Kurstart för lillebror fredag natt.Nu sablar ska här sovas!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
frk Carlsson

Re: Kurstart för lillebror fredag natt.Nu sablar ska här sov

Inlägg av frk Carlsson »

Ffa att han LÄSER boken, lika grundligt som du gjort, och kanske kollar runt här på forumet först, så han får en grundkänsla för vad det är , inte bara verktyg utan ffa LUGNET, SÄKERHETEN och NJUTNINGEN :D

Och som sagt - att under tiden han pluggar in sig så får han iaktta hur du gör och ställa frågor, följa med på sidan om etc.

Men! Beware of överkoncentration! Låt honom pröva sina vingar oxå...även om vi kör efter samma ramar så måste vi ändå få ha våra olika "stilar".Du fattar :wink: ?

Ni verkar ha en plan :D :thumbsup:
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Tack för dina värdefulla råd frk carlsson! Nu backar vi tillbaka fint och lugnt och sambon får börja lägga när det känns som han är med på banan också. Jag blev för ivrig. Har varit så bunden så länge nu pga amning så jag vill göra mig fri från att ALLTID behöva lägga, sova hemma och vara hemma kring läggning. Men, som sagt, vi väntar.

Natten var annars kanon, trots "kaoset" igår vid läggning. Han vaknade en gång vid 3, jag gick upp och spolade i kranen 5 sek, han somnade på 3 röda. Gott.

Sambon passerar där han sover vid 06, hörde att han vaknade till då, men somnade om själv. Mkt bra.
Väckte honom vid 0730. Kanon!

Har tyckt att han inte vill sova sina 1,5 h. Så nu gör jag följande justeringar: Lägger fm-vilan tidigare 45 min (marginalkvartar mig dit på 3 dagar) och sen tar jag bort em-vilan på 20. Då blir det 12h-45 min-1,5h.

Han var sur och gnällig idag, men det var nog pga den indragna em- vilan. Han vänjer sig nog snart. Somnade som en gris på 3 minuter med max 30 sek gråt ikväll. Fasen vad stolt jag är! Det är verkligen en positiv sidoeffekt av kurningen. Jag kände mig så osäker och velig med barnen innan. Nu känner jag att jag verkligen har vuxit som förälder. SUPER! :D
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Mamma75 skrev:Fasen vad stolt jag är! Det är verkligen en positiv sidoeffekt av kurningen. Jag kände mig så osäker och velig med barnen innan. Nu känner jag att jag verkligen har vuxit som förälder. SUPER! :D
:heart:

Varma kramar!
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Lillebror sov som en GUD i natt. Det här var nog första natten som JAG kunde slappna av och verkligen SOVA, sen kurstart eller egentligen sen han föddes för snart 9 månader sen. Det är så underbart och aldrig hade jag kunnat tro att jag skulle få så fina resultat så snart! =D> =D> =D>

Ikväll gick läggningen kanon och det verkligen KÄNNS att han liksom går ner i sovläge och fattar DIREKT när jag säger ramsan att NU ÄR DET DAGS ATT SOVA! Så fint att jag kan ge mitt barn RO att somna SJÄLV och SOVA HELA NATTEN!
:sleep: :sleep: :sleep:

Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan vara kritisk mot den här metoden??? Man får ett barn som är tryggt, lugnt och som sover sött en hel natt. Varje natt. SÅ bra för alla parter!
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Jag sitter och får svårt att läsa, :? Det är ljuvligt att läsa när en familj får den goda sömnen åter, så jag kan inte hjälpa att det blir lite blött i ögonen. Ni har styrt skutan så fint och säkert framåt och lillen har nu tacksamt tagit emot hjälpen med lättnad- och kan nu tryggt och säkert somna. Vilken julklapp! :lol:

Det är underbart att lägga de små liven, när de liksom verkligen boar in sig i sängen och VILL sova. Men vissa människor vill inte förstå hela filosofin, utan hänger upp sig på de redskap som behövs för att etablera lugnet och säkerhet. De menar att barnet till slut blir kuvat. Hur det nu går till när jag hela tiden visar att jag finns här? Ledorden är ju verkligen kärlek och trygghet genom hela processen. Säger som Anna själv: barnens kritik lyser med sin frånvaro. De sover ju gott hela högen. :mrgreen: Jag vet att varken du eller jag kommer att skriva i trådar på föräldraforum hur j*vligt det första året med de små är. Jobbigt? Det är en välsignelse och en gudagåva att ha småfolk hemma. Humor, kärlek och livslglädje!

Underbar läsning, tack för att du vill dela med dig.

Om du inte redan har skrivit så gör gärna ett avtryck här:

Livet efter kuren- en uppmuntran

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Hej å hå!

