Kura strulig sm-bebis 4 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sigyn

Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Jag har en dotter som är nu ca 3,5 månader. Vi har försökt köra sm från start och det har gett en del resultat, men det är mycket som inte fungerar hos oss, så jag har tänkt att kura henne när hon blir 4 månader.
Hennes sovschema ser i dagsläget ut såhär: 19-07 natt, sova 8.45-10.15, 12.15-14.15, 16.15-17.
Mattider: 07,10.30, 14.15, 17, ca18.30.

Problem 1 (som troligtvis är den största boven):
Hon äter inte som hon bör. Hon visar ingen matglädje under dagtid. Ibland funkar det lite bättre och ibland sämre. Vissa dagar suger hon inte ett enda tag på flaskan(jag ammar inget och har inte gjort sen hon var 2veckor typ), hon får i sig ersättningen genom att man sitter med henne, flaskan itrattad i munnen och hon typ slickar/snuttar på flaskan och sväljer i sig det som rinner ut typ. Har man tur så gör hon iaf inget motstånd utan ligger bara där. En bra dag äter hon 0,5-1 del bra, sen "droppar" man i resten. Hon äter kanske 1-1,5 del per mål. Vi har börjat med smakisar och det ger jag 1-3 ggr om dagen efter jag gett flaska och ibland äter hon det bra, ibland inte. De två sista målen äter hon oftast ännu sämre och man är glad om man får i 1 dl till 17 målet och någonting öht till nattslurken..
Detta gissar jag har medfört att hon vaknar 2-3 ggr per natt och äter. Så äter hon bra och kanske mellan 0,7-1,3 dl per mål. Ibland vaknar hon fast hon inte vill äta. Hon vaknar rätt oregelbundet, man oftast kanske vid 01-02 och sedan 05-06, eller om det blir tre ggr kanske vid 22-00, 02-03, 05-06. När hon vaknar vid 05-06 vill hon gärna stiga upp, så det tar lång tid innan hon somnar. Så när vi väcker vid 7 (oftast kvart över) så är hon typ inte utvilad och vill inte äta så redan där börjar ju matkrånglet.

Problem 2
Sovandet funkar inte.. Utöver natten då så skarvas det en del och då tar det lång tid innan hon somnar om, om hon ens gör det. Alltså är hon trött oavsett om hon somnat om eller inte och orkar typ inte äta. Ibland sover hon hela passet men det skarvas alltid nån gång eller flera om dagen. Nu sedan 2 dagar tillbaka så är hon förkyld så allt med mat och sov har eskalerat ännu mera. Och nu skulle hon ju behöva sova ännu mer typ.
När hon vaknar i en skarv så blir hon sällan så upprörd att jag tycker att jag borde hjälpa till, alltså buffa. Hon ligger och smågnäller lite till och från, ibland är det tyst en stund och sen gnälls det igen. Jag känner mig lite handfallen, vi kurade ju storebror och i ett sånt här tillfälle skulle jag ramsat honom, men ramsan används ju inte ännu som verktyg och vi har inte ens infört den än. När jag väl går in och typ markeringsbuffar lite för att hon ska fatta att hon ska somna om så känns det antingen som att jag lika gärna kunde struntat i det för att det inte förändrar situationen eller så blir hon bara sur och skriker upp sig istället.

Hn har varit en liten tröttis sedan hon kom, och sovit ändå hyfsat bra fram tills för ett tag sedan då jag känner att saker gått till det sämre. Vi har typ alltid haft 2 nattmål men jag har accepterat det eftersom hon inte fått i sig 5 mål per dag. Nu känns det ju dock som att hon är så stor att hon borde klara bara ett nattmål... Schemat jag har idag ligger ju i överkant på sovtimmar, men det känns som att det behövs. Speciellt nu eftersom det ändå inte sovs som det ska.

Jag har förhoppningar om att hon kommer börja äta bättre när hon bara äter dagtid, och förhoppningsvis oxå bli piggare då hon får sova långa sammanhängande nätter.

Jag startar upp den här tråden då det nog kommer dyka upp frågor efterhand. Funderar nu lite på schema. Jag skulle ju uppskatta att hon sov det klassiska som även storebror fick då vi kurade honom 12-45-2-45. Lite orosvargar har jag dock främst över att hon ska klara den låna natten när hon äter så dåligt, och också över om hon klarar sig på den sovtiden då hon är en sådan tröttis...
Så, är det bästa att bara köra regelrätt kurning med 12-timmarsnatt och jaga bort alla mina vargar, eller ska jag typ köra 11-timmarsnatt så att det inte blir liiika långt mellan sista och första målet? Jag skulle ju föredra 12-timmars natten men man måste ju se till hennes bästa i första hand.
Ska jag köra på 15,5 timmars sömn som är det rekommenderade och sedan utvärdera efter typ 2 veckor om hon nu skulle behöva mer, eller tvärtom, ska jag köra mitt schema 12-1,5-2-45 och utvärdera det efter 2 veckors om det är för mkt?

