Snart fem veckor och vill inte sova själv…

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
knappen

Snart fem veckor och vill inte sova själv…

Inlägg av knappen »

Hej!

Jag har en dotter som blir fem veckor inom några dagar. Jag har läst i Barnaboken och läste att vid en månads ålder att de kan börja sova över ett mål på natten – inte än så länge i alla fall…

Jag har tänkt att jag nu får ta in vagnen och se till att hon får de sex sammanhängande timmarna genom att vagna henne. Min första fråga då är: ska hon sova på magen då?

Men även dagarna känns helt hopplösa. De senaste dagarna är helt hopplösa att få henne att somna själv. Hon skriker direkt. Vissa tillfällen lägger jag ner henne när hon har somnat (då hon gör det ibland när hon ätit), då vaknar hon när jag lägger henne och kommer inte till ro igen förrän hon får komma upp i famnen. Det känns som hennes sömn just nu bara blir korta stunder.

Så just nu vill hon bara somna i famnen och där vill hon vara under sin sömn…

Jag har provat att buffa henne lite i sin säng, men vet inte om detta är för tidigt?!!?

Lite tips tas tacksamt emot!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Snart fem veckor och vill inte sova själv…

Inlägg av Sarisparis »

Hej knappen och välkommen hit :D

Grattis till dottern :heart:
knappen skrev:Jag har tänkt att jag nu får ta in vagnen och se till att hon får de sex sammanhängande timmarna genom att vagna henne. Min första fråga då är: ska hon sova på magen då?
Magläget är sömnfrämjande i sig och det är mycket lättare för de smâ att komma till ro just pâ magen, lättare att boa in sig! Pâ rygg blir det lätt en himla massa flaxande som inte gör det lätt att hitta lugnet. Sidan kan funka ocksâ, du känner din dotter bäst.
Vilken sovposition som än väljs kan jag inte nog rekommendera att du införskaffar ett andningslarm om det inte redan är gjort, ryggläge garanterar ju tyvärr ingenting. Ta gärna en titt inne pâ "Barnasaker", där brukar det finnas begagnade att fâ tag pâ.
knappen skrev:Men även dagarna känns helt hopplösa. De senaste dagarna är helt hopplösa att få henne att somna själv. Hon skriker direkt. Vissa tillfällen lägger jag ner henne när hon har somnat (då hon gör det ibland när hon ätit), då vaknar hon när jag lägger henne och kommer inte till ro igen förrän hon får komma upp i famnen. Det känns som hennes sömn just nu bara blir korta stunder.
Du standardmodellerar, om jag tolkar dig rätt? Ett mycket bra beslut! :D Det blir mycket lättare att "vâga" lägga liten om man vet med sig att hon fâtt allt hon ska och behöver av mat, ren blöja, umgänge osv. Efter ett välfyllt SM-mâl lägger du barnet vaket, gärna i vagn, och hjälper henne till ro genom att vagna. Du kan med fördel införa "skak i handtaget" som avslut, det blir en slags signal att det är dags att sova.
knappen skrev:Så just nu vill hon bara somna i famnen och där vill hon vara under sin sömn…

Jag har provat att buffa henne lite i sin säng, men vet inte om detta är för tidigt?!!?
Mânga tycker att vagning är klart effektivast för att hjälpa de smâ till ro. Jag har själv buffat (ej plats för vagn inne) frân allra första början och det har gâtt bra det med. Nyckeln är säkerhet i din egen attityd, inga frâgor till barnet av typen "visst vill du sova nu?" utan ett klart besked "nu är det dags att sova, sâ skönt det ska bli :D ".

Skulle du kunna gâ in pâ Kontrollpanelen (högst upp till vänster, sen "Profil" / "ändra signatur" och lägga in tösens födelsedatum? Det blir mycket lättare för oss som svarar att pâ sâ vis hâlla reda pâ âldern. Tack!

