Mat mitt i natten - är det förstört nu?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LilloppansMamma

Re: Mat mitt i natten - är det förstört nu?

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Jag har sammfogat dina trådar, eftersom vi gärna håller oss till en tråd rörande samma barn. Dock kom trådarna i fel ordning. Hoppas det är ok, annars flyttar jag dem! :wink:

Iallafall detta var ditt senaste inlägg:
Viggo11 skrev: Hej,
Vår första kväll och natt har gått av stapeln och till en början gick allt lysande, nästan för bra. Tog bara 12 min vid läggning första gången!! sen ett uppvak vid 02.50 jag lägger tillrätta, buffar kort, solfjädrar, ramsar mig ut ur rummet-bekräftar an somnar om. 04.00 vaknar han igen men är jätteedsen, panikskriken sätter fart och jag gör som man ska, enligt konstens alla regler (som ovan) ett antal gånger. Men han slappnar knappt av i kroppen och slutar inte panik skrika. Eftersom man inte klarar hur länge som helst, och så vet jag med mig att han tidigare varit en hungrig kille på natten så jag gav honom lite mat. Han sög så hårt så jag trodde flaskan skulle gå sönder, släppte flaskan när han kände sig nöjd, jag rramsade mig ut och bekräftade sen. Han svarade och somnade sen om.
Min fråga är nu - har jag sabbat allt eftersom jag gav honom mat? Hur går jag vidare natten som kommer?

Känner redan nu att jag är en vinnare för han liger fortfarande och klockan är 05.25 i vanliga fall har vi varit uppe i 3 timmar redan...

Tacksam för lite peppning inför kommande dag och natt. Det är lätt att tappa modet... =(
Du fortsätter fint och försiktigt. En gång är ingen gång. Metodiskt arbetar du vidare. Får Viggo tillräckligt med mat på dagarna så behövs det inte något nattmat längre. Dessa vargar måste du skjuta! Viggo vill inget annat än att sova men har lite dålig kläm på det, men snart så. :wink: Du leder honom precis på samma sätt när du lär honom att äta. Ingen förväntar sig att en bebis har kläm på det där med att äta, utan där får man arbeta lugnt och fint, men sömn är tydligen något som alla små redan kan. Min Loppa fixade inte sömnen på egen hand kan jag säga, lika lite som hon skulle kunna fixa sig en egen smörgås. :wink:

Natt 2 kan startar du alltid med ramsa när Viggo behöver hjälp. Krisar det så får du använda krisverktygen-solfjädern. Men gå inte in efter direkt efter du ramsat då desarmerar du den. Försök etablera dialogen och få ner topparna. Med attityd så fixar du detta! Peppa dig med läsning i boken är mitt råd.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

Tack alla fina Ni som hjälper mig genom detta, vad hade gjort utan det!!
Tusen vingar och rosor till er!!

Dagen idag har gått bättre än gårdagen och det är ju toppen!
Kvällsläggningen var skratt-ramsa sammanslaget med bekräftelse, somna på 4 minuter.

Hoppas natten blir minst som igår, men det blir den :lol:

Pappa är nu i tyskland och jag kan ägna mig helt åt detta utan att bli störd och det känns nästan än bättre att han inte finns här under min kurning än att han går och muttrar...

Ser fram mot att få sova några timmar idag och ser faktiskt fram mot natten med spänning, han har varit så glad idag hela dagen. Dock lite trött, men så är det ju just nu.

Åter igen, tack alla ni fantastiska människor som peppar, pushar och delar med er att tips och idéer. Det betyder sååååå mycket!!

Stora kramen till er alla!!!
Viggo 2011-11-19 * Kurstart 2012-03-20
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

God morgon alla!

