Hej på er!
Det som har fungerat allra, allra bäst för oss från dag ett, nattsömnen!, har börjat krångla. Visst har vi haft några bakslag, men inte som nu. Och jag fattar inte! För bara några dagar sedan klämde lille älsklingen nio, tio och till och med elva timmar på raken nattetid, men de senaste tre nätterna är det något som inte alls är som det ska.
Han börjar gråta i sömnen och vaknar förstås till av det. Kanske skräms han av den egna gråten, eller så är det något som gör ont. Han somnar fortfarande enligt schemat kring 20, men i stället för att vakna nästa morgon vaknar han gråtandes till vid elva, ett, två, fyra och sen med några minuters (!) mellanrum fram till dess att jag "väcker" god morgon. Har haft honom att återgå till att sova i vagnen för att kunna hjälpa honom att åter hitta sömnen och han somnar om ganska lätt - bara för att vakna med hjärtskärande gråt en liten, kort stund därefter. Sen då, när vi gör morgon, är det en glad liten solstråle så snart våra blickar möts.
Jo, det är bara tre nätter med besvärlig sömn vi har haft, men det känns som att det blir lite värre varje natt. Kanske vänder det av sig sälv, eller så måste jag göra något. Det har inte skett några drastiska ändringar i schemat, jag har infört yttepyttelite bananpuré klockan elva, men det är så små mängder (en tesked, kanske) så jag kan inte tro att det skulle ha något med saken att göra. Dagarna är fortsättningsvis fyllda med program och en glad (för det mesta) kille.
Han äter med stor iver vid varje mål (sällan något matkrångel numera

) och jag upplever att min mjölk kanske inte alltid räcker till, så ibland fyller jag på med ersättning. För bara någon vecka sedan hade jag mjölk i överflöd och herrn tog sällan eller aldrig emot bröst 2, så åtminstone där har något hänt. Antingen har han börjat äta enormt mycket mera, eller så sinar min mjölk. Fast detta borde ju inte påverka nattsömnen eftersom jag fyller på med ersättning så mycket han bara vill ha. Sista målet i går kväll åt älsklingen båda brösten och sen 2 dl nattslurk ersättning.
Finns det en logisk förklaring till de förändrade nätterna? Något i hans utveckling? Tänder? För jag står rådvill. Han sover så pass upphackat dagtid från förut och jag har tröstat mig med att nattsömnen åtminstone har varit djup och lång. Kanske någon klok mamma ser en orsak och kan hjälpa oss att hjälpa hjärtat.
Och videunge, vi väntar med iver på tomten som lär ska ha en matstol med sig. :thumbsup: