Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
EmmaS

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Åh tack :heart:

Är det dumt att ge henne ett litet fruktmellis på förmiddagen om hon sedan äter lunch 11.30? Är rädd att hon blir gnällig annars :?

Och här är det en fantastiskt fin solig dag!

Kram Emma

(Ps :D Vi har bokat ett hus i Fleringe till sommaren :D )
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Ibland har jag gett Nomi en frukt innan lunch, om vi varit på öppna förskolan ex, och det har gått bra, nån gång har det varit för nära inpå lunchen o då har hon ätit sämre - prova er fram o se om det blir nån skillnad! En del som en andra frukost, en timma efter välling/gröt, så blir det ju ändå en rejäl stund till lunch så hon hinner få igång aptit igen. Ut med er i friska luften o andas sol 8) låt lillan krypa sen utomhus o upptäcka livet!

Åååå, Gotlandssemester! Underbart! Välkomna till ön! :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Då ska jag prova mig fram vad som funkar bäst! För övrigt kopierar jag ditt matschema rakt av :D

Vi försöker vara ute så mycket det går, men ibland är det rackarns svårt att hinna :? Dagarna går ju vansinnigt fort!

Ja åh vad vi längtar till Gotland :heart:

Kram :heart:
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Hej och glad lucia där ute :D

Nu har förkylningen till sist nått lilla Elnas näsa :?
Det började i lördags och verkar inte alls vilja ge med sig! Det medför ju lite jobbigt att sova, vågar inte ge näsdroppar allt för ofta, utan hon har fått till kvällen. Nu såg jag att de tar bort näsdroppar från 1 månad, undrar varför? Som tur är så är det ju bara 1 månad kvar till vår tjej är 7 månader :shock: så för vår del är det ju ingen fara, men för andra blir det ju trist!
Dessutom ska man ju inte använda droppar mer än 10 dgr i rad, så det är ju bara tre dagar kvar till vi måste sluta, oj oj oj :|

Tips efterlyses i detta ämne, finns det något bättre än näsdroppar att ta till? Hur gör man det så bra som möjligt för liten förkyld? För blä vad trist det är!

För tidiga mornar tror jag har med detta att göra, så det behöver jag inte lufta mer än såhär nu :wink: Arg blir hon men attityden behålls, ett par gånger har jag låtit väckarklockan ringa 5-10 min för tidigt, men det är väl ingen fara?

Mat börjar vara gott, om den är hemgjord vill säga! Burkarna är inte goda! Men potatis, morötter, broccoli, älgfärs mm är jättegott :thumbsup: Så nu käkar hon en stor portion inklusive efterrätt till lunch!

Kramkram från ett soligt men snöfattigt Närke
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

ja förkylningar är ALDRIG roliga, speciellt inte när de blir sega o aldrig går över...
Jag brukar skala en gul lök o ställa bredvid Nomis säng, det hjälper!
Annars höja sängen lite, vid huvudänden, så brukar det bli lättare att andas!

Roligt att hon gillar mat. Tänk vad olika de är, en del vill ha hemlagat o en del bara burkar :D

Fin Lucia till er med!

Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Och jag använder koksaltlösning och/eller bröstmjölk flitigt i förkylningstider. Några droppar i näsan ett par omgångar varje vakenperiod för att lösa upp snoret så det kan nysas ut. En mkt bra sak med magläget är ju även att snoret rinner ut och det som fastnar är lätt att pilla bort :) (älskar att pilla ut snorkråkorna ur mina barns små näsor.. :roll: )
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Hej och tack för att ni svarar så snabbt :heart:

Förkylningen har nu släppt och vi hoppas den håller sig borta ett tag [-o<
Vi höjde huvudändan av sängen och Pippi Långstrump behagade faktiskt ligga åt det hållet med huvudet några nätter också, annars hade ju effekten blivit det motsatta :wink:
Nästa gång ska jag testa lök! Fick det tipset från en kompis också!

Kram :heart:
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Hej och god fortsättning!

Hoppas ni haft sköna juldagar! Här är det lugnt och skönt, alla är lediga, vilket är både bra och dåligt, enklare att sköta rutinerna när man får göra det själv :wink:

En liten förkylning har åter drabbat E, men nu testar jag med lök intill sängen, och det verkar funka! Toppen! Långa dagluren är dock den som funkar sämst när hon är förkyld, står och ramsar i detta nu :?

Strax är det dags att dra ner lite på sömnen igen, oj vad tiden går! Är det vanligast att man kör 12+20+2+20? Eller dra ner till två lurar, och i så fall fördelat hur?

Kram Emma
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Ja, det där med flera kockar... ;) Funkar bäst när jag är själv här också :roll:

Tror det är vanligast att dra ner långluren till 1,5 h och köra 12-45-1,5-20 men det finns ju många lösningar. Tips finns i schematrådarna bland favoriterna (kan inte länka tyvärr)

God fortsättning!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Okej! Då ska jag kolla schematrådar! Tack!
Märker att det är dags att dra ner lite på dagsömnen, vilda protester innan hon somnar vid långa luren senaste dagarna! Så den får flyttas fram lite samt dras ner till 1,5h!

Nu har lillan fått för sig att man inte ska äta om pappa matar, så nu är det hårdträning på det :?

Trevlig nyårsafton till alla imorgon!

Kram Emma
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

känner igen det här med att det funkar bäst när man är själv...så är det här med, det flyter på lite smidigare om man säger så...och just nu är vår lilltjej alldeles för pappig, när han är hemma...hm...

Funkar matning bättre med pappa om du inte är med?

Har du hittat något bra schema som funkar för tösabiten?

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Hej!

Tack för ditt svar Linda :heart:
Det är ingen större skillnad om jag är med eller inte, men det går lite bättre nu! Och imorgon ska jag på bio med en vän, så då får de klara sig fint utan mig, och det kommer gå jättebra \:D/

Ja nu kör vi:
07:00 God Morgon! Välling eller gröt
09:00-09:45 Sova
11:00 Lunch
12:00-13:30 Sova
14:00 Mellis
ca15:45-16:05 Sova
17:00 Gröt
18:45 Nattslurk
19:00 God Natt!
Och det tycker jag fungerar jättebra! Hon har senaste veckorna sovit jättebra på nätterna och närmar sig att vara en säker sovare :D Hon har nästan alltid bajsat när jag väcker henne med väckarklocka, men det är nog strax innan jag väcker, brukar kunna höra henne runt 06:30, men hon somnar alltid om, just nu i alla fall!

Kram Emma
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Härligt att det funkar så bra med schemat! Säker Sovare nästa! :D =D> :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Låter jättebra!

Härligt med bio, och vilken klok inställning du har - klart det går bra :D vad såg du för nåt?!

Njut av allt det positiva! Du har jobbat så otroligt bra. Kram på di!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Det hade gått jättebra igår kväll! Härligt!

Vi såg Hundraåringen och så gick vi och käkade tapas, så himla mysigt!

Kram tebax!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"