Natt två avklarade med stor beundran!! Viggo sov i natt 9 timmar i sträck!!
Men vi stöter på problem på morgonen... vargtimmen så klart... och det håller i sig tills det är dags att gå upp och det är där jag har problem just nu, när det är dags att gå upp.
Det ska ju göras med glädje och buller å bång! Men har är så arg, beklagande, ledsen ja hela spektrat när det är dags så vi drar över på tiden en hel del innan jag fått honom lugn.
Kan man gå in och göra solfjädern på honom tills han är lugn och sen få han att skratta i sängen innan man tar upp honom eller måste ramsan+bekräftelsen alltid sätta punkt?

Tips någon? Sen hur många gånger drar man ramsan om det behövs? har den något maxtak? Eller fortsätter man bara att svara prinsen på hans frågor? Det blir ju en väldigt lång väntan om det är så att han kör igång igen efter det att vi lugnat oss lite om man nu ska vänta minst lika länge som man ramsat.

Väntar med spänning på alla kloka och peppande svar ni garanterat kommer att ge! Ser redan fram mot morgonen i morgon.... Ja, herre gud... detta trodde man ju aldrig skulle ske, det är så fantastiskt underbart, att man knappt vågar tro att det r sant. Snacka om att man är trög som människa som inte kan tänka ut detta själv, metoden/levnadssättet är ju en självklarhet!

Kram
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Och grattis till en fin natt!! :) snyggt jobbat! =D> =D> =D>

Det kommer att ge med sig, vi kämpade på med vargtimme och tidig morgon i några veckor tills det lugnade ner sig. Jag var inte så hysteriskt noga med att det skulle vara tyst en längre tid innan jag gick in och gjorde glad morgon. Vissa mornar var hon skitarg och då avvaktade jag lite, tills hon själv tog sig en liten paus och då gick in som om hon inte ALLS hade gastat och härjat och väckt hela familjen och jag inte ALLS var skitsur innerst inne för att hon hållit alla vakna i ottan ;)
Ibland tog jag upp henne en kvart innan det var dags - men max en kvart, och det om hon själv varit vaken i över en timme och härjat på därinne.
Tidiga uppvak nämns i flera trådar, där får du fina tips om vad man kan göra - mitt råd är att välja en stategi och köra med den. Och komma ihåg att inte ingripa för mycket på morgonsidan! :)

kramar!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Viggo11 skrev:Natt två avklarade med stor beundran!! Viggo sov i natt 9 timmar i sträck!!
=D> =D> Fint jobbat!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

Snacka om bakslag!!
Eftermiddagspasset sovning - panik skrik - får inte tyst på honom - jag skiter i detta nu - 5 mm metoden släng dig i väggen ungen är ju hysterisk och inget INGET hjälper! Vill inte plåga honom mer!! Va fan ska jag göra - skriket äter upp mig!!!
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

fy fanken vad dålig man känner sig!!!
ni som finns och skriver här på forumet gör ett kanon jobb verkligen, men jag vet inte om jag klarar detta utan att ha en tätare kontakt med någon när man får dessa downbreak... Jag vet inte om jag orkar att ta allt detta själv, har aldrig tvivlat så på mig själv som nu...

Alla era tips och tankar och allt är super super fina och så tacksamma, men när de väl kommer så har det ju gått två pass till i mat och sovväg. Är det så då att man känner att det går inte längre.... hur fan tar jag mig vidare... då är det lätt att lägga ner... ja, jag vet att jag ska tänka på mitt hjärta och inte mig själv. men just då resonerar man ju tyvärr inte så...

Finns det inte någonstans man kan ringa för att få någon att prata och b´ventilera med?

Har även försökt få kontakt med en tjej som kurade andras barn samt vägleder, men hennes tele nr existerar inte och hon svarar inte på mina mail.... jag är med andra ord beroende av någon som kan stötta mig mer och få höra en röst inte bara läsa en massa ord... även om jag för guds skull INTE vill att ni ska sluta skriva till mig :cry:

Vad gör jag?
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Luuugn... Det kommer att ordna sig, men det gäller för dig att känna dig säker. Det är en bra ide att få tala med någon, det hjälper att få höra en röst! :)
Tyvärr bor jag i Finland, så telefonräkningen kan vara ganska saftig för den rådgivningen.. Men kanske det finns någon närmare med mer erfarenhet som kan hjälpa till?
Om jag är riktigt radikal föreslår jag att du tar en paus i ditt kurande om du tycker att dina downbreaks är fler än upplevda framsteg. Din son behöver ditt lugn och säkra tag ännu mer då han själv är så upprörd och ledsen. Då hjälper inte att du känner dig misslyckad och osäker.
Det låter som om ramsan inte sätter sig så försök jobba med den! Var konsekvent! Ramsa och använd de övriga verktygen sparsamt. Det väcker mer frågor om du testar lite det ena och prövar lite det andra.
kramar!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

Tack mumintrollet för att du finns!
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Först vill jag skicka en STOR kram till dig! :heart:

Jag håller helt med om det som mumintrollet skrivit. Om man känner att det hela blir för övermäktigt, och det kan det ju bli om man drar hela lasset själv, så kan det vara bättre att pausa och samla nya krafter och starta om vid ett senare tillfälle. För det är ju så himla viktigt att man känner att man kan ha den attityd som krävs.

Har du kollat listan med diplomerade kurare? Där kan du förhoppningsvis få tag i någon som kanske kan vägleda dig över telefon.

Kuren är ju trots allt en process där det går upp och det går ner. Det är inte en spikrak väg framåt. Jag vet att det känns tungt när man är mitt i det hela, men om man fortsätter jobba med målet för ögonen så får man till slut lön för mödan.

Vi finns här fortsatt :D
Kram
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

MYCKET FINNS ATT LÄSA PÅ FORUMET! :D
Och inte minst i SHN-boken. När det känns jobbigt, läs! Det botar oxå överkoncentration! Lugnet, säkerheten (i första hand) kan man inte läsa för många gånger, njutningen är lite grädde på moset och massor med pepp finns i tråden som heter "Livet efter kuren" här inne på kurforum 4-12 månader.

Lär dig lyssna till gråten eller skriken. Tyvärr används samma ord "skrik" om allt som kommer ur en liten ängels mun om det låter högre än.... ja du fattar. Men detta är oxå det enda sättet som liten kan kommunicera på, olika humör, olika skrik! Jag väljer att se skriken som frågor! Ska det vara så här? Ska jag sova nu? Är det riktigt säkert? Kan jag vara trygg? osv... Arg :evil: eller ledsen :cry: ? Det är frågan! Läs på sidan 184 i internationella SHN samt sidorna 35-36 om du fasar över 5-minutersmetoden!

Skickar med några fler länkar!

synd om lilla barnet

varför skriker barnet?

skrik vid sovdags

mera skrik

favoriter 1

favoriter 2

Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

Tack för alla svar, nu har jag nytt kött på benen och hoppet har kommit tillbaka... Fram för allt kanske tron på mig själv att jag klarar detta....

Nu blickar vi framåt och håller tummarna!!
klockan

Inlägg av klockan »

:thumbsup: :-D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Viggo11

Inlägg av Viggo11 »

God morgon!

En liten fråga... Brukar det bli jobbigt med tiderna när man ställer om klockan till sommartid resp vintertid?!?
Kom på nu att det är ju "annan tid" idag mot igår. Tänkte inte på det när vi gick upp då min Iphone ställer om sig själv, utan såg det först när jag såg microns klocka.

Vi har ju bara kommit till dag 5, men det verkar som allt sitter och han nöjer sig med ramsan osv nu... tänkte bara om det är någon som råkat planera så illa som jag och kura sitt barn i tidsomställning...
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej :D

Just omställningen till sommartid är relativt lätt eftersom man bara kapar en timme. Att ställa om till vintertid kan vara lite knixigare eftersom man lägger till en timme, men det är ju en senare fråga :wink: :D
Viggo11 skrev:Vi har ju bara kommit till dag 5, men det verkar som allt sitter och han nöjer sig med ramsan osv nu...
Härligt att höra =D> :D

Kram
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"