SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lumima

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

Hej,

Nu är det ett par veckor sen som jag hörde av mig..
Tänkte uppdatera :)

Här hemma hos oss har det gått lite framåt och lite bakåt.
Våra två "projekt" med lilla damen har varit att få henne att sova utan uppvak mitt på dagen, samt att få henne att inte vakna så tidigt på morgonen.

Mitt på dagen har faktiskt börjat bli bättre! Hon sover oftast utan uppvak 1,5-2h mitt på dagen! Vilket känns helt underbart :)

Men morgonarna är väldigt svajiga fortfarande. Hon har sovit ända till halv sju - sju många morgonar, men nu sista veckan så har det blivit halv sex vilket inte känns jättekul.

Men jag anar att jag kanske måste redigera schemat nu när hon är 5 månader. Funderar på att göra 19-07, 45-2-20. (15,05).

min taktik för de tidigare morgonarna är att ge pangramsa och sen göra inget. Det funkar ibland, men oftast inte.

Så from idag så justerar vi hennes schema på dagen, hoppas att det ger resultat! :)

Annars så har vi en väldigt glad liten tjej, hon skrattar mkt och är med i familjen på ett underbart sätt! :heart:
Hon har även börjat vända sig från mage till rygg i sängen men inte som vi har sett än när hon är vaken. Hon blir väldigt arg och ledsen när hon hamnat på rygg på natten/vilostunderna, så då får man snabbt gå in och vända henne.

ok, snabb uppdatering från oss! Vi fortsätter med damens lilla projekt :heart:

ps. måste bara delge en rolig grej! :D
Vi var bortbjudna igår och det var full rulle men mängder av barn, vuxna, musik och allt sånt...
Jag la henne att sova i vagnen som vanligt vid 7, ramsade och la på en tunn sjal för mörker. Hon gnällde lite protest och somnade på några minuter.
Sen gick jag och satte mig och pratade vidare med de andra gästerna. Efter en kvart eller så började de andra undra var hon hade tagit vägen och när jag sa att hon sov, så blev de helt shockade och fattade inte hur fort det gick, och sov hon hela natten osv....:) hehe :)
så sen blev det en reklamstund för AW-metoden :) =D> hehe

kram :heart:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tack för rapport! :D

Schemaändring låter som en bra idé. Och försök oxå mata på ännu mer vid varje mål, kanske en klick kokosolja i nattslurken för att hon ska stå sig hela natten om det är hungern som spökar på morgonkulan...
Vi var bortbjudna igår och det var full rulle men mängder av barn, vuxna, musik och allt sånt...
Jag la henne att sova i vagnen som vanligt vid 7, ramsade och la på en tunn sjal för mörker. Hon gnällde lite protest och somnade på några minuter.
Sen gick jag och satte mig och pratade vidare med de andra gästerna. Efter en kvart eller så började de andra undra var hon hade tagit vägen och när jag sa att hon sov, så blev de helt shockade och fattade inte hur fort det gick, och sov hon hela natten osv....:) hehe :)
så sen blev det en reklamstund för AW-metoden :) =D> hehe
:mrgreen: =D> :mrgreen: =D>

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima

Inlägg av lumima »

tack!! :)

Nu när jag har försökt ändra schemat på henne så märker jag att hon helt enkelt vägrar att sova mer än 1,5h mitt på dagen. Det går inte. Hon skriker och vrålar och gråter och är helt otröstlig när jag försöker få henne att sova vidare en halvtimme....
Så jag funderar ändå om känner jag.
Kanske bättre med 12-45-1,5-45. Hon älskar att sova sina förmiddagslurar och em-lurar :)

Sen så går det väl fortfarande sisådär med morgonen. Jag kämpar på att få i henne så mkt mat som möjligt, speciellt under kvällen, men hon äter absolut mest till lunch och mellis, sen är det trögt....
Och hon vägrar dricka välling också, det är flaskan hon inte gillar märker jag då jag testar att ge henne välling på sked.

