Mat mitt i natten - är det förstört nu?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Viggo11

Re: Mat mitt i natten - är det förstört nu?

Inlägg av Viggo11 »

Hej Tin och tack för dina ord.

Jag provar med lite nya saker att sätta i händerna på liten, så får vi se om händerna får tid att läka lite. För det är ju egentligen bara det som är problemet.
Här om dagen så var han så torr (även fast jag smörjer och smörjer) så han blödde på handen - stackarn :oops:

Men skam den som ger sig - han gnäller inte över det, så jag antar att han inte lider lika mycket som jag gör... typisk föräldrar va?!?

Kram
Viggo 2011-11-19 * Kurstart 2012-03-20
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej :heart: ,
vad smörjer du med? Det finns en fantastisk kräm på hälsokostaffärer som heter A-creme(utan mineralolja), den brukar jag använda på min dotters kinder när hon blir vinternarig och vips är det borta.

Och ja, man vill ju verkligen inte att liten ska ha få sår, det känns i ett mamma hjärta. Prova avledning och mycket smörj och se vart det ar er så hinner du fundera på hur du vill göra med nappen framöver.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Va jobbigt med såriga händer, stackars liten :(
Var lite försiktig med hur ofta du smörjer då det tyvärr kan ha motsatt effekt. 3 gånger om dagen (morgon, lunch och kväll) brukar rekommenderas vid svåra problem.

Tvätta händerna noga med ljummet vatten och en mild två utan parfym, lufta dom ordentligt och smörj sedan in med den valda krämen.

Det finns en hel del krämer ute på marknaden och jag vill inte ge mig in i någon försäljningskampanj här men helt vanlig extra virgin olivoja blandat med lite ljummet vatten kan fungera prima :D Saltbad är annat som jag själv testat på sonen vilket gav mycket bra effekt. Blanda i riktigt mycket salt i badbaljan, rör om, låt stå i 5 minuter och bada sedan liten. Skölj av efter badet. Smörj in och sedan bums i säng :D

Hoppas de nariga händerna blir bättre under sommaren om inte tidigare!

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

Nariga händer snart ett minna blott... Nu håller vi tummarna för att det fortsätter på den inslagna vägen :lol:

Nätterna flyter oftast på som de ska, men ibland strular vargtimmen. Pappa har också tagit sig an allt och han klarar ramsningar osv med bravur nu, å det känns så skönt!
Äntligen så har vi fått i ordning på liten rum, så i natt är första natten i sitt eget rum (jag och pappa har nämligen sovit på soffan nu i två veckor, för att inte störa liten). Och det betyder ju även att vi ska få sova i våra egna sängar!!! Hipp Hipp hurra skriker ryggen!

Men jag har faktiskt ett lite problem, när vi ska lägga oss. Skrattet till gonattet klarar vi hela vägen in i sovrummet, men så fort han läggs ner i sängen så blir han jätte ledsen/arg/frustrerad, hur jag än försöker så får jag honom inte glad igen eller hela vägen ner i sängen. Nån annan som haft samma problem? Känns numer som det har blivit en regel och inte ett undantag... tyvärr.
Tänkte vi skulle ändra på det idag då han får sitt eget rum.... men självklart var han så slut så hans somna på min axel 30 minuter innan nattning, en helt slut liten kille efter att piffat rum hela dagen :P

Nu ska jag njuta i alla enkelhet av ett glas gott rött vin och bara njuta!

Glad påsk till er alla !!
klockan

Inlägg av klockan »

:D

Vi har oxå haft perioder av ilska/ledsenhet vid nedläggning hos alla tre barnen. Dessa perioder har kommit och gått i olika åldrar :wink: . Jag har alltid gjort mitt bästa för att bara stötta det berörda barnet då, gnm ramsa el husljud helt enkelt , det som funkat bäst för oss har varit enbart husljud men det där kan säkert se olika ut från familj till familj tänker jag. Med ett av barnen så var det väldigt tydligt att hon skrek oss ut ur rummet och ett annat av barnen har varit väldigt tydlig med att tala om att "jag KAN det här, gå ut nu så jag får somna ifred!"...men det där är hur man tolkar det hela tänker jag oxå :wink:

Budskapet vi gett dem vid ledsna/struliga läggningar har dock alltid varit: "Allt är som vanligt, vi finns här och nu ska du sova". Ibland har det varit övergångsfaser (jag brukar vänta minst 7 dgr för att se att det inte är ngt tillfälligt) eller så har man fått ändra i schemat eller se över vad/hur man gör precis innan läggningen.

Så har vi löst detta :D

Ha en skön kväll och njut av att sova i ert eget sovrum :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

Hej alla,

Nu har vi snart hållt på i en månad med vårt schema, det funkar jättebra tills vi måste göra något som inte är av våra normala rutiner gällande sovning.
Det står i boken att i slutändan ska liten kunna somna var som helst och nästan hur som helst. Men det funkar inte ens en gnutta för oss....
Liten skiter hellre i att sova om det inte är hemma i vagnen som vi gjorde som introduktion. Om det ska vara så att man inte kan få honom att somna på annan plats än hemma i vagnen så har vi ju ett litet problem...

Är det fler som haft lite bök med detta och hur löste ni det i så fall. Finns det något bra knep för att få honom att slappna av och vänja sig att sova där vi är. Det är ju inte s att det sker jämt och jag ser ju alltid till att liten har en mysig plats att ligga på.

Tar tacksamt emot tips och idéer !
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Vad kul att höra att det överlag funkar så bra för er! :D

När det kommer till det här med att sova någon annanstans än hemma så kan jag ju bara skriva utifrån egna erfarenheter. Jag hade också höga förväntningar på att det skulle gå så lätt att lägga barnet var som helst, för det stod det ju i boken :roll: :wink: . Jag trodde inte att barnet skulle ställa frågor, utan bara nöja sig med att få sin ramsa och sedan somna gott. Men nu blev det ju inte riktigt så utan hon härjade på utav bara den tyckte jag :roll: . Och i och med att vi var på bortaplan så hade jag lite svårt att slappna av själv och ha attityden 100% på plats. Och det är just det som allt hänger på. Att man själv kan vara lugn, trygg och självsäker. För att de ställer frågor i början när de ska sova någon annanstans är ju inte så konstigt egentligen. Det är ju på sätt och vis något nytt och precis som under kuren så måste ju barnet få bli säker på att allt är som det ska.

Så de gånger man ska sova borta kanske man får jobba lite mer än man är van att göra hemma. Men ju mer konsekvent du är i dina besked till lilleman, desto tryggare kommer han att bli med tiden och så småningom kommer han att somna tryggt var som helst. Sedan kommer det så klart perioder när man får dippar igen, men fortsätter man bara att vara konsekvent och inte börja felsöka en massa i onödan så kommer man upp på banan snabbt igen.

Hoppas att du fick ut något av mitt svammel :wink: :lol:

Kram
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Eminent svammel tycker jag!:-) Stämmer så bra det där. Det kommer bara man har attityden att ALLT ÄR PRECIS SOM VANLIGT och inte börjar oroa sig (och barnet ) över vad som är fel.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

Tack, det är väl precis så som du skriver... att min säkerhet inte är 100% så det är klart att det blir lite svajigt... Sen är det ju så att man är under luppen på folk då de vet att jag kurat och alla inte är positivt inställda till det... och det ger ju en annan en osäkerhet när liten börjar fråga...
Vi kämpar på och håller tummarna för att det funkar i slutändan.

Ha en härlig lördag!!
klockan

Inlägg av klockan »

stå på dig du :D .
tänk sånt härligt liv ni skapat åt er lille kille.
:heart:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

Hej igen alla :lol:

Trodde att det bara skulle vara "olycksfall i arbetet" men det håller i sig.... tyvärr...
Vi hade ett jättefint flyt i vår nattning och framför allt skrattet till go'nattet tidigare men nu kommer vi inte ur vår spiral.
Liten är oberörd hela vägen till sängen, men så fort han läggs ner så börjar han fråga och fråga, och jagar upp sig enormt. Det enda som lugnar honom och som avleder tankarna är Imse Vimse Spindel, men så fort vi slutar sjunga så börjar han fråga och jaga upp sig igen. Detta har nu pågått i snart en vecka och jag vet inte hur jag ska komma ur den onda cirkeln. Jag ramsar som vanligt (tycker jag själv och tror jag) och bekräftar, men hela proceduren tar ca 30 minuter varje kväll numer. Har ni några tips?!?

Tack!!!
Nat

Inlägg av Nat »

Go kväll!

Här verkar det ha spårat ur en aning. Ingen fara på taket ni är snart på rätt köl igen med lite ändrade vanor.
Liten är oberörd hela vägen till sängen, men så fort han läggs ner så börjar han fråga och fråga, och jagar upp sig enormt.
Ge honom inte möjligheten att ställa en massa frågor på vägen till sängen. Gör promenaden från skrattet till sängen kort och koncis med glatt prat på vägen. Typ "oj oj va skoj vi har haft, imorn blir en lika rolig dag tillsammans för oss två..". Snabbt ner i sängen, ingen sång, inget funderande, inget långdraget avsked som varken hjälper eller stöttar liten. Kort, snabbt och effektivt är ledorden! Ge en snabb puss på pannan, tjong ner i sängen och lägg över täcke, kort solfjäder över rumpa/rygg och vänd DIREKT om och ramsa dig ut.

Dröj dig inte kvar utanför dörren utan direkt skall ni/du därifrån och börja fixa med eget. Sätt på musik och börja husljuda direkt. Vänta inte på frågor utan du skall dammsuga och därmed basta. Kommer frågor får du pausa ditt jobb och snabbt fram till dörren och ge en fråga. Sen fort tillbaka till ditt viktiga jobb. Så håller du på tills liten sover. glänta INTE på dörren, stå inte utanför dörren utan du jobbar och springer sedan till litens dörr och ger en snabb men trygg ramsa. Eller kanske en nästan lite bestämd ramsa?

Låt oss säga att skrattet är planerat att ta 10 min för er. När dessa 10 min gått vill jag att du på 30 sekunder skall ha klarat av att ta dig till barnets säng, pussat på liten, lagt ner, solfjädrat och tagit dig ut ur barnets rum... Snabbt, effektivt, stabilt, lugn och bestämt. Här finns inget utrymme för några frågor för varför skulle någon fråga när mamma vet precis vad som skall göras?

Du fixar det!!!!!!
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

Tack Nat!!

Nya tag och nytt mod i morgon kväll!!
Nat

Inlägg av Nat »

Lycka till!
Ge det två till tre kvällar sen sitter det! :D
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

tänkte bara kolla läget? går läggningen snabbare och bättre för er nu?

/Nat
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"