Mat mitt i natten - är det förstört nu?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Viggo11

Re: Mat mitt i natten - är det förstört nu?

Inlägg av Viggo11 »

Hej Nat,

Nej tyvärr så går det inte bättre :cry: utan det är samma problem fortfarande, så himla ledsen/klagande.... i ca en halvtimme håller vi på.... :cry:
Jag vet inte men jag tycker nästan att det gick fort att få "respons" och bättring för liten första dagarna i kurningen, men sen tycker jag inte att något "sitter" utan det går inte att få han att somna när han ska, han vaknar i vargtimmen och omöjlig att få att somna om, vilket resulterar i att hela dagens mat och sovschema halkar på sniskan... För jag kan ju inte låta han vara hungrig i två timmar bara för att schemat säger så om han vaknar innan utsatt tid osv... Ja, jag förstår att det inte är skrivet i sten alla tider men de borde sitta något så där efter all denna tid... Men jag sitter fast på dag 4 (om man räknar från kurstart) kan man säga och där tuggar vi på....
Sen har vi dag sovtiderna som jag skrivit om tidigare, det är lögn i helvete att få honom att sova om vi inte är hemma, då sover han ganska bra men inte så mycket som han ska egentligen. Men vi kan ju inte lägga livet helt på hyllan, det finns vissa måsten som måste uträttas... Så vi ligger på ca 11,5-12 timmar sömn per dygn och han är nu 5 månader. Lite lite, eller?

Men jag vet faktiskt inte hur jag kommer vidare.... :cry:

Tråkigt men sant, men tack för att du bryr dig!
Viggo 2011-11-19 * Kurstart 2012-03-20
Nat

Inlägg av Nat »

Go morgon!

Usch era stackare, verkar ju ha gått lite träda i kuren för er :( Så kan det vara, men det finns helt klart en massa ni kan göra för att hamna på rätt spår.

Först och främst behöver vi reda ut vad som egentligen går snett för er. Jag har en massa följdfrågor på det du skrev..
Nej tyvärr så går det inte bättre :cry: utan det är samma problem fortfarande, så himla ledsen/klagande.... i ca en halvtimme håller vi på...
Du får hjälpa mig här, menar du att själva läggningen (från skratt till sängen) tar 30 minuter eller tar det 30 minuter från att du stängt dörren till att han somnar?
han vaknar i vargtimmen och omöjlig att få att somna om, vilket resulterar i att hela dagens mat och sovschema halkar på sniskan... För jag kan ju inte låta han vara hungrig i två timmar bara för att schemat säger så om han vaknar innan utsatt tid osv
Jag tolkar detta som att din son vaknar vid 5 snåret, skriker, du ramsar några gånger, "ger upp" och ger honom mat. Stämmer det?

På vilket sätt hamnar schemat ur led? förskjuter ni allt på grund av det tidiga uppvaket?
Sen har vi dag sovtiderna som jag skrivit om tidigare, det är lögn i helvete att få honom att sova om vi inte är hemma, då sover han ganska bra
Liten sover "typ" sina lurar om ni är hemma men om ni är ute och exempelvis går på stan så somnar han inte. Är det så du menar? Om ni skulle vara hemma hela dagarna i tre dagar, tror du då att han skulle sova gott?
Skarvar du med läggtiderna på dagarna? kanske även med mattiderna?
Men vi kan ju inte lägga livet helt på hyllan, det finns vissa måsten som måste uträttas... Så vi ligger på ca 11,5-12 timmar sömn per dygn och han är nu 5 månader. Lite lite, eller?
Självklart är det så, livet rullar på och bankärenden och mat måste ju inhandlas etc. etc. Hur gör du när du har sådana "måsten"? försöker du anpassa så att du/ni är borta från hemmet mellan sovlurar eller försöker du få till sovluren på exempelvis COOP?
Tråkigt men sant, men tack för att du bryr dig!
Självklart, vi finns här

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

God morgon!

Då ska vi se, är inte lika bra på att citera så jag numrerar frågorna istället :lol:

1. det tar 30 minuter från det jag stängt dörren tills han slappnar av och somnar.

2. Han vaknar någon gång mellan 4-5 och jag ramsar, använder dammsugaren, musik osv... men inget biter så när han blir ledsen och inte längre bar klagar så får han gå upp och detta resulterar i att han blir hungrigare tidigare än om han sover som han ska och då blir han även tröttare tidigare än vanligt. Så man kan säga att om han vaknar 1 timme tidigare så tidigare läggs hela dagen med 1 timme, vaknar han 1.20 tim tidigare så tidigare läggs schemat med 1.20 tim hela dagen osv... Det enda som någorlunda är bestående är sängtiden på kvällen.
Men jag ger inte upp förrän han blir ledsen, men när han blir ledsen så tycker jag att kuren inte längre är kuren utan blir åt 5 mm hållet... och det vill jag inte.

3. Han sover bra hemma, ja det stämmer. Och vi har försökt att hålla oss hemma i över en vecka för att få dessa tider att sätta sig. Men så fort vi gör något, ex är på stan,hälsar på hos någon, ute och går osv.. så vägrar han att sova, hur trött han än är. Jag försöker att inte skarva med sovtider och gör det väldigt sällan. Men om vi varit ute och sen kommer hem, så vissa gånger så slocknar han av utmattning och då får han sova en liten stund, men jag brukar försöka hålla mig till en 20 minuters bara för att ladda om lite och kanske komma ifatt till nästa sovning.
Mattiderna brukar vi inte ha några större problem med utan det kan handla om att vi någon gång äter kanske en kvart tidigare och det är ju ok.

4. Jag försöker att passa in sovtiderna hemma, då de oftast inte funkar på annan ort. Men ibland är tiden knapp då han sover tre pass.

Ha en fin dag!
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Det skall nog gå att styra upp det där - Spontant tycker jag att det låter som om det var dags för er att ha lite is i magen och våga backa lite till. Låter lite som om det verktygas en smula för mycket vid läggning och att mornarna inte har en klar strategi.
Om du tycker att det verkar som 5 minuters metoden kanske du skall tänka på att öva ramsan ännu mer! Inte så att du skall ramsa mer och oftare, men att DU får till den på ett bestämt och tydligt sätt så att du vet att du gjort rätt och gett besked och lär dig att lyssna till vad Viggo svarar. Är han arg får han skälla av sig - och får en bekräftelse då han blivit lugn. Är han ledsen skall han få en betryggande ramsa osv.. Han skall inte ligga och skrika tills han somnar av utmattning, inte heller skall han ligga och skrika tills han tas upp! Där ligger antagligen kopplingen till ledsna läggningar och tidiga mornar!!
Ni räddar honom på morgonen och lägger honom i den "farliga" sängen igen på kvällen!
Ni har helt enkelt inte ännu uppnått tryggheten i det hela - därför strular antagligen även dagssömnen då det är något obekant med i bilden.

Vi hade en period av konstant tidiga mornar och hojtande i vargtimmen. VIsst var jag ibland knäckt av att lillflickan var så ledsen av att inte få gå upp, men det gav med sig tillstlut! Jag började med en bestämd ramsa så hon säkert tystnade för en stund, och gick hon igång igen fick hon vara. Inte lägga sig i för mycket!! Jag lagade frukost åt familjen - främst för att få mig att inte stå och vakta vid hennes dörr.
Jag har en teori om att det vände då hon några gånger faktiskt somnade om! Som att poletten trillade av de gångerna. En gång gastade hon i 45 minuter till och från tills det tillslut var tyst i huset - så fick hon sova i 10 minuter och blev glatt väckt.

