Jag heter Ylva och är nybliven mor till en liten ljuvlig Samuel
Här kommer en liten beskrivning och några frågor:
I början lät vi honom såklart sova hur länge han ville och äta när han lät höra sitt hungerskrik (vi slet inte upp honom vid minsta gny utan gjorde som AW skriver i BB, "invänta skriket" och då försökte vi vara väldigt snabba med maten). MEN han sov lätt 4-5 timmar i sträck och hann inte äta ordentligt när han väl var vaken
Så igår kväll gjorde vi en kupp och bestämde oss för att väcka honom efter 2,5 h sömn och helt enkelt köra ett effektivt SM-mål för att se vad som hände. Det gick över förväntan och han skrek i princip ingenting utan kom igång med ätandet väldigt bra när han väl vaknade och insåg att det var matservering och inte sömn på schemat
När han vid de tillfällena somnat, slurkat, somnat, slurkat och uppenbarligen inte är hungrig utan bara grinig pga övertrötthet och har svårt att komma till ro så har vi börjat ge honom lillfingret att suga på eller vagnat honom en stund och då har han somnat och sovit mycket gott tills vi väckt honom efter 2,5 h. Är det bra eller riskerar vi på något sätt att förstärka överlevnadsångesten genom att inte ta upp och mata? Och hur farligt är det för bröstgreppet att ge napp som insomningshjälp? Några erfarenheter?
Jag har inte riktigt koll på smekmånadens "regler" och känner ibland att vi kanske går ut för hårt, men så länge han äter och sover bra kan han väl inte må alltför dåligt, eller? Min instinkt säger att han mår mycket bättre av den nya taktiken och att få rutiner för när han fick sova så länge han ville blev han liksom för hungrig för att äta. Min systers ena tjej var sådan, om hon inte väcktes med tutten i mun blev hon galen av ilska och kunde inte komma till ro och äta...så jag tänker att han kanske är lite liknande. Han skrek mycket värre i början när vi lät honom sova så länge han ville. Delvis därför han hade så svårt att hitta rätt tag om bröstet. Men han är absolut ingen skrikis, utan glad och pigg när han är äten och vaken på skötbordet. Har också lite social delaktighet med pappan varje mål, kort men trevligt!
OJ, vad långt jag skrev, men om någon orkar svara på mina små frågetecken är det guld värt!
Heja det här forumet!! =D>
/Ylva