Kura strulig sm-bebis 4 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Grejen är ju liksom den att ha en trotsåring som vill stå och sova kan liksom gott få göra det tycker jag. :wink:

Kan inte han få lyssna på lite mozart? Att tvinga ner, eller lugna i det läget känns liksom inte riktigt mottagligt, eller?

En 8-mån ångest kan ju och andra sidan behöver vissa betryggande svar. En gång ingen gång liksom.

Piiiissssttt... här kommer ett avslöjande :o

När min son var 8 mån (nej han är inte kurad så han kan man vara lite flexiblare med, han är SM barn) så gick jag EN gång in och kramade honom genom spjälorna när han stod där och grät. LÅÅÅÅNG kram. När han lugnat sig satte han sig ner och lade sig sen. Jag höll en lugn betryggande solfjäder på honom och gick sen med en klämkäck ramsa. Glad, positiv och betryggande.
Nästa kväll backade jag. Jag hade alltid som regel, STOR fråga STORA svar. Sen backa! jag gjorde aldrig samma och stannade alltid mindre och mindre eller inte alls.

Så igen viss överkoncentration, men VAD är frågan? Det är den som skall ha betryggande svar! När ett barn BER om hjälp så funkar ramsan eller vad man nu gör. betryggande.

Så pepping pepping inför nästa natt! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Tack!
Ja jag har lämnat honom stående flera ggr men han börjar alltid störtböla så fort msn börjar ramsa då, därav brukar jag försöka lägga honom ner vilket brukar fungera bättre, men inte igår.. haha, barn alltså. Lustigt att man är bättre än de själva att förutse deras beteende.
Ja, jag försöker backa lite med lillasyster, vi har alltid oxå gått in EN gång och mer har inte behövts.. men hon somnade iaf igår och sov tills jag väckte henne kvart över sju! :) så nåt kan hon iaf..
Dock ligger hon och strular just nu på fm luren men det har hon typ alltid gjort.. ska bli skönt när den försvinner om några månader!

:)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag brukar fråga "ska jag stoppa om dig eller ska du stoppa om dig själv" innan jag går om det strulas hit och dit i sängen. Då brukar liten lägga sig ganska snabbt. Är det grova protester får man sitta på pallen och ha tråkigt en stund tills man inser att det är mycket bättre att sova i sin säng. Eller varför inte "Du får INTE ligga ner och sova!"

Mina kids lyssnar oftast på någon saga när de ska sova. Jag ställer läsplattan utanför dörren och pippi på de sju haven är just nu populärast. Jag hör hur de skrattar och skojar i sina sängar men ganska snart blir det tyst. :mrgreen:

En annan sak jag märkte vid trotsstarten var att ju mer jag lyckades elda upp mig ju mer trotsade storebror. INGEN BRA KOMBO! :twisted: :cry: :( Numer har vi lugna läggningar. Peppar, peppar... :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Dags för syskonen att flytta ihop, pepp sökes :)

Inlägg av Sigyn »

Ja, nu har vi typ bestämt att det börjar bli dags. Va har dragit ut på detta genom den ena undanflykten efter den andra, lillasyster skriker, storebror vaknar på natten, lillasyster vaknar för tidigt, dom sover inte likadant på dagen osv osv. Men jag inser att undanflykterna nog aldrig kommer att ta slut och att man kan söka fel hela livet, så det är nog bara å gört helt enkelt. Vi tänkte vänta tills lillasyster slutar sova på em, vilket nollor om någon vecka då hon blir 9 månader. Hennes schema kommer då vara:

Natt 19-07
Sova 20 på fm
Sova 1230-1430

Storebror har 13,5 Tim schemalagt, 12-1,5 nu men för att matcha så att dom sover samma på dagen tänkte vi göra såhär

Natt 1930-07
Sova 1230-1430

Sen nör lillasyster byter till en lur får storebror tillbaka sin tolvtimmarsnatt.

Synpunkter?

Mina vargar:
Främst: när storebror vaknar på natten går vi alltid in och stoppar om osv, nör lillasyster vaknar brukar vi först göra ingenting och sedan om det behövs gå in, lägga tillrätta och lugnt ramsa ut. Ja men tänk om lillasyster vaknar nör vi gr in till storebror som vaknar och hetsar upp sig, vad gör jag då??? Och tänk om storebror vaknar nör lillasyster vaknat och vi fortfarande avvaktar, vad gör jag då??? Och hur kommer storebror reagera och hur kommer lillasyster reagera och vad har mina barn gjort för att få en så nervös mamma??? ;)

Nä men ja, jag nojjar lite. Mest över den grejen att hon ska vakna när vi går in och lägger honom, elle att vi lägger båda inför lunchsoven och hon tycker att t passar sig att skrika i en kvart, eller bara över själva grejen att man inte känner att man kan göra precis som man vill bara för att första prio omger ligga på att tysta den som vaknat för att den andre inte ska vakna.

Lite pepp skulle sitta fint! :D

Kramis!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Dags att skjuta de där vargarna nu tycker du inte? :lol:

Så barn vaknar inte av ljud utan ljus, så om en vaknar och väcker den andra så är ditt jobb att förmedla LUGN och säkerhet. När barnen vet och litar på att DU har kontrollen kommer de inta vakna av varandra. Precis så enkelt är det. Eller så vaknar man till och somnar om direkt för man HÖR och VET att mamma har kontrollen. HÄPP! :lol:

I början blir det en del jobb, men vi har ju dem som kurar tvillingar ensamma, så visst klarar du detta!! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Ja.. Visst kommer jag göra det.. Dt är egentligen dagen jag fasar för mest, eftersom båda sköter sig rätt bra påp nätterna. Men lillasyster sover inte sin långa lur så bra. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det.. Vet inte riktigt om detta är åttamånadersångesten nu eller om det är såhär ändå. Nu vaknade hon tex 1330 ist för 1400. Jsg har varit lite liberal med tiderna, har hon tex vaknat 1340 så har jag tagit upp henne. Men en halvtimme för tidigt kändes för mkt. Men samtidigt undrar jag vad det gör för nytta att hon ska ligga och skrika i en halvtimme innan hon får komma upp. Hoppas just nu att hon ska domna om för denna lur är ju meningen att den ska förlängas, att hon ska sova 2 timmar istället för 1,5. Kan man göra något åt struliga dagsovningar?
Jag försöker backa, nu gick jag inte in utan ramsade i dörren och då gick hon igång rejält. Hon är ju aldrig kurad och man märker skillnad på hennes reaktion på ramsan jämfört med hur storebror påverkades av den. Nu har hon hållit låda i 20 minuter, har lagt mobilen utanför dörren med yogamusik på ;)
Känns som att antingen somnar hon in ljudlöst men då vaknar hon för tidigt, eller så skriker hon i en kvart innan hon somnar och så sover hon luren ut typ. Häromdagen vaknade hon tom efter bara en halvtimme och somnade sedan om en halvtimme efter det. Och igår sov hon som en klocka :)
Så det är lite hastigt helt enkelt.

Strategitips? :)
Det är inte så kul att lyssna på en ledsen bebis.. :(
duggan

Inlägg av duggan »

Halloj :D

Hur ser det totala schemat ut? Mat?

