Liten lillebror!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Algotsmamma

Re: Liten lillebror!

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen :D !

Kvällslurken uteblir oftast för oss eftersom vi äter middag så sent. Se det inte som ett helt mål utan endast en påfyllning om det inte blivit så mycket mat på dagen. Erbjud alltid men det gör inget om den kommer ganska tajt inpå middagen.

/Algotsmamma :heart:
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Nu var det ett tag sen jag skrev här. Barnen har varit förkylda och hostat ett tag nu. Lillebror var värst, rejält förkyld och krupphosta på nätterna. Han har varit trött på dagarna och inte varit intresserad av att äta mat, vi fick gå tillbaka till mest bara amning. Nu är han bättre, men hostar fortfarande och kräks lätt upp maten när han hostar.... Suck!
Igår var vi tillbaka på en slurk amning efter lunch och sen som nattslurk, för övrigt mat. Men idag funkade inte lunchen av någon anledning och då blev det amning.
Jag ska gå tillbaka till jobbet några dagar i veckan efter nyår så att Pappan äntligen får vara hemma med sina barn. Men det känns jobbigt när det fortfarande trasslar med maten och det behövs en hel del amning. När jag är iväg över ett mål får Pappa nästan inte i honom någon mat. och han vägrar fortfarande flaska.

Lillebror är väldigt trött på kvällarna, men trasslar alltid på tidiga morgontimmar. Oftast sover han nästan inget den sista timmen, utan ligger och klagar och gnäller. Jag ramsar när det känns som att det behövs och ibland kan han somna till korta stunder.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka med sömnen på dagen när han missar nästan en timma varje morgon? Det känns som att en del av trasslet med maten beror på att han är för trött för att äta.
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej MammaT,

Nu har jag bara läst ditt sista inlägg och har således dålig koll på vad som hänt tidigare.

Men jag kan säga att här har det också hostats så illa så halva familjen drabbades av lunginflammation. Det är inte lätt att äta när man inte mår bra och då får man backa bandet och så får det ammas och så pytsar man i den mat som går i helt enkelt.

Det är långt till nästa år, att börja gilla mat kan gå på en dag när man väl är frisk. Så stressa inte över det nu. Flaska är det inte alla som gillar, har du provat välling ur pipmugg eller nappflaska med en pipnapp på istället. Kanske faller lilla barnet i smaken.

Att han trasslar med sömnen kan absolut leda till att han är för trött för att äta ordentligt. Men här är det bara en sak som gäller och det är att hålla schemat minutiöst tills det sitter ordentligt. Börja inte ge lite extra sömn på dagen för att han är vaken i gryningen det brukar bara göra saken värre. Men är han trött så är det helt ok att lägga en halvtimme tidigare på kvällen, det brukar påvkerka tidiga uppvak på morgonkvisten positivt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Visst går det bättre nu när han mår bättre, trist är det att han kräks upp en hel del mat för att han är så hostig och slemmig i halsen.

I morse sov grabben till fem minuter innan morgon! Skönt eftersom att vi var på fest och kom hem sent...
I två dagar har han dessutom druckit lite välling i flaska vid mellanmålet. Vi har envisats med majsvälling eftersom att storasyster är glutenintollerant och det skulle kännas bättre att inte hela tiden passa så att hon inte får för sig något. Men havrevälling verkar helt klart mer poppis, så vi får köra på det ändå.

Det känns verkligen hopplöst att ligga och lyssna på en missnöjd liten kille i en timma varje morgon. Nästan så att det inte känns kul att gå och lägga sig för man vet att när klockan är 05:30 så kör det igång...
Nästan så att jag känner att jag snart är beredd att riskera övriga familjens goda morgonsömn och testa Mozart. Hur gör man då? Sätter på vid minsta ljud på morgonen och låter det stå på sen?

Lillkillen är inte vidare hungrig på morgonen. Gröten gå i med lite trix och fix. Funderar på att vänta en stund men då blir ju lunchen senare och då är det större risk att han blir för trött för att äta.
Sen funderar jag över middagsmålet, gröt eller mat? Spelar det någon roll vad man ger?

Så här ser schemat ut:
06:30 vakna
06:45 Gröt
08:30 Sova 45 minuter
10:15 lunch och frukt, ibland amning
11:15 sova 2 h
14:00 Mellanmål frukt och välling
15:30 Sova 20 minuter
17:30 Gröt
18:10 nattslurk amning
18:30 God natt!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
mammaT skrev: I morse sov grabben till fem minuter innan morgon! Skönt eftersom att vi var på fest och kom hem sent...
Vad härligt! =D>
mammaT skrev:Det känns verkligen hopplöst att ligga och lyssna på en missnöjd liten kille i en timma varje morgon. Nästan så att det inte känns kul att gå och lägga sig för man vet att när klockan är 05:30 så kör det igång...
Nästan så att jag känner att jag snart är beredd att riskera övriga familjens goda morgonsömn och testa Mozart. Hur gör man då? Sätter på vid minsta ljud på morgonen och låter det stå på sen?
Har du sett den här tråden?
Tidiga morgnar och olika strategier
mammaT skrev:Lillkillen är inte vidare hungrig på morgonen. Gröten gå i med lite trix och fix. Funderar på att vänta en stund men då blir ju lunchen senare och då är det större risk att han blir för trött för att äta.
Jag brukar låta det gå uppåt en trekvart till en timme mellan ersättning och gröt, då går det i lite mer. Kanske kan du skjuta på lunchen en aning?
mammaT skrev: Sen funderar jag över middagsmålet, gröt eller mat? Spelar det någon roll vad man ger?
Det är väl en smaksak. Personligen föredrar jag mat med långsamma kolhydrater och mer fettinnehåll framför välling eller gröt, det står man sig på längre. Två mål med lagad mat vore bra!

:heart:
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Jag har läst massor om tidiga mornar, storebror låg oftast vaken långa stunder på morgonen fram till han var tre år. Men han var nöjd och verkade tycka om sin egentid, så är det inte med lillebror!
Idag var kl 05:30 när han vaknade till först. Han klagar lite, tystnar en stund, klagar lite till. Jag ramsar så snart jag hör honom. Avvaktar, ger ev en ramsa som påminnelse efter en stund. Om han blir mer upprörd brukar jag gå in och lägga tillrätta (kolla att inte tummen hamnat inne i ärmen!). Då brukar han vara tyst en stund, men sen vaknar han till igen.

I morse bestämde jag mig för att testa välling, eftersom att det funkat bra de senaste dagarnas mellanmål. Han fick i sig nästan 200 ml! Sen fyllde jag på med lite frukt och yoghurt vid vår frukost, men det var inte vidare poppis. Lunch med amning och sen iväg till BVC och sexmånaderskontroll. Tur att vi kom dit just idag, för det som jag trodde var kvarvarande slemmig hosta var dessutom pipiga luftvägar så det blev mer medicin.
Mellanmål, en köpeburk med fruktyoghurt ( fast en hel del av det kom upp med hosta..) Sen en slurk med välling, ca 50 ml.
Middag, mat och lite frukt. Sen körde vi på med välling igen ca 80 ml. Efter det mysamning och god natt.

Jag hoppas att vi kan få in en bra rutin med välling morgon och kväll. Då blir det välling- lunch-mellanmål-middag-välling. Vad är då bra mellanmål? Känns lite onödigt med en hel burk köpefrukt varje dag, men så länge han är så här slemmig i halsen och har lätt för att kräkas vill jag gärna undvika mosad banan. Och eftersom att jag gör egen mat hinner jag helt ekelt inte med att göra eget fruktmos också.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag vet många som köper sån där fet turkisk yoghurt ( finns naturell på hink) jättegott och sen kan man mosa ner vad frukt man känner för.

mosa en avocado kan fungera. Det mättar gott. :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

...man kan göra " risifrutti". koka risgrynsgröt rejält gärna med lite grädde, kan mixa eller så kokar man på minutris som är småbitar, lite kanel eller vaniljpulver. kan frysas i lagom portioner.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej igen!

Här har vi en bortrest pappa, hostiga barn och regn hela tiden... Suck!
Fast roligt att se är att fina storebror verkligen tagit pappas uppmaning på allvar; Hjälp nu till att ta hand om mamma och syskon! Oj, så han hjälper till och fixar, framför allt med sin lillasyster. (Som ju kan ALLT SJÄLV och inte alltid uppskattar storebror ansträngningar...)

Lillebror är inne på tredje veckan med hosta och snor. Han har fått både Mollipect och Bricanyl, och nu känns det som att det börjar ge sig.
Matlusten är verkligen inte på topp, men konstigt nog börjar ändå de stökiga mornarna bli lite bättre. Han somnar oftare om direkt efter en pangramsa och om han legat vaken och småsnackat en stund och börjar ledsna på det somnar han oftast om efter ett tillrättaläggande och omstoppande av avsparkat täcke.

