SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lgh140

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Tack för ditt svar SaraMilana! Ibland (rätt ofta skulle jag tro) glömmer jag bort att tjejerna bara är 2,5 månader. Sista månaderna av graviditeten kunde jag knappt gå så jag är nog lite otålig att få komma utanför dörren igen. Och korta läggningar och längre sömnpass på natten kommer ju de med, det vet jag ju!

Tillsvidare har jag bestämt mig för att vänta med schema. Det är svårt att hålla båda vakna en viss tid samtidigt och de kan ännu inte vänta på maten, så jag styr mattiderna och låter dem vara vakna så länge de orkar i samband med varje mål. Sedan vagnar jag helt enkelt om de vaknar innan nästa mål ska börja. För oss funkar det faktiskt riktigt bra - jag får ordning på dygnet och kan sluta räkna vakentimmar ;) Det ser ut ungefär såhär:

6-6:30 frukostmålet börjar serveras. Förutom mat och blöjbyte brukar vi hinna med några minuters magträning à la nakenfis på badrumsgolvet (stående inslag vid blöjbytet eftersom det är så varmt och skönt här :) ) och sitta med vid frukostbordet innan de slocknar efter ca 1,5 h.
9:30-10 börjar lunchen. Här kan vi ibland komma upp i 1 h 45 min vakentid men oftast 1,5.
13:30 mellis. Detta är enda målet det kanske går att hinna ut innan de somnar. Liten promenad i tvillingvagnen här alltså. Vakna 1,5-2 h.
16:30 är det middag. Sista målet ska det ju hinnas med att äta, bada och äta kvällsslurk så det är säkert därför de kan bli övertrötta här - tar ju lite tid. Bäst går läggningen om de kommer i säng (vagn) strax efter 18. Läggs numera aldrig senare än 18:30.
Oftast har vi två nattmål men de senaste dagarna har de tyvärr blivit tre. Plus en hel del skarvande och annat okul. Men vi backar sakta men säkert med målet i sikte.

Jobbar stenhårt på att servera alla rätter inom timmen för att aptiten ska vara bättre nästa mål. Måste oftast använda marginalkvart. Jag tror att det är här vi behöver lägga mest kraft för att få till nätterna. Får dock inte i mer bröstmjölk och flaskan ratas alltmer. Tänker alltså att jag får avvakta tills de äter riktig mat innan nätterna styrs upp mer. Tills dess jobbar vi på smidigare läggningar och mindre skarvande på nätterna

Blev en uppsats det här... Jag tycker så mkt om att läsa om hur ni andra har det så det kanske finns fler som jag :D
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ni jobbar på så fint! =D>

Tack för att du delar med dig! :heart: Fortsätt gärna rapportera, det är så roligt att läsa! :D
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Satt och sökte på något annat och hittade det här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 36#p304136

Kanske kan vara nåt för att minska på kräkningarna?

:heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Tack för tipset, ska genast kollas upp!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Nu är det snart två timmar sedan jag lade tjejerna för natten och Lova har fortfarande inte somnat... :shock: Hon krånglade vid sista målet (som vanligt) men var go och glad innan jag lade henne i vagnen. Skrek/vagnade ca 5 min innan det blev tyst men efter 45 min satte det igång igen. Idag mer åt skrik än åt gnölhållet men inte som vid läggningen. Vad gör man för att minska på detta? Husljud har vi i massor då pappan renoverar köket och jag går in då och då (när jag inte kan hålla mig längre) och drar några tag m vagnen för att lugna och markera att jag vaktar. De är ju inte vakna mer än ca 1,5 h vid varje mål men det går inte att dra ut på utan att riskera övertrötthet. Längtar så efter att kunna använda ett par timmar på kvällen åt vuxentid :!: :wink: Och jag veeet - det kommer, tänkte bara be om inspiration :)

En annan sak jag tänkt på även om det är långt kvar. Hur gör man med daglurar på mage när liggvagnen blir för liten? Vill helst ha alla daglurar utomhus.

Och så en sista fråga: nattslurken går inte ner här. Bröstet nöjer de sig inte med och ersättningen vill de inte svälja - ligger bara och tuggar på nappen och låter den rinna ur munnen :? Tror dock inte de är mätta. Kan vi börja testa välling snart (tänker att den har bättre konsistens)? Vilken sort och vilken nappstorlek kan då passa? Eller finns det annat man kan ge? Sista målet krånglar ofta så det skulle vara skönt att kunna ta igen det här.