Tips nr1 - försök att inte stressa :) Det smittar av sig på lillen som blir osäker

Oj! Måste kila fick oväntade gäster :) Återkommer!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Nat

Inlägg av Nat »

hej,

Du fick ett strålande svar av mumintrollet gällande morgonstrategi och vikten av att vara lugn och visa var skåpet skall stå 8) Attityden hos föräldern som kurar är otroligt viktig, viktigare än vad man kanske först tror. Om sen attityden av självklarhet och säkerhet är fejkad eller ej det kan man ju tyvärr inte göra så mycket åt, det viktiga är att man faktiskt visar för barnet hur det ska vara på ett säkert sätt.
1. det tar 30 minuter från det jag stängt dörren tills han slappnar av och somnar
Ok men du det är faktiskt inte alls så himla länge för en nykurad krabat. Denna tid kommer att minska ner för varje vecka för att slutligen hamna på cirka 10-15 minuter vilket är den normala tiden det tar för en normaltrött person vuxen som liten att somna. Ha lite is i magen som mumintrollet skrev..

* Gör du en snabb och effektiv läggning? mindre än 3 minuter från skratt till att du stängt dörren?
* Kom ihåg att inte överlyssna utanför dörren utan börja direkt att fixa med ditt.. typ gör gärna bullriga saker
2. Han vaknar någon gång mellan 4-5 och jag ramsar, använder dammsugaren, musik osv... men inget biter så när han blir ledsen och inte längre bar klagar så får han gå upp och detta resulterar i att han blir hungrigare tidigare än om han sover som han ska och då blir han även tröttare tidigare än vanligt. Så man kan säga att om han vaknar 1 timme tidigare så tidigare läggs hela dagen med 1 timme, vaknar han 1.20 tim tidigare så tidigare läggs schemat med 1.20 tim hela dagen osv... Det enda som någorlunda är bestående är sängtiden på kvällen.
Men jag ger inte upp förrän han blir ledsen, men när han blir ledsen så tycker jag att kuren inte längre är kuren utan blir åt 5 mm hållet... och det vill jag inte.
* Om du tar upp kl 5 och ger mat kommer han att fortsätta vakna 5 varenda morgon oavsett hur bra du än kurar. Ger du en person mat en viss tid några dagar kommer denne att fortsätta vara hungrig den tiden. Håll ut med maten till den utsatta tiden så kommer han även att så småningom sova över denna skarv :D

* Förskjut INTE schemat, alla viktiga delar i schemat skall ha samma plats varje dag. Mat och sömn skall definitivt inte rubbas, helst inte heller uteaktivitet eller social delaktighet även om dessa kan vara något mer flexibla.
Om vi säger att din son skall vakna kl 7 men istället vaknar kl 6. Ja då väntar du tills 7 med att ge mat och väntar tills kl är 9 innan du lägger för första luren oavsett om barnet är megatrött redan kl 8. Detta är av yttersta vikt för att ge barnet någon chans att få schemat att sätta sig.
3. Han sover bra hemma, ja det stämmer. Och vi har försökt att hålla oss hemma i över en vecka för att få dessa tider att sätta sig. Men så fort vi gör något, ex är på stan,hälsar på hos någon, ute och går osv.. så vägrar han att sova, hur trött han än är. Jag försöker att inte skarva med sovtider och gör det väldigt sällan. Men om vi varit ute och sen kommer hem, så vissa gånger så slocknar han av utmattning och då får han sova en liten stund, men jag brukar försöka hålla mig till en 20 minuters bara för att ladda om lite och kanske komma ifatt till nästa sovning.
Mattiderna brukar vi inte ha några större problem med utan det kan handla om att vi någon gång äter kanske en kvart tidigare och det är ju ok.
Ni kan vara på stan, ni kan träffa folk och liknande men försök att få sovstunderna att ske i hemmiljö tills allt satt sig. Just nu är det lite cirkus över det hela och jag skulle definitivt råda er att ta det lite lugnt med aktiviteterna ytterligare någon vecka.
4. Jag försöker att passa in sovtiderna hemma, då de oftast inte funkar på annan ort. Men ibland är tiden knapp då han sover tre pass.
Det förstår jag helt klart men kom ihåg att vi pratar om en otroligt kort tid innan barnet skall sova endast två gånger om dagen. Ofta brukar man då lägga dagspassen kl 9 till 9.45 och kl 12 till 14. Det skulle innebära att du kommer att ha en lång lucka mellan kl 14 till 19 där ni gott och väl hinner promenera, fika, gå på ÖF etc etc. Kanske det är en bra idé att hålla stenhårt på tiderna nu för att få allt att fungera och sedan kan ni flexa lite mer när allt sitter som berget?

