Nu är jag tillbaka här... Förra gången var det när vi kurade vår då 5,5 månader gamla kille med ett strålande resultat! =D> Han är nu 3,5 år och i värsta trotsåldern men sömnen funkar klockrent (det är mkt annat som strular just nu dock, men det är en annan historia).
Nu har han fått en lillasyster, hon är nu 5 veckor gammal. (Född 27/7).
Eftersom vi kurade storebror och vi älskar aw-metoden och har förordat den för alla efter kurningen, så visste jag redan från början när jag blev gravid att vi skulle köra den på lillasyster.
MEN det går inte så bra tyvärr.
Jag har fört anteckningar på hennes sömn/vakentid nu i en veckas tid och det är inga glada siffror tyvärr...
Bottenrekordet var när hon sov endast 9h (!!!) på ett dygn, medel brukar vara 13h och som allra mest sov hon 15h.
Det här känns såklart inte alls bra, och jag har läst och läst i barnaboken på Standardmodellen och ansträngt mig att få det att funka.
Nätterna är (konstigt nog) det som funkar bäst.. Hon brukar somna någon gång runt 22.. och sen vakna upp runt 01 och 04 och äta. Jag får det att funka enligt SM med amning, rap (den är lite svår ibland) och sen byta blöja om det behövs och sen amning igen. Hon sover sen efter 20-30 minuter.
Men dagarna är inte alls bra.
När hon vaknar så kör vi hela programmet och ammar, tvättar, underhåller osv... Allt ända tills jag ser att vi har en trött och grinig dam hos oss och då ammar jag på nästa bröst och hon är trött och däckar. Jag får henne att rapa (oftast iaf) och sen lägger jag ner henne på mage (med larm i sängen).
Men sen vaknar hon oftast till och gråter och vill inte sova vidare. Jag buffar tills hon slutar och sen går jag därifrån. Ibland somnar hon om men oftast så börjar hon igen och då är det igång igen.... Amning, rap och sen lägga ner igen och om hon vaknar igen buffa osv..
Hon har verkligen svårt att komma till ro och jag tycker ändå att jag försöker järnet och tänker på att ha mkt tillit till mig själv och verka säker på saken så hon också ska vara det.
Hjälp här... Jag är inte alls säker egentligen och vet inte hur jag ska göra för att få till dessa sovstunder på dagarna. Förslag?
Sen gjorde jag en massiv tabbe inatt, måste jag erkänna högt och tydligt.
Jag tänkte att vi skulle ta bort 01-amningen och gjorde plats i sovrummet för vagnen och allt.
Men lillan kom inte till ro alls i vagnen när jag la henne så hon höll på från 19.30-23.10 med amning/rap/gråt/amning osv.
inte alls bra, jag vet.
Sen vaknade hon och då vagnade jag henne som tänkt. Hon kom till ro efter ca 10-15 minuter och då vagnade jag klart henne i 20 minuter som det sägs i BB. (skulle jag ha gjort det eller slutat när hon somnade direkt?)
Hon sov sen i endast 20 minuter och vaknade och skrek. Jag vagnade igen men hon verkade bara argare och argare och argare och skrek och skrek.
Då kom mitt misstag. Min man och jag brakade ihop i ett gräl om jag skulle vagna eller inte, och mot min intuition så tog jag upp henne. Jag vet. jag vet.
Jag ammade sen la jag henne att sova på mage i sängen istället, hon sov 10 minuter sen ammade jag henne igen och efter 20 minuter så la jag henne att sova igen.
Sen somnade hon och sov 2,5 h.
Sen var det en amning till inatt och sen 2,5h sömn.
Jag inser att jag inte skulle försökt vagna henne om inte dagarna funkar (eller hur?) och har därför lagt ner det just nu.
Jag vill verkligen att dagarna ska funka och hon ska kunna somna och sova längre än 1,30h-2,5h.
Ursäkta för världens längsta inlägg, men jag har skrivit detta inlägg i huvudet nu i flera dagar men inte fått ngn stund/ork över att skriva den på riktigt.
Så nu hoppas jag verkligen att ni vill ge mig era duktiga råd och synpunkter, jag behöver dem verkligen och lilla tjejen allra mest!!!!
Tack på förhand
// maja