Dags att kura 6 månader flicka- hjälp med obesvarade frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
henny

Re: Dags att kura 6 månader flicka- hjälp med obesvarade frå

Inlägg av henny »

Japp, nu är första 11 dagarna över och som jag har förstått det så är det nu det kan börja krångla och det är samma hos oss. Nu börjar vår kära dotter vakna 05.30-05.45 och är inte alls nöjd med ramsan. Har förstått att man ska ta en strategi och hålla sig till den så att man inte ger olika "svar" men hur länge ska jag ramsa innan polletten faller ner? ska vi fortsätta att konsekvent bara använda ramsan eller lägga dit nya saker som tex dammsuga, musik? som föreslås här på forumet eller ska vi fortsätta ramsa? Känns superjobbigt att lyssna på en missnöjd/ledsen liten tjej som ropar & ropar men ingen som kommer ..

Även dagslurarna har börjar krångla. Hon vaknar ofta efter 30 min när hon ska sova 45. Och på långluren tar hon ibland upp till 30 min på sig att somna och vaknar sedan 20 min tidigare vilket innebär att hon bara får mindre än 1 timmes sömn.

Har även fortfarande problem med kvällsläggningen då hon gallskriker. Hur länge ska det pågå? Har svärmor som kommer på besök om en vecka och är jättenervös att hon kommer att tycka att vi är dåliga föräldrar som bara låter vårt barn skrika utan att gå in till henne.
Dagsläggningarna går dock bättre och där blir det bara några frågor innan hon somnar.

Nu känns det alltså som om hon inte fattar vad hon ska göra när vi ramsar, dvs somna om. Utan hon somnar på kvällen för att hon är trött av allt skrikande och hon ligger och väntar ut tills hon får komma upp på morgonen. Hur gör jag när jag ska få henne att somna om? Tex när hon vaknar 15 min innan på kortluren? Ska jag noncha henne? Hon är inte missnöjd. Eller ska jag ramsa henne direkt när hon vaknar, både på dagslurarna och tidiga mornar? Vill ju inte ge en hel del trafik tidigt på morgonen, eller fastna i en diskussion.

puh, många frågor blir det men det känns som att man vill göra allt rätt så att man inte halkar av banan för det bästa är iallafall att hon sover hela natten mellan 19.30 - 05.30 ;)

funderar även på att börja lägga henne inne på långluren. När kan man blanda utelur med innelur? Ibland är ju vädret dåligt och ibland ska man någonstanns och då är det perfekt att hon sover i vagnen :)
Dotter född 2012-07-04
Kurstart 2013 -01-02
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Dags att utvärdera schemat! :D

Ramsan ska fortsätta tala förstås, men ni måste oxå lyssna på hennes frågor. Är hon arg är det husljud som gäller, tv, dammsugar, disk osv är hon ledsen ramsa.

Men hur ser dagarna ut nu? Mat och sovtider samt andra hållpunkter under dagen.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
henny

Inlägg av henny »

Hej !
Fortsätter att skriva på den här tråden även om frågan gäller schema. Kuren har gått super! och vi har bara haft något litet återfall. Bland annat härom natten när lilltjejen vaknade/skrek i sömnen flera ggr under natten men då hon nu snart är 8 månader så antar jag att hon har en liten utvecklingsperiod. Hon har blivit lite knasig på andra punkter också som tex att hon inte vill äta, vill mest ammas, är mycket mer gnällig och allmänt olik sig. Men det som min fråga gäller är hennes schema, hon är 8 månader om 2 veckor och jag undrar om det börjar bli dags att ändra hennes schema till två dagslurer. Vad tror ni? Har sökt på forumet efter bra scheman men inte hittat något. Ska man bara dra ner sista luren´, ta bort den helt eller göra om schemat så att första luren läggs senare och blir en långlur? Hur har ni gjort? Så här ser hennes schema ut nu:

07:00 Vakna, ammas
08:00 välling 200 ml
08:45 - 09.30 Sova i spjälsäng
11.00 Mat, ammas
12.00 - 13.30 sova i vagn
14.00 fruktpure, ammas
15.45 - 16.30 sova i vagn
17:00 mat, ammas
18:30 välling x200 ml
19.00 sova

Hon vaknar ofta kl 06.00 och bajsar men somnar sedan om ca 30-40 min och därefter väntar hon snällt tills vi kommer in och väcker henne. Dagslurarna går också rätt bra, ibland leker hon i sängen 15 min innan hon somnar men är nästan aldrig missnöjd. Har också börjat lägga henne inne på långluren då jag märkt att hon sover bättre då men problemen är då att jag gärna vill hitta på något på eftermiddagen och får då promenera dit när hon är vaken och då missar man mycket av hennes vakna tid som spenderas i vagnen..
Dotter född 2012-07-04
Kurstart 2013 -01-02
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jag kan nästan lova dig att du får svar på ALLA dina frågor om du läser om 8-måndersångesten här på forumet eller om du har Barnaboken.

Allt du beskriver kan bockas av på den listan, eller inom den fasen. Ändra ingenting gällande schemat, och dra inte ner på sömnen. Det är det främsta jag kan råda dig till och proppa i henne mat, man kan fortfarande inte få för mycket mat. :wink:

Vi hade tre lurar kvar över 8-mån ångesten, sedan när den lagt sig erbjöd jag en stunds vila i vagn på eftermiddagen. Inga ändringar i övrigt. Det gäller att ha ett schema där man enbart gör små justeringar allt eftersom de växer och kräver mindre sömn/färre mål.

Men läs, så lovar jag att du blir massor visare - och lugnare. Det är precis det hon behöver, en klippa som är som alltid, då hennes inre är lite i olag. Det är inte lätt alltid att bli äldre och få nya insikter om hur livet och den egna personen fungerar.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"