SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lgh140

SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Hej!

Igår blev vi äntligen föräldrar till ett par tvillingtjejer, födda i v 37+0. Så otroligt underbart! Har även en son på 18 mån som vi kurade vid 8 mån ålder. Denna gång tänkte vi göra "rätt" från början ;) Har såklart läst bb samt en hel del trådar här på forumet, bl.a. Tvillingtråden. Har dock en känsla av att det kommer uppstå en hel del frågor på vägen och startar därför en egen tråd (och hoppas att det är rätt).

Nu är ju tvillingarna som sagt knappt två dygn men jag har insett att det där att under smekmånaden ge mat/tröst direkt inte blir helt lätt med två. Försöker dubbelamma så gott det går eftersom de hittills vaknat/varit ledsna i princip samtidigt. Några tips? Hur ska jag kunna lindra överlevnadsångesten på bästa sätt?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Hej igen!

Gör mitt bästa för att våra små ska få sina behov tillfredsställda utan alltför mkt väntan och gråt. Mjölken börjar iaf äntligen rinna till och gör amningen lite lättre :)

Fråga: på nätterna trycker jag i mina änglar så mkt mat det går och efter 20-30 min är det i princip omöjligt att få dem att öppna munnen. Så fort jag lägger dem (eller ibland efter ett par minuter) blir det dock skrik och gnäll. Tar då upp och försöker truga i lite till varvid barnet direkt somnar vid bröstet, jag lägger igen då det inte går att få tösen att suga och sen upprepar vi det i 30-60 min innan jag har ett nöjt, sovande barn... Finns det nåt smart att tänka på här? Är ju inte så kul med 1-1,5 h nattmål och dessutom knepigt med två.

Hoppas nån med erfarenhet har tips!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Stort grattis till de små ögonstenarna!

Spännande med tvillingar! Tyvärr är vi nog inte så många här som har erfarenhet av just tvillingar, men vi får försöka hjälpa till på bästa sätt ändå!

Helammar du? I så fall kan det vara bra att fylla på lite med flaska efter varje mål. När man är trött kan det vara jobbigt att suga fram mjölken ur bröstet, det rinner ju lättare ur flaskan. Kanske bara för att få till den där sista slurken som behövs för insomningen, tänker jag.

:heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Tack! Jättebra tips - inte behöver man ha tvillingar själv för att komma med bra lösningar :) Om jag lyckats pumpa ut tillräckligt under dagen ger jag nu detta som extraslurk i flaska (eller snarare - maken gör det ;) ), annars får tjejerna ersättning som påfyllning när de inte orkar amma längre. Nattmålen är fortfarande dryga timmen långa men med mkt mindre gnäll och de sover även lite bättre med extraslurken i magen :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Härligt! =D>
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Några funderingar om smekmånadstiden:

1. Mina tjejer är födda tre veckor före bf, innebär det att jag bör förlänga smekmånaden med den tiden?
2. Som jag har förstått det är mkt "tillåtet" under smekmånaden som man kanske ska försöka undvika annars. Eftersom jag har två små liv att försöka tillfredsställa lyckas jag inte alltid att ge mat vid minsta pip. På kvällen och natten nöjer de sig inte helt med bara amning och ibland inte heller med påfyllning ur flaska. Trycker i de små så mkt bröstmjölk jag bara kan och sedan ersättning på det under ca 1,5 h. Sedan är det ofta så att en av tjejerna somnar gott medan den andra kräver påfyllning efter påfyllning tills hon är helt slut av att ha varit vaken så länge och därmed inte somnar pga det. Då brukar jag (för att hinna få nån timmas sömn innan andra tösen vaknar igen) lägga krånglaren hos mig i sängen. Hon somnar då oftast utan att ens ta bröstet och sover gott så länge jag har henne hos mig. Vill ju dock inte fastna med att ha barnen i sängen men tänker att det är tillåtet under smekmånaden. Kan man tänka så? Nattmålen tar även nästan lika lång tid som under dagen men jag hoppas att det blir bättre när de vuxit till sig lite och orkar suga kraftigare och snabbare? Själv är jag såklart helt slut eftersom det inte blir många timmars sömn per dygn men jag hoppas det också blir bättre efter smekmånaden! Någon som har några stärkande ord att ge här?

Mkt tacksam för att detta forum finns att vädra tankar och funderingar i!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

3 veckor är ju inte särskilt långt innan så jag tror inte att du behöver förlänga smekmånaden, i så fall bara med 1 vecka säger jag.. :? Någon annan som har input här?

Det kanske hade varit bra om ni kan dela på nattmålen du och pappan så här i början tills den värsta överlevnadsångesten är stillad :idea: . Det är ju nu det är extra viktigt att man försöker ge mat vid minsta pip. Kan inte du amma en och han ge flaska till den andra och sen bytar ni vid nästa nattmål?

Har du någon som kan komma och ta över under dagen någon timme ibland så att du kan ta en tupplur? Mamma/ svärmor? Om ni hjälps år med matningen och sedan får du sova medan bebisarna sover. Skulle det kunna funka?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Ok, tack! Känns inte heller som de är så tidiga så om två-tre veckor kan de säkert vara redo :) Finns det några bra tecken att känna igen att smekmånadstiden är över?

Var nog lite otydlig. Nätterna är faktiskt den tid det går bäst att mata vid minsta pip (av missnöje antar jag då, de knorrar ju en hel del utan att vakna på riktigt ;) ). Pappan hjälper till att servera mig barnen så jag kan dubbelamma. Sen efter påfyllningen tar vi varsitt barn och ger extra ersättning. De får alltså alla rätter ur samma bröst och den tvilling som inte vaknar tas upp och ges mat samtidigt ändå, detta för att vi ska få lite struktur och även få tid över m storebror på dagarna. Det som gör att nattmålen tar sån tid är att de vill suga väldigt länge, varesig det är på bröst eller flaska. De blir snabbt trötta och då avtar tempot men de är inte nöjda än på länge. Finns det nåt man kan göra åt det? På dagarna klarar de sig bra på bara bröstmjölk så jag tror det är den tunnare mjölken på kvällen som inte riktigt mättar, därav ersättning då :) Det är när jag är ensam på dagarna eller när vi är ute som det är svårt att ge mat på en gång eftersom det är svårare att dubbelamma då.

Har massor av fantastiska människor som hjälper oss men det har varit återbesök, vägning, hörselscreening och BVC-besök varje dag och därmed inte blivit möjligt att sova på dagarna. Måste ju även passa på att äta och duscha när tjejerna sover ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

hej!

Har ni mörkt i rummet när du ammar på natten. vanliga lampor sätter igång lilla bebishjärnan som undrar om man ska vara vaken nu :wink: . Rött ljus rekommenderas på natten.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Så mörkt det går :) Tänder ibland en liten lampa utanför sovrummet för att se vad jag håller på med. Hur fixar man rött ljus? Bara lite tyg över lampan?

Just nu är det väldigt svårt att få tjejerna att somna vid bröstet/flaskan. Efter första portionen är de väldigt trötta men sen kan det ta flera timmar av långsamt snuttande innan de somnar. Hur gör jag då för att hålla målet 1,5 h alt 20/45 min på natten? Lägger jag vakna så blir det snabbt stön och stånk i vagnen tills jag tar upp och matar igen. Märker även att de blir övertrötta efter en stund.

Just det. Bör jag väcka efter max 2,5 h på dagarna? Fm-luren blir ofta över 3 h annars men de är även svårmatade när jag väcker dem.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag har inte funderat så mycket på rött ljus, men rött tyg borde ju funka! Eller så finns det ju röda glödlampor att köpa. Syftet är i alla fall att inte bebisen ska vakna till lika mycket som den gör av vitt ljus.

Är du säker på att tjejerna är helt mätta när de fortsätter snutta? I så fall tänker jag att de kanske har ett stort sugbehov och då kan det vara läge att prova napp. Läs gärna om nappen i Barnaboken. Eller orkar de helt enkelt inte äta tillräckligt för att somna? Det svåra är ju att hålla småttingarna vakna under vakentiden så att de är lagom trötta när det är dags att sova.

Gå varligt fram under smekmånaden och tänk på att de är så små än. Det bästa är om de får sova tills de vaknar, men har man två kan jag tänka mig att det är praktiskt om de sover samtidigt? En del går inte att väcka alls, du får nog prova dig fram lite.

lgh140

Inlägg av lgh140 »

De kanske inte orkar helt enkelt... Efter blöjbyte är de dock pigga och glada men så fort de läggs till bröstet eller får flaska går aktiviteten ner. Försöker verkligen hålla dem vakna när de äter men lyckas antagligen inte. Jag tänker att vi får göra så gott vi kan med de förutsättningar vi har :)

Jo, vi väcker den som fortfarande sover och på dagarna går det iaf bra. De har börjat bli mer synkade men ofta är det en av dem som har ätit sämre och därmed vaknar för påfyllning tidigare. Då brukar jag liggamma till sömns igen i sängen för att den andra ska få en chans att sova klart.

Läste precis i bb att det är bra att få in fem stora mål varje dag, särskilt inför att man tar bort ena nattmålet. Förstår dock inte hur det går ihop - då är det ju bara 4h kvar för två nattmål..?? Någon som kan förklara? Tjejerna äter nu ca 7, 11, 15, 19 och sedan "nattmål" vid 00 och 04. Nattmålen är dock fortfarande runt timmen långa. Orkar dock inte lägga in ytterligare ett dagmål vid 23 eftersom vi då knappt får någon natt alls... Tips?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag förstod aldrig själv hur det skulle få plats fem mål på en dag, jag provade faktiskt att plocka upp sonen sent för ett sista mål men han sov bara som en sten så det funkade ju inte :wink: .

Vi klarade oss utmärkt på fyra mål så stressa inte med att klämma in fler mål. Det låter ju som ni har mycket att göra redan... :D

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Skönt att jag inte är ensam om det iaf ;)

Nån som har tips om social delaktighet som kan funka med två små och en storebror som lätt blir överentusiastisk och hårdhänt med sina systrar?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Jag har alltid tänkt fyra stora mål mat (med 3-4 h mellanrum) o sen en nattslurk, som kan komma tätare inpå sista målet, kanske bara efter en timme eller nåt, mest som sängfösare o för att fylla igen ev luckor i lilla magen.
När jag slutade amma sen o liten bara åt vanlig mat så drog vi ihop de två sista målen och sedan dess kör vi sen middag o direkt sängen efteråt.

På frågan om social delaktighet säger jag tyvärr pass...
Nån annan med fler barn som har nåt tips här?

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"