ju upp och somnar och vissa kvällar får hon en bekräftelseramsa och andra inte. Eftersmaken på läggningen kvällar som denna är inget jag känner mig stolt över. Hur tänka, göra, agera för att få läggningen att fungera bättre för både mamma och barn vid kvällar där ledsamheten tar överhanden?

*Vi undviker i så hög utsträckning som möjligt att gå in till henne under natten för att inte störa henne med resultatet att hon inte blir omstoppad med täcket om hon hamnat utanför. Vi tittar till henne innan vi lägger oss och lägger då om täcket om hon hamnat utanför men det är också enda gången. Hon sover vissa nätter hela natten igenom men oftast vaknar hon upp och frågar under ett eller fler tillfällen. Jag tror att hon sannolikt fryser om hon hamnar utanför täcket och därför har svårt att somna om. Har förstås testat att klä på henne mer men det hjälper föga. Hon är lika sval ändå på morgonen. Är det okej att helt sonika knalla in och stoppa om henne vid ett uppvak och sedan köra på med ramsan om hon inte somnar därefter? Den rätta ordningen är ju annars att första avvakta för att se om hon somnar om själv (vilket hon gör emellanåt), annars ge ramsa och sedan avvakta (ofta somnar hon om efter det) och i sista hand gå in och tillrättalägga. Har jag uppfattat det rätt?
Hur föreslår ni att jag gör för att hon inte skall bli så kall? Höja värmen i rummet?

Tack för er input!
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av Sarisparis »

Hej där :D

Ja, inget roligt med gråt vid läggning. Kan det vara övertrötthet med i spelet? Kanske i kombinatin med åttamånadersångest? Jag hänger inte riktigt med i vilket schema ni kör med nu, men ofta så justeras ju schemat när det krånglar på något sätt och då kan dagarna i övergångsläget bli lite för långa och göra att nattläggningen inte blir som tänkt. Det går alltid att lägga lite tidigare, som vi varit inne på, kan vara en bra joker att ha i ärmen.

Jättebra att ni går in och kollar täckstatus när ni går och lägger er. Antar att du inte har lust att gå upp mitt i natten för att kolla igen? :roll: :lol: Jag har kört med ganska stora täcken rätt tidigt, tyckte att bebistäcket blev lite litet rätt fort, och finns det lite täcke att ta av kan barnet röra på sig rätt bra utan att det åker av. Är hon frusen av sig kanske det är läge att ta på sockar också? Skulle inte höja värmen i rummet (runt 19 brukar vara bra).

Hur ser dagarna ut i övrigt? Vakentiden tänker jag på. Får hon vara med och hjälpa till och känna samhörighet? Det är lättare att hålla attityden vid läggning om man har en bra dag i ryggen.

Och hur gammal är hon nu? Lägg gärna in en mer precis ålder i din signatur så blir det lättare för oss som svarar :thumbsup:

:heart:
Soffangren
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 03 sep 2016, 14:26

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av Soffangren »

Hej!
Jag har skummat igenom här och känner att jag har i princip samma problem som trebarnscirkus, dock är min unge 4,5 månad. Känner också att jag är inne på en skrikmetod där jag inte vill vara och får ont i magen så fort ungen piper för att jag inte vet hur länge det kommer hålla i sig och vad jag egentligen BORDE göra/svara...

Ska jag skriva vidare om mina kurproblem här eller ska jag ta en egen tråd?

Tack för ett räddande forum!
Son född november 2013, SHN-kurades vid 1,5 år, sover fortfarande 11 h natt och 2 h dag.
Dotter född augusti 2016.
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Hej och tack för svar sarisparis :) Jag både klär på henne extra ullbyxor och kör strumpor och även ullsockar på det och har ett modell större barntäcke i sängen. Tycker att vi de senaste dagarna lyckats bättre med att hon inte är kall vid uppvak utan ganska lagomt gosigt varm. Temperaturen i rummet varierar men ligger oftast runt 20 grader. Inget element är på så temperaturen varierar lite beroende på utomhusvädret.

