SM med Samuel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: SM med Samuel

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack snälla MamaA! :thumbsup: :heart:

Ja, jag känner nu att det är dags att slappna av och införa schemat, inte slaviskt men som en hjälp i vardagen. Jag kommer såklart sträva efter att hålla tiderna men inställningen och attityden är nog ändå viktigast :idea: :!: Då kör jag på ditt schema fast med morgon 06.30 i stället!!

Du har förhoppningsvis rätt i att det är förkylningen som spökar, och när det gäller trugandet så får jag väl backa ännu mer. Han får ta lite mer eget ansvar för ätandet, helt enkelt! :D

Ikväll var det en övertrött liten gosse som somnade alldeles utpumpad 19.20. Då hade han fått en lur för att kunna äta åtminstone lite ur bröst 2 (stackars lilla mamma med sprängfulla tuttar!) och sedan var det inget roligt längre att vara vaken... :cry: Han sov dåligt idag, kanske är det också förkylningens fel även om jag inte tycker han verkar så dålig alls...men extra trött blir man ju av att vara krasslig och då kommer övertröttheten som ett brev på posten.

Imorgon blir det väckning 06.30!! Hurra för schema! :D

Godnatt! :heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hm....det där med vaccinationerna känns tyvärr igen... :evil: Stå på er säger jag bara! :heart:
Vi väljer att se det som att de stackarna är rätt indoktrinerade och går direkt i försvar eftersom vi iochmed vaccinskepsis ifrågasätter en väldigt stor del av deras existensberättigande...eller nåt. :P 8)

Och det här med tvåmånaders-tuttestrul....känns igen BIG TIME! Man får komma ihåg att det faktiskt också är ett tecken på att de upptäcker världen runtomkring mer och mer, och hur kul blir det då att ligga o stirra in i en tutte hela dagarna, liksom?!? :mrgreen:
För oss funkade det ofta bättre att gå omkring och amma, så att liten kunde se sig omkring samtidigt. Och att backa med trugandet förstås, som SaraMilana :heart: och MamaA :heart: redan poängterat!

Kram :D
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Sådärja! Nu har vi klarat av dag ett med lite mer ordentligt schematänk \:D/ . Även om det inte direkt gick utan möda... :?

Nattmål natten till idag inföll 23.15 och 03.45, lillen fick inte riktigt sitt längsta sovpass men eftersom amningen känns så strulig nu så struntar jag i det så länge. Dagen var fantastisk till en början och Samuel var som en levande klocka fram till 14-passet och sista luren...då han vaknade med ett gallskrik efter 30-45 min (jag blev så chockad att jag inte kollade klockan) och var omöjlig att söva. Sista passet var han lite gnällig och bråkade mycket vid tutten så när han nu verkade hungrig erbjöd jag honom bröstet igen men han skrek som en galning och jag blev helt villrådig. Sedan var det dessvärre dutt och snutt (och helt galet mycket gnäll :oops: :cry: ) till 17 då vi tog upp honom för att göra kvällspasset och försöka få honom att sova för natten i stället för den lur som inte blev så lång. Då var jag i upplösningstillstånd :cry: och maken fick ta över och bada. Han skrek förstås inte så mycket men eftersom detta är nytt för oss (att han skriker och är missnöjd) så blir jag galen efter typ 3 sekunders gnäll... :oops: :roll:

Lösningen finns dock till hands för efter läggningen kl. 18.00 (alla schematider var nu glömda pga extremt övertrött grabb som bara måste sova så fort som möjligt) tog det bara 20 min (alltså den lilla luren) innan Samuel vaknade och då sprang jag in och erbjöd kvällsslurk som togs emot utan gnöl. Han ammade i 20 min då! Det kändes så bra och nu lägger jag in en sån lur hädanefter, då vet jag att han är mätt och belåten när han ska sova natt. Kl. 18.45 lades han sedan för natten. MEN sista luren behöver ju bli bättre förstås...jag vet att det är vanligt att den strular men vad gör man åt det :?:
Han ammar ju klart bättre när jag tar upp honom i förväg än när han vaknar själv och hinner känna hur hungrig han är.

Jag är ganska säker på att jag har väldigt häftig utdrivningsreflex och mycket mjölk så kanske är det också det som gör att han blir gasig och orolig i magen och arg vid amningen efter några minuter? På förmiddagen när vi var bland massa folk på biblioteket var han dock hur lugn som helst och åt jättebra (min teori: mycket som hände runt omkring och ej överfokuserad mamma). Jag tror Samuel och Irma är lika där, han är väldigt vaken och pigg när han är uppe och äter kanske bäst när han blir distraherad, eller ammas i mörkt rum. När jag trugar blir han vansinnig :evil: , jag måste sluta helt och hållet med det :oops: !!! Svårt att låta bli bara.