Nu har vårt nya liv börjat sätta sig. Jag håller på schemat och nätterna och läggningar sitter som smäck! Visst händer det att något blir lite knas ibland och inte blir som man trott, men jag vet vad jag ska göra och även om han strular någon gång så verkar det inte påverka något i det stora hela. Han "rättar in sig i ledet". Skönt. Det känns verkligen som vi har hittat en fin bas som vi kan falla tillbaka på även om en läggning inte blir klockren eller något annat händer "utanför ramen".

Han sover
19:30-07:30
09:30-10:15
12:30-14:00

Har svårt att få honom att sova hela 1,5h-passet. Funkar i princip endast om han sover i vagn ute. Sen tycker jag/han att det är långt med att vara vaken 14-19:30... Ibland ger jag honom en femminutare så han ska orka hela vägen. Det verkar vara bra. Han är då på betydligt bättre humör på kvällen.

Fråga:
Ska jag justera så att han sover 20 min fm och 20 min em istället? Då kanske han är tröttare på 1,5h vilan och vill sova hela den tiden + att han får en liten 20-minutare på em som gör att han orkar hela em/kväll?

Tacksam för svar!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Här kanske svaret på din fråga finns... Laura har samma natt som din son. Personligen tycker jag att detta schema har fm-lur och lunchlur lite nära varandra. Men det var ju över sömnpassen du funderade eller hur?
Anna Wahlgren skrev:Laura, åtta månader. Sammanlagd sömn: 14 tim 35 min

Natt kl 19.30 – 7.30
Äta kl 7.30
Sova kl 10 – 10.45 (45 min)
Äta kl 11
Sova 12.30 – 14 (1,5 tim)
Äta kl 14
Sova kl 16 – 16.20 (20 min)
Äta kl 16.45
Bad, skoj, nattslurk 18.30 – 19.30
Sova natt 19.30

Lilla Laura blir snart nio månader, och sömnbehovet har då minskat med en halvtimme. Det signalerar hon genom att plötsligt börja vakna alldeles för tidigt på morgnarna. Hon hade också kunnat tala om att tiderna förändrats genom att ifrågasätta den 1,5 tim långa middagssömnen – det vill säga vakna efter 45 min och inte somna om. Små barn ”talar om” när det är dags att justera schemat. Och eftersom Lauras ömma föräldrar vet att allt hänger samman, kortar de inte natten. Tolvtimmarsnatten ju ska behållas i flera år. Var det middagsluren Laura ifrågasatte, lyssnar de inte på det örat heller. Den ska behållas som den är. I stället skär de ner på förmiddagsluren, från 45 min till 20 min, vilket gör Laura svårt sur de första dagarna – då vaknade hon minsann aldrig för tidigt! Men på tre-fyra dygn lär hon sig den nya ordningen, och efter det vaknar hon inte mera för tidigt på morgnarna.
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Ja det är Laura jag kopierade från början med det undantaget att jag tidigarelade fm-luren till 0930. Men jag tolkar det i "eftertexten" som att de efter ett tag gjorde så att hon fick sova 20+1,5+20. Ska se hur lillebror svarar på denna ändring.

Tack för input!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Mamma75 skrev:Men jag tolkar det i "eftertexten" som att de efter ett tag gjorde så att hon fick sova 20+1,5+20. Ska se hur lillebror svarar på denna ändring
Exakt! :D Kom ihåg 3+7 dagar innan det sätter sig!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Hej hej.... såhär "hundra år efteråt".

Ville bara säga att jag kurade min lilla H i november 2011 i den här tråden med ett gott resultat. Sedan dess har vi varit nere i buffningsträsket och vänt någon gång i februari... men nu sen en "evighet" tillbaka sover vår lille 17-månaders som en GUD. Fortfarande! Somnar klockrent 1930 efter ramsan, sover UTAN ATT vakna annat än någon enstaka gång (dröm, sjukdom etc) och vaknar 0630-07 med ett leende, SAMT sover 2 timmar mitt på dagen och behöver väckas i princip DAGLIGEN.

I mitt huvud tackar jag Anna W :heart:, alla andra underbara kvinnor härinne samt mig själv för att jag tog det här steget. Jag vete katten var jag hade befunnit mig utan SHN. Förmodligen hade mitt liv varit BETYDLIGT sämre på alla plan.

Kärlek och PEPP till alla er som kurar! Kämpa er igenom det här. Det ger FANTASTISKA resultat.

GODnatt-kram!
klockan

Inlägg av klockan »

Härlig läsning :D :heart: Kan bara instämma i allt du skriver!
Kul att höra att det gått så bra för er och att ni oxå tagit er upp ur träsk - där hamnar nog de flesta ngn ggn men med SHN-tänket går det så lätt att ta sig ur :D

Ha det så gott och njut av ert liv :heart: :thumbsup:
Kram tbx.
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"