Svårt att få till rutinerna och allt för lite sömntimmar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamma petra

Re: Svårt att få till rutinerna och allt för lite sömntimmar

Inlägg av mamma petra »

Tack för lästipset SaraMilana! Nu är jag om möjligt ännu mer övertygad om hur viktigt magläget är (lärare som jag är...).

Annars flyter det på här hemma. I natt sov lille guldklimpen 20-07, och sen en timme till efter en snabb amning. Dock mycket stånk och bök på morgonsidan, men han somnade om (om han ens var vaken) alldeles själv flera gånger.

Majsvälling har inhandlats och endera dagen ska jag ta mod till mig att intoducera det också. Och kanske lite mosad banan innan långluren. Men oj, vad spännande det är. Antagligen minst lika spännande för mamma som för lilleman. :D

Men nu till något helt annat. Matstolen! Hjärtat har varit stark i nacke och rygg från första början, vänder sig relativt enkelt från både rygg och mage och vägrar att ligga i famnen annat än då han äter. Han vill upp, upp, upp! Eftersom jag tycker det är bökigt att äta själv med en liten sittandes i famnen har vi honom ofta mitt på matbordet då det vankas måltid - för han vill ju vara med där det händer! Men hans mobilitet, så att säga, gör att jag knappt kan slappna av och håller således en hand på honom mest hela tiden. Och det är heller inte så lyckligt då man ska äta själv. Så - matstol. Både på rådgivningen (bvc i Sve) och i babyaffären menar man att det är 6 månader som gäller innan liten kan och klarar av att sitta i en sån. Vad säger ni?
Lilla hjärtat född 20 augusti 2011
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag säger nog att om liten kan sitta i stolen så kan han :lol: Kära någon vad folk krånglar till saker i bland :? . Sätt liten i stolen och testa. Jag kan lova att mina små suttit tidigare än 6 mån. man kan ju palla upp med kudde eller vikt handduk runt eller så.

Sitter liten inte bra så kan man alltid sätta upp hela babysittern på bordet. Det går alldeles utmärkt. Vi har även matat liten sittande där i början om han blev trött efter ett tag på att sitta i matstol.

Nej du, lita på din magkänsla. Om liten säger att han vill sitta, låt´na göra det. Det tycks så mycket idag om allting man gör som förälder. Då är det ännu viktigare att känna efter själv och lita på sin egen känsla.

Härligt jobbat med nätterna förresten, och lycka till med maten, visst är det ett äventyr precis som du skriver så fint.
Här finns en liten tråd om matinförande Lycka till!

Stor kram i snön på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mamma petra

Inlägg av mamma petra »

Hej på er!

Det som har fungerat allra, allra bäst för oss från dag ett, nattsömnen!, har börjat krångla. Visst har vi haft några bakslag, men inte som nu. Och jag fattar inte! För bara några dagar sedan klämde lille älsklingen nio, tio och till och med elva timmar på raken nattetid, men de senaste tre nätterna är det något som inte alls är som det ska.

Han börjar gråta i sömnen och vaknar förstås till av det. Kanske skräms han av den egna gråten, eller så är det något som gör ont. Han somnar fortfarande enligt schemat kring 20, men i stället för att vakna nästa morgon vaknar han gråtandes till vid elva, ett, två, fyra och sen med några minuters (!) mellanrum fram till dess att jag "väcker" god morgon. Har haft honom att återgå till att sova i vagnen för att kunna hjälpa honom att åter hitta sömnen och han somnar om ganska lätt - bara för att vakna med hjärtskärande gråt en liten, kort stund därefter. Sen då, när vi gör morgon, är det en glad liten solstråle så snart våra blickar möts.

Jo, det är bara tre nätter med besvärlig sömn vi har haft, men det känns som att det blir lite värre varje natt. Kanske vänder det av sig sälv, eller så måste jag göra något. Det har inte skett några drastiska ändringar i schemat, jag har infört yttepyttelite bananpuré klockan elva, men det är så små mängder (en tesked, kanske) så jag kan inte tro att det skulle ha något med saken att göra. Dagarna är fortsättningsvis fyllda med program och en glad (för det mesta) kille.

Han äter med stor iver vid varje mål (sällan något matkrångel numera :) ) och jag upplever att min mjölk kanske inte alltid räcker till, så ibland fyller jag på med ersättning. För bara någon vecka sedan hade jag mjölk i överflöd och herrn tog sällan eller aldrig emot bröst 2, så åtminstone där har något hänt. Antingen har han börjat äta enormt mycket mera, eller så sinar min mjölk. Fast detta borde ju inte påverka nattsömnen eftersom jag fyller på med ersättning så mycket han bara vill ha. Sista målet i går kväll åt älsklingen båda brösten och sen 2 dl nattslurk ersättning.

Finns det en logisk förklaring till de förändrade nätterna? Något i hans utveckling? Tänder? För jag står rådvill. Han sover så pass upphackat dagtid från förut och jag har tröstat mig med att nattsömnen åtminstone har varit djup och lång. Kanske någon klok mamma ser en orsak och kan hjälpa oss att hjälpa hjärtat. :heart:

Och videunge, vi väntar med iver på tomten som lär ska ha en matstol med sig. :thumbsup:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Visst kan det vara utvecklingssteg eller tänder som spökar, men oftast är det mer mat som behövs! Särskilt där kring fyra månader, då blir man helt plötslig jättehungrig och vill ha stadigare grejer i magen. :D

Såg att ni börjat med smakportioner, det är toppenbra! Så fort ni märker att magen hänger med så är det bara att ge så mycket liten vill ha och sen fylla på med amning/ersättning/välling. Mer mat åt småfolket!

:heart:
mamma petra

Inlägg av mamma petra »

Jaa, vad gjorde jag utan er?! Fina, fina medmammor. Tack vare er känns det verkligen som att jag vet vad jag håller på med, och det är inte illa när man är nybörjare... :D

Många skrattar åt en då man pratar om rutiner, "RUTINER med en så liten, haha, lycka till" och sånt. Men det gör inget, för våra rutiner funkar. Vi bestiger både höga berg och ramlar ner i djupa dalar då och då, men det fixar vi också. Det är det som är det fina. När något misslyckas, eller inte funkar - ja då tar man nya tag i morgon. För schemat finns i ryggraden och tryggheten i det får både oss och lilleman att må bra. Jag VET ju hur dagen ska se ut!

Jag har under dessa några månader som ny mamma kommit underfund med att det finns bebisar och så finns det bebisar. Vissa ligger nöjt och tittar på en dinglande mobil ovanför huvudet medan andra inte nöjer sig med det. Och så är kanske vi vuxna också, det som funkar för en duger inte för en annan. Och varför skulle småfolk vara annorluda, egentligen? Nå, vårt lilla hjärta har som bekant erövrat kunskapen att vända sig lite hur som helst. Denna kunskap praktiseras numera överallt, så det är golvet som gäller. Gott så, men han vill ju vara med och se, upp, upp, upp. Så jag visar och utvecklar en hiskelig muskulatur i vänster arm. Gäddhäng goodbye, säger jag bara.

Och det är väldigt roligt att ha en vaken och uppmärksam kille. Jag blir stolt på ett nytt, något pinsamt, sätt. Dock har den nya rörligheten skapat ett ganska besvärligt bekymmer. Lille herrn har spytt från dag ett, men bara man inte utfört några större akrobatiska övningar strax efter måltid har det ändå funkat rätt okej. Men nu alltså. Jag har två alternativ efter mat. 1. Lägg på rygg på golvet. Men då vänder han sig inom loppet av två sekunder och HAVET av mjölk forsar över golvet. Eller 2. Bär och håll honom upprätt. Då spyr han förstås ändå rakt ner innanför min tröja, men kanske inte lika stora mängder. Och muskulaturen växer.

Sen blir det så trist när detta spyande stjäl en del av skrattet till gonattet. Mellan fem och sex äter han dagens sista mål och sedan fyller vi på med nattslurken strax före halv åtta. Och något större bus funkar inte här, eftersom han äter så pass mycket och skulle vi flyga som ett flygplan eller dansa loss så kommer kaskaden. Och jag blir så ledsen.

Så nu sitter jag här och försöker komma underfund med när små herremän slutar spy så mycket.
videunge

Inlägg av videunge »

Små kräkisar, små kräkisar :roll: :heart:

:arrow: Okej, kanske inte magläge direkt efter mat då. Sitta i babysitter mitt på bordet när du gör ngt jättespännande?

:arrow: Sitta näckis i diskhon och mamma diskar brevid? ( om man kan sitta. Annars i babysitter och bita i diskborsten.

:arrow: Rapa, rapa och rapa.

:arrow: Någonstans har jag för mig att det skall vara bra att om man ger både ersättning och smakis så börjar man med ersättning, sen fast mat och sist lite vatten. Den fasta födan håller det andra nere bättre och vattnet sköljer rent i halsen så det inte retar. Har jag för mig ... 8-[ Fyll på gott folk :lol: :wink:

:arrow: Höj änden på vagn/ säng lite. En vagn kan man köra upp på en telefonkatalog typ.

:arrow: Släng en handduk över axeln. Det räddar ganska mycket av klädseln :roll:

Jag upplevde också att det var en period med extra mycket kräknigar i samband med at liten blev mer rörlig. Jag kan glädja dig med att det går över ( om nu det är någon tröst)

Och du, fint jobbat! Jag håller fullständigt med dig om att det är skönt att veta vad det är man strävar efter och ungefär hur man skall ta sig dit. Den kunskapen hade jag inte med min första och jag är jätteglad för din skull att du hittat barnaboken så här tidigt. Den är guld värd. Och Forumet är ju så bra just för att vi alla hjälps åt. Ju fler kockar desto bättre forum :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mamma petra

Inlägg av mamma petra »

Videunge - Premiärdag för lite vatten efter maten i dag. Herrn tycker inte alls att det är särskilt gott, men åtminstone verkar det fungera... Lite kommer upp, men inte alls i samma mängder. Jag får återkomma om det visar sig att jag tagit ut segern i förskott.

Annars filar jag vidare på matsedeln. Det verkar som att frukosten är det enda HELA målet min mjölk räcker till numera. Så, vid sju ammar jag båda brösten. Sen vid tio kör vi amning, smakis och ersättning. Sen varvas eftermiddagsmålen med amning och ersättning och till sist majsvälling till natten. Och lillkillen är SÅ hungrig! Potatispremiär i morgon då pappa är hemma och kan fota... :lol:

Senaste natt har också gått fint. 20-07 hel natt då man är några dagar från fyra månader känns riktigt bra. Kring sex bökade han lite, men somnade om själv. Värre var det med mamma som kom sig i säng redan 22 och därför var ganska pigg då klockan slagit 06 =D> Så nu håller vi tummarna att de hela nätterna är här för att stanna... Speciellt då man väl börjar få potatis i magen!

Lite svårt tycker jag ändå att det är att planera lillemans matsedel för dagen. Frågorna hopar sig ju mer jag funderar... Då magen hänger med, ska man då mata på tills det står potatis ut genom öronen ( :-& ) eller brukar ni fylla på med amning/ersättning också vid de "fasta" målen? Och vällingen, är det vettigast att ge den bara till kvällen eller funkar en flaska välling på eftermiddagen också? Lite planer har jag på att börja dagen med amning, sen luncha med grönsaks- och potatispuré. "Mellis" på eftermiddagen kan vara amning och fruktpuré och sen ersättning till middag. Och förstås en flaska välling till natten... Eller hur har ni börjat?
Tetz

Inlägg av Tetz »

mamma petra skrev:Senaste natt har också gått fint. 20-07 hel natt då man är några dagar från fyra månader känns riktigt bra. Kring sex bökade han lite, men somnade om själv.
\:D/ :-({|= =D> Underbart!

Precis när vi börjat med skedmat har vi tragglat oss framåt genom att testa vad som funkar bäst. Börjat med ersättning (ammade inte) och avsluta med puré, eller tvärt om. Ge honom så mycket som han vill ha, var försiktig med att truga i början. Han säger nog ifrån själv när han inte vill ha mer 8)

Samma sak med vällingen, prova er fram till när den passar bäst. För nattens skull är det ju dagens HELA matintag som spelar roll.

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
mamma petra

Inlägg av mamma petra »

Hörni, vet ni vad?! Potatispremiär i dag och herrn sover som bäst på sin andra timme UTAN skarv! Fantastiskt! På två teskedar potatispuré och en flaska ersättning/vällingmix. =D> \:D/ :heart:

Den ömma modern sitter således och filar på ett nytt, förbättrat schema som kan tänkas passa bättre med en mera lyckad långlur... :D

Och tack Tetz för lite input gällande maten!