Dessvärre så är det en ny förkylning här hemma, så hon är snorig stackarn och blir grinigare för det också.
:oops:

Men men, jag kämpar på här hemma :heart:

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Var sover hon sin långa lur? Om det är i vagn kan det vara läga att byta till en rymligare och bekvämare säng i stället. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima

Inlägg av lumima »

Manfred10 skrev:Var sover hon sin långa lur? Om det är i vagn kan det vara läga att byta till en rymligare och bekvämare säng i stället. :D
Klockren analys =D> :!: :!: :!:
Hon brukar sova i vagn, lättare att vagna vid uppvak samt för min man som fortfarande är på kryckor :shock:

Men jag la henne att sova i sängen idag, sov 2timmar utan uppvak!!!!! :D :D

Dock så hade vi en tjej som hade party i sitt rum inatt, mellan 01-02 så hade hon typ kalas där... hon jollrade, snackade och härjade runt. glad hela tiden, men dock.
sen så vaknade hon jättetidigt dessvärre, redan vid 5, pangramsa, somnade om, vaknade efter 20min, pangramsa, somnade om osv... till slut så var hon sååå ledsen och grät och grät och grät, så jag gjorde glad morgon i en liten lucka och det blev redan vid halv sju :? [-X

Men efter att ha hets-ammat och ätit jättemycket så var hon fortfarande jätteorolig, grinig och ledsen och såå trött. Jag la henne faktiskt i sängen igen 07.15 och hon somnade som en stock.
Efter den natten och hysteriska morgonen, så orkade jag inte gå upp utan sov faktiskt själv och väckte henne 09,45!! Efter det följde vi schemat utan problem, så verkar som att hon behövde sova ut pluttan.. :oops:

Hon är också förkyld ska tilläggas. :? :oops:

Jag försöker förresten ge henne välling i pipmugg nu istället för flaskan som hon bara vägrar. Det funkar rätt ok, hon äter en del så ska försöka få i henne det mera på kvällen.

Men det känns som att hon är panik-hungrig när hon vaknar varje dag, trots att hon äter mkt på dagen och jag har fett i allt och testade även med kokosfett på kvällen.
Det går inte att trycka i henne mera mat. Eller?

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Klockren analys =D> :!: :!: :!:
Hon brukar sova i vagn, lättare att vagna vid uppvak samt för min man som fortfarande är på kryckor :shock:
Det brukar vara ganska klassiskt. När liten sover bättre och bättre nattetid nöjer de sig inte lika lätt med vagnen på dagtid. De vill ha sin bekväma säng. :D kanske bra oxå, då kanske ni slipper vagna i onödan och får jobba mer med husljud och ramsa. :wink:
Jag försöker förresten ge henne välling i pipmugg nu istället för flaskan som hon bara vägrar. Det funkar rätt ok, hon äter en del så ska försöka få i henne det mera på kvällen.
Jag tränade in mina på flaska genom att använda den som vattenmugg vid varje måltid tills de fick in snitsen.

Men det känns som att hon är panik-hungrig när hon vaknar varje dag, trots att hon äter mkt på dagen och jag har fett i allt och testade även med kokosfett på kvällen.
Det går inte att trycka i henne mera mat. Eller?
Hon kanske är svårövertygad om att det verkligen finns mat så det räcker till henne. Det är svårt att ge för mycket mat. Mata på tills hon är helt proppmätt och absolut inte vill ha mer. Tar en portion slut, prova att erbjuda mer tills hon känner sig nöjd. Jag brukar oftast avsluta alla måltider med lite banan.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima

Inlägg av lumima »

Det brukar vara ganska klassiskt. När liten sover bättre och bättre nattetid nöjer de sig inte lika lätt med vagnen på dagtid. De vill ha sin bekväma säng. :D kanske bra oxå, då kanske ni slipper vagna i onödan och får jobba mer med husljud och ramsa. :wink: .
Ja, verkligen!! :P Sen jag började lägga henne i sängen mitt på dagen, så har hon inte skarvat en enda gång och sovit 2h varje gång förutom igår då hon blev väckt av att grannarna som river sitt badrum vägg i vägg med hennes rum borrrade ngt galet högt :cry: Men annars har det gått bra :wink:

Jag tränade in mina på flaska genom att använda den som vattenmugg vid varje måltid tills de fick in snitsen..
Klockrent! =D> Har börjat med det också nu!!
Hon kanske är svårövertygad om att det verkligen finns mat så det räcker till henne. Det är svårt att ge för mycket mat. Mata på tills hon är helt proppmätt och absolut inte vill ha mer. Tar en portion slut, prova att erbjuda mer tills hon känner sig nöjd. Jag brukar oftast avsluta alla måltider med lite banan.
Alltså, vi har att göra med en mkt bestämd liten dam här hemma. När hon inte vill äta mer, så stänger hon bestämt munnen, stirrar på mig och vägrar att öppna, le eller ngt annat. Det går inte att trycka i henne mer än jag försöker, och jag försöker ska ni veta... :oops:

Skulle jag ändå mot förmodan lyckas lirka i henne ngt, så spottar hon ut det och fräser åt mig högt och ljudligt. :shock: :roll: ser ganska roligt ut faktiskt, jag får hålla mig för skratt många gånger. :P :wink:

Hon är ju fortfarande snorig och förkyld och inte alls på humör för mkt just nu, hon som brukar vara vår lilla solstråle. Tycker synd om henne... men så är det, bara att vänta ut tiden.

Måste ju erkänna att jag inte har hållit på 12-45-2-20, utan låtit henne sova 45 min även på em, eftersom hon är sjuk och hängig. Kanske är det det som gör att hon fortfarande vaknar runt 06.20-06.30 varje morgon och gråter och skriker ngt galet? Hon är helt hysterisk och det går inte att lugna henne.
Ska jag vänta ut förkylningen och sen korta eftermiddagen eller göra det redan nu?

Tack på förhand! :heart:

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vid feber främst (och beroende på allmäntillståndet) brukar jag använda marginalkvarten främst vid långluren. 15 min innan och 15 min efter och vips har man en extra halvtimmes sömn.

Tidiga mornar kan förstås ha med den extra sömnen att göra eller hunger, eller att hon behöver påminnas om att det är natt. Hur hanterar ni de tidiga uppvaken nu?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima

Inlägg av lumima »

Manfred10 skrev:Vid feber främst (och beroende på allmäntillståndet) brukar jag använda marginalkvarten främst vid långluren. 15 min innan och 15 min efter och vips har man en extra halvtimmes sömn.

Tidiga mornar kan förstås ha med den extra sömnen att göra eller hunger, eller att hon behöver påminnas om att det är natt. Hur hanterar ni de tidiga uppvaken nu?

Jenny
Hej, de tidiga morgnarna är ju kruxet hemma hos oss...
Hon skarvar inte längre mitt på dagen (yeah!!! =D> =D> ) och somnar på kvällen jättebra och vaknar inte på natten heller!!
MEN morgonarna är kluriga.

Det brukar börja med att hon vaknar mellan 06.00-06.15 och gråter/skriker något hysteriskt. Jag ger henne alltid en pangramsa på en gång, högt och tydligt för att sen bara vara tyst.
Men hon skriker så hysteriskt så det är svårt att ramsa henne när hon har en liten lucka så att hon hör mig. Känns som att hon knappt hör mig av sitt eget skrikande. :(

Iaf, när jag har ramsat så gör vi inget. Låter henne vara och skrika så länge jag orkar härda ut. Brukar hålla till halv sju, när hon kan få in en liten liten lucka då hon är tyst. Då gör jag GLAD morgon och tar upp henne. Men hon skriker alltid på en gång när jag tagit upp henne och vrålar och är hysterisk. Hon blir bara lugn när hon kommer till bröstet och ammar sen, då lugnar hon sig.

Jag förstår inte varför hon ska vara så hysteriskt ledsen?
Vår store kille som vi kurade, var alltid glad och nöjd när han vaknade, även om det var för tidigt och vi ramsade honom.

Jag är noga med alltid väcka henne på dagarna, så att hon får in rutinen att det är vi som lägger och väcker henne.

Är så tacksam för alla råd och hjälp!!! tack på förhand =D>

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Pangramsa vid tidiga morgonuppvak och sen lite ljuv musik på ganska hög volym så hon slipper lyssna på sig själv. Att ramsa i omgångar så där på morgonen hjälper sällan. Men lite Mozart :-({|= :-({|= :-({|= :-D kan göra susen. :D
Tidiga morna kan sitta i läänge. :shock: Eller gå över snabbt. :mrgreen:
För övrigt bra jobbat! =D> :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima

Inlägg av lumima »

Tack för de fina och värmande orden!! =D> =D>
Jag måste faktiskt säga att jag är ganska stolt över oss att vi har fått in henne på rutiner och inte gett oss, och nu börjar det äntligen ge resultat och sitta känns det som...! :lol:

Så då är det "bara" de här morgonarna som vi måste ordna upp helt enkelt...
Ja, jag inser att det inte funkar som vi har gjort hittils, så nu blir det lite skön lugn musik när hon vaknar. Först pangramsa och sen musik. Ska bli from imorgon!!

Vågar knappt säga det, men i morses vaknade hon faktiskt först 06,45! Men hon var hysterisk när hon vaknade, så det var ju inte jättekul direkt, men ändå...

Jag önskar att hon kunde dricka välling på kvällen, vilket hon totalvägrar än så länge, det känns som det kunde hjälpt henne på sista timmen där på morgonen.

På dagarna trycker jag i henne så mkt mat som det går plus så har jag nu börjat att ge henne skrapad banan, vilket hon gillar mkt! Så det känns bra :)

Men som sagt, nu är det morgonmusik som gäller.
Tack så länge! Kram :heart:

duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Det låter som en toppenplan! Sedan kan jag tipsa om att använda väckarklocka, om du inte redan gör det.

hur mycket äter liten totalt under dagen?

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lumima

Inlägg av lumima »

duggan skrev:Hejsan :D

Det låter som en toppenplan! Sedan kan jag tipsa om att använda väckarklocka, om du inte redan gör det.

hur mycket äter liten totalt under dagen?

Hälsningar Malin
Hej,

Tack! =D>
På en vanlig dag äter hon ungefär (totalt):
1 burk barnmat
1 portion gröt
1/2 banan
fruktpuré
+ amning efter varje mål mat plus direkt på morgonen och nattslurken.
Ibland lyckas jag få i henne mer än så här, ibland mindre men oftast brukar det landa runt det här...

Igår så avvaktade jag i det längsta med att ge henne nattslurken, tänkte jag skulle testa att ge henne gröt istället, lyckades få i henne en 5-10 skedar innan det var stopp. (18.30)
Sen så ammade jag henne 18.45 och så åkte hon i säng 19.00.

Inatt så skrek hon till vid 05.00 och sen inte ett ljud till. Jag väckte henne 07.05!!!!!! =D>

Kändes helt otroligt!

Misstänker att det är för att vi har kortat ner eftermiddagsluren (hur mkt det än tar emot att väcka henne efter bara 20 minuter) men det ger resultat! Plus att jag nu försöker vänta in i det sista med att ge henne nattslurken, så hon håller ännu längre på morgonen....

Jag har faktiskt inte hunnit använda mig av musiken på morgonen än, igår så vaknade hon 06.45 och då tog jag upp med tanke på marginalkvarten och idag väckte jag. :D

Väckarklockan? Är det inte senare man använder sig av den? Har för mig att vi började med den till storebrorsan när han var större... eller hur tänkte du?

Måste bara tillägga att det är sååå skönt att hon sover 2h mitt på dagen, jag har fortfarande inte fått in det i huvudet att jag kan slappna av då utan sitter lite på spänn. Men det är lyxtid att ha för sig själv :) Me like!! =D> :wink:

kram så länge :heart:

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

På en vanlig dag äter hon ungefär (totalt):
1 burk barnmat
1 portion gröt
1/2 banan
fruktpuré
+ amning efter varje mål mat plus direkt på morgonen och nattslurken.
Ibland lyckas jag få i henne mer än så här, ibland mindre men oftast brukar det landa runt det här..
Jobba på med maten, men tycker du att hon ammar mycket så fyller det givetvis upp dagen oxå! Bra!
Igår så avvaktade jag i det längsta med att ge henne nattslurken, tänkte jag skulle testa att ge henne gröt istället, lyckades få i henne en 5-10 skedar innan det var stopp. (18.30)
Sen så ammade jag henne 18.45 och så åkte hon i säng 19.00.
Bra! Tänkte precis föreslå gröt som nattslurk. Vad gäller maten så är det bara att sleva in, vänta inte på att hon ska tugga tomt, det handlar om att få in rätt FLOW. :wink: 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima

Inlägg av lumima »

Idag så hände det äntligen! :lol: :shock: :!:

I morse så vägrade hon helt enkelt att äta gröt till frukost, jag fick i henne två skedar sen totalvägrade hon och bara knep stenhårt med munnen... den lilla filuren :heart:

Jag tänkte att nu har jag testat att ge henne vatten i nappflaskan i drygt två veckor och de sista dagarna har hon druckit riktigt bra ur den, så varför inte testa att ge henne välling?
Sagt och gjort, jag gjorde välling och hon drack upp allt!! =D> 120 ml i ett nafs! Yes box!

Nu ikväll så tänkte jag testa igen, så det inte bara var en engångsgrej... så jag gjorde en full flaska, bara för att se hur mkt hon skulle kunna få i sig.
Japp, hon slevade i sig ordentligt, blev 140 ml till slut!
SÅåå skönt! Sen ammade jag på och hon åkte i säng mätt och belåten! Hon fick den där berömda "vällling-koma_looken" som storebror hade när han var liten :heart:

På dagarna så har hon börjat öka på med maten, blir oftast 1 1/2 burk totalt, känns bra.

I morse var det dessutom första morgonen som jag använde mig av musik, när hon vaknade för tidigt. Och det funkade! Hon somnade om 45 min så jag väckte 07,15!

Hon har varit lite sänkt de senaste två dagarna, så jag hoppas inte att det är en ny infektion på gång.. Men än så länge så känns det bra.

Återkommer! :) kram kram

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"