Vad sjutton skulle jag göra hela dagarna om detta forum inte fanns? ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Sigrid sover oftast i tvättstugan här hemma. De gånger det är svårt att somna eller vid en envis skarv drar jag helt enkelt igång en tvättmaskin. Där, en meter från tvättmaskinen, sovs det fantastiskt gott. Dessutom sållar tättmaskinen bort de ljuden jag inte behöver höra, jag hör bara när hon faktiskt behöver hjälp. Men skulle det ta så lång tid att somna på kvällen skulle jag nog ta upp för en liten påfyllning av mat. Hur gick det sen?

Tips på hur man kan förstora en barnvagn: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 20&t=26348 Eller så köper man en dansk liggvagn som är jättejättestor eller så övar man på att sova på rygg. Man skulle ju kunna tänka sig att ha en resesäng ute också.

I min värld är det fritt fram att köra igång med riktig mat (och välling) vid tre månader. De är väl inte riktigt där ännu, men prova kan man ju alltid göra. Kanske kan du blanda ersättning och välling? Nappstorlekar blir jag gråhårig av, så det låter jag bli att svara på...

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Sover hon där på nätterna också SaraMilana? Smart, men tyvärr har vi tvättmaskinen i badrummet och där är det alldeles för varmt :wink: Att ge påfyllning hade dock inte slagit mig... Ibland fastnar jag nog i hur det "ska" vara :roll: Det visade sig även att den fyrtioartonde förkylningen i raden var på g så det kanske var det som spökade.

Idag försöker jag mig på en ny strategi och har helt struntat i att sikta mot rekommenderat antal vakentimmar. Det får bli max 1,5 h vakentid per pass för att försöka eliminera övertrötthet på kvällen för att förhoppningsvis få i mer mat vid sista målet. De sover ju ändå inte direkt bra på natten så jag tror inte det kan skada. Apropå att fastna i hur man "ska" göra ;) :^o Nu tar mat och skötning större delen av vakentiden men det är ju inte roligt med social delaktighet när man är trött.

Eller tänker jag tokigt? Sovpassen fungerar ju inte gnisselfritt (särskilt inte det sista) men de verkar inte orka så mycket mer. Eller kan gäspar och gnällighet bero på understimulans istället kanske?

Nu längtar jag efter att vårt kök ska bli klart så jag slipper dela rum med våra små. Sover som en kratta ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag har inte läst hela din tråd, men ni jobbar verkligen på JÄTTEBRA!!!

Jag var ju den som satte 11+1,5+2+1,5 schemat vid 2 mån. Men dels kanske vi behöver göra en viss ålderskorrigering om du inte gått tiden ut? Sen vet jag flera små som mår bättre av att sova 45+45 min på kvällen istället eller kanske 45+20 för att sen ha tidigare natt. Det var gnälliga kvällar som fick mig och fatta att jag var tvungen att ha natten tidigare och tidigare. Och i värsta fall köra en "dream feed" kl. 23 innan man lägger sig. Vägarna är många och alla måste hitta SIN SMväg kan jag tycka. Detta är bara några olika erfarenheter och tankar.

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ja, tvättstugan har nog blivit lite av Sigrids eget rum. :D Himla fiffigt på många sätt pga planlösningen i vårt hus, men framförallt gillar jag närheten till köket (husljud) och så tvättmaskinen (mitt krisverktyg). Egen ingång är också bra (mindre grus i resten av huset) och ett fönster som är enkelt att mörklägga.

Jag kör kanske en ganska så avslappnad variant av standardmodellen, men det passar mig och funkar för vår familj. Jag har slutat räkna minutrar och millilitrar, det gör mig bara stressad, istället försöker jag se till helheten.

Stora tjejen var en riktig tröttis, jag har aldrig kunnat köra på rekommenderat antal vakentimmar, hon har alltid sovit mer och gör fortfarande det. Därför tittar jag nu mer på hur mycket Sigrid faktiskt orkar och anpassar schemat efter det. Det är bra mycket mindre än rekommenderat. Honföddes i v 40+2, men hon verkar behöva det. Social delaktighet i någon större utsträckning får vi nog vänta lite med. :roll:

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Å vad jag längtar efter att landa i den inställningen själv! Tack SaraMilana och Torsmamma för svar!

