Hej, Ja, Tor sov 12 timmar natt vid 4 mån utan mat. Sen jobbade vi i korta perioder runt 6 mån för att få till 12 timmarsnatt utan att behöva ramsa. Så sen han var 6 mån har han varit en så kallad "säker sovare" där han sover hela natten (med uppvak kanske men då tagit hand om dem själv) utan att vi behövt verktyga för att han skall somna om.Benny Guldfot skrev:@ Torsmamma
Din profil säger att ditt barn (Tor?) sov 12 timmar innan fyra månaders ålder. Var det utan att gå upp eller få ersättning en enda gång? Eller vakna till?
Om Ni har 8 mån schemat så kan jag skvallra om att 9 mån schemat är baserat på Tor
Ang. sömn. AWs barn sov faktiskt 1 timme MER än vad hon har i sina rekommendationer. Så redan där är antalet sömntimmar lägre än vad hennes barn har. Sen har vi funnit av de tusentals som är på forum att det diffar i pricip de flesta fall på MAX 30 min hit eller dit.
Det viktiga är inte ATT man sover varenda minut som schemat säger, utan att man har FÖRUTSÄTTNINGARNA. Så med det kan man få ha lite privatliv och nedvarvning om så behövs för sig själv och snacka lite med gosedjuren osv... Är man trött nog får man inga protester.
MEN man måste hålla schemat med max marginalkvartar. Inte bara ha lurarna. KOmmer de fel blir hela natten sen fel.
Sen brukar jag gilla att prata om något som kallas "skidbacke trött". Man måste vara tillräckligt trött rent fysiskt för att man skall sova gott på lurar och natten. Till detta måste man krypa och krypa. (inga gåstolar rekommenderas) Utan här skall krypas i massor, gärna ute i regnkläder går också bra. Många barn blir mest psykiskt trötta och då sover man kortare och inte så länge. Då behöver ju bara hjärnan få vila en stund.
Så däför bör man vara ute i friska luften 2 ggr/dag minst 1 tim åt gången. Gärna i skog och mark man kan kräla runt i.
Sist. Om du skaffar Barnaboken så kan du där läsa mera om den helhet vi pratar om. Anna skriver så fint om social delaktighet och speciellt om 8-mån ångesten.
Läs mer om den under "våra favoriter" du fått av mig.