Såhär har schemat sett ut fram tills idag:
19-7 sova
7 mat amning
8 vagn till skolan för att lämna brorsorna
8.30 gröt
9-9.45 sova
9.45 lek
10.30 mat och amning om önskas
11.30-13 sova
14 äta gröt och amning om önskas
15 vagn till skolan för att hämta brorsorna
16-16.20 sova
16.45 lek
17.30 middag
18 bad
18.30 nattslurk/amning
18.40 skratt-till-godnatt
19 godnatt

Jag har de senaste dagarna reflekterat en del över varför lillan börjat protestera ljudligare och allt längre vid vissa lurar under dagen och framförallt på kvällen. Flera faktorer kan förstås spela in såsom t ex sjukdom och ev 8-månadersångest. Hon skulle kunna vara övertrött eller ha fått för lite aktivitet om dagarna även om dessa två aktiviteter tror jag mindre påverkar hennes insomningar.

Däremot tror jag kanske hon får för mycket sovtid och därmed inte är riktigt lika trött vid läggningen vilket medför att hennes insomning tar längre tid och hon därmed också låter mer. Hon är sömning under nattslurken men sedan kvicknar hon till under busstunden och upplevs inte alls sömning vid läggningen numer. Jag har läst att det vid 8-månader kan vara lämpligt att ta bort eftermiddagsvilan (20 minuter) och istället förlänga långluren med 30 minuter (totalt 2 timmar) och ev tillåta 5 minuter på sen eftermiddag under en övergång. Och sedan under en period kanske prova att lägga lite tidigare till kvällen, ca 18.30 istället för kl 19. Hur det sedan skall fungera med alla övriga kvällspunkter som skall hinnas med efter middag förstår jag inte men det får visa sig hur det går. Vad tror nu om det? :?:

Juno blir 8 månader imorgon den 21 december och jag har from idag ändrat scheamt till nedan:
19-7 sova
7 amning
8 vagn till skolan
8.30 gröt
9-9.45 sova
9.45 lek
10.30 mat och ev amning
12-14 sova
14.15 gröt
15 vagn till skolan för att hämta brorsorna
16-16.05 ev 5-minuters sova vid behov (i alla fall under en övergånsfas)
16.10 lek
17.30 middag
18 bad
18.30 nattslurk/amning
18.40 skratt-till-godnatt
19 godnatt

:?: Hur gör ni för att få en 8-månaders bäbis att känna att de är med och hjälper till? Tips någon?

Tack för era synpunkter på min schemaändring! Kramar till er hjälpsamma :)
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Soffangren skrev:Hej!
Jag har skummat igenom här och känner att jag har i princip samma problem som trebarnscirkus, dock är min unge 4,5 månad. Känner också att jag är inne på en skrikmetod där jag inte vill vara och får ont i magen så fort ungen piper för att jag inte vet hur länge det kommer hålla i sig och vad jag egentligen BORDE göra/svara...

Ska jag skriva vidare om mina kurproblem här eller ska jag ta en egen tråd?

Tack för ett räddande forum!
Hej soffangren! Intressant att läsa att någon skummar min tråd och mina utmaningar :) Skummar ju en hel massa andra trådar här på forumet och vet att det är nyttigt och lärorikt att ta del av andras erfarenheter. Jag hoppas du hittar några bra tips från hjärtebarnskontrollanterna i min tråd. Jag skulle i ditt fall ändå satsa på att starta en egen tråd för ditt barn bara för att du på snabbare ska få anpassad hjälp och stöd. Lättare också för hjärtebarnskontrollanterna att hitta rätt info om rätt barn om tråden hålls kring en unge. Så har jag uppfattat att de önskar ha det. Jag önskar dig varmt lycka till med att få mindre skrikiga läggningar och skickar dig en massa kramar och kraft får en mamma till en annan :heart:
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av mamaA »

Hej!

Schemat ser bra ut tycker jag, möjligtvis hade jag lagt lunchen lite senare, speciellt som den andra frukosten kommer ganska sent. 11 eller 11.30 beroende på hur lång tid det tar att äta, sen är hon lagom mätt till långsovet.

Jag gav aldrig någon 5-minutare när jag tog bort tredje luren trots att jag hade en riktig tröttis men det funkar säkert bra om man vill göra så. Jag lade en halvtimme tidigare inför natten vid behov (ganska ofta) istället. Det tog ca tre veckor innan schemaändringen satte sig och tröttheten på eftermiddagen blev bättre.