Orkar lillasyster med att bara ha 20 min på fm? Kan vara så att det leder till lite övertrötthet vilket brukar påverka sömnen negativt. Men är det vet ju du bäst, hon kanske är en piggas :) Min son fyller snart 1 år och jag har precis dragit ner fmluren till 20 och det var rätt tufft i början. Inte alls lika utvilad som efter 45 min, men sånt kan ju vara olika förstås! :lol:

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

... Och sen kan det mycket väl vara 8-mån ångesten som i en period stör sömnen så då får du komma ihåg att stå stadigt i stormen och visa hur världen går till! :lol:
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Ja jag tror det har med 8 mån ångest att göra, delvis iaf. Senaste dagarna har gått bättre. Vi har börjat fasa ut em luren nu. Hon är en liten piggis, jag mörker skillnad om hon sovit tex mycket på fm (45) då har hon svåra att somna, men om vi varit iväg och det har blivit i vagnen så kanske det bara blivit 20-30 min och då somnar hon böttre på långa luren sen.. Inbillar jag mig. Häromdagen sov hon bara 7 min på fm av olika anledningar Melin var hur pigg som helst ändå och sov sedan bra. Vi var lite nervösa över att ta bort em luren, men nu gör vi sp att fram tills hon är 9 mån så får hon sova em luren om vi tycker det behövs, om hon krånglat under långa tex. Men 2 dagar har hon sovit 2 timmar och sedan varit vaken 4,5 h och det ar gått bra! Igår vaknade hon dock efter 1,5 så då tog jag upp och så fick hon 20 på em i vagn. Dock väldigt svårsövd nu för tiden i vagnen så det är väl ett gott tecken på att hon är redo. :)
Nu har hon sovit lite längre idag på em och vette fan om hon ens somnat än (en halvtimme sen jag la henne), tycker jag hör henne lite då och då, men huvudsaken är väl att hon ändå är nöjd där inne :)

Jag försöker att vara lite distanserad till det hela, för jag har så lätt att gräma mig över saker som inte fungerar. Tids nog blir det väl mer stabilare, och hon är. Faktiskt snart nio månader! Helt sjukt ändå :) tiden går fort :)

Och jo,
Hennes schema är nu:
19-07 natt
Fm lur ca 9.15-10 20-45 min (förutsättningar)
Lunch ca 1045-11 först pure och sedan äta själv så blir typ en timmes lunch :)
Sova 1230-1430 (just nu om hon vaknar 14 blir den em lur påp 20 min)
14-1430 mellis
17 middag
1840 ca nattslurk

När hon blir nio mån blir det 20-2 har jag tänkt på dan :)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Vi har 20-2 och ibland 5-20 min på em fortfarande. Vi har tidiga mornar oxå, men under kontroll. Han får sova i alla fall en stund på em om det behövs för han är så himla trött ibland. Men på em klockar jag prick 20 min från det jag lägger honom, tar alltså upp även om han bara sovit 5 min, han har i alla fall fått en paus.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Tack Manfred10! :)
Ja nu står vi lite där vi var med storebror straxt innan han fyllde ett känns det som. Lillasyster blir piggare och piggare, och senaste veckorna har hon inte sovit på em. Bara nån gång i vagnen då hon strulat på lunchluren.
Hon sover sina nätter utan anmärkning och man får alltid väcka henne på morgonen.
Hon börjar få svårt att somna på fm nu, och är "aldrig trött" precis som vi upplevde storebror (förutom vid kvällsläggningen). Vi kämpade med storebrors fmlur tills han var 11,5 månader gammal, och nu är lillasyster 9 månader fyllda. För tidigt tycker jag att ta bort fmluren och jag om inte hon skulle klara av att vara vaken, men jag kan inte annat ön att längta tills hon klarar det :)

Vi håller på att fixa iordning rummet där barnen ska flytta ihop, det ska tapetseras och sedan ska vi sätta upp en stor sänghimmel som kommer täcka båda sängarna :) kommer bli så fint!
Vi har bestämt nu att vi kommer ställa in en resesäng i vårt sovrum så får dom sova i olika rum på dagen eftersom de har olika tider och tillsammans på natten :)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vad fint dom kommer att få det dina små, och tänk vad hemma hon kommer att känna sig i resesängen när ni sedan är på resa någongång! :lol:

Du får tänka förutsättning, håll tiderna och sov inte ikapp osv så brukar det ordna till sig. Min gosse hade kring 9 mån tendenser till att vilja snacka bort en del av fm luren eller vakna tidigare ( 45 min skulle den vara) men efter någon vecka sov han fint igen enligt schema. Lite is i magen bara :mrgreen:

Hälsningar Malin
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Tack duggan :)
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

hej!
nu behöver jag råd igen.
egentligen ska man inte skriva medan en liten ligger och "skarvar" men nu gör jag det ändå för nu har jag tid så jag hoppas jag kan skriva lite objektivt iaf.
vi har flyttat ihop barnen, Ebba är nu 10 månader och Oliver är 2,5. Ebba sover på dagen i resesäng i vårt sovrum och på natten sover dom tillsammans. Efter några riktigt ledsna läggningar med två barn som bara jagade upp varann, lägger vi nu Oliver 20-30 minuter efter ebba, så hon hinner somna in, och det funkar jättebra. Igår sa Oliver (som han inte gjort på ett tag nu) att han ville gå å sova.

problemet sen vi flyttade ihop dom, som vi inte vet beror på just det eller om det är en slump, är att Ebba börjat vakna för tidigt. runt halv sju (vi går uppkl 7), imorse var det kl 6 och en annan morgon tom kvart i sex. jag tar upp tidigast 0645, men försöker verkligen dra det till sju. hon är inte jätteledsen på morgonen men ligger och gnäller. tycker lite synd om Oliver som alltid sovit lite mer än rekommenderat, han var jättetrött den dagen hon väckte honom kvart i sex! inte så mycket att göra åt dessa uppvak kanske.. jag har sett över mörkläggningen, klätt på lite mer pyjamas (byxor) om hon vaknar av att vara kall eftersom hon aldrig har tävke på sig, och har gett ännu lite mera mat.
lite svårt att veta dock vad problemet är när hon sivot så fina nätter innan.
fm luren får hon i vagn, max 20 min, rullande. det har varit jättesvårt att få henne att somna utan vagn och ibland har vi inte ens lyckats med den. det är enklare nu dock när hon vaknar för tidigt. däremot känns det även som att fmluren påverkar lunchluren negativt. de dagar som hon inte sovit på fm har hon sovit jättebra sen, somnat utan ett ljud och vaknat när vi väckt. men de kanske kan varit slumpen med..
annars känns hennes lunchlur rätt stökig, ofta ska det gnällas i typ 20-30 min innan hon somnar och ofta vaknar hon typ en kvart tidigt, så det kanske bara blir 1,5 h istället för 2.
nu somnade hon bra idag, men så vaknade hon efter 45 (vilket inte hänt på evigheter) och hon håller låda ännu efter 30 min. har ramsat en gång och vart in och solfjädrat en gång. men jag har aldrig tyckt att någonting hjälper när hon skarvar och samma sak är det nu...

vi bara längtar och längtar och längtar tills hon ska sova en gång om dagen, och det känns som att saker kommer lösa sig då. vi har sagt att så fort hon börjar sova till minst kl 07 så tar vi bort fmluren, men nu verkar hon ju aldrig göra det ändå...
situationen känns ju tusen gånger värre precis just nu också eftersom hon ligger skrikande i denna stund. men detta är ändå något som man funderar över varje dag, vad vi ska göra, ska man ändra något och så vidare.

nu funderar vi på om vi ska ta bort fm luren helt, eller bara ge max 5 min, oavsett när hon vaknade på morgonen..
vad anser ni? har ni några tips? =)

kram Emelie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

har du fortfarande middagsluren samma tid som du skriver ovan?

Då skulle jag sätta en JÄTTEPENG på att hon är hungrig!!! Prova mata med en rejäl banan innan långluren och lite typ turkisk yoghurt. Det är inte ovanligt att de skarvar så här av hunger.
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"