Vad fint ni jobbar! Hjälte var ordet!
Har bara skummat lite men uppfattar det som att din dotter nu är mellan 7 och 8 mån. Den tiden är känd för "8-månadersångesten" och det kan vara därför som hon oroligt bevakar dig osv. Vissa får inte ens gå runt hörnet denna tid pga separationsångest hos barnet. Läs mer om detta i Barnaboken! Hos oss har dessa perioder varit olika jobbiga men viktigast är att behålla lugnet och attityden för att ge barnet trygghet när världen stormar runtomkring. Finns även massa info om du söker på detta på forumet.
När det gäller schemat tycker jag absolut att du kan tidigarelägga lite (men vet inte om jag förstått dig rätt), jag har alltid lagt 15-20 min innan när barnen varit så små och det brukar vara bra och ge bättre sömn på morgonen också! Däremot skulle jag inte ge mer än 20 min på em, hellre förlänga långluren till 2 h (ett hett tips när du i framtiden tar bort em-luren helt).
Vid nästa schemaändring (vilket kan vara nu direkt, om hon är "för" pigg på morgnar och långlur) tar du alltså bort em-luren (kan i ett första läge korta den till bara 5 min) och i stället ökar du långluren till 2 h och lägger gärna upp till 30 min tidigare för natten (fast det ville du inte?). Långluren brukar vid schema 19-07 ligga ca 12-14, så det borde funka med hämtning. Tecknen är alltså inte nödvändigtvis att barnet är piggare på em utan i stället sämre sömn på morgonen (vaknar för tidigt) och fm/långluren (sover för lite) vilket ger trötta eftermiddagar men för lite sömn totalt under dygnet. Jag har skippat em-luren vid 7-8 mån på mina barn har jag för mig. Det är lite tröttare tongångar första veckan och man kan bjussa på någon marginalkvart men det brukar ge suveränt mycket bättre sömn med 2 lurar när det är rätt läge tycker jag.
Jag tycker förresten att du kan klappa dig själv på axeln för att du följer schemat så bra, 10 min hit eller dit är ingen katastrof! Heja! När det gäller kvällsbadet finns det många som prisar det men sömnen hänger inte på det utan du kan bada när du tycker det behövs och har lust och annars strunta i det och få lite mer tid att spela på. Nu under ångesten kanske du ska låta pappa ha skratt/mys själv med henne så hon hinner smälta att du är borta innan hon ska läggas? Gör som du själv tror blir bäst, attityden är viktigast så om du känner dig lite orolig är det bäst att du går!
Jag personligen tycker att ligga på rygg är hemskt och mina har alltid sovit gott på mage i sina trånga vagnar men när det gäller promenader och en så småningom säker sovare kan du troligen lägga henne på huvudet om du skulle vilja!
Ojoj, känner att det kanske blev lite snurrigt svar men hoppas du blev lite klokare iaf?!
Kram!
/Ylva