:heart:
knappen

Inlägg av knappen »

Tack för svar! I natt fick "lilltösen" sova i vagn och det gick väl OK. Kom bara på ett par frågor under natten:

1. Nappen - jag har läst att det är OK med napp nu fram till fyra månader. Hennes sugbehov vid vissa tillfällen är stort. I natt vaknade hon redan efter två timmar och kom inte till ro. Jag vagnade henne i 20 min utan resultat. Hon låg och letade febrilt med munnen. Jag provade då med nappen. Ska väl säga att hon inte är jätteglad i den, men har tagit den vid några tillfällen. I natt sög hon lite på den mellan skriken, men vet inte om det var den eller tiden med vagnande som tillslut fick henne att somna om efter nästan en timme. Är det OK med nappen?

2. Måste jag alltid lägga henne för att sova själv? Jag tycket att det är mysigt att få sova bredvid henne också eller att hon sover i famnen ibland. Förstör jag det hela om hon gör så t ex efter sista nattmålet? Behöver de små inte lite närhet på sådant sätt också?!

Tack!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej knappen :D
knappen skrev:1. Nappen - jag har läst att det är OK med napp nu fram till fyra månader. Hennes sugbehov vid vissa tillfällen är stort. I natt vaknade hon redan efter två timmar och kom inte till ro. Jag vagnade henne i 20 min utan resultat. Hon låg och letade febrilt med munnen. Jag provade då med nappen. Ska väl säga att hon inte är jätteglad i den, men har tagit den vid några tillfällen. I natt sög hon lite på den mellan skriken, men vet inte om det var den eller tiden med vagnande som tillslut fick henne att somna om efter nästan en timme. Är det OK med nappen?
Nappen (läs gärna i Barnaboken s 231 Napp - om, när och hur länge?) kan behövas de första mânaderna om lillan har stort sugbehov, som inte tillfredsställs helt av amningen/flaskan. Men det är inte en tröstnapp, stor skillnad! :D
Din lilla tjej är liten i världen ännu, var inte rädd att mata pâ ordentligt, det kan inte bli för mycket. Hur ser det ut med maten? Vad äter hon? Fâr du in ett helt standardmodellmâl under vakentiderna dagtid? Inga bebisar i världen sover gott och länge om inte magen är välfylld vid läggning. :D
knappen skrev:2. Måste jag alltid lägga henne för att sova själv? Jag tycket att det är mysigt att få sova bredvid henne också eller att hon sover i famnen ibland. Förstör jag det hela om hon gör så t ex efter sista nattmålet? Behöver de små inte lite närhet på sådant sätt också?!
Självklart gör var och en som man vill. Personligen tycker jag att sömnen har lite att göra med närhet, den är barnets egen (och min egen :roll: :lol: ). Gosa är ju i vilket fall mycket roligare när man fâr lite utbyte, tycker iaf jag. Dessutom kan man inte använda larm vid samsovning. Läs gärna i Barnaboken s 775 (längst ner pâ sidan, efter hunden (? :lol: ) och vidare s 776 om just fysisk närhet.
Men som sagt, det är upp till var och en.
Sarisparis skrev:Skulle du kunna gâ in pâ Kontrollpanelen (högst upp till vänster, sen "Profil" / "ändra signatur" och lägga in tösens födelsedatum? Det blir mycket lättare för oss som svarar att pâ sâ vis hâlla reda pâ âldern. Tack!
Insisterar lite lätt! :wink:

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej knappen :D

Hur har ni det? Jag kommer med ett litet tillägg till mitt förra svar, se nedan.
knappen skrev:2. Måste jag alltid lägga henne för att sova själv? Jag tycket att det är mysigt att få sova bredvid henne också eller att hon sover i famnen ibland. Förstör jag det hela om hon gör så t ex efter sista nattmålet? Behöver de små inte lite närhet på sådant sätt också?!
Sarisparis skrev:Självklart gör var och en som man vill. Personligen tycker jag att sömnen har lite att göra med närhet, den är barnets egen (och min egen ). Gosa är ju i vilket fall mycket roligare när man fâr lite utbyte, tycker iaf jag. Dessutom kan man inte använda larm vid samsovning. Läs gärna i Barnaboken s 775 (längst ner pâ sidan, efter hunden (? ) och vidare s 776 om just fysisk närhet.
Men som sagt, det är upp till var och en.
Hittade just passagen jag egentligen ville rekommendera om fysisk närhet (men inte hittade ât sist :roll: ), som kanske talar mer till dig eftersom ni inte befinner i "kurtänkande". Ta gärna en titt pâ s 155 när du ändâ är i farten! :D

knappen

Inlägg av knappen »

Hej! Tack för fler tips. När jag tittade i boken så stämmer nog dock inte sidhänvisningarna (jag har en bok som har ett par år på nacken…) .

Nu har det gått ett par nätter till och visst går det väl OK. Det har dock varit ett par nätter som hon varit dödstrött och jag har gjort allt jag kunnat (badat henne mm) för att hålla henne vaken. När hon sedan ska få mat för att vara mätt och go inför natten så somnar hon som en stock. Jag har varit lite osäker på om hon har fått i sig tillräckligt. Så tredje natten fick hon komma upp redan efter fyra timmar. Var detta dumt? Jag tog upp henne direkt så det var inte det att hon gallskrek och jag till slut inte stod ut längre.

Annars har de senaste två nätterna varit identiska: följt schemat under dagen och somnat vid tio (som planerat) efter ungefär 5 minuters vagning. Sedan vaknar hon vid två och jag får vagna henne i 30-40 minuter. Hon gnyr mest och skriker till lite. Somnat tillslut om och får sedan mat vid fyra. Sover sedan tre timmar till.

Mellan fyra och sju har hon fått legat bredvid mig – är det helt galet? Ska hon ner i vagnen igen?

Tack!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Knappen,
det är sent nu och jag svarar dig imorgon men jag säger som Sarisparis:

Skulle du kunna gâ in pâ Kontrollpanelen (högst upp till vänster, sen "Profil" / "ändra signatur" och lägga in tösens födelsedatum? Det blir mycket lättare för oss som svarar att pâ sâ vis hâlla reda pâ âldern. Tack!

Så här dags orkar jag inte riktigt räkna veckor och dagar :D !

Lägg in åldern och mer svar kommer imorgon.

PS. Liten är liten, lugn i stormen, det här komemr ni reda ut raskt. :heart: DS

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
knappen

Inlägg av knappen »

Jag har lagt till följande i min signatur:

Son – född 17 augusti 2007.
Dotter – född 14 februari 2011.

Det gjorde jag redan då ni bad mig första gången! Gör jag något fel?
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)
Kanske glömmer du att trycka på spara?

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Clara Cecilia

Hej igen! :D Och hjärtligt välkommen till Späda och Små!

Först några frågor:

:arrow: du skriver att du följt schemat under dagen - hur ser det schemat ut? Hur länge har ni haft schema?

:arrow: Hur ser det ut med maten? Vad äter hon? Fâr du in ett helt standardmodellmâl under vakentiderna dagtid?

:arrow: Sover hon på mage med larm?

Min första tanke är att du har lite bråttom :D . Stjärnan är fortfarande väldigt liten och det viktigaste då är att helt stilla överlevnadsångesten och mata, mata, mata. Och ingen sover gott om inte magen är proppfull - och man är säker på att få mer. :D

Det är lätt att bli för överambitiös med andra barnet (jag själv gick på pumpen rejält, nu Visste jag ju hur man gjorde och skulle göra Rätt från början och hade förstås alldelles för bråttom :oops: :( men det gick att reda upp :D )

Såna små rackare blir väldigt lätt övertrötta, som du skriver "När hon sedan ska få mat för att vara mätt och go inför natten så somnar hon som en stock. Jag har varit lite osäker på om hon har fått i sig tillräckligt. ". Då har hon nog varit uppe lite för länge och orkar inte äta klart innan natten.

Hör av dig så bollar vi vidare!

Clara
knappen

Inlägg av knappen »

Hej!

Schemat ser ut enligt följande:

07.30-08.30 Mat, vaken 1 timme
08.30-11.00 Sova 2,5 timme
11.00-12.30 Mat, vaken 1,5 timme
12.30-15.00 Sova 2,5 timme
15.00-17.00 Mat, vaken 2 timmar
17.00-19.00 Sova 2 timmar
19.00-22.00 Mat, vaken 3 timmar, (ev 20 min kur), bad, mat igen.
22.00-04.00 Sova 6 timmar
04.00-04.30 Mat
04.30-07.30 Sova 3 timmar

Detta har jag försökt att följa i sedan vi drag igång (i någon vecka nu), men jag kan säga att kvällstiderna är svårare att hålla. Hon har svårt att sova mellan 17 och 19. Det blir inte så ofta två timmar…

Jag ammar henne" bara"…

Och sista frågan att besvara är att hon sover på mage (förutom vid promenader då hon sover på rygg).

