Kurstart för lillebror fredag natt.Nu sablar ska här sovas!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mamma75

Re: Kurstart för lillebror fredag natt.Nu sablar ska här sov

Inlägg av Mamma75 »

Ikväll hade jag ett HALLELUJA MOMENT! \:D/ \:D/ \:D/

Dagvilorna gick bra. En av dem blev utomhus eftersom jag nu mår lite bättre.

Min sambo kom hem ikväll (varit borta sen kurstart) så jag satte honom till att sköta "skrattet". Innan dess fick jag ner en stooor portion gröt med rapsolja. =D> Kan inte fatta att samme unge för mindre än en vecka skrek och knep ihop munnen om vartannat åt ALL typ av fast föda och flytande också för den delen, förutom mammas bröst. :shock:

Var lite skraj inför läggning eftersom det gick så dåligt igår. Men försökte gasska upp mig ordentligt (attityden, attityden!) och lade ner gossebarnet, lade till rätta, en snabb liten solfjäder och sen en ramsa på det. In på toa. Spola, plaska med vatten, kissa (!), hårfön, skrapa med en pall i golvet. Självklart samtidigt som mina öron var på helspänn utåt rummet där han sov. Därifrån hördes i cirka 10 minuter: bla bla bla, en förnöjd liten suck, lite joller och sen.....inget.
KILLEN SOMNADE! :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep:

Jag dansade en vild krigs/glädjedans i rummet! \:D/ \:D/ \:D/

Framsteg, precis vad jag behövde efter gårdagens "nederlag".

Har dock fortfarande lite frågor i ett tidigare inlägg om någon har möjlighet att svara?
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att läsa :D ! Sånt där är ju OTROLIGT stärkande för psyket :lol: och ta med dig det och känn ATT DET GÅR!

Kan fö meddela att insomningar på 30-45 min även drabbar oss ibland, men det är som inget mer med det tänker jag.Så länge det inte kommer gråt el frustration...vi har alla olika insomninsgsträckor. Rent generellt "anser" jag (men dte är jag det :roll: ) att man får "acceptera" upp till 15-20 min som "standard", för INGEN somnar väl på 3 röda (?). Jo kanske ibland, men vad jag vill säga är att man inte ska stressa upp sig bara :) .

Ang justering av schemat finns en bra tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Läs andra inlägget som Torsmamma gjort. Då kanske du kan få lite hjälp avs hur du ska göra efter uppfölrjningsveckan.
(Jag kanske har bifogat den länken i ett tidigare inlägg, ber om ursäkt isf.Men läs den och klura lite är mitt heta tips :) )
Mamma75 skrev:Inatt vaknade han 04:00, jag hostade plus spolade i kran vilket ledde till insomning inom 3 minuter! Han var ej ledsen när han vaknade men hörde att han hade vaknat. :?: Visst är det en bekräftelse på att han faktiskt känner sig trygg när han kan somna om bara genom lite husljud?

Tycker han är ledsen varje gång jag väcker honom, morgonen såväl som efter dagsvilorna. Känns som han liksom blir skrämd av den plötsliga väckningen.
:?: Hur kan jag göra för att han ska vara gladare när jag väcker honom? Ska man göra det mjukt eller liksom stimmigt?
:?: Ska man vänta med att plocka upp tills han är glad igen?

Imorse vaknade han 45 minuter innan han "ska". Låg och snackade/var tyst/sög på fingarna i 15 minuter. Jag gjorde ingenting, låg kvar i sängen, gjorde inga ljud. MEN, sen började han gråta och gala och skrika (lät lite som han hade gjort illa sig, för det kom så plötsligt). Jag försökte då husljuda och körde även en ramsa gånger 4. Ingen respons. Avvaktade lite till. Sen gjorde jag något väldigt icke SHN-mässigt och gick till sängen och plockade upp honom, trots att det var cirka 20 minuter kvar till uppvak. Visste i ärlighetens namn inte vad jag skulle göra. Insåg att det var fel både tidsmässigt och att jag plockade upp när han skrek och var ledsen.
:?: Vad skulle jag gjort i detta fall?
:?: Använt mig av marginalkvarten och gjort morgon precis 15 minuter innan egentligt uppvak?
:?: Vad skulle jag gjort under tiden fram tills dess? Ramsa, husljuda?

Antar att det är de här frågorna du vill ha svar på ?

