"Sanning eller konsekvens" av Anna

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna Wahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Ur Gästboken i dag (nej, jag känner inte denna läsare):

:arrow: sanning eller konsekvens - Skrivet av Christel Börner 2012-11-06 11:02

*Nu har jag läst sanning eller konsekvens.
Detta var ingen lätt bok att skriva! Boken är inte bara en bok. Den är ett mästerverk !

Här kan inte sträckläsas eller skummas igenom. En del i taget. Andas , känna och landa. Jag kände igenom hela boken.
Kände med dig och kände igen mig.

Boken andas kärlek, sorg, glädje, svek, omsorg och livskraft .Och mycket "djävlar anamma".

Den här boken kommer att vara lika viktig för mig som barnaboken. Barnaboken vägledde mig i 20 år och fyra barn . I den nya boken har du givit så mycket av dig själv att den kommer att bli till stöd för många människor.

Du är inte bara barnens ängel på jorden!
Du är människans ängel på jorden.
Nu, precis nu, sänder jag en kram full med värme till dig . Kände du ?*

:heart: :-({|= :heart:

Tack.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

En mycket viktig och tänkvärd text i denna blogg. Tänkte klippa ut enstaka citat, men det gör inte inlägget rättvisa. Läs hela helt enkelt :thumbsup:

:heart:
annawahlgren

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av annawahlgren »

Ur Gästboken i dag. Tack till Ulla Lundberg, som jag inte känner. Ulla har skrivit till Åsa Linderborg, kulturchefen på Aftonbladet (som citerats tidigare i tråden):

:arrow: Mail skickat 2012 11 07

*Åsa Linderborg -

brukar beundra din vassa penna och dina åsikter, men denna gång känner jag bara avsky...

Har precis lagt ifrån mig Anna Wahlgrens bok, “Sanning eller konsekvens”, och är uppfylld av sorg och smärta, men också av kraft. Sådan är A.W – hon ger kraft.

Att du och så många med dig väljer att acceptera Felicias sk sanning, som den enda sanningen upphör aldrig att förvåna mig, men att du, som man förväntar sig ska vara objektiv i en recension, bara spyr ut förakt – inte bara för boken, utan dessutom för A.W personligen – är absolut inte ok!

En åldrad mor, förkrossad, ska inte ens – enligt dig, Åsa – ha rättigheten att försvara sig?

A.W går igenom sitt (och Felicias) liv, punkt för punkt och avslutar med en fullt förståelig ilska! Tack och lov, vill jag säga! Hon lägger sig inte platt, förvandlar sig inte till martyr, utan ger svar på tal. Är det därför du kallar boken “smutsig hämndbok”? Skulle hon som en “god” mor tigande tagit på sig all skuld och försvunnit från allas medvetande?

Kan inte se annat än att du skrev i affekt – du som ”tyckte om” Felicias bok – vilket du borde avstått ifrån och överlåtit uppgiften att recensera Anna Wahlgrens bok till någon som kunnat åtminstone förhålla sig objektiv och avstått från personangrepp.

“Sanning eller konsekvens” förtjänade inte detta förakt, inte heller Anna Wahlgren...

Hälsningar/Ulla Lundberg*

:-({|=
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Ett tillägg, apropå Ulla Lundbergs ovan citerade mail till Åsa Linderborg.

:arrow: "En obehaglig läsning där författaren framstår som IMPULSSTYRD, GRÄNSLÖS och LÄTTSÅRAD" skrev en annan recensent (Cecilia Verdinelli; mina versaler).

Å andra sidan (ur ett läsarbrev samma dag):

:arrow: "När jag läser Sanning eller konsekvens, förundras jag över din oerhörda diplomati. Hur har du kunnat behärska dig så? Du brusar inte upp, du ondgör dig inte, du gör dig inte lustig över Felicias alla absurda påhitt - /exempel/ - och du motstår skickligt frestelsen att vara sarkastisk. Det skulle aldrig jag ha klarat av."
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag vill inte att du ska läsa recensionerna av ditt liv, om jag fick som jag ville. Det ska inte recenseras utan upplevas, enkom. Anser jag personligen.

Du har skrivit din bok. Du har sagt ditt. Önskar att du fick låta det stå så inom dig och gå därifrån och stänga dina öron så som bara små barn kan.

Med massa värme och kärlek. :heart: :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Luvisen skrev:Du har skrivit din bok. Du har sagt ditt. Önskar att du fick låta det stå så inom dig och gå därifrån och stänga dina öron så som bara små barn kan.
Du har så rätt. Så fullkomligt rätt.

Önskar det fanns en knapp att trycka på också. "Slut med alla reaktioner! NU :!: "

Mina, alltså.

Tack, du kära :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja var är knapparna när man behöver dem som mest?? :evil: :D :( :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Läst boken några gånger nu.

Om jag ställer mig utanför allt jag vet om varför boken skrivits så tycker jag att den påminner om gamla testamentet.
Gamla testamentet handlar för mig om trasigheter i släktled efter släktled.

Det är mycket sårigt och man får läsa om för att ta till sig.
Men det är stor litteratur. :heart:
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

inger skrev: Det är mycket sårigt och man får läsa om för att ta till sig.
Men det är stor litteratur. :heart:
Tack, inger. Ditt omdöme - som den kvalificerade läsare jag vet att du är - betyder oändligt mycket för mig som författare, inte "bara" människa.

TACK :heart: :-({|= :heart:

* * *

En läsare och brevvän i Italien - som har översatt Internationella sova hela natten till italienska - skriver om Sanning eller konsekvens:

:arrow: *Jag VISSTE det! Jag visste att det skulle vara en bok jag skulle tycka om; välskriven, uppriktig, krönika över en omvälvande tidsperiod, din livshistoria, ärlig och framför allt mänsklig. Jag började härom dagen och hade svårt att släppa den för att jobba och jag har kommit nästan halvvägs. Det räcker för mig för att känna igen "min" Anna. Du har verkligen blivit smutskastad på ett nästan omänskligt sätt och då av ditt eget barn... Hur kan man komma igenom det? Det kan man nog inte helt, för bitar i själen har antagligen gått sönder för alltid. - - -

Tack för att du skrev boken som jag hoppas kommer bli en succé. Du är en författare som går in i hjärtat på folk (och det är så fint att läsa utdragen från dina tidigare böcker) och det man slås av är just dina verklighetsbeskrivningar.

Ha det så bra och var stark. Vinden kommer att vända en vacker dag.*

Tre dagar senare, i dag, kom dessa rader:

:arrow: *Är inne på de sista sidorna av boken och jag älskar den! Just för att den är så "igenkännande". Jag tror att alla som läser den får sådana upplevelser, och att du har tagit med så många anekdoter från ditt och dina barns liv gör att den känns så verklighetsnära. Du lämnar ut dig själv så helhjärtat, mycket gick så fel men inget av det som skedde har hänt med intention och det är det jag hoppas att folk kommer att förstå.

Jag visste inte att du hade haft ett sådant helvete de senaste åren (och inte bara), och jag tycker det är så konstigt att man inte kan få ha sina ideer och åsikter och erfarenheter ifred. Du har aldrig sagt att "så är det och så ska det vara", du har delat med dig av dina erfarenheter och om någon ville följa något av dina råd så var det ju upp till dem. Det var ju därför du skrev Barnaboken! Jag själv hade säkert provat på en massa av dina råd om jag haft boken då det begav sig. Sedan vet man ju inte om jag hade fått samma resultat; var och en är ju gjord på sitt vis och reagerar olika.

Därför: försök att vara stark. Ju fler människor som läser Sanning eller konsekvens desto fler kommer att förstå (om de vill förstå och inte bara ska stå där surt med pekpinnen). Du har många på din sida.*
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Och en vän och vapendragare skrev till mig om den hastiga tystnaden i media:

:arrow: *Jag är både förvånad och inte förvånad. Jag hade trott att recensenterna skulle läsa den. Och att de som läste Sanning eller konsekves skulle förstå vad som stod i den.

Uppriktigt sagt hade jag trott att fler än recensenter skulle läsa den. Samhällsdebattörer - vad har de för uppgift om inte att debattera viktiga saker i samhället? Här kommer svar i bokform på en av årets mest omtalade böcker, och så rycker man på axlarna??

Men hur kan det förvåna mig? Värden vill ju bedras, det jag jag alltid fått höra. Och alltid undrat över, för så kan det väl inte vara? Vem vill bedras, liksom?

Nu vet jag. Jag trodde verkligen, naivt och blåögt, att om man bara argumenterar bra, om man kommer med förnuftiga inlägg i debatten och om folk bara lyssnar, då kommer de att förstå och se själva. För människor kan tänka själva. Nu sitter jag här och undrar vad jag hade för det?

Det känns som att försöka vända ett kantrat skepp, helt ensam. Och inte fatta att det inte kommer att gå.

Men så läser jag gästboksinläggen från människor som verkligen läst Sanning eller konsekvens. Och mina ögon tåras. För här är ju din publik. Det är ju dessa människor du har skrivit för. Du har ju inte skrivit för Aftonbladets kulturansvariga. (Kultur och kultur, var har den blaskan någon gång haft sin kultur?!)

Du har inte skrivit för någon andra än de som läser och direkt förstår.

Du har inte skrivit för dem som inte vill förstå. Dem finns det ju ingen idé att ödsla kraft och energi på. Vill man förstå, så förstår man direkt. Det är mig du har skrivit för! Du har skrivit för mig och de av dina läsare som fattar och tar till sig. Vi kanske inte är den stora skaran, men det är vi som har vett!

Och det krävs en viss intelligens för att läsa och förstå din bok. Till fullo.

(Jag kan förresten inte med bästa vilja i världen fatta att någon inte kan förstå det du skriver, för du skriver ju så glasklart.)

Å andra sidan kan jag heller inte förstå att människor riskerade huvudet för några hundra år sedan - en löjligt kort tid sedan - därför att de hade upptäckt att jorden var rund och försökte förmedla det till folk. Men det gjorde de. Och var sedan tvungna att försöka ta tillbaka sina omstörtande insikter för att inte bli avrättade.

För världen vill bedras.

Ofattbart nog!*

:^o
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Tankegångarna är många i mediatystnaden. Jag vill citera vidare:

:arrow: *Media skäms nu när din bok har kommit. Tystnaden är det största beviset på det. Ingen av deras tidigare argument skulle hålla ens en minut om man började plocka i dem, och det vet de.

FF vet att hon skulle förlora så det svider om hon uttalade sig. Hennes retorik och diskussionsförmåga (det lilla jag har sett i TV) skulle förångas på sju röda, och klok som hon var så höll hon tyst.

Weyler och hans handlingar tål inte dagens ljus om de skulle börja granskas, så han håller sig klokeligen tyst han också.

Vem kan klandra dem för det?

:arrow: Jag ifrågasätter och klandrar dem som kunde ställt saker på dagsordningen. Debattörerna. De som sågade dig i vintras, de som nu ser att myntet har en sida till, de som borde frågat lite kring ett 45-årigt barn som vräker ur sig saker som kanske vore trovärdiga om hon hade varit lite mer blygsam i sin mamma-nedsvärtning. De som borde sett att det var det det var, nedsvärtning, och inte en "terapeutisk egentext".

Jag frågasätter inte folk generellt. De flesta av dem följer med "main-stream"en, och om FF har varit i TV med sin bok... Ja, då är vi där vid det kantrade skeppet.

Jag tycker det ser ut som om folk har slutat tänka själva.

Och den där skiten om att du borde hållit tyst! Vad ska man säga? Skratta eller gråta? Kritik fick du för att du höll dig tyst. Kritik får du för att du inte förhöll dig tyst. Ser du galenskapen? Jag ser den, och river mitt hår!

Intervjun med Hedlund var bra och riktig, och jag undrar om du i samma veva inte borde gett fler. Tyst är något du inte ska vara!

Din bok är så utomordentlig bra! Hur någon kan få det till en hämndbok går utanför min fattningsförmåga. Läser de inte innan de skriver?

:arrow: Det är kärlek till Felicia rakt genom hela boken. Jag vet, jag läste med lupp för att hitta hämnd eller bitterhet mot din dotter. Jag ville så gärna att boken skulle vara fri från det, och om jag hade hittat något sådant hade jag höjt pekfingret. Men jag hittade inget! Jag hittade kärlek!

"Sanning eller konsekvens" är ditt testamente, den kommer finnas kvar långt efter dig. I generationerna som ska komma kommer folk att förundras över hur samtiden behandlade dig. På samma sätt som vi gör nu med många som har gått före, som varit före sin tid. Du kommer att bli ihågkommen för det du kärleksfullt skrev om barnavård och barnuppfostran, inte hur folk såg dig och bedömde dig som människa. När nätet har brutit samman, och alla hätska nätkommentarer med det, då finns böckerna kvar.

Din klokhet går inte att frågasätta. Och det är det många som vet. Men main-stream är inte att leka med, den går inte att stå emot. Så jag tror du har många, många därute som i tysthet håller med dig, men i rädsla inte vågar säga det högt.

Fortsätt du att dela med dig av din klokskap så länge du orkar. Vi som vill läsa och lyssna finns här, och de andra får vi ju bara skita i.

:arrow: Vända kantrade skepp kan ingen göra ensam, men man kan sätta sig i en livbåt och plocka upp de överlevande.*
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Två vackra inlägg ur Gästboken gör mig så varm om hjärtat:

:arrow: *ny bok - Skrivet av fembarnsmamman 2012-11-28 19:14

Hej Anna!
Jag vill börja med att det jag blev så glad när jag såg att du skrivit en ny bok! Huedamej, det är så bra gjort av dej! Det måste varit ett svårt år för dej... i ditt modershjärta. Men du gjorde något av det. Det är beundransvärt. Jag brukar inte säga att jag vet saker. Men jag vet att denna bok kommer jag att läsa, den kommer bli sliten, den kommer vara fylld av kärlek. Tack Anna på förhand. Kram.*

:arrow: *Skickar din nya bok till min dotter i Tyskland - Skrivet av Mirjam T. 2012-11-29 12:54

Stå på dig Anna! Det behövs orädda röster i detta land av ja-sägare. Du har så mycket kunskaper som har hjälpt så många förtvivlade mödrar, inklusive mig själv. Min egen dotter, fyrabarnsmamma utanför Bonn, har läst sönder mitt gamla ex. av Barnaboken. Hon är en stor beundrare av den och den har hjälpt henne i hennes tuffa uppgift.

Och dessutom, eftersom jag själv är i författarbranschen, vill jag ge dig en stor komplimang för ditt övriga författarskap. Det börjar bli tunnsått med författare som kan gestalta en text på ett litterärt sätt. Där ligger din dotter långt i lä för sin begåvade mamma.

Svante Weyler borde skämmas att ge ut en sådan bok som FF:s. Och för den delen också Ann Heberleins. Det är exploatering av människor, ingenting annat. Och ett förfall för författaryrkets heder och konstnärliga syfte.

Så fortsätt skriva, du har många läsare. "Den som är utan synd kaste första stenen", är ett ord ur vishetens bok som jag ofta tänker på.
Varma hösthälsningar Mirjam.*

Hege

Inlägg av Hege »

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"