Lillasyster har anlänt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge

Re: Lillasyster har anlänt!

Inlägg av videunge »

Men Tetz då.... :shock: :roll: :lol:

Tack för dagens garv. Ibland kan även den mest luttrade mamma ställa till det för sig. Det är ju tur att skruttan talar om var skåpet skall stå. "På natten SOVER man, mamma!" 8) :lol:

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

:lol: :lol: :lol:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Kamrater! Vi har gått och blivit med tidigt morgonstök :? Lillasyster sover numer i eget rum vägg i vägg med sin syster. Vi skulle precis flytta in dem i samma rum när lillan började stöka något förfärligt från kl 05 fram till "väckning" kl 07. Så just nu känns det inte som ett bra läge för samboskap :roll:

Jag har så fruktansvärt dålig attityd när klockan närmar sig 06, för från den tiden är storasyster väldigt lättväckt :( Det är i alla fall skönt att den illa sover som en gris fram till morgonstöket. Inga nattliga uppvak sen sist jag skrev (och jag har inte dikeskört heller :lol: ).

Häromdagen började hon åla FRAMÅT =D> så jag vet inte om de senaste morgnarna berott på att det är något stort i görningen. Har ett vagt minne av att storasystern hade fnurror precis innan hon började åla, gå etc.

Schemat är 12 + 45 + 2 + 20 (förlängde långluren eftersom em-luren inte går att få längre än 20...) och dagsömnen sitter oftast som en smäck :D Hon äter som en häst :shock: och blev vansinnigt lycklig när jag införde kycklingpuré (kokt med vitlök och dragon) på menyn. Både till lunch och middag äter hon över två dl matpuré plus frukt. Efter dagens middag åt hon en hel banan, för att 45 minuter senare svepa 200 ml välling 8)

Tankar :?: :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Våra småttingar har också vaknat tidigare i perioder och det har alltid varit i samband med att något har hänt i livet, typ att de har fått eller vill få kort på ålning eller krypning.

Jag skulle lägga så lite krut på morgoncirkusen som möjligt faktiskt. Ju mindre uppmärksamhet desto bättre. Däremot skulle jag lägga mer krut på dagarna. Mat verkar hon ju äta så det räcker och blir över, :) men hur är det med utevistelsen och ålningen inomhus, tränar hon tillräckligt för att bli både nöjd och trött?

Vi har ju alla våra i samma rum och om och någon har drabbats av en skopa morgoncirkus så har det inte stört någon av de andra barnen. Däremot har samsovandet främjat morgonsömnen, det är ju liksom inte så kul att vara vaken när alla andra sover.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
emu

Inlägg av emu »

Grattis till liten ålare! Och vilket matvrak sen! :D

Inga råd tyvärr men hoppas ni får ordning på morgnarna. Så här års är det ju mörkt i alla fall... :roll:
Nelly f. 28 maj 2011
Tetz

Inlägg av Tetz »

SusanD skrev:Våra småttingar har också vaknat tidigare i perioder och det har alltid varit i samband med att något har hänt i livet, typ att de har fått eller vill få kort på ålning eller krypning.
Jag tror det var så. För i natt sov hon som en gris, och jag fick väcka i morse :D
SusanD skrev:Vi har ju alla våra i samma rum och om och någon har drabbats av en skopa morgoncirkus så har det inte stört någon av de andra barnen. Däremot har samsovandet främjat morgonsömnen, det är ju liksom inte så kul att vara vaken när alla andra sover.
Storasysterns morgonstök har vi ignorerat (hon har inte varit ledsen eller så utan bara vaken), och det funkade även på lilla när vi hade henne i vårt sovrum.

Jag inbillar mig att ihopflytten blir en liten minikur, för jag lär ju behöva ramsa av två anledningar. Dvs. både för att lugna lilla och informera stora om att hon inte behöver bry sig om nåt annat än sin egen sömn. Tänker jag rätt här :?:
Tack för bra input, SusanD! :heart:
emu skrev:Grattis till liten ålare! Och vilket matvrak sen! :D

Inga råd tyvärr men hoppas ni får ordning på morgnarna. Så här års är det ju mörkt i alla fall... :roll:
Tack! :heart: Ja, ruggigt tacksam för mörkret är jag just nu faktiskt :wink:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tetz skrev:Jag tror det var så. För i natt sov hon som en gris, och jag fick väcka i morse
Vad skönt! Hoppas det håller i sig!

Här har vi också en del stökande just nu. Och visst känns det logiskt att det kan bli lite trassel när det är mycket som händer! Jag vet ju själv hur lätt jag har att sova när det är mycket på jobbet... ;)

:heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Vilken ljuvlig liten bebisflicka jag har! :heart: Hon är så glad och stabil och motorisk :D Idag när jag drack morgonkaffe ålande hon ut i hallen, och jag kände liksom på mig att jag skulle titta till henne... Mammaintuition, för ungrackarn stod med raka ben och hade båda händerna på det näst lägsta trappsteget :shock: Tidigare har hon fått upp en hand på det nedersta trappsteget, men nu ska hon tydligen upp... Hon försöker dra sig upp i allt möjligt, så nu måste jag inta bebisperspektiv på golvet för att se var jag måste säkra :wink:

Några krypsteg tar hon när hon är utan byxor, eller på mattor =D> Sedan har hon börjat sätta sig upp genom att dra in ena foten under sig. Tyvärr är inte balansen riktigt med för hon välter rätt fort... Jag hinner inte med, så jag funderar faktiskt allvarligt på att skaffa en sån där mjuk hjälm till henne :roll:

Hon äter och sover som en liten klocka, förutom i natt när hon började yla kl 04. Då hade hon kräkts lite (Ingen mer majspuré till henne, hennes mage verkar inte gilla det) och hamnat högst upp i sängen på tvären. När hon hamnat på rätt köl och jag sanerat så somnade hon dock gott igen, och pappan fick väcka kl 7 :D
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D> Det verkar som att lilla bebisflickan hâller pâ att göra världen till sin, pâ riktigt. Underbart. :D

Tetz

Inlägg av Tetz »

Ja jisses vad hon utforskar! :D :heart:

Jag kan inte tro att det bara var tre dagar sedan jag skrev att hon försöker sätta sig upp. Nu sätter hon sig målmedvetet och ramlar inte bakåt, utan sitter stabilt. Hon tar tag i allt hon kommer över, och drar sig upp till knästående :shock: Vid trappan eller om jag håller henne i händerna så ställer hon sig upp helt.

Morgonstrul har vi haft två dagar i rad, men jag är övertygad om att det är samma sak som förra gången. Det går över när hon lärt sig nya trick :wink: 8)

Tetz

Inlägg av Tetz »

Tetz skrev:Morgonstrul har vi haft två dagar i rad, men jag är övertygad om att det är samma sak som förra gången. Det går över när hon lärt sig nya trick :wink: 8)
Och de nya tricken är att gå längs med möbler och att klättra upp för trappan :shock: (jag var såklart bakom, ständigt beredd att ta emot henne men hon klarade sig hela vägen till övervåningen utan hjälp). Hon behöver inte längre dra sig upp till stående utan det går bra att använda en vägg för att hålla balansen. Dammsugaren använder hon som lära-gå-vagn... :lol:

De senaste veckorna har jag låtit lillasyster få dagens sista lur (20 min) i min famn. Det har jag tyckt är helt okej (myyyysigt :D ) så länge vi inte har trassliga läggningar i övrigt. Men så kom trasslet, och nu var det dags att styra upp skutan :wink: STORA FRÅGOR från den lilla människan och jag har två kvällar i rad fått jobba hårt med ramsan. Idag hann hon bli övertrött och bekräftelseramsan gjorde henne riktigt förbannad. Men skam den som ger sig, ramsan har sista ordet :!: Jag ska villigt erkänna att jag varit för generös med att buffa henne, men nu är hon en stor dam och hon ska få den lyx som en trygg ramsa innebär :D :heart:

Sju månader är hon idag, min älskade lilla unge som gjort vår familj komplett :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

:lol: Heja Ellen!!! :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Herregud, vilka nätter vi haft den här veckan :( I natt bestämde sig den andra framtanden för att göra entré strax innan kl fyra och vi hade cirkus i två timmar. Ont-skrik är inte att leka med, och Alvedon hjälpte inte :cry: Men till slut somnade hon om och har trots natten varit på strålande humör idag! :D Hon var ett utmärkt smakråd när jag kollade på vigselringar :mrgreen:

Jag tror dock inte att allt trassel kan skyllas på tanden, utan jag tror att det är dags att ändra i schemat. Hon är inte redo för att minska till två lurar än, utan från och med idag kör vi på 12 - 20 - 1,5 - 20 :D

Och hoppas på en bättre natt... [-o<
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hoppas det blir bättre med nya schemat! [-o< Vi kör på samma, även om jag tror att det kan vara dags att dra ner ännu mer. Är en velpotta just nu, två lurar känns ju för lite. #-o
Tetz skrev:Men till slut somnade hon om och har trots natten varit på strålande humör idag! :D Hon var ett utmärkt smakråd när jag kollade på vigselringar :mrgreen:
Härligt att hon är en liten solstråle ändå! :D Ringjakten ska jag väl också ta tag i, nu stressar du mig lite. ;)

Tetz

Inlägg av Tetz »

SaraMilana skrev:Ringjakten ska jag väl också ta tag i, nu stressar du mig lite. ;)
Traska ner till guldsmeden i centrum (mitt emot Swedbank), han har fina grejer! :D Riktigt kunnig är han också. Jag sneglade på din förlovningsring sist vi sågs och jag tror vi har samma smak :wink: Vigselringarna som jag ska hämta ut i helgen är i stål (vi byter ringar båda två, och jag vill bara ha en) http://www.vigselbutiken.se/stal/flemmi ... 34-57.html

För övrigt kan jag rapportera att vi hade en helt galet dålig natt :? Igår bytte jag till två lurar, men hon var så trött att jag förlängde långluren med en halvtimme + slängde in en femminutare på eftermiddagen. Det skulle jag nog inte ha gjort... Lillasyster levde rövare i TVÅ timmar, sov nån timme och vaknade igen 06.15. Kaffemaskinen lär få göra skäl för sin existens idag :wink:

Jag tror att denna cirkus helt och hållet var schematrassel. För hon skrek som en vilde (arg), lyssnade inte till ramsan (hon var ju arg...) men blev jätteglad och babblig när vi kom in i rummet. När jag slutade buffa började hon själv studsa med rumpan och sa "THA THA THAAAAA" :lol:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"