1. Ja, jag tolkar det som att han klarade av att somna om själv för att han kände sig trygg. Kanske hade han klarat det utan husljud, det vet man inte, men de hjälpte nog på traven :D De är KANON de där ljuden! :heart: Minns ju själv från det jag var liten (alltså typ lågstadieåldern) hur mysigt det var att ligga och lyssna på ljuden ute i huset när man lagt sig, och mamma och pappa gick runt därute och gjorde det dom skulle.

2.Jag har för mig att AW menar att man INTE ska vänta med att ta upp tills barnet blir glatt om det är ledset när man väcker. Det signalerar ju liksom att ngt är fel, om du fattar hur jag menar :roll: (dvs man står där som ett "ham" som vi brukar säga). Utan tjoa och tjimma och var som vanligt, trots att han är ledsen.Och bete er som att inga faror finns, för jag tänker att det är DET man förmedlar om man står där vid sängkanten och velar och ska försöka stilla barnets gråt. Vi har gjort så i de fallen att vi bara helt sonika börjat prata glatt om vad som helst, kanske tagit upp nån rolig leksak och gett barnet, gått ut en runda i huset och tittat på grejer. Typ försökt avleda. Avs att väcka glatt så vet jag inte hur man skulle kunna göra annorlunda än att bara gå in, vara glad och "hurtfrisk", tända lampan och typ säga "DAX ATT VAKNA" i glad ton. Man kan säkert spexa ännu mer, men jag är från Norrbotten och är inte så spexig :roll: men mina barn har tyckt att det har gått bra ändå. Det där med ledsenhet när man väcker kan ju oxå vara enstaka ggr och min erfaranhet är att de där enstaka gångerna som ngt händer rätt snabbt försvinner om man bara kör på som vanligt. T ex har Sigge varit RASANDE 2 kvällar den här veckan när vi lagt honom,men vi har som inte gjort ngn deal av det...så 3e kvällen var det inget kul att spela ut längre tyckte han :roll: .

4. Fast 20 min innan schemat tycker inte jag är SÅ farligt :wink: Undantag sker ibland,men en ggn är ingen ggn :roll: Det är ju så, att ibland så händer det såna där grejer, att de bara helt PLÖTSLIGT börjat gallskrika eller så, och då måste man ju gå in för att se vad f-n det är som hänt. 9/10 ggr är det ju inget, men den 10e ggn så har de fastnat eller ngt. Sunt förnuft råder här, anser jag, men det betyder ju inte heller att man rusar in bara för sakens skull utan vid de där (sällsynta) skarpa lägena. Du/ni har ju koll på det här med tidiga uppvak och vet vad som gäller, så vet man bara ATT man gör ett undantag och VARFÖR så kan jag känna att det må väl så vara då... Fortsätter det så vet du ju att han "bara" är arg och att han testar/frågar..och då kan det ju va lättare att hålla ut ngr extra minuter och sen plocka upp inom marginalkvarten istället. Inte låter jag en lite arg person ligga och VRÅLA i 45 min "bara för att",men jag tar heller inte upp i rödaste rappet utan formulerar inför mig själv när "gränsen är nådd".

När ngn är arg är det alltid bäst att backa. Inga verktyg biter på arga barn! Jag hade nog valt att bara visa att jagvar däreute, typ kokat kaffe, slamrat lite med disken, pratat med de som ev var uppe. Ja, lite laid back sådär.

Hoppas att jag fått med det du ville veta och att du fick ut ngt av det!

Ha det gott och fortsätt det fina jobb du/ni gör :thumbsup:
/Sanna
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

frk carlsson skrev:Härligt att läsa :D ! Sånt där är ju OTROLIGT stärkande för psyket :lol: och ta med dig det och känn ATT DET GÅR!
Ja det är ju grymt med dessa fina framsteg hela tiden. Man blir ännu mer motiverad ju!

[/quote] Kan fö meddela att insomningar på 30-45 min även drabbar oss ibland, men det är som inget mer med det tänker jag. [/quote]
Känner väl mer det att man ibland läser att "det bara är att lägga ner ungen, säga ramsan, och pang så somnar de!" Men barn är väl olika?

[/quote] Ang justering av schemat finns en bra tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60 [/quote]
Ska kolla in!

