Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Hej!

Nu är jag här igen, efter många år och med nytt nick eftersom jag helt glömt inloggningen till det gamla 8) Sommar hette jag förr, om någon mot förmodan minns mig :wink: Stortjejen är 8 år nu och det har inte blivit att jag "hängt" här på länge :oops:

15 juni föddes vår andra tjej, och nu behöver jag lite råd, hoppas någon vill/kan hjälpa :)

Hon sover så fint på nätterna, lägger henne ca 21:15 och hon vaknar då för mat ca 03, sedan igen mellan 06 och 07, sedan somnar hon om igen till ca 08:30-09:00.
dagarna har senaste veckan blivit lite knackigare och hon vaknar gärna i 45 min skarvarna, och då har jag en tendens att fastna i vagningsträsket :?

Nämnas bör att hon drabbades av Pylenoefrit för 11/2 vecka sedan (njurbäckeninflammation) och går på stark antibiotikakur och ska så göra ett tag framöver. Det bidrar till en mage som är ganska kass och hon bajsar vääääldigt ofta och har även ont i magen till och från, vilket ju inte är så konstigt :cry:

Mina frågor är nu, kan jag sätta ett schema på henne redan nu? Och hur ska jag tänka i 45 min skarvarna? Vagna? Förslag på schema? Hur många timmar ska hon sova?

Tusen tack på förhand!

Kram Emma
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Välkommen tillbaka och grattis :D

Schema brukar man vänta med tills vid 2 månader. Nu kan du sträva efter 2/2 rytmen, 2 timmar vaken, 2 timmar sova så länge. Vissa pass kommer hon inte att orka vara vaken 2 timmar och då kanske det blir 1,5 vaken och 2 eller 2,5 sova. Satsa på att varje måltid ska vara inom 3,5 till 4 timmar efter att förra började. Är du med :wink: ?

Det låter som ni har härliga nätter :D .

Skarvar -ja du :roll: . Är du säker på att hon är riktigt mätt så är det bara att verktyga. Jag är själv en förespråkare för buffning, gillar att barnet blir sömntungt och kommer till ro lättare. Sluta bara buffa innan hon somnar [-X .

Hon somnar väl själv? Det är ju en förutsättning för att kunna somna om själv :lol: . Att backa ur träsk handlar om att ha is i magen samtigt som man har fingertoppskänsla att inte vänta för länge innan bebis blir riktigt arg. Tänk att du ska göra kortare och kortare insatser. Finns en tråd under favoriterna här på SoS om att ta sig ur träsk.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Tack snälla!

Då kör jag på 2/2 ett par eller kanske tre veckor till! Och så får det bli schema sen!

Hm, nja, hon kanske inte somnar själv riktigt alltid 8) Ska skärpa mig! Är det vanligt att det är svårare att få dem att sova bra framåt kvällen? Ikväll gick jag promenad när hon sovit ca 30 min, efter 15 min vaknade hon och låg och knorrade resterande 45 min :? Sen somnade hon så gott med lite buffning i sin säng vid läggning!
Jag gillar också buffning bättre, ska börja med det i vagnen med :)

Vad skönt att få så snabb feedback :heart:

Kram Emma
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Tutan »

Hej EmmaS! :D
Varmt välkommen tillbaka hit till forumet och stort grattis till din lilla tjej :D .

Ja, sista luren innan läggningen är en klassisk krångel-lur. Många är de småttingar som tror att de sovit klart tidigare än de "ska". Vi får hjälpa dem med vagning eller buffning för att försöka söva om dem så att de orkar vara vakna det sista passet och orka äta mycket inför natten.

Fortsätt gärna rapportera hur det går för er! :D

:heart: Kram :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Tack för era snabba svar! Jag är så tacksam!!!
Hur ska jag tänka när hon vaknar och gruffar mitt i sovet så att säga, hur snabbt ska jag ingripa med buffning? Och hur snart ska jag sluta? Gissar att det har med fingertoppskänsla att göra men det är så svårt! :?
Känns som att hon är vääääldigt envis den här damen 8)
Och sen är det ibland lite svårt att få till sovtimmarna som jag vill eftersom vi har stora tjejen som ska skjutsas osv...
Kram!
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

En fundering till, ska jag väcka henne när sovtiden är slut?
Tack på förhand!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, det är verkligen fingertoppskänsla som gäller och inte minst attityd :D . Här vet mamma bäst! Ingrip inte vid minsta gruff men innan hon blir ledsen.

Väcka eller inte? Tja, jag gjorde det inte så ofta men med facit i hand hade det kanske varit bättre att göra det så att liten hinner äta alla sina måltider och få tillräckligt med vakentid för att sova gott hela natten. Väck fyra timmar efter senaste måltids början säger jag. Sen kan man ju alltid marginalkvarta :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Tack igen :heart:

Hon är enormt svår att få att somna om när hon sovit 45 min, speciellt då sista långa passet :?
Igår vaknar hon efter 45, jag börjar buffa, ögonen är stora som tefat, buffar kanske 10 min, sen börjar jag vagna, blir väldigt trött i axel och rygg av att buffa för länge, och frågan är, hur länge kan man hålla på och buffa? Vad säger ni?

Jag ömsom buffade och vagnade de 45 min som jag ville att hon skulle fortsätta sova, på slutet somnade hon korta stunder, men vaknar efter högst 1 min :evil:

Handfasta råd skulle jag verkligen behöva här!

