Snart fem veckor och vill inte sova själv…

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Snart fem veckor och vill inte sova själv…

Inlägg av Sarisparis »

Ping pong! :D
knappen skrev:1. Jag kom på det strax efter det att jag skrivit att jag tror att hon varit övertrött, för nu har jag lagt henne enligt schemat i dagarna för att börja kura (trots att jag inte börjat för förkylningen) och det har inte alls varit samma skrik.
:thumbsup:
knappen skrev:2. Hon mår bättre, men hostar fortfarande en del på kvällarna och nätterna. Men jag ska nog köra på nu ändå tänkte jag… Det är väl egentligen det jag tänkte att ett sjukt barn behöver mer sömn och att det kanske inte är så lätt att hålla schemat på dagarna – hon behöver kanske mer.
Du har ju alltid marginalkvartarna, ât bâda hâllen om sâ skulle behövas.
knappen skrev:3. Angående schemat så vet jag inte om jag håller med riktigt om jag får se till mitt barn (samt tidigare dagsovande barn). De har båda två sovit bäst och längst på förmiddagen. Mitt schema jag satt upp är egentligen de som hon själv har "gjort". Förmiddagsluren har alltid varit lång (med undantagsfall). Plus att förskolan som hon sedan ska börja på sover barnen INNAN lunch… Fast jag kan ändra till två timmar. Det är nog faktiskt snarare så att hon ofta sover just två timmar där. Kan jag inte prova enligt detta och märker jag att det är helt hopplöst får jag väl ta en funderare på det (igen)?!!?
Självklart gör du som du känner er bäst! Men jag mâste säga att jag är förvânad med sov innan lunch, hur orkar barnen med hela eftermiddagen och kvällen sen? :shock: Men alla sätt är bra utom de dâliga, funkar det sâ funkar det.
knappen skrev:En annan liten nyfiken fråga: Vad kan jag vänta mig för reaktioner när ramsan tar över? Jag har ju trots allt utgått från AW sedan födseln… Ligga på mage, buffa, vagna mm. Jag vagnar henne på dagarna fortfarande – ska jag ramsa då med (dock utan "natt")?
Tänker du kura sâ läs dâ Internationella Sova Hela Natten ORDENTLIGT innan. Tanken är att ramsan ska ersätta de fysiska verktygen, helst redan natt tvâ. Ramsan blir hennes snuttefilt sâ att säga och fâr samma effekt som ni fâr nu med buffning och vagning. Ramsa när du lagt henne och lämnar rummet. Och ja, en dagramsa som inte innehâller ordet "natt". ("Sov sâ skönt nu liten stund" kör vi med här hemma, den har knyckt av AW rakt av :mrgreen: )

:heart:
knappen

Inlägg av knappen »

Hej hej!

Två och en halv vecka har gått sedan vi drog igång att kura. Och det har gått så himla bra. :D Fjärde natten sov hon hela natten utan att jag behövde ramsa en enda gång. Helt underbart! Ibland har jag fått ramsa för henne på nätterna, men hon svarar otroligt bra på ramsan - dvs att hon tystnar ofta direkt. Jag har nästan alltid fått väcka henne på mornarna. Vargtimmarna, som jag kom ihåg var lite jobbiga med vår förste son, har hon sovit igenom som en stock.

Men har nu ett par funderingar:

1. Schemat (som jag skrivit om innan) har jag verkligen försökt att hålla, men insåg efter det att hon börja sova hela nätterna att det långa passet på förmiddagen inte alls gick. Hon var nog inte riktigt redo för sovning den tiden jag satt upp. Det blev ju bara en och en halv timme efter hon vaknat upp efter sina tolv timmars sömn... Hon skrek mycket når jag la henne och när hon väl somnat så blev det bara 45 minuters sömn... Så nu har jag skjutit fram förmiddagsluren till klockan tio och det går jättebra. Hon sover sina 45 minuter då. Då tänkte jag att hon kanske vill sova sitt långa pass sen, men nej då - pass två och tre blir också bara 45 minuter. Hon verkar dock väldigt nöjd med det. Då blir schemat enligt följande:

07.30 godmorgon och mat. (Här tar jag nästan alltid marginalkvarten - får sedan väcka henne).
10.00 sova 45 min
11.00 mat
13.15 sova 45 minuter
14.00 mat
16.15 sova 45 min
17.00 mat
19.00 mat (kvällsgröten)
19.30 godnatt

Hur jag än strävar efter att hon ska sova mer så ligger hon med huvudet rakt upp i vädret och tittar... Hon kan ibland ligga en halvtimme så, men det känns inte riktigt som att vila när hon jobbar så med huvudet/nacken. Är det OK med den mängden sömn?