1. Ja du har så rätt, det var en trygghetskänsla helt klart!
2. OK, då vet jag hur jag ska agera!
4 (!). Nej det var ju okej. Jag bara tänkte herregud, nu kommer det bli tidigare och tidigare varje morgon *målade fan på väggen*

MORGONRAPPORT, LÄGGNINGSRAPPORT OCH MORGONRAPPORT:
I går natt sov han hela natten och vakande 06:10. Ligger och pratar lite för sig själv, skrapar lite på sängen med sina händer, suger på fingrarna, somnar om utan husljud eller någonting på cirka 7 minuter. Kanon ju! Fick väcka 0730 som är hans väckningstid!
Läggning igår gick bra, trots att vi åkte ut på landet (som är hans "andra hem" så han känner såklart igen det, men ändå!). Somnade på cirka en kvart. Natten var riktigt dålig känns det som! :-( Han vaknade 3:15 och 5:15. Första gången somnade han om med lite husljud. Andra gången blev det cirkus på rikitgt... Buffningar, solfjädrar etc. Kändes som jag gjorde fel och tänkte fel. Måste läsa mer bok idag känner jag. Fick iaf väcka vid 07:30. Kändes inte bra att han vaknade två gånger i natt. Antingen finns det ingen förklaring, eller så beror det på att dagschemat igår blev fel. Både första och andra vilan blev en halvtimme försenade. Sista vilan ville han absolut inte somna, så den lade vi ner helt och hållet. Han bajsade inte på hela dagen (måste fortsätta med katrinplommon idag!!!). Vi var ju också på ett "nytt ställe" (trots att det var bekant för honom så är det nytt sen vi började kura) Dessutom sov han båda sina dagvilor i en annan vagn än han gjort sen kurstart (men ändå bekant sen tidigare). Nu kanske jag är lite överkoncentrerad??? #-o Oavsett vad så försöker jag ignorera och blicka framåt, mot dagen (som ska följas schemamässigt på ett slaviskt sätt+katrinplommon+ massa mat!) och kvällens läggning (som ändå inte känns nervös eftersom två kvällar gått så bra nu!
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Oj jag var visste inte så bra på att citera.... Hoppas det går okej att läsa ändå!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Mamma75 skrev: Natten var riktigt dålig känns det som! :-( Han vaknade 3:15 och 5:15. Första gången somnade han om med lite husljud. Andra gången blev det cirkus på rikitgt... Buffningar, solfjädrar etc.
Men du :roll: SÅ dåligt var väl inte det EGENTLIGEN? Ok, det blev lite knas där vid 5-blecket, men du vet ju att Vargtimmen är en svår nöt att knäcka, eller hur!

Överkoncentrerad, ja kanske ? :wink: Faktum är att många av oss som kurar är ganska så målmedvetna och ambitiösa och "perfektionister" (det finns en ganska kul tråd om det här i "Kackelforum" :http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 22&t=25573)

Vi kan nog tjäna på många ggr att ta det lite easy :roll: Ett uppvak här och där spelar inte så stor roll på det stora hela. Etc etc. Och ni är ju fortfarande i processen så att säga, så lägg det inträffade och sidan och nöj dig med att konstatera att ja, du hade kunnat göra på ett annat sätt och nästa ggn det blir ett uppvak el ngt annat så ska du göra på det andra sättet ist :D

Håll schemat, skippa inte ngn lur (om det nu var det ni gjorde, eller missuppfattade jag dig?) - det är OK att ligga vaken tiden ut, bara man inte är ledsen, men tiden skall spenderas i sängen/vagnen. Blir det för cirkusartat får man väl lov att gå in och bryta inom marginalkvarten tänker jag, men då ska det vara ett undantag.

Katrinplommon - ja! :D Skjutsa i en hel liten burk till frukost om det behövs. Då hinner det komma det som skall innan nattningen. Vi har kört med plommon varje dag på morgonen länge länge, nästan fram till 1 års ålder. Päron och kiwi är oxå lösande, om man vill variera sig (finns även som köpespuré).
Mamma75 skrev:Oavsett vad så försöker jag ignorera och blicka framåt, mot dagen (som ska följas schemamässigt på ett slaviskt sätt+katrinplommon+ massa mat!) och kvällens läggning (som ändå inte känns nervös eftersom två kvällar gått så bra nu!
'

Kanoners! Ny dag, idag är en ny dag med nya möjligheter! Full fräs framåt.

:thumbsup:
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Okej, jo jag vet inte var det så farligt med två uppvak. Och vi har lite annan sovrumssituation här. Ska försöka fundera ut en annan lösning som passar det nya sovandet lite bättre... Man lär sig alltid något nytt.... Ja, man är nog lite för perfektionist ibland. Försöker tänka på vilken ENORM skillnad det ändå är på bara drygt en vecka!

Jag försökte söva igår på 20 min-em-luren, men han ville inte hur jag än försökte. Han låg dock i vagnen hela tiden. Så det var väl okej ändå antar jag.

Har puttat in så mkt katrinplommon jag kan nu och fortsätter under dagen. Bra tips det där med att ge redan på morgonen!

Tack för tips, pepp och kommentarer! Super!
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Hur tycker ni man ska göra med frukost? Som det ser ut nu ammar jag "bara". Detta är kl 0730. Sen äter han lunch 11, enligt det schema jag har nu. Är det för lite som frukost?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, absolut för lite. Kan han inte sitta med typ 30-45 min senare på en familjefrukost och skjuta på lunchen med typ 30 min eller så?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Tack för input TorsMamma, ska ändra om så han får mer mat till frukost!
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

En riktig SUCCÈ-läggning igår. 10 minuters blabla, sen somnade han. Sen vaknade 06:10. Låg och småpratade/var tyst omvartannat i 50 minuter. Tog upp honom 07:00 (dock en halvtimme för tidigt, men behöver nog justera lite dagsvilor ändå.

Vilket underbart sätt att börja veckan på!
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Har någon lite råd kring amning?

Vet inte riktigt hur jag ska förlägga den nu? Ammas när han vaknar och innan läggning sen ibland ammar jag efter måltiderna under dagen.

Vill inte sluta amma helt. Hur har ni andra gjort?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Mamma75 skrev:En riktig SUCCÈ-läggning igår. 10 minuters blabla, sen somnade han. Sen vaknade 06:10. Låg och småpratade/var tyst omvartannat i 50 minuter. Tog upp honom 07:00 (dock en halvtimme för tidigt, men behöver nog justera lite dagsvilor ändå.

Vilket underbart sätt att börja veckan på!
\:D/ :thumbsup: HÄRLIGT!

Ang amningen så har jag inget bra svar. Jag har bara slutat rakt av nämligen, vid 5-7 mån ålder med alla 3.

:wink:
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Tog ett riktigt dåligt beslut inför kvällens läggning. Tyvärr. Satte sambon på att natta lillebror. Han har varken läst boken eller har någon större kunskap i SHN. Helt och hållet mitt misstag att inte se till att han var bättre påläst. Det blev kaos. Lillebror bara skrek och skrek nästan som i panik. Till slut fick jag ta över läggningen genom att buffa [-X :oops: , solfjädra och ramsa mig ut. Han somnade då efter ett tag. Men det var en svettig morsa som stod på andra sidan dörren och husljudade/ramsade i evighet!

Nu backar jag lite och försöker sätta in sambon betydligt mer inför nästa gång vi försöker. Vill ju göra mig fri från behovet att det bara är JAG som kan lägga...
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ta det inträffade bara som ett bevis på hur viktigt det är att vara med i matchen.Och oxå som ett bevis på att det är ganska så mäktiga mekanismer vi arbetar med här :D Han kan ju få hänga med dig på "studiebesök" och se hur du gör oxå, plus såklart mala mala mala boken :D

Det ger sig ska du se :D
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Tack för ditt svar! Kändes botten ikväll, men glad att jag ändå lyckades få honom att somna "som vanligt" även om det innebar att jag verktygade på ett sätt som jag inte behövt göra på länge.

Jag har tagit alla läggningar och gjort hela kuren själv. Hur tycker ni jag ska göra nu? De "elva dagarna" är över och jag vill nu jobba mig mot målet att andra ska kunna lägga med samma fina resultat som jag har fått. Kvällens misstag var dumt, men lärde mig en läxa. :^o

Vi bor trångt i en lägenhet. Vi har ett litet hus på landet också. Jag tänker såhär:
Planera upp så att vi är på landet i typ fem dagar i följd där har vi mer yta plus inga grannar att störa med ev barnskrik. Sen får sambon bli SHN-mästare först, och sen får vi helt enkelt bestämma oss för att han kör alla läggningar i några nätter framöver tills det sitter? Bra?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"