Kram på er!
Tetz

Inlägg av Tetz »

Härligt att höra! :D

Kram :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
mamma petra

Inlägg av mamma petra »

Hej på er! Hoppas att ni alla har haft en fridfull jul med glada barn! :D

Jag oroade mig lite inför julen med allt program den förde med sig, men det har gått över förväntan. Lite oroliga nätter med drömmar?, något rubbade rutiner och en övertrött-hungrig-gråtattack (mitt fel) men på det stora hela har vi haft en fin julhelg.

Potatisätandet går bra och lilla herrn slukar gärna närmare en hel potatis i gången. Sen fyller vi på med ersättning. Amningen däremot går det utför med. Älsklingen vägrar bröstet allt som oftast numera (utom nattetid och direkt på morognen), så månne inte jag gör livet enklare för alla parter genom att sluta helt. Dock var det ju bra att ha bröstet att ta till i förrgår då Dagmar kom till byn med förlorad el som resultat... Tro mej, det var en hungrig kille då vi äntligen fick potatisen kokad...

Hittills har våra nätter varat 20-07, men jag har hela tiden strävat efter morgon klockan 08. Nu plötsligt har vi hamnat i en ny nattkarusell, med en amning kring fyra, fem och sömn till åtta-tiden som resultat. Hur tycker ni jag ska tänka här? Om jag ammar sover herrn med lätthet vidare till önskad tid och dagen flyter på bra. Om jag inte ammar blir morgontimmarna väldigt hackiga och vi tar morgon absolut senast klockan sju, ofta ännu tidigare. Och dagsrutinen rubbas förstås. Jag förstår ju att han växer och är uuuurhungrig, så jag matar på dagarna i ända. Amning, ersättning, välling, potatis, bananpuré och så vidare. Är också på gång med att introducera morot endera dagen.

I övrigt har vi börjat lägga herrn i sin egen säng till natten och alltså inte använda vagnen. Det har gått ganska bra *peppar peppar* och han somnar själv. Ibland kollar han om vi finns där, men hittills inga stora frågor (skrik). Vi jobbar vidare. Långa dagsluren börjar också falla på plats med mera fast mat i magen, gott så! Nu gäller det bara för mamma at slappna av och lita på den också... :oops:

Kram på er!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vad härligt att ni har haft en bra jul! :heart:
mamma petra skrev:Potatisätandet går bra och lilla herrn slukar gärna närmare en hel potatis i gången. Sen fyller vi på med ersättning. Amningen däremot går det utför med. Älsklingen vägrar bröstet allt som oftast numera (utom nattetid och direkt på morognen), så månne inte jag gör livet enklare för alla parter genom att sluta helt. Dock var det ju bra att ha bröstet att ta till i förrgår då Dagmar kom till byn med förlorad el som resultat... Tro mej, det var en hungrig kille då vi äntligen fick potatisen kokad...
Har hört att det finns de som värmt välling över både värmeljus och på grillen under Dagmars framfart... alla sätt är bra utom de dåliga! ;) :lol: Liten verkar verkligen fått smak för riktig mat, vad härligt, det är bara att hänga på intresset som ni gör! Varför inte amma som påfyllning efter potatisen istället för ersättning? Om du nu inte vill sluta amma helt förstås.
mamma petra skrev:Hittills har våra nätter varat 20-07, men jag har hela tiden strävat efter morgon klockan 08. Nu plötsligt har vi hamnat i en ny nattkarusell, med en amning kring fyra, fem och sömn till åtta-tiden som resultat. Hur tycker ni jag ska tänka här? Om jag ammar sover herrn med lätthet vidare till önskad tid och dagen flyter på bra. Om jag inte ammar blir morgontimmarna väldigt hackiga och vi tar morgon absolut senast klockan sju, ofta ännu tidigare. Och dagsrutinen rubbas förstås. Jag förstår ju att han växer och är uuuurhungrig, så jag matar på dagarna i ända. Amning, ersättning, välling, potatis, bananpuré och så vidare. Är också på gång med att introducera morot endera dagen.
För egen del hade jag inte hjärta att ta bort några nattmål innan jag visste med säkerhet att lillan fick i sig tillräckligt med mat dagtid. Jag skulle satsa ännu mer på potatis, morot, palsternacka och annat mums med en rejäl klick smör i, så löser sig säkert nattkarusellen av sig själv!

mamma petra

Inlägg av mamma petra »

Hej på er alla!