Senare sov hon en 20 minutare för annars blir hon galet övertrött innan hon ska sova för natten, och blir väldigt svår att få att äta. Tilläggas bör kanske att hon äter ersättning.

Trodde väl aldrig att det var DAGARNA som skulle bli problemet 8) De flesta klagar ju över nätterna :wink:

:heart: KRAM :heart:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

Hej Emma!

När min lilla fis var liten som din, hade jag såå mkt oro o ville såå gärna att allt bara skulle flyta på, som hon inte "rätt" blev jag nojig o letade fel. Så här i efterhand inser jag att det hade nog varit klokt, att försöka flyta med själv mer, för att få ett flyt med lilla bebisen, som faktiskt inte har sån koll på allt i livet vid denna ålder. Men det är ju inte alltid så lätt att lugna sig själv. Jag tyckte att det var skönt att läsa andras trådar o insåg att fler hade "problem" som jag också hade; skarvar, svårt med matningen, insomning osv...och genom andras inlägg o svar, fick även jag hjälp. I min tråd om Nomi finns inlägg om skarvbekymmer vid 45 min o vad man kan göra...jag har fått massor av fin hjälp!

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är klassiskt att sista luren är den krångligaste :wink: . Det kan kanske hjälpa att skärma av vagnen med en filt eller mörkläggningsgardin när du verktygar så hon inte ser dig?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Oj vad svårt det är att hinna kika in här :?

Så tacksam för all er respons :heart:

Dumlekolan, så skönt att läsa ditt svar, känner sååå igen mig och ska nu lusläsa din tråd!

mamaA, ja den sista luren är i stort sett helt omöjlig, hon sover 20-45 min sen är det galet svårt att få till en omsomning #-o

Hon vaknar i stort sett alltid efter 45 min, idag är storsyrran hos kompis, och då har jag mer tid att verktyga, så nu har jag fått till ett omsomnande på fm luren, sen vet man ju inte om hon kommer vakna igen :? Jobbar på attityden 8) hon sover inne i sin säng nu, men oftast sover hon i vagnen på dagen. Alltid i säng på natten.

Snart är det lilla skräpet två månader, har ni något schemaförslag? Jag skulle snart vilja börja lägga tidigare för natt, men kanske är väl optimistiskt än? (Lägger henne ca 21 nu) Kommer vilja ha natt 19:30-07:30 så småningom iaf :)

Kram :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Som mamaA skrev, det är väldigt vanligt att lurarna krånglar mer och mer framemot kvällen. Kanske kan du ta en promenad med vagnen eller låta liten sova i bärselen den luren för att låta tiderna sätta sig i kroppen?

Vi kämpade länge med skarvar, min tjej satte hela nätter innan hon slutade skarva dagtid. Här finns lite tips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25844

Det som till slut gjorde susen var att jag vågade lita på att min dotter faktiskt ville och kunde sova själv och backade en bra bit. Målet är ju att småttingarna ska somna och somna om själva, så det gäller att verktyga lagom. Lite lästips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Här finns en bra översikt med schemaförslag för olika åldrar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416

Och en massa mer tips, råd och information finns samlat bland våra favoriter: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070

:heart:
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Tack SaraMilana :heart:
Nu har jag kollat schema och filar på ett liknande :D

Den här damen sover inte längre för att jag promenerar med henne i vagn, vaknar efter 20 eller 45 iaf :? och bärselen är inte heller en sovplats tycker hon :wink: Sängen eller vagnen sover man i 8) :wink:
Idag fick hon sova 45 + 20 på kvällskvisten, de sista 20 i bilen när jag tog en omväg hem från ICA 8)
Men dagsömnen har varit mkt bättre över lag sista två dagarna, så jag är nu hoppfull att vi är på väg åt rätt håll [-o<

När jag kikar på schemat för 2 månaders så "ska" nattmålet vara 04, är det buffa som gäller om hon vaknar tidigare då?

Kram Emma
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Nattmålet ligger vid 04 för att det blir lagom långt till frukost då. Men hur man väljer att göra med nätterna är en smaksak.

Många buffar eller vagnar vid uppvak på fel tid. Då börjar samma dag med samma förutsättningar och liten kan sova tryggt i att mamma och pappa har koll på när det är dags för mat.

Andra låter nätterna bli lite som de blir, så gjorde jag. Jag är världens tröttaste och kunde inte förmå mig att ställa klockan. När liten vaknade fick hon mat och sedan föll nattmålen bort av sig själv. Istället la jag allt krut på dagarna med massor av mat, social delaktighet, utevistelse, fysiska utmaningar och massor av skoj och bus. Då var alla behov tillfredställda när natten kom och kvar var bara att sova.

:heart:
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Jamen det låter som heeelt i min smak att låta nätterna bli lite som de blir 8)
Kan ju väcka henne när jag vill ha morgon oavsett ju!? Jag är också för trött för att ställa klockan :sleep:
På måndag börjar vi med tvåmånadersschema :D För då börjar stortjejen skolan efter sommarlovet och den här stackars mamman måste upp 06:30 :? Och då passar det bra att skräpet har morgon 07:30 när skolbussen hämtat!
Fortsättning följer!
Kram :heart: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"