Och sedan tänker jag oxå eftersom detta ändå gäller sm-bebis, ska man köra regelrätt kurning? Det kan ju lixom inte skada tänker jag. Men oftast nu så somnar hon ju efter en liten stunds gnällande, så det är ju inte i första insomnandes som det stora problemet ligger, jag tänker alltså att när man börjar på kvällen så kommer man ju inte behöva buffa en massa som man annars brukar behöva, kanske bara några markeringsbuffar och så att man känner efter så hon slappnar av innan man går typ?

Just nu är vi på semester hos barnens farmor, och när vi kommer hem tänkte jag läsa igenom shn igen. Det var allt för mig idag :)
Kram på er!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Sigyn »

Jo, ett annat problem är att hon kräks jättemycket, ofta när man lägger ner henne för att sova och hon harngnällt ett tag har hon oftast spyttnså man får byta lakan och härja, detta kan ju bli ett litet problem oxå när man ska kura och inte "får gå in" eller vad man ska säga... Hur lösa detta? Mer mat ska vi införa och det kommer nog göra saken lite bättre iaf, men det kommer nog inte eliminera problemet...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, om jag vore du skulle jag med start idag vända på steken.
Ta bort allt utom 1 nattmål som du ställer kl. 04 med max marginalkvart att flexa på. Sen vid en måltid börja ge mat och sen ersättning när mat, gröt och annat gott är i. Mata i max 45 min/måltid. Redan nu införa schemat 12+45+2+45.

Sen kan du köra en regelrätt kur efter 4 mån dagen och veta att hon äter och sover. Om du fortfarande behöver.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Det som är är att jag känner mig så osäker på detta med att "ta bort mål", känns lixom som att det blir nåt mellanting mellan allt.. att man ska upp och buffa så fort hon vaknar, känns som att jaf kommer få stå och buffa hela nätterna istället.. jag kan ju pröva men samtidigt känns det som att saker bara kommer att få sämre om man lixom ger upp och ger mat iallafall typ.. :)
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Men om jag nu gör detta, ska jag upp och buffa vid minsta pip på natten eller ska jag avvakta tills hon verkligen behöver hjälp?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Jag röstar oxå för uppstyrning av maten. Vagna bort nattmålet (utom klockan 4 som torsmamma sa) i stället för att buffa en sån liten, mycket lättare, om du frågar mig.

Det tycks ju vara maten som är den stora vargen. Har du barnaboken? Där står det hur du går till väga för att vagna bort nattmål. 3-dagarskur tror jag att det heter.
Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Ja, dock har jag ingen möjlighet att vagna just nu, vi är på resande fot och prinsessan sover i resesäng i en klädkammare för mörkläggningens skull och den är för liten för att få plats att vagna i, så antingen buffa eller köra ut vagnen och vagna i ljust rum, eller vänta tills vi kommer hem i slutet av veckan? Vi klarar ju oss tills,vi kommer hem men det är ju egentligen synd om henne.. vad tycker ni?
Jag har heller inte barnaboken med.. så vagna/buffa vid minsta pip? Tills hon somnar eller tystnar? Om någon kan tredagarskuren utantill får ni gärna redogöra :) annars kanske vi får vänta... :P
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Stick och köp en barnvagngardin eller mörkläggningstyg att lägga över vagnen så är det problemet löst. Annars går det utmärkt att buffa enligt min erfarenhet :D . Har du fått in det rätta gunget? Liten ska röra sig rejält uppåt/framåt när du buffar, inget smygbuff här inte :wink: . När du får till en fin och stadig rytm blir bebisen härligt sömntung(inte tills hon sover utan när kroppen slappnar av bara) och då slutar du, behövs det så upprepar du. Efter några nätter så avvaktar du mer och mer och ser om hon fixar uppvaken själv.

Jag har inte koll på tredagarskuren men när jag plockade bort nattmål så buffade jag inte vid minsta pip, ofta ligger de ju och gruffar fast de egentligen sover :shock: . Dock ingrep jag innan det började låta missnöjt. Det blir lite jobb några nätter, inget att sticka under stol med, mindre sömn för dig men tanken är ju att du ska få sova SEN och det gör det hela värt det, eller hur?

Glöm inte att mata på rejält, våra matproblem försvann direkt när liten fick riktig mat, mycket smaskigare än den tråkiga ersättningen :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Det är ju roligt attnpgon måste säga åt en vad man ska göra, fast man är vuxen och fast man redan vet. ;)
Jag bestämde mig efter mitt senaste inlägg att Ebba skulle äta hela flaskan oavsett hur mycket hon krånglade. Sagt och gjort, hon åt en flaska (som jag gärna skulle se var 200 ml, men just nu är den på 165 ml, jag är för stunden nöjd med det), till middagsmålet, det tog ca 45 minuter och var allt annat än lätt :P
Lite till innan hon sov och då sov hon 6,5 h, till 0130, somnade om, vaknade en andra gång och strulade en del framåt morgontimmarna. Dagen där på körde jag på i samma stil, jag gav mig inte! Det blev en del brottningsmatcher. På natten sov hon 8(!) timmar, till kl 03, åt, somnade om, vaknade igen 0520, då hade hon vänt sig till rygg och basat. Tillslut somnade hon om igen och vaknade 0655. Detta var alltså igår morse. Då valde jag att korta fm-luren till 45, vilket gav oss en supertrött liten tjej som stensov 1130 fast hon inte skulle sova föraren 1200, jag bollade runt med henne så mycket jag kunde men, hon var typ i stil med medvetslös. Som tur var sov hon ändå tills vi väckte henne kl 14. Natten som var nu sov hon oxå till kl 03, somnade om och vaknade sedan 0615. Jag väntade en kvart men sen fick hon komma upp, la henne en marginalkvart tidigare till fm-luren. Hon var piggare andra vakenpasset idag men fortfarande väldigt trött. Nu sover hon sen prick kl 12.
Vi har valt att backa lite med annan mat faktiskt, tror att hon inte riktigt klarar tjocka konsistenser nu för att hon är förkyld. När jag gett henne har hon typ satt i halsen och spyt upp alltsammans. Så det blir lite lösa fruktpureer till efterrätt. Vi tar nya tag när vi kommit hem igen. :)
Som sagt, varför gav jag mig inte attan på detta tidigare? Tur att ni finns så man får lite ny energi och orkar ta nya tag :)
Nu hoppas vi på att hon ska börja sova ännu längre på morgnarna iom att vi kortat fm-luren :)
Jag tänkte att vi gör såhär nu så får vi ta tag i "trenötterskuren" när vi kommer hem, om det nu kommer att behövas ;)

Tack för tips råd och pepping! :)
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Visst är attityden suverän när man väl hittar den :wink: .

Jag instämmer med dina tankar vid förkylning, riktig mat brukar ratas här då och det är mest fruktpure och välling som gäller annars kräks det bara.

Att lägga en halvtimme tidigare på kvällen kan paradoxalt nog leda till att de små sover längre på morgonen. Sömn föder sömn :sleep: . Bara ett litet tips!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

=D> :D

Å köp barnaboken! :wink: 8) finns här i bokshoppen! Du har stooor nytta av den, jag lovar.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Den har jag :)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bra! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Det känns som att det är något fel på vårat barn! Det kan ju inte vara normalt att ett spädbarn i princip aldrig suger på flaskan! Hon vägrar lixom äta. Varje dag är en kamp och jag orkar inte längre! Hon vrider och vänder sigi famnen, gråter, spottar ut maten, sätter i halsen osv. Antingen tar varje måltid typ en och en halvtimme (och då får hon ändå inte i sig tillräckligt) eller så fårorna inte i sig någonting! Det känns som man är i ett fängelse, hela mitt liv går ut på att mata och torka spyor... Och stackars toreror som blir lidande för mitt och pappans dåliga humör :(
Annan mat är hon inte heller så förtjust i, samma där, hon gråter och spottar ut.. Jag vet inte vad jag ska göra, får an inte i henne så skarvar hon hela tiden och blir således jättetrött. Jag vet inte vad jag ska ta migtill, det känns verkligen inte närmat att ett barn inte vill äta... Jag får sån ångest att jag ska behöva hålla på såhär i flera månader till! Jag orkar inte! Åååh, jag vet tt ni än mindre kan göra något men det här förstör hela min tillvaro, bara hon åt kulle jag ha det mest perfekta liv, är det verkligen för mycket begärt? Vad ska jag göra?!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"