2. Vi har nu gett oss iväg till vårt sommarställe. Läggningarna hemma gick så himla bra i slutet - hon skrek inte alls ofta när jag lagt ner henne och jon har många gånger somnat utan någon mer ramsa förutom den jag kör när jag går ut efter att ha lagt ner henne. Men nu skriker hon för fullt. Jag har till och med behövt gått in och buffat. Känner hon inte igen säng och lukt eller?!!? Sedan har hon vaknat vid fem och halv sex och skrikit riktigt ordentligt i 20 minuter. Även här har buffningen varit nödvändig.

3. En framtida fundering är angående vår vagn. Vi har en Urban Jungle vilket är en vagn där liggdelen är rätt så liten. Hon börjar redan nu bli på gränsen till för stor/lång. Hon har väl 5-7 cm till godo nu... Sittdelen till vagnen är ju av modellen där barnet sitter i ergonomisk ställning (eller vad de kallar de). Dvs det är inte möjligt att sova på mage... Det går inte att få den i platt läge. Kommer detta att vara problem? Det var inget problem med vår son, men han var ju större och då van att kunna sova så. Jag har aldrig lagt henne i sängen under dagslurarna för nattläggningen har gått så bra och jag vill då ha sängen som det positiva. Hon har tidigare skrikit så himla mycket vid läggningen på dagarna. Känns som jag provat allt: lägga henne innan hon blir för trött och senare. Men de senaste två dagarna har dagarna gått bättre och kvällarna sämre...

Det är väl antagligen bara köra på - det löser sig väl med tiden kanske.
Son – född 17 augusti 2007.
Dotter – född 14 februari 2011.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej knappen :D
knappen skrev:Två och en halv vecka har gått sedan vi drog igång att kura. Och det har gått så himla bra. Fjärde natten sov hon hela natten utan att jag behövde ramsa en enda gång. Helt underbart! Ibland har jag fått ramsa för henne på nätterna, men hon svarar otroligt bra på ramsan - dvs att hon tystnar ofta direkt. Jag har nästan alltid fått väcka henne på mornarna. Vargtimmarna, som jag kom ihåg var lite jobbiga med vår förste son, har hon sovit igenom som en stock.
Underbart! =D> Bra jobbat! :thumbsup:
knappen skrev:Hur jag än strävar efter att hon ska sova mer så ligger hon med huvudet rakt upp i vädret och tittar... Hon kan ibland ligga en halvtimme så, men det känns inte riktigt som att vila när hon jobbar så med huvudet/nacken. Är det OK med den mängden sömn?
Nja, säger jag. Vid dryga fem mânader behöver man cirka 15 timmar per dygn, din tjej sover 12 + 45 + 45 + 45 = 14 timmar och 15 min om jag räknar rätt. Vissa är visserligen piggisar, men jag tycker att hon ska fâ förutsättningarna till att sova femton iaf. Sen om man tänker lite framât sâ kommer ju sista emluren och fmluren att falla bort i sinomtid och dâ är det bra om lângluren redan är pâ plats, den kan ju hänga med i flera âr sen. Att hon ligger och tittar och har sig under sovtiden är inget problem, lite privatliv har hon rätt till ocksâ! :wink:
knappen skrev:2. Vi har nu gett oss iväg till vårt sommarställe. Läggningarna hemma gick så himla bra i slutet - hon skrek inte alls ofta när jag lagt ner henne och jon har många gånger somnat utan någon mer ramsa förutom den jag kör när jag går ut efter att ha lagt ner henne. Men nu skriker hon för fullt. Jag har till och med behövt gått in och buffat. Känner hon inte igen säng och lukt eller?!!? Sedan har hon vaknat vid fem och halv sex och skrikit riktigt ordentligt i 20 minuter. Även här har buffningen varit nödvändig.
Hur har det gâtt de senaste dagarna? Ni har väl inte glöm att ta med skrattet till go'nattet till sommarstugan? :lol: Hâller ni tiderna? Det är lätt hänt att vara lite "slappare" i semestertider, men jag tycker att det ger oroligare ungar direkt. Bättre med samma tider och matochsovrutiner som hemma, även om dagarna ser HELT annorlunda ut när man är pâ semester.
knappen skrev:3. En framtida fundering är angående vår vagn. Vi har en Urban Jungle vilket är en vagn där liggdelen är rätt så liten. Hon börjar redan nu bli på gränsen till för stor/lång. Hon har väl 5-7 cm till godo nu... Sittdelen till vagnen är ju av modellen där barnet sitter i ergonomisk ställning (eller vad de kallar de). Dvs det är inte möjligt att sova på mage... Det går inte att få den i platt läge. Kommer detta att vara problem?
Att ta en kortlur halvliggandes pâ rygg i vagn är nog inget större problem. Lângluren tror jag mindre pâ, men vem vet, er tjej kanske fixar det galant. Glöm inte attityden vid läggningarna bara! Och ett skynka sâ att ni kan stänga av synintrycken. 8)

lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Vår lilla är 5 månader. Här kommer vårt schema för inspiration.

7 Ersättning ca 200 ml (vaken 2 tim)
9-9.45 Sova
10.15 Matpuré + fruktpure + ev. ersättning (vaken 2,25 tim)
12-13.30 Sova Middag (sover gott efter riktig mat)
13.30 Ersättning ca 200 ml (vaken 2 tim)
15.30-16.15 Sova
16.30 Gröt + frukt/bärpuré + ev. ersättning (vaken 2,75 tim)
Bad, pjamas, skoj
18.30 Välling
19-7 Sova Natt

Totalt 15 tim sömn. Sen finns ju alltid marginalkvarten om att ifall.
Lilla E 2011-03-13
knappen

Inlägg av knappen »

Tack för "inspirationsschemat"! Jag tycker att allt går väldigt bra nu – trots sina 3x45 minuter på dagarna… Ibland blir något pass lite längre, men i stort sett ALLTID inom marginalkvarten utan att jag behöver väcka henne. Så ja, vi är supernöjda :D . Ibland är hon lite smågnällig i vagenen när hon ska sova, men det går oftast rätt bra det med.

Det som jag nu känner mig lite fundersam över/inte så nöjd med är det här med sugbehovet… Hon har ju aldrig tagit nappen och jag har inte ansett att hon har varit direkt behov av den heller – jag tycker inte hon har haft så stort sugbehov. Men nu, sedan någon vecka tillbaka så åker TUMMEN in!!! I stort sett varje gång hon ska sova då hon ligger i vagnen så åker tummen in och hon ligger och suger… Det känns inte alls bra tycker jag. Hellre napp än tumme!!! Nappen är ju liksom lättare att ta bort… Viist är det lite smågulligt nu, men inte när de är större. Kanske är detta bara en fas – i alla fall vad jag hoppas på. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Tack!

mvh från en supernöjd familj som sover gott om nätterna – vi vaknar i och för sig ibland av henne och kan ligga och le för oss själva då vi hör henne jollra lite, men efter ett kort tag somnar hon om själv :)
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag håller med Sarisparis. Ge henne absolut förutsättningar för en långlur. Det behöver man ett lite längre pass på 1,5 för att verkligen komma ner i varv, gärna mitt på dagen. det är inte bra att ligga för mycket i underkant. det kan vara lockande att bara ha 45 min eftersom man då inte behöver bry sig om skarvar MEN tröttheten kan också byggas på. Så jag skulle nog lägga in en 1,5h lur i förebyggande. Och som saris säger, det är ok att ligga och fundera under sovtid, men förutsättningarna bör finnas för att sova. :wink:

Nappar och tummar kan jag inget om då båda mina vägrat :roll: men om man fortfarande är väldigt snuttig vid 5 mån så tänker jag nog mer mat. spontant alltså :lol:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

knappen skrev:Det som jag nu känner mig lite fundersam över/inte så nöjd med är det här med sugbehovet… Hon har ju aldrig tagit nappen och jag har inte ansett att hon har varit direkt behov av den heller – jag tycker inte hon har haft så stort sugbehov. Men nu, sedan någon vecka tillbaka så åker TUMMEN in!!! I stort sett varje gång hon ska sova då hon ligger i vagnen så åker tummen in och hon ligger och suger… Det känns inte alls bra tycker jag. Hellre napp än tumme!!! Nappen är ju liksom lättare att ta bort… Viist är det lite smågulligt nu, men inte när de är större. Kanske är detta bara en fas – i alla fall vad jag hoppas på. Är det någon som har erfarenhet av detta?
Lât henne ha tummen ifred tycker jag. Här är en trâd med ungefär samma funderingar. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 01#p276301

Om tummen âker in när det är vakentid sâ fâr man hitta pâ nâgot dâ man behöver bâda händerna. :wink: Och vad hon gör vid läggning är hennes privatliv. 8)

Och precis som videunge :heart: säger sâ kan det myckna sugandet ocksâ bero pâ för lite mat. Just fem-sexmânaders kan vara absurt hungriga, mata tills hon säger absolut stopp, till varje mâl. :D

knappen

Inlägg av knappen »

Hej igen,

jag nu har det gått en tid och allt går ju faktiskt fantastiskt. Hon har sovit 12 timmar på natten utan några konstigheter. Sovningen i vagnen går också bra på dagarna (ibland sover hon i vagnen och ibland i sin säng) och kvällarna har bara varit till att lägga ner henne i sängen utan att hon skriker det minsta – men nu efter flera månader med detta så börjas det protesteras. Hon börjar skrika innan vi ens hunnit fram till sängen vid läggning både på dagen och på kvällen (hon vet vad som är på gång). Vi kämpar mycket med skratt till god natt och trots att vi lyckas med det så skriker hon i alla fall vid läggning…

Sedan är nästa grej att hon har börjat vakna vid halv sex, sex-tiden på mornarna. Det märks att hon inte är pigg, men det krävs att man ramsar och ibland också buffar. I natt var hon vaken från 05.20 till 06.45… En gång hade hon lyckats vänt sig om på mage och då blev det ramaskrik. Men annars var det liksom som hon bara inte kom till ro…

Finns det möjligen någon naturlig orsak till beteendet. Skulle vara så skönt om allt var bra – till helgen blir det till att lämna bort båda våra barn nämligen och det är ju alltid skönt om barnvakterna får sova gott och kanske inte så lätt för dem att lära sig allt om ramsning, buffning…

Tack tack!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vad härligt att ni haft det sâ bra! :thumbsup:

Jag skulle tippa att lilla tjejen hamnat i âttamânadersângesten, har du läst om den i Barnaboken? Gör det, och ta gärna en titt pâ trâdarna inne pâ Favoriterna här pâ Späda och Smâ ocksâ. Det gäller att som föräldrer stâ extra stadigt när det gungar för de smâ liven och det gör man enklast om man läst pâ i förväg och vet vad lilla hjärtat har att ta sig igenom.

Hoppas att ni fâr en fantastisk helg, glöm inte att trycka pâ vikten av rutinerna med barnvakten. :D Mammor och pappor kommer och gâr, men hus och hem och rutiner bestâr! Och allt är precis som det ska vara.

knappen

Inlägg av knappen »

Helloj igen,

tänkte bara börja med att berätta att då vi lämnade bort lilltjejen för några veckor sedan så gick ALLT kanon. De fick tydliga instruktioner med schema mm och hon hade varit som en klocka hela tiden och de hade inte varit inne hos henne en enda gång på natten. Så toppbetyg :D

Men nu tycker jag det är ordentligt ur balans här hemma. Det har pågått i över två veckor nu och jag tänkte att det är väl den här åtta-niomånadersångesten som håller på, men nu börjar man ju bli lite frustrerad. Det skriks och är som om jag skulle kura henne för första gången… Jag drar dygnet:

07.30 vakna (amma)
09.00 frukost
11.00 sova 1,5 timme i vagn (aldrig några problem – hon somnar ofta på två, tre minuter)
12.30 lunch
15.00 mellanmål
16.00 sova i säng. Här blir hon helt skogstokig. Skriker och sätter sig upp i sängen hela tiden och bökar runt – vrider och vänder sig och sätter sig upp. Jag får gå in och lägga henne tillrätta flera, flera gånger och buffa till och med. Hon kan trots detta skrika på rätt bra ändå. Läggningen kan ta 20 minuter. Hon har tidigare fått sovit 45 minuter här, men det har vi ändrat till 20 nu för kvällarna har varit helt hopplösa – återkommer till det.
18.00 Middag
19.30 välling och godnatt. Här drar paniken igång igen. Skrattet till godnatt hjälper inte det minsta. Hon kan skratta gått länge innan, men så kommer hon till sängen och då är det skrik, skrik , skrik!!! Jag har märkt att det ibland är cirka 20 minuter skrik, då jag får ramsa och gå in och lägga tillrätta och ofta också buffa. Hon kan lugna sig, men så fort jag börjar gå ur rummet kommer vrålskriket igen. Och sen efter kanske 20 minuter är det precis som att hon ger sig. Så då slutar hon att skrika, men jag han höra att hon är vaken i en halvtimme till 45 minuter till. Och ibland får jag då hjälpa henne med någon ramsa innan hon då somnar. Det är precis som att det är i början av en kurning. Fattar ingenting. Jag är bestämt och har tänkt att nu ska hon testa! Men ska det hålla på i flera veckor?!!?

Natten är inga problem. Hon har i och för sig bökat rätt mycket, så man kan vissa nätter få gå upp och lägga henne tillrätta då hon ligger på rygg åt fel håll i sängen eller rakt på tvären… Men hon somnar om på två sekunder när man lägger henne tillrätta.

Men denna läggning i hennes säng är hopplös. Vi har ju till och med dragit oss för att ta hem folk eller gå bort nu eller ha barnvakt för att det känns bara jobbigt. Vad händer. Något vi gör fel?!?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Knappen!
Jag kastar mig in lite i din tråd och hoppas det är ok ;)

Hon är 10 månader nu snart va? Eller räknar jag fel :?:
Schemat du skrev, hur är det tänkt att det egentligen ska se ut, med lurar och mat? ca 14 timmars sömn sammanlagt bör hon ju ha nu, eller iaf erbjudas!

Vad tror du om en liten förenklad variant av SHN? En dags-lurs-kur? Eftersom nätterna fungerar fint så behöver vi ju inte in och stöka i dem, tänker jag. Men kanske att vi tillsammans styr upp dagarna lite, får ordning på redskapen och hur och när de används. Vad tror du om det?

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
knappen

Inlägg av knappen »

Hej,

ja hon är 10 månader nu och det känns som att det behövs fås ordning på dagarna. Sammanlagt får hon drygt 14 timmars sömn genom det schemat som är, men det är ju läggningen i sängen som är jobbiga. Här är schemat:

07.30 God morgon, välling
09.00 Frukost
11.00 Sova sitt långa pass – 1,5 timme (Hon har alltid sovit gott på förmiddagarna och med tanke på dagistiderna som kommer så småningom då de sover denna tiden då med så är det perfekt)
13.00 Lunch
15.00 Mellis (gröt)
16.00 Sova 20 min
18.00 Middag
19.15 Välling
19.30 Sova

Tack!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

knappen skrev:tänkte bara börja med att berätta att då vi lämnade bort lilltjejen för några veckor sedan så gick ALLT kanon. De fick tydliga instruktioner med schema mm och hon hade varit som en klocka hela tiden och de hade inte varit inne hos henne en enda gång på natten. Så toppbetyg :D
Underbart att höra! =D>
knappen skrev:Men denna läggning i hennes säng är hopplös. Vi har ju till och med dragit oss för att ta hem folk eller gå bort nu eller ha barnvakt för att det känns bara jobbigt. Vad händer. Något vi gör fel?!?
Nu när lilltjejen ställer extra mânga frâgor sâ mâste hon fâ extra tydliga svar. Hâll pâ era rutiner, lugnt och säkert. Att börja testa sig fram och ställa frâgor (mer eller mindre medvetet) till henne gör henne bara mer osäker. Var hennes orubbliga klippa. :heart:

Erat schema är lite ovanligt, men upplever du att det inte är där skon klämmer sâ kör vidare (lite ovanligt med lângluren innan lunchen). Sista luren är den som brukar krângla mest, ett alternativ kanske kan vara att ta den i rullande vagn sâ att hon i alla fall fâr vila och att ni fâr en chans till en oövertrött kväll? :wink:

Eller sâ kör du pâ Acnaibs förslag och kurar. Fundera pâ hur du vill göra och âterkom.

knappen

Inlägg av knappen »

Hej igen!

Tack för svar. Jag vet inte vad jag behöver riktigt. Vad innebär det att kura igen?

Nu har jag varit tuffare med tiderna – har hållit oss inom marginalkvarten och jag tyckte först att det nog gick bättre, men nu har eftermiddagsluren varit hopplös de två senaste läggningarna i sängen, på eftermiddagen. Hon har hållit på i över en timme… Så där har jag nu ett antal frågor. Jag kan börja med att dra schemat igen som jag nu har kört:

07.30 God morgon med välling
09.00 Frukost
11.00 Sova förmiddag 1,5 timme
13.00 Lunch
15.15 Mellanmål
16.00 Sova eftemiddag 45 min (kan även bara bli 20 minuter om man tar till marginalkvartarna.)
18.00 Middag
19.15 Välling
19.30 Sova natt

Allt går verkligen kanon – utom eftermiddagsluren!!! Så här har det nu varit två gånger:

Det märks att hon är nog lite trött vid fyra. Inte jättetrött, men inte pigg och heller inte övertrött. Så det borde vara perfekt. Men så här går det till: Jag lägger ner henne på mage och hon protesterar lite – skriker lite, men inte massor. Ibland har jag buffat lite och ibland bara solfjädrat. Jag ramsar och hon tystnar direkt. Bra tänkter jag, men det som händer är att hon sätter/ställer sig upp och är supernöjd. (Vi har ju lite tänt i rummet med som kanske bör nämnas). Jag går in och man får då världens största leende. Hon blir lite besviken över att man lägger henne tillrätta, skriker ev lite (i så fall lite buffning). Annars solfjädra och gå ut med ramsa. Samma sak igen. Hon sätter sig upp supernöjd. Och så fortsätter det tills hon blir arg. Någon gång har jag låtit henne sitta där och hon sitter gärna där i 10 minuter utan att gnälla och leker med lakaner eller vad hon nu håller på med… Här undrar jag ju hur jag ska göra – att hon inte ska få sitta över huvud taget, dvs att så fort hon sätter sig upp – ska jag in och lägga henne ner? (man ger henne ändå möjligheten till att vila om hon vill?!! Eller?) 16.45 är ju normal uppväckning eller kl 17.00 med marginalkvarten. Då märker man att hon börjar bli rejält trött efter all tillrättaläggning och skrik. Då skriker hon dock som en galning och man märker att hon är rejält övertrött. Då känner man att nu kan man ju inte ta upp henne – hon är HELT SLUT och behöver verkligen vila. Så då man egentligen bör ta upp henne för att hålla tiderna så ska hon sova…Så när hon tillslut somnar strax efter klockan fem så har hon fått sovit 20 minuter och är då helt död när vi väcker henne… Vad är galet? Det är precis som att hon inte fattar att hon ska sova. Kvällsläggningarna går ju så himla bra. Är det för att det är mörkt? Är hon kanske inte så trött egentligen? Vi känner oss förvirrade och frågande. Vagnen går bättre att söva henne i och som ni skrev innan så somnar hon inte så har hon i alla fall fått möjligheten till att sova. Men hon har ALLTID somnat då (skriker en del, men…) så hon borde vara trött… Kom gärna med tips om vad vi ska göra med vår eftermiddagslur!

Tack!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Jag tycker att det låter som du kört ner i verktygträsket :lol: !
Om hon Väljer att sitta upp och leka med nallar eller lakan så hör det till privatlivet. Något sovTvång finns inte - men man erbjuds vila.

Så sluta trafikera rummet! Dvs, skratta rejält (gäller för alla lurar alltid :D ) lägg och ramsa dig ut. Om inte något allvarligt händer, som Stor ledsenhet och Oro så får hon hållas med sitt. Och du med ditt.

Nån plan på vad du ska hitta på för att inte lyssna? :D

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"