Härom natten fick jag en uppenbarelse där jag stod gråtandes av trötthet efter att ha försökt lugna ledsen bebis för femtielfte gången. När en bebis somnat är det dags för nästa att vakna och så har det varit ett bra tag. Blir det tyst en längre stund efter detta så vaknar storebror och är ledsen. Insåg alltså plötsligt hur jag rört till allt och att det var dags att ta tag i det för hela familjens skull. Knåpade ihop ett schema som passar oss och är lite lagom utmanande vad gäller vakentimmar. Fasta tider även för nattmålen - här ska inte längre finnas nån tvekan över att mamma har KOLL och bevakar allas intressen;) Flaskan struntar jag i från och med nu eftersom den bara rör till allt och mjölken räcker gott och väl. Dessutom är det ju snart dags för mat :)

Alla vargar inom synhåll skjutna! Ingen utvärdering nu förrän till tremånadersdagen. Nio dagar kvar idag. Återkommer med rapport!

Kram!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vilken fantastisk inställning och attityd! You go girl! =D> :-({|=

Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Wow! Heja denna kloka mamma! :wink:

Häftigt med uppenbarelser!

Lycka till! KRAM :wink:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt med den fina attityden!! Vill bara säga att DET ÄR svajigt för de flesta fram till ca 3 mån då det helt plötsligt GÅR att ha ett schema. Så ta det lugnt, styr skutan med lugn hand och med tålamod!

Du klarar det galant!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

3 månader idag - tänk vad tiden går snabbt! Nu har vi två starka flickor som kan ligga en bra stund på mage med gott humör och bökar och stökar för att ta sig framåt :) Gnager friskt på sina händer eller på vad jag nu har satt i handen på dem. Pratar och charmar brallorna av alla som kommer i närheten ;)

Har justerat vårt schema något och kortat sista luren till 45 min. Vi har nu ca 7,5 h vakentid och ligger alltså lite efter rekommendationerna. Kanske ska räkna in att de föddes i vecka 37. Schemat vi har ser ut såhär:

6:30 vaken 1,5 h
8:00 sova 1 h 45 min (marginalkvartar alltid då de inte orkar äta annars)
9:45 vaken 2 h
11:45 sova 2 h
13:45 vaken 1 h 45 min
15:30 sova 45 min
16:15 vaken 2 h 15 min (eg 2 h då vi oftast lägger 18:15)
Natt 18:30-6:30, nattmål 21 och 3

Vid sista målet kan de numera vänta på maten så länge vi är två vuxna som kan underhålla och erbjuda famn och knä :) beställde tommee tippee-flaskor eftersom mam inte har funkat så bra. Och helt plötsligt går det ner över 100 ml på flaska jmf med tidigare 10 ml! Serverar ersättning + utpumpad bröstmjölk som mål 4 och låter tjejerna snutta så mkt de vill i badrummet när pappa, storebror och bebis duschar/badar i badbaljan. Lägger direkt efter badet och har på så vis äntligen lyckats lämna kvällstrasslet bakom oss! Skrik/vagning har vi fortfarande i ett par min innan de lugnat sig. Somnar alltid själva och skarvar mindre för varje dag som går.

Elvira sover oftast 21-3 utan att vakna men Lova vaknar fortfarande runt 1. Kräver vagning för att komma till ro ungefär varannan natt och klarar sig annars utan att jag lägger mig i. Efter 3-målet är det alltid nån av dem som börjar kräkas efter en stund men när det väl är över får jag oftast sova fram till väckning numera, ibland med lite vagning vid 5:30-6.

Tjejerna har ätit väldigt dåligt de sista veckorna och jag har nog stressat en del över det. Hittade några fina trådar här på forumet som fick mig att tagga ner. Låter dem nu äta så mkt de vill direkt när de vaknar och tar sedan paus och fyller på strax innan det är dags att sova igen. De äter redan mkt bättre och ibland lyckas vi med mat inom timmen - men utan stress ;) Helt plötsligt frigjordes även lite trevlig mystid när inte all ork går åt till att truga :roll:

Nu iväg för vaccination. Ska bli spännande att se om de är lika sprut-tåliga som storebror. Nästa vecka börjar pappan jobba på riktigt, dvs ca 50-60 h/v( :shock: ). Storebror har även fått astma och ska medicineras (inte kul hur mkt mamma än försöker) morgon och kväll. Måste ändå säga att jag ser fram emot att klara det själv! 8)

Kram på er alla fina föräldrar!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Du kommer klara det galant själv, det är jag övertygad om! Det är ett nöje att läsa i din tråd, så många kloka insikter. Läs gärna din tråd från början, tänk vad långt ni kommit på så kort tid!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"