Go kväll!
Här verkar det ha spårat ur en aning. Ingen fara på taket ni är snart på rätt köl igen med lite ändrade vanor.
Liten är oberörd hela vägen till sängen, men så fort han läggs ner så börjar han fråga och fråga, och jagar upp sig enormt.
Ge honom inte möjligheten att ställa en massa frågor på vägen till sängen. Gör promenaden från skrattet till sängen kort och koncis med glatt prat på vägen. Typ
"oj oj va skoj vi har haft, imorn blir en lika rolig dag tillsammans för oss två..". Snabbt ner i sängen, ingen sång, inget funderande, inget långdraget avsked som varken hjälper eller stöttar liten.
Kort, snabbt och effektivt är ledorden! Ge en snabb puss på pannan, tjong ner i sängen och lägg över täcke, kort solfjäder över rumpa/rygg och vänd DIREKT om och ramsa dig ut.
Dröj dig inte kvar utanför dörren utan direkt skall ni/du därifrån och börja fixa med eget. Sätt på musik och börja husljuda direkt. Vänta inte på frågor utan du skall dammsuga och därmed basta. Kommer frågor får du pausa ditt jobb och snabbt fram till dörren och ge en fråga. Sen fort tillbaka till ditt viktiga jobb. Så håller du på tills liten sover. glänta INTE på dörren, stå inte utanför dörren utan du jobbar och springer sedan till litens dörr och ger en snabb men trygg ramsa. Eller kanske en nästan lite bestämd ramsa?
Låt oss säga att skrattet är planerat att ta 10 min för er. När dessa 10 min gått vill jag att du på 30 sekunder skall ha klarat av att ta dig till barnets säng, pussat på liten, lagt ner, solfjädrat och tagit dig ut ur barnets rum... Snabbt, effektivt, stabilt, lugn och bestämt. Här finns inget utrymme för några frågor för varför skulle någon fråga när mamma vet precis vad som skall göras?
Du fixar det!!!!!!