Den första 2,5-luren var klockren och han öppnade inte ögonen en enda gång fast jag dundrade vagnen nerför trappen till huset, gick till biblioteket osv. Andra luren vagnade jag några gånger och tredje var alltså ganska katastrofal redan vid första uppvaket. Och jag gav upp och tog upp honom... :oops:

Ja, Irmasmamma, det där med vacciner är verkligen en het potatis :x . Det roliga här är att vi kommer att sabba kommunens 100%-statistik!! \:D/ :-D Det var inget läkaren sa men det gjorde henne nog inte vänligare inställd till oss. Några argument hade hon ju inte och när jag vänligt tipsade om boken vi läst sa hon vresigt att den tänkte hon INTE läsa för hon var så övertygad om att vacciner var bra... :? :lol: Bra argument... ](*,) :roll: Hoppas nästa läkare har en lite mer intellektuell inställning, vi kände oss ganska förolämpade av den här eftersom hon sa rakt ut att vi uppenbarligen inte hade fått tillräcklig information för att ta ett välinformerat beslut (finns ju bara ett accepterat beslut) och såg på oss som om vi var helt galna. Det gjorde mig bara mer övertygad. Jag skulle verkligen lyssna om det fanns seriösa opartiska studier som visade vacciners effektivitet och säkerhet, konstigt då att hon inte kunde lyssna på mig. Förresten får ju läkarna sin "vaccinutbildning" av läkemedelsföretag som tillverkar vaccin så de är säkert väldigt "välinformerade"... :x

Nu blev det ju vaccinsnack ändå...men här på forumet är vi ju alla så kontroversiella och onormala så man vågar skriva vad man tycker!

Tacka vet jag detta forum!!! :thumbsup: :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ajabaja, inte utvärdera förrän schemat fått sätta sig! [-X :wink: Ge det tre dagar och en uppföljningsvecka först.

:heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Alla bestämmer såklart själva (det är ju en sak som är rätt fantastisk i detta land :) ) men var noga med att kontrollera källorna för dessa böcker - finns en hel del felaktigheter ute också och det är så lätt att reagera mot läkares knäppa kommentarer och glömma källkritiken... Grundvaccinationsprogrammet har ju funnits länge och är inte alls detsamma som tex svininfluensavaccinet. Bara en tokig biologs reflektioner... ;)

Kram och lycka till med schemat! Har själv SÅ SVÅRT att hålla mig från att utvärdera för tidigt :oops: :roll:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tips för lurar som strular:

1.Buffning! vagning i alla ära men är liten riktigt sur så föredrar jag buffning, det både söver och lugnar.

2.Mörkläggning. Min son skarvade mindre om han sov sina lurar i mörkt rum. Han sover fortfarande middag i kolmörkt rum även om det inte är lika viktigt längre.

3.Attityden! Nu har du stött på när han klagar, bra - då vet du hur det är och kan tänka ut en strategi till nästa gång :wink: .

Vaccinationer är en het potatis minst sagt. Vi valde att vaccinera när sonen var 1,5 år då jag kände att jag inte vågade att inte göra det längre om du förstår vad jag menar. Jag kände mig villrådig med att olika information och kände att det här blev bäst för oss men att bespruta en tvåmånaders utan immunförsvar-nej,tack!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

SaraMilana: :oops: #-o :)

Lgh140: mina källor är framför allt att jag läst boken "Vaccinationer: risker och skador" (sv. övers) av Dr. Mayer Eisenstein och Neil Z. Miller. Den har en imponerande notapparat men jag har såklart varit för lat (och för inne i brödtexten) för att kolla upp källorna ordentligt. Jag tar till mig av ditt råd! Och boken är ett hett lästips, här fanns den av någon outgrundlig anledning på biblioteket.

MamaA: Tack för tipsen! Mörkläggning på dagen har det slarvats med ordentligt, och när jag tänker efter har vi inte direkt gjort några förändringar sedan han var nyfödd och sov gott mitt i allt stök...han står fortfarande mitt i hallen på daglurarna... :oops: #-o

Uppdatering i hur det går med schemat är ganska lönlöst eftersom det inte har funkat en enda dag. Vi åkte bort och fick sedan besök...men imorrn ska jag på allvar sätta det! Har dock märkt stora förändringar i Samuels utveckling så jag tror att jag kommer att ändra det en aning. Jag återkommer!

Amningen är på väg att bli bättre, jag tar till alla knep och har nu några strategier som verkar fungera hyfsat. Dock har det några ggr krävts att han fått en liten lur med efterföljande påfyllning för att han vägrat äta under målet. Inte så bra förstås men vad gör man :?:

Och: vi har slutat med napp :!: (jag misstänker tuttförvirring och vill inte sabba amningen)
Och: i natt sov han 20-03.30 utan mat =D> :thumbsup: :sleep: och jag tog upp honom lite innan han verkligen behövde för att jag inte skulle sprängas. Var uppe och tömde ur lite i handfatet vid 01.30 också för att inte få mjölkstockning. Skönt att veta att mjölken räcker i alla fall. Det var väldigt länge sedan han tömde båda brösten på ett mål...