Nu sitter vi här, lilla hjärtat och jag. Han är lite gulligt nyvaken efter sin första lur och riktigt borrar in sig i min famn. Vår vardag blir bara bättre och bättre. Rutinen sitter och äntligen funkar långlurarna. Visst skarvas det ibland, men för det mesta är det lätt att vagna lite och herrn somnar mer än gärna om. Han äter som en häst - utöver gröt, ersättning, fruktmos och kvällsvälling äter lilleman fyra (!) mosade potatisar per dag. Vi kör på fyra mål + kvällsvälling, även om jag ibland har fuskat med lite fruktmos där kring sex då vi äter middagen ganska tidigt. Senaste natt klämde herrn 12 timmar (så när som på tio minuter) och det firade vi med stor dansfest i morse. =D>

Annars har vi haft lite bekymmer med för tidiga uppvak, efter 10 eller 10,5 timmars natt. Om man nu kan kalla det bekymmer så någon annan än vi här på forumet hör... :roll: Tips där? Nu har vi nog inte alls gjort rätt genom att a) mata (mmm, frukost, god morgon mamma!) eller b) flytta till vagnen (jamen oj, vad skönt. Så här gör jag i morgon också!) Men alltså. För det mesta är herrn vaken där vid sex. Han stökar och bökar ett tag (också i morse, men somnade då om helt själv - alltså kan han). Ska jag låta honom vara och bara ingripa vid absolut nödfall? Fast då är ju risken att han hinner "väcka sig själv" ganska rejält om han inte fixar att somna om på ett litet tag. Ramsa?

Och maten då. I nuläget äter alltså lille herrn två mosade potatisar till både lunch och middag. Har testat morot, men den var inte snäll med den lilla magen. Funderar på att testa majs och palsternacka härnäst. Å andra sidan ÄLSKAR han potatis och skulle säkert vara nöjd med det ganska långa tider... Nu till funderingen. Till potatismålen brukar jag värma en flaska ersättning och han dricker ibland mer och ibland mindre. Jag resonerar som så att också jag vill ha något att dricka med maten. Men vatten vore kanske lika bra? Hur gör ni?

Och, fortfarande verkar han behöva fyra lurar per dag, varav en är 1,5 h och de tre andra 45, 45 och 20. Till det 12 timmar natt (som oftast blivit kortare vid en titt i bakspegeln). Hur länge är fyra dagslurar okej? Så länge han behöver dem? Eller börjar det bli dags att justera schemat lite för att slopa en lur?

Kram på er!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mamma petra :D

Vad härligt att höra att ni har det sâ mysigt. :heart:

Jag börjar med slutet :wink:
mamma petra skrev:Och, fortfarande verkar han behöva fyra lurar per dag, varav en är 1,5 h och de tre andra 45, 45 och 20. Till det 12 timmar natt (som oftast blivit kortare vid en titt i bakspegeln). Hur länge är fyra dagslurar okej? Så länge han behöver dem? Eller börjar det bli dags att justera schemat lite för att slopa en lur?
Jag tror att fyra lurar är för mycket för en snart fem mânaders. En klassiker, frân TorsMammas SM-översikt är

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 20 min
15.50 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt! .
mamma petra skrev:Jag resonerar som så att också jag vill ha något att dricka med maten. Men vatten vore kanske lika bra? Hur gör ni?
Ja, nâgot att dricka till maten tror jag att alla vill ha. Jag ger vâr lillebror vatten till lunch, mellanmâl och middag och sâ ammas han morgon och kväll.
mamma petra skrev:Å andra sidan ÄLSKAR han potatis och skulle säkert vara nöjd med det ganska långa tider...
Potatis är inte fel alls, men det finns MYCKET annat gott. Se upp sâ att ni inte hamnar i en situation dâ han tror att Mat = Potatis. :wink: Det finns massor av inspiration i Johanna Vestmans Andra Mosboken. Och sâ kan det vara en god idé att läsa Mer mat ât smâfolket förstâs.

Och sâ till de tidiga morgnarna. Har du läst Tidiga morgnar - olika strategier? Än sâ länge är det väl mörkt, men glöm inte att kolla att ni har en mörkläggning som funkar även i vâr. Och att lillen äter precis sâ mycket som han kan vid varje mâl hela dagen.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"