Ett tips om hon sparkar av täcket är sovpåse. Jag köpte på ikea, de har som passar större barn också (över 6 månader).

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Hej och god fortsättning!
Här hemma har lillis åkt på feber och jag undrar över hur ni gör eller gjort för justeringar av sovtiderna under sjukdom? De flesta som är sjuka vill ju inget hellre än sova och att bara ge 5 minuter över de ordinarie schemat känns snålt. Nyss somnade hon i min famn i soffan och så får de gärna vara tycker jag när man är sjuk. Nya tag och ordning på torpet när sjukan är borta tänker jag. Men stjälper jag mer än hjälper genom att låta henne sova i famn hur mycket hon vill utöver schemat?
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vid sjukdom får man bjuda på lite mer sov, utnyttja marginalkvarten åt båda hållen och mer om så krävs, inte väcka men försöka hålla antalet lurar om det går. Man får gå lite på känn men sömn behövs för att bli frisk, sen återgår man till vanliga schemat.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Hej och god fortsättning till alla på forumet!
Nu har lillan tillfrisknat och det känns underbart skönt. Nätterna fortlöpte under sjukdomsperioden förvånansvärt smidigt men å andra sidan hade hon varken röstresurser eller energi för att protestera något vidare, om kvällarna. Dagtid däremot har ingen av lurarna fungerat något vidare. Vi kör på schemat med två dagslurar sedan 21/12. Antar att varje schemaändring tar lite mer tid än jag trodde det skulle göra. Från att tidigare kunna sova 1,5 timme till att nu övergå till att sova två timmar har varit svårt. Hon vaknar oftast 1-3 gånger per långlur. Vad jag inte riktigt förstår är att sedan jag tog bort 20 min kl 16 så har vi istället lagt på 30 minuter vid långluren. Det blir ju totalt sätt mer sömn per dygn efter ändringen än tidigare. I regel blir det ju ungefär 1,5 hon sover i och med svårigheterna vid insomning, ev uppvak och att hon vanligtvis vaknar inom marginalkvarten.

Efter att hon under en längre tid ljudligt protesterat vid påklädning och när jag lägger ner henne i vagnen samt innan insomning efter dess jag ramsat, beslutade jag mig för att ändra lite på rutien. Nu går jag nästan alltid en kortkort sväng med henne (drar ut vagnen på framsidan och går runt huset till baksidan alt drar runt några varv på altanen) innan jag stannar vagnen och mörklägger. Det upplever jag fungerar bättre. Alla moment går nu lugnare. Har även börjat vagna henne några snabba tag vid uppvak. Bara så att hon inte ligger och gastar högljutt på verandan utan istället gnölar eller klagar innan hon somnar om.

Mitt största bryderi just nu är att kvällsläggningarna är så högljudda. Det är inte alla gånger vi får henne till skratt, trots idoga ansträngningar. Istället tittar hon lite förskräckt på oss. Hon verkar inte gilla vår tokroliga stund innan läggningen. Mer nöjd och road bebis vid bokläsning och light bus. Vilket leder till småleenden och ev skratt, men inga kiknande skratt. Jag funderar på om hon behöver en lugnare läggning även till natten? Trots att detta är att helt gå emot metoden (som jag tror på men inte får till att fungera). Hur tänka/göra kring detta?
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av mamaA »

Hej!

Sista luren behöver inte vara 2 timmar, det går bra med 1,5, anledningen till att vissa förlänger är för att bebis inte annars orkar vara vaken hela eftermiddagen. Även om antalet sömntimmar inte ändras så är det den längre vakentiden innan läggning som påverkar. Funkar inte två timmar för er så kör på 1,5 och lägg lite tidigare för natten om det krisar.

Jag har ju bara sm-barn, inte kur-barn, även om den minsta fick sig en liten minikur kan man säga. Jag har aldrig lagt något krut på skrattet till godnattet förutom i början med första barnet men jag tyckte inte att det tillförde något så jag skippade det. Jag förstår tanken med det men för vår del har det inte behövts. Jag kan tänka mig att det blir en konstlad situation om du själv inte trivs med det. Ofta är syskon bättre på att locka fram skratt så kanske kan ni göra något kul tillsammans allihopa. Jag brukade låta mina bada tillsammans (lillebror i badstol) och sedan leka på storebrors rum. Lillebror älskade storebrors tågbana med tutande tunnel :wink: . Sedan läste vi bok tillsammans.

Bra att du hittat en läggningsrutin som funkar dagtid, men se upp så ni inte hamnar i vagningsträsk, tanken är ju att ramsan ska vara främsta verktyget.

Nu minns jag inte från tidigare i tråden här men får hon tillräckligt med fysisk aktivitet på dagtid så det är SKÖNT att gå ock lägga sig? Vara ute i vagn räknas inte tyvärr :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
trebarnscirkus
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 21:09

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av trebarnscirkus »

Tack för betryggande svar mamaA! Min man satsar varje kväll på en mys-rolig stund med henne innan läggningen. Just nu är hon inne i en fas där det tar 11-25 minuter att somna på kvällen. Vi bör sannolikt prova att lägga tidigare :?:

Jag ska absolut se upp med att inte hamna i vagningsträsket. Tror det underlättar och förbättrar min attityd att nu veta att 1,5 timme är helt okej. Yes :D Idag hyfsat lugn insomning och sedan sovit i ett sträck i snart 2 timmar =D>

Bra att du påminner om fysisk aktivitet. Hon åker inte mycket vagn men sitter mest. Hon älskar sin nya färdighet att själv sitta upp och välja vilka prylar hon vill plocka med. Behöver hon ta sig någonstans lägger hon sig ner på sidan och rullar dit. Hon ålar väldigt lite. Viftar istället med armarna och spänner benen i frustration (ser typ ut som fjärilsim). Vi tränar en del ålning men ska absolut träna ännu mer. Lillfröken tycker dock inte att detta hör till det roligaste hon vet (läs ogillar) så därför har vi varit slappa och lagt det lite åt sidan. Men det är nog det hon behöver ännu mer av för att bli skönt trött inför läggningen. Just nu älskar hon dessutom att stå upp. Helst vill hon göra allt stående känns det som vilket gör mig rädd att hon istället för att lära sig krypa satsar på att gå direkt med stöd mot soffa och bord [-X
Pojke född 080929 - ej SHN-kurad
Pojke född 100829 - SHN-kurad vid 8 månader
Flicka född 160421 - SHN-kurad vid 6-månader
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av mamaA »

Hej!

Min äldste reste sig upp mot soffbordet samma dag som han lärde sig sitta(6 mån) men fortsatte ändå med krypning och ålning parallellt med att gå vid möblerna så det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra. Lillebror var däremot ingen fan av ålning alls och gick rätt snabbt på krypning istället :wink: .

Lägga tidigare är ju för att undvika övertrötthet och det kan det ju vara men jag tycker inte att det är någon alarmerande tid direkt att ta på sig att somna annars. Hur ser schemat ut nu? Hur lång vakentid är det mellan sista luren och läggdags?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: frågor om läggning vid dagsluren

Inlägg av Tin »

Hej
tankte bara flika in att sa lange man ar nojd och glad i sin sang far man ta sin lilla tid pa sig att somna. Vissa somnar pa tva roda, vissa behover snuggla runt i kudden ett tag. Det ar med att somna precis som med att sova, vi kan inte gora det at dom. Sa sa lange hon ar nojd skulle jag inte bry mig om hur lang tid det tog att somna, snarare ga och gor nat annat ;) an att rakna minuter.
Skramla i koket, var upptagen, och lat liten somna sjalv.

En av mina var aldrig nojd med krypa, det var liksom bara ett steg mot malet ga. Alade i 2 dagar (tyckte detta var trist), krop vid 6 manader, gick vid 8 manader. Det funkade det med. Skulle bara upp upp upp, langs mobler, gavagn, hall mammas hander etc. Det enda som funkade lite grann var att lagga fjarrkontrollen utom rackhall, da skulle hon bara dit. Sa lagg favorit saker precis utom rackhall.
Tips daremot ar att bade alare och tidiga krypare kampar med hala byxor, far man bara lite grepp ar det mycket roligare. Barbent eller krypplastisar pa knana gjorde stor skillnad pa motivationen hos min. Sen fortsatt att sta-trana, det blir man ocksa fysiskt trott av. Ga runt och hall liten i handerna sa hon far ga sjalv, det finns inget battre. Gor bada menar jag.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"