Tack!
knappen

Inlägg av knappen »

Nedan ser jag nu att jag inte hade ikryssat "Infoga min signatur". Där är svaret varför inte den syntes…
Son – född 17 augusti 2007.
Dotter – född 14 februari 2011.
Clara Cecilia

Hej!
Så bra att det funkade med signaturen, det är så praktiskt att kunna se direkt vilken ålder personen ifråga har. :D
knappen skrev: Så tredje natten fick hon komma upp redan efter fyra timmar. Var detta dumt? Jag tog upp henne direkt så det var inte det att hon gallskrek och jag till slut inte stod ut längre.
Nej jag tycker att det var bra - hon är ännu liten i världen och det tar lite tid i början att orka med. Det viktigaste är att man är mätt.
knappen skrev:Mellan fyra och sju har hon fått legat bredvid mig – är det helt galet? Ska hon ner i vagnen igen?
Jag tycker att det är en smaksak. Båda mina har tillbringat sista morgontimmarna på pappans mage under första kanske tre månaderna. Om du Själv tycker om det (och bebis då förstås :D ) så låt henne ligga hos dig men ha riktningen och målet att alla ska sova gott i sina egna sängar :D

Återigen, jobba lugnt och mjukt. SM är ett stöd, en rutin och ser lite olika ut för alla till en början. Snart blir vakenperioderna längre och allt blir tydligare.

Clara
Clara Cecilia

Här kommer en liten inspiration från schemaförslagen för en två månaders:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Men ni är ju inte uppe i två månader ännu så kom ihåg att ta det, ja just det :D lugnt

Clara
knappen

Inlägg av knappen »

Jaha, då har vi gått på nästa "steg" - att sova ytterligare två timmar till om natten. Vi har nu gått igenom fjärde natten och det går väl OK. Schemat ser ut ungefär som ovan föreslaget, men dock lite längre lur på förmiddagen då hon gärna sover till elva.

Det har dock varit lite problem de senaste tre av de fyra nätterna som jag känner att jag inte är riktigt nöjd med. Så här har det varit: hon har som vanligt sovit i fem timmar i streck som blev schemat sedan innan (hon har ätit tre och sju istället) så hon har nu vaknat vid ett, halv två efter att jag lagt henne vid åtta på kvällen. Det var blev mindre protester redan andra natten, men sedan sedan tredje natten var det lite strul tycker jag. Då tog det först en halv timme med vagning och jag lyckades lugna ner henne. Hon var tyst i fyra till fem minuter och sedan började visan om igen i en och en halv timme. Jag var noga med att få henne lugn innan jag tog upp henne för nu var det ju faktiskt tid för mat. Och till sist denna natten - den var bättre än föregående vid omsövningen, alltså inga två och en halv timmar men klara protester var det. Men nu till det som varit min större fundering. När det då är dags för mat så har hon ätit så fort så fort. Vet inte om det är för att hon är så otroligt hungrig eller att det rent ut sagt sprutar ur mina bröst för de är så fulla eller kanske en kombination. Men följen av detta har varit att hon liksom inte kommit till ro efter den genomköraren. Plus att det liksom sprutar ut från båda håll på henne efteråt. Der har kommit massor med kräk då ett pyjamasbyte varit ett måste samt även att hon bajsat. Magen har verkligen satt igång på henne och det har tagit en timme för henne efter måltiden att komma till ro igen... I natt försökte jag att ge henne lite mindre med mat och det gick bättre, men då vaknade hon redan strax efter fem och när hon då fick mat så var det samma "hetsätning" igen med följderna massor med kräk, bajs och skrik. Nätterna är nu då fyllda med väldigt mycket mer skrik än tidigare och känns inte helt bra...
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"