Ha en fin vårdag!
/Nat
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

Tack,

Jag nöter på med era förslag och fina uppbackning :D
Jag kryper väl in i mitt igen och kurar på i lugn och ro, så hörs vi lite längre fram :lol: :lol:

Tack igen för att ni finns!!!

// Helen
Nat

Inlägg av Nat »

Hihi låter bra det :D
Du får ge oss status framledes om hur det går, om du vill såklart
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

Hej alla,

Tänkte bara skriva en rad om hur det går för oss. Tyvärr, går det inte bättre än tidigare och snutten vaknar fortfarande mellan 4-5 och ett fåtal gånger (då menar jag kanske 2-3 gånger sen jag sist skrev här) somnar han om i en halvtimme annars ligger han vaken tills vi tar upp honom för att han är för ledsen. Oftast en halvtimme-timme för tidigt... Jag har provat att ramsa, låta bli att ramsa, hushållsljud, Mozart, pangramsa... ja tror jag provat allt faktiskt, men inget verkar funka... Det enda han blir lugn av är solfjädern, men han somnar inte om på den...
Samma gäller med eftermiddags sovningen mellan 14-16. Max en 40 minuter sover han innan han vaknar till liv... Och här kan jag inte ens få honom att ligga kvar utan att gå igång i 120, med tårar... :cry:

Det känns lite hopplöst rent ut sagt, men vi får hanka oss vidare helt enkelt.

Ha en underbar helg alla! Vi ska prova på båtlivet och se om det ger en trött och utmattad kille :roll: luft, vind och vatten brukar ju ta musten ur de flesta :P
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :mrgreen:
Tack för att du delar med dig. Tråkigt att du känner att det går dåligt för er! :roll:

Jag tror dock att detta i allra högsta grad går att styra upp! Ni ska inte behöva "hanka er fram" det är inte rätt mot sonen eller mot er föräldrar. Jag tycker ni ska sluta "prova" (passar det här? eller kanske det här? eller möjligen det här? :roll: :? ) och bestämma er för EN strategi vid uppvaken. :mrgreen: Behöver schemat uppgraderas? Det går att "kura om" fräscha upp verktygen och ta tillbaka ledningen över sömnen! Se nedan.

Vi snackar förutsättningar!
:idea: 4 mål mat + nattslurk
:idea: Tillräcklig sömn dagtid, se förslag sid 30, internationella SHN.
:idea: Utevistelse helst 2 ggr om dagen då man får röra sig, inte bara åka vagn.
:idea: Vara delaktig i flocken dagtid.
:idea: Skratta gott om dagarna och innan läggning.
:idea: Lite privatliv, ensamlek kanske?
:idea: MÖRKT och svalt rum! 8) Särskilt viktgt med mörkläggningen nu när solen tittar fram allt tidigare på morgonen, här hemma har vi dubbla mörkläggningsgardiner.
:idea: Sist men inte minst attityd hos föräldrarna!

Här kommer några lästips!
minikur
vad gör vi för fel

Ni har en fin grund, ta vara på den! :D

hoppas ni får en trevlig helg, ladda batterierna och läs på i trådarna ovan så tar ni och styr upp det här sen! :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"