Tack och hej så länge! :heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Vad härligt att det börjar gå bättre med amningen! Jag har också haft en hel del tjorv med den biten och hittade några fina trådar när jag sökte på matkrångel + amning :)

Vad gäller vaccinationer så har jag själv inte läst boken. Har bara några vänner inom forskningsvärlden som inte pratat gott om den - alltså ska jag inte uttala mig, jag har ju inte gjort några efterforskningar själv :oops: :wink: Kör på det som DU känner är rätt!

Kram!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag tar mig friheten att citera lite ur lgh140:s tråd, huvudet på spiken! :D
lgh140 skrev:Tjejerna har ätit väldigt dåligt de sista veckorna och jag har nog stressat en del över det. Hittade några fina trådar här på forumet som fick mig att tagga ner. Låter dem nu äta så mkt de vill direkt när de vaknar och tar sedan paus och fyller på strax innan det är dags att sova igen. De äter redan mkt bättre och ibland lyckas vi med mat inom timmen - men utan stress ;) Helt plötsligt frigjordes även lite trevlig mystid när inte all ork går åt till att truga :roll:
Varje gång jag har tagit sats och tänkt att NU ska jag få schemat att sitta, eller amningen att funka, eller jobba bort skarvarna, har det gått käpprätt åt h-vete. Kanske för att målet har varit för långt borta, kanske för att jag har haft för negativa förväntningar eller för att jag helt enkelt glömt bort att se helheten.

Det är jätteskönt att ha ett schema som sitter, matning som fungerar utan problem och skarvfria lurar! Men man får heller inte glömma bort att det handlar om små människor som är väldigt nya i världen.

Jag har gjort den här resan förut och jag vet att det är lite vingligt i början. Den här gången låter jag det vara det, men passar ändå på att njuta av utsikten så att säga. För jag vet att det kommer ordna upp sig om inte så jättelång tid. Då kommer schemat sitta som en smäck, jag kommer sleva in puré med en rasande hastighet och jag kommer ligga på soffan i långlurarna. 8)

Kram!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej kära alla!!

Nu var det ju såå länge sen jag skrev och dagarna flyger fram. Jag måste erkänna att det inte blivit så mycket av schemaspikningen :oops: :oops: :oops: pga massa saker, besök, resa till min syster och så denna märkliga ökningsperiod. Men trots det så har vi det bra :!: :D :heart: och som flera har sagt så kommer det ju rätta till sig så småningom och det viktigaste är ju att vi njuter till fullo av vår lilla skrutteman :heart: ! Han är så härlig nu, lyfter huvudet höögt och blir mer och mer aktiv (när han är vaken, vilket inte är så ofta... :D )

Tack för uppmuntran SaraMilana :heart: ! Jag gör numera som lgh 140 och det resulterar i mycket mindre gråt och tandagnisslan. :D

Fast nu har nappen både åkt in och ut och in igen...jag tycker han äter markant sämre när han har napp så jag ska försöka använda den så lite som möjligt. Men vi har haft en ökningsperiod (tror jag i alla fall, fast den väl inte finns i BB) just när mina bröst ställde in sig på att minska produktionen :? ](*,) ...så det blev ett våldsamt sugbehov helt plötsligt och jag vill inte ha sår på vårtorna så nappen åkte in igen.

Jag har nu när jag försökt införa något slags schema tagit mig friheten att revidera det lite...:oops: Men jag vill verkligen leda honom och hinna väcka honom i långlurarna så jag har kortat dem till 2 h eftersom han alltid vaknar själv efter 2 h och 15 min. Dock är han väldigt trött och lättretlig på eftermiddagspasset och kvällen...så jag vet inte.

Annars är förmiddagarna och nätterna klockrena medan eftermiddagar och kvällar är ganska jobbiga ibland med alldeles för många timmar att slå ihjäl för denna tröttis. Tredje passet orkar han sällan mer än 1 h innan han däckar. Och mycket täta amningar blir det också. Jag får det bara inte att gå ihop! Eftermiddagsluren på 1,5 sitter väl varannan gång men allt som oftast är han klarvaken efter 45 min och somnar inte om (ligger dock snällt vaken i vagnen en mycket lång stund innan han klagar). Tips :?: Övertrött :?: Återgå till extremt mycket sömn :?:

Vakenpasset på kvällen är ganska segt men vi försöker göra allt för att hålla honom vaken och det känns som att 2 h med 20 min lur är fullt möjligt att nå, och sen lite läggtid på det. Men hur ska vi då få ihop dagarna? Så här ser det (typ) ut nu:

6.30 Godmorgon!! SM1
7.30 Sova 2
9.30 SM2 (vänta med maten till 10 om det går :?: )
11.00 Sova 2
13.00 SM3
14.30 Sova 1,5
16.00 SM4 med 20 min lur vid kvällstrasslet (vid ca 1 h vaken)
18.30 Godnatt! (Lägga lite tidigare, typ 18.15) (Luras vi med godnattet :?: )
19.15 Kvällsslurk :?: (som för honom alltså är att betrakta som ett nattmål)
19.30 Sova natt 8 h
03.30 Nattmål

Kvällsslurken behövs för att han ska orka få i sig det sista och Irmasmamma sa att den ska komma tätt inpå målet. Men han har ju faktiskt typ 5 lurar på det här schemat...haha! Hjälp vad ska vi göra?!

Jag vet att jag inte får utvärdera innan jag verkligen kört, men undrar vad ni tycker om det nya schemaförslaget? Det gamla schemat sitter ändå inte...jag tog nog era ord om att ta det lugnt på lite för stort allvar! :lol:

Alternativet jag har är att pressa in honom i ett färdiggjort schema och hoppas på att attityden gör det omöjliga möjligt. Om inte annat får jag lita på Irmasmamma (och SaraMilana) att allt ändå löser sig vid tre månader! :D

Godnatt! :heart:
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Jag kan bidra med en känsla - om hopplösheten med att få ett schema, om en tröttis som krånglar med maten, om en mamma som längtade efter struktur o lite ordning o reda, men så vid 3 mån, var det nåt som släppte, o jag införde schema o bara bestämde mej för att nu gäller det o det gick så bra, kanske också för att dottern var piggare, mer medveten, mamman slappnade av o då var det lättare att få till det. Ju längre tiden går med en liten individ, desto lättare att få till struktur, för - man lär ju känna varann mer o mer :wink: tååålamod bara, det kommer :D

Gotlandskram
Linda :wink:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag blir helt snurrig av dina schemafunderingar... :-k :lol: Men jag har några tankar:

* Kvällsslurken skulle jag lägga vid typ 18 istället, det gör inget om den kommer ganska tätt inpå "middagen".

* Det är jättevanligt att småttingar blir lite grinigare framåt eftermiddagen/kvällen och att det skarvas mer då. Jag skulle inte dra så stora växlar på det.

* Schemat ser bra ut tycker jag. Tänk igenom noga hur du vill ha det och inför sen med buller och bång. Vänta sedan en vecka med att utvärdera... ;)

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack Dumlekolan och SaraMilana! :heart:

Jag har infört schemat så gott jag har kunnat och det har blivit en hel del buller :-({|= och lite bång också :D så jag får väl återkomma om några dagar när det har gått en vecka. Men jag kan säga redan nu att jag räknar dagarna tills han blir tre månader (20 nov) och hoppas innerligt att ni har rätt i att allt blir bättre då! :P

Kram så länge, jag försöker hålla mig allt jag kan från att utvärdera...så det är bäst att sluta skriva! :lol:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Och ja, SaraMilana, redan från första kvällen insåg jag att slurken bör komma vid 18 och läggningen blir vid 18.30, du har helt rätt. Vaknar han och är hysteriskt hungrig innan jag gått och lagt mig bjuder jag på en extraslurk då, det kanske är "fel" men det känns smidigast att i det fallet vänta tills han vaknar eftersom jag inte vill störa honom i onödan när han somnat för natten. Så läggning för natten 18.30 och jag har fortsatt att köra "fria" nattmål, trots schemats höga ambitioner med 8 h natt. Det får komma när det kommer, jag orkar inte pressa fram det just nu. Börjar med dagarna. Men å andra sidan hänger det väl ihop...jaja, INTE utvärdera!!! :D :oops:

Punkt!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Kära vän :heart: Hehe, jag känner igen mig i dina vindlande schemafunderingar och ivern att utvärdera, :wink: men precis som du själv har insett så blev känslan rätt snabbt att man stångar sig blodig i stort sett i onödan, eftersom ett nytt schema snart ska införas (vid tre månader) och att allt nästan per automatik brukar bli sååå mycket bättre då, oavsett.

Precis som SaraMilana skrev (och du själv verkar ha insett) så skulle jag föredra kvällsslurken vid 18 istället, alltså under sista vakenpasset. Det var det jag menade med att den kunde komma tätt inpå föregående SM-mål.

Så kör bara vidare på det här nu, tycker jag. Du ser ljuset i tunneln, tänk vad snart han är tre månader! :D 8)
Dumlekolan formulerade sig väldigt fint och insiktsfullt om detta i sitt senaste inlägg till dig, tycker jag! =D> :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"