Matlusten ja. Just nu är det inte så kul med mat. Han kan fortfarande inte sitta i stolen och äta, blir bara irriterad och maten rinner ur munnen. De senaste dagarna här han börjat gnälla och vifta med armarna redan när jag sätter honom i babysittern. Det går ofta att distrahera honom och få i lite mat, men sen tröttnar han och vi fyller på resten med amning. Jag vet inte hur mycket mjölk det finns kvar. Två dagar i förra veckan ammade jag inte alls och nu är det alla mål utom frukost.
Vällingen var bara en tillfällig hit här hemma, nu är vi tillbaka till att inte alls gilla flaskan.

Så här ser mattiderna ut:
06:45 Gröt 1 port och lite frukt
10:15 lunch mat och amning
14:00 mellanmål, avokado, banan, lite välling i pipmugg
17:30 middag mat och amning
18:10 nattslurk amning

Gröten på morgonen går oftast i men är inte vidare intressant, den åker in och ut och tar en stund att få i. Sen har han varit väldigt grinig på förmiddagen och lunchen har inte alls varit kul. Idag testade jag att ge tidigare om det är så att han är hungrig och han blev ledsen innan jag ens hann börja mata. Jag tror helt enkelt att han är hungrig och behöver en second breakfast. Ska testa om han vill amma vid 7:30.

På kvällarna är det inte heller kul med mat och de senaste dagarna har det varit lite kaotiskt vid middagstid, men maken bortrest. Ingen mat gå i, ingen välling vill han ha, bara lessen lillebror. Vi ammar (ensamma i sovrummet annars funkar det inte. Det är här storebror gör sin hjälteisats och fixar hela middagen utan min hjälp!)

Jag ska plocka fram BB och läsa om åttamånadersbarnet. Vet inte om det är det som spökar redan eller om han helt enkelt är riktigt trött på att vara sjuk och hängig, för en det är inte vår glada nöjda lillebror vi har att göra med just nu. Vill helst bli buren, inte vara på golvet alls. Mycket babybjörnen blir det för att vardagen ska funka.
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Idag känner jag mest för att lägga mig ner på golvet och gråta, attityden är det inte mycket med.

I morse blev lillebror ledsen direkt när jag gav honom gröt. Annars är det morgongröten som brukar vara det trevligaste målet, även om tar ett tag. Jag lockade i honom kanske en halv portion gröt, några skedar frukt och nästan 1 dl välling, men roligt var det inte. Sen amning vid 07:30. Då åt han bra.

Jag känner att det påverkar mig så otroligt när det är jobbigt med maten för lillebror. Usch, en sån tråkig morgon det blev för oss alla, sena blev vi och stressigt så att storebror valde att gå själv till skolan. Måste krama honom extra mycket när han kommer hem och verkligen förklarar att det inte är hans fel att vi blir sena, även om han har väldigt svårt att slita sig från tv:n.

Lunchen nu för en stund sen var ingen höjdare. Ledsen direkt, busade i några skedar men sen var det stopp. Amning ordentligt och sen några skedar frukt.
Känns som att vi är tillbaka på smakportioner och helamning, så får det väl vara. Jag har gett honom köpemat ett tag, men nu har jag kokat lite potatis och morot, kanske smakar det bättre.

Jag har planerat att åka till Ullared på lördag med bilen full med kompisar. Det har funkat ok tidigare att maken haft lillebror hemma och fått i lite mat och lite flaska, så har jag förstärkt med att ta upp och ammat innan jag gått och lagt mig på kvällen. Men är det dumt att åka nu? Det blir en mycket dyrare jul än vad vi planerat om jag inte åker...
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag funderar hur det står till med din egen attityd när det börjar bli matdags? Förväntar du dig att det ska gå dåligt så genomskådar lillebror det blixtsnabbt. Och är du sådär väldigt angelägen om att han ska äta maten uppstår en massa krav och negativt fokus på skeden med mat. Så var det i alla fall hemma hos oss för inte så länge sedan.

Så fort vi ens närmade oss köksbordet och matstolen började liten protestera högljutt. När hakklappen åkte på var hon nära ett sammanbrott. Sen började jag sjunga, vifta med roliga leksaker och underhålla för att lura i sked för sked mellan protesterna. Jag tänkte typ om-hon-inte-äter-massor-nu-och-blir-jättemätt-kommer-hon-inte-sova-bra-och-då förstörs-hela-schemat-idag-och-då-blir-det-jobbigt-ikväll-och... Efter varje måltid var vi genomsvettiga, båda två.

Till slut insåg jag vad jag höll på med och tog fem steg tillbaka. Tänkte att äter hon inte så mycket nu så äter hon mer nästa gång, ingen fara. Sover hon inte bra den här luren så får vi sova lite mer nästa gång. Och så satt jag lugnt vid bordet, utan en massa sånger och leksaker och väntade på att liten skulle gapa och så lassade jag in mat. Bläddrade lite i en tidning för att inte lägga allt fokus på maten. Väntade lugnt på nästa stora gap och lassade in lite till. Lång tid tog det första gångerna, men ganska snart hajjade hon galoppen och efter några dagar så var matlusten på topp! Hon gapar och gapar och gapar och jag kan bara inte få in maten fort nog! Oavsett vad det är, nya maträtter accepteras blixtsnabbt.

Så, mitt råd är att ta det lugnt, koppla av. Ge lillebror några majskrokar eller kex att pilla med så kan du skeda in maten lite i förbigående. Slå på attityden av självklarhet och koppla på en lättsam glad attityd. Det här fixar sig ska du se!

mammaT

Inlägg av mammaT »

Tack för ditt svar!
Nej, men visst är det så. Attityden är helt klart körd i botten och jag är riktigt trött efter en vecka själv med barnen. Hade behövt någon som kom hem och peppade lite på kvällen...

MEN imorgon är det nya tag!
Vi kör på med stolen, även om det bara går i några skedar så är det bättre än nu. När avslutar jag? När han blir ledsen? Även om det blir direkt? Ska jag försöka fylla på med välling efteråt på morgon och kväll? Amning efter varje mål? Hålla mattiderna även om han ätit lite?
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen! :D
mammaT skrev:När avslutar jag? När han blir ledsen? Även om det blir direkt?
Försök undvika att "rädda" honom ur situationen tycker jag. Ha attityden av att det är såhär alla bebisar gör, det är inget konstigt med det! 8) Blir han ledsen på en gång skulle jag avvakta tills han lugnat sig och sen erbjuda mat, så att han åtminstone får chansen att prova. Men blir han upprörd mitt i måltiden skulle jag nog se till att avsluta i tid, men inte rädda ur stolen utan lugna på plats.
mammaT skrev:Ska jag försöka fylla på med välling efteråt på morgon och kväll? Amning efter varje mål?
Ja, fyll på så länge han inte äter rejäla portioner! Med vad spelar ju inte så stor roll.
mammaT skrev:Hålla mattiderna även om han ätit lite?
Absolut! Med god aptit smakar det mesta gott! :thumbsup:

mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej igen!

Här går det två steg fram och ett tillbaka. Lillebror har varit mer eller mindre förkyld i snart två månader och idag är det helt klart en ny infektion på gång. Liten är trött och utan matlust, vill helst bli buren och sitta i knät hela tiden.

Det har ändå funkat bättre med maten. Han sitter i stolen och får i sig lite mat. Gröten på morgonen går i och toppas av frukt. Efter en stund blir det lite amning. Lunchen är inte lika roligt, då blir det ofta lite mat och mer amning. Tror att det beror på att detta är ett mål som inte sammanfaller med att vi andra äter. Mellanmålet gröt och eller frukt och yoghurt går oftast bra och då behövs ingen amning. Sen middag som oftast funkar bra och inte behöver fylla på med amning, men inte alltid. Sen amning som nattslurk.

Nu är det precis fyra veckor kvar tills jag ska börja jobba tre dagar i veckan. Nästan en gång i veckan måste jag dessutom stanna kvar och jobba kväll. Börjar bli lite nervös för hur det ska gå med maten för lillebror. Ska jag försöka fixa med vikarie lite längre elelr bara köra på och hoppas att det löser sig?

Nätterna är fortfarande lite stökiga. I förra veckan började det ta lite längre tid att somna på dagarna och det kändes som att det var dags att dra ner på sömnen. Nu är det alltså 45-1,5-20 som gäller. Det går jättebra! Lillebror har en massa gymnastik för sig på nätterna och hamnar på ofta på rygg och ropar på hjälp. I natt bestämde jag mig för att ramsa istället. Det funkade bra och han blev tyst direkt vid flera tillfällen. Han får helt enkelt lära sig att sova oavsett hur han ligger. (Om det inte är helