hej,
Du fick ett strålande svar av mumintrollet gällande morgonstrategi och vikten av att vara lugn och visa var skåpet skall stå 8) Attityden hos föräldern som kurar är otroligt viktig, viktigare än vad man kanske först tror. Om sen attityden av självklarhet och säkerhet är fejkad eller ej det kan man ju tyvärr inte göra så mycket åt, det viktiga är att man faktiskt visar för barnet hur det ska vara på ett säkert sätt.
1. det tar 30 minuter från det jag stängt dörren tills han slappnar av och somnar
Ok men du det är faktiskt inte alls så himla länge för en nykurad krabat. Denna tid kommer att minska ner för varje vecka för att slutligen hamna på cirka 10-15 minuter vilket är den normala tiden det tar för en normaltrött person vuxen som liten att somna. Ha lite is i magen som mumintrollet skrev..
* Gör du en snabb och effektiv läggning? mindre än 3 minuter från skratt till att du stängt dörren?
* Kom ihåg att inte överlyssna utanför dörren utan börja direkt att fixa med ditt.. typ gör gärna bullriga saker
2. Han vaknar någon gång mellan 4-5 och jag ramsar, använder dammsugaren, musik osv... men inget biter så när han blir ledsen och inte längre bar klagar så får han gå upp och detta resulterar i att han blir hungrigare tidigare än om han sover som han ska och då blir han även tröttare tidigare än vanligt. Så man kan säga att om han vaknar 1 timme tidigare så tidigare läggs hela dagen med 1 timme, vaknar han 1.20 tim tidigare så tidigare läggs schemat med 1.20 tim hela dagen osv... Det enda som någorlunda är bestående är sängtiden på kvällen.
Men jag ger inte upp förrän han blir ledsen, men när han blir ledsen så tycker jag att kuren inte längre är kuren utan blir åt 5 mm hållet... och det vill jag inte.
* Om du tar upp kl 5 och ger mat kommer han att fortsätta vakna 5 varenda morgon oavsett hur bra du än kurar. Ger du en person mat en viss tid några dagar kommer denne att fortsätta vara hungrig den tiden. Håll ut med maten till den utsatta tiden så kommer han även att så småningom sova över denna skarv
* Förskjut INTE schemat, alla viktiga delar i schemat skall ha samma plats varje dag. Mat och sömn skall definitivt inte rubbas, helst inte heller uteaktivitet eller social delaktighet även om dessa kan vara något mer flexibla.
Om vi säger att din son skall vakna kl 7 men istället vaknar kl 6. Ja då väntar du tills 7 med att ge mat och väntar tills kl är 9 innan du lägger för första luren oavsett om barnet är megatrött redan kl 8. Detta är av yttersta vikt för att ge barnet någon chans att få schemat att sätta sig.
3. Han sover bra hemma, ja det stämmer. Och vi har försökt att hålla oss hemma i över en vecka för att få dessa tider att sätta sig. Men så fort vi gör något, ex är på stan,hälsar på hos någon, ute och går osv.. så vägrar han att sova, hur trött han än är. Jag försöker att inte skarva med sovtider och gör det väldigt sällan. Men om vi varit ute och sen kommer hem, så vissa gånger så slocknar han av utmattning och då får han sova en liten stund, men jag brukar försöka hålla mig till en 20 minuters bara för att ladda om lite och kanske komma ifatt till nästa sovning.
Mattiderna brukar vi inte ha några större problem med utan det kan handla om att vi någon gång äter kanske en kvart tidigare och det är ju ok.
Ni kan vara på stan, ni kan träffa folk och liknande men försök att få sovstunderna att ske i hemmiljö tills allt satt sig. Just nu är det lite cirkus över det hela och jag skulle definitivt råda er att ta det lite lugnt med aktiviteterna ytterligare någon vecka.
4. Jag försöker att passa in sovtiderna hemma, då de oftast inte funkar på annan ort. Men ibland är tiden knapp då han sover tre pass.
Det förstår jag helt klart men kom ihåg att vi pratar om en otroligt kort tid innan barnet skall sova endast två gånger om dagen. Ofta brukar man då lägga dagspassen kl 9 till 9.45 och kl 12 till 14. Det skulle innebära att du kommer att ha en lång lucka mellan kl 14 till 19 där ni gott och väl hinner promenera, fika, gå på ÖF etc etc. Kanske det är en bra idé att hålla stenhårt på tiderna nu för att få allt att fungera och sedan kan ni flexa lite mer när allt sitter som berget?
Ha en fin vårdag!
/Nat