8-månaders på kur. Vill bara sitta upp.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: 8-månaders på kur. Vill bara sitta upp.

Inlägg av TorsMamma »

Benny Guldfot skrev:@ Torsmamma

Din profil säger att ditt barn (Tor?) sov 12 timmar innan fyra månaders ålder. Var det utan att gå upp eller få ersättning en enda gång? Eller vakna till?
Hej, Ja, Tor sov 12 timmar natt vid 4 mån utan mat. Sen jobbade vi i korta perioder runt 6 mån för att få till 12 timmarsnatt utan att behöva ramsa. Så sen han var 6 mån har han varit en så kallad "säker sovare" där han sover hela natten (med uppvak kanske men då tagit hand om dem själv) utan att vi behövt verktyga för att han skall somna om.

Om Ni har 8 mån schemat så kan jag skvallra om att 9 mån schemat är baserat på Tor :wink:

Ang. sömn. AWs barn sov faktiskt 1 timme MER än vad hon har i sina rekommendationer. Så redan där är antalet sömntimmar lägre än vad hennes barn har. Sen har vi funnit av de tusentals som är på forum att det diffar i pricip de flesta fall på MAX 30 min hit eller dit.

Det viktiga är inte ATT man sover varenda minut som schemat säger, utan att man har FÖRUTSÄTTNINGARNA. Så med det kan man få ha lite privatliv och nedvarvning om så behövs för sig själv och snacka lite med gosedjuren osv... Är man trött nog får man inga protester.

MEN man måste hålla schemat med max marginalkvartar. Inte bara ha lurarna. KOmmer de fel blir hela natten sen fel.

Sen brukar jag gilla att prata om något som kallas "skidbacke trött". Man måste vara tillräckligt trött rent fysiskt för att man skall sova gott på lurar och natten. Till detta måste man krypa och krypa. (inga gåstolar rekommenderas) Utan här skall krypas i massor, gärna ute i regnkläder går också bra. Många barn blir mest psykiskt trötta och då sover man kortare och inte så länge. Då behöver ju bara hjärnan få vila en stund.
Så däför bör man vara ute i friska luften 2 ggr/dag minst 1 tim åt gången. Gärna i skog och mark man kan kräla runt i.

Sist. Om du skaffar Barnaboken så kan du där läsa mera om den helhet vi pratar om. Anna skriver så fint om social delaktighet och speciellt om 8-mån ångesten.

Läs mer om den under "våra favoriter" du fått av mig.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10

Re: 8-månaders på kur. Vill bara sitta upp.

Inlägg av Manfred10 »

Benny Guldfot skrev:Men jag upplever fortfarande inte att jag fått något råd angående varför han promt måste sätta sig upp vara missnöjd och sedan ledsen EN gång per natt i 30-60 minuter innan han somnar om. Tillrättaläggning, buffning, solfjäder och ramsa funkar inte då. Han ska bara upp i sittande.
Vet inte riktigt var ni är i kuren men skriv gärna in när ni startade i er signatur, kontrollpanelen och profil.

Jag skulle tro att han vaknar och inte riktigt fixar att somna om själv eller så blir han "störd" av er när ni i all välmening vill hjälpa honom att komma till ro. För att sätta sig upp måste man ju först vakna. SHN ger föräldrarna verktyg för att läsa sina barn att somna och somna om själva på egen hand. Där är ni inte riktigt än. Hur går det med ramsan? har ni haft någon ramsdiskussion? Minska på trafiken i rummet vid uppvak och jobba med ramsan är mitt råd. Lyssna av sonen! Är han arg eller ledsen? Om han sätter sig upp igen efter att ni lagt ner honom så bad han förmodligen inte heller om hjälp att bli nerlagd i sängen igen. Se internationella SHN sid 182 och när ni ändå bläddrar där bak i boken så kika in på sidorna 206-207 så får ni läsa AWs beskrivning av nattskräck oxå.

Att schemat är så viktigt har att göra med som Torsmamma säger, att natten är resultatet av hur dagen varit. Men följer ni boken så vet ni att inget vakenpass är längre än ca 2,5 h och att det ska finnas 4 rejäla mål mat på schemat+nattslurk, maten ska ligga med ca 3,5 h mellanrum. Liten ska få frisk luft, få arbeta och hjälpa till och få ha sitt privatliv samt skratta mycket för att kunna sova skönt på natten. Förutom detta ska förstås föräldrarna förmedla att de har stenkoll på läget, både dag och natt, så att liten inte behöver göra annat än att utvecklas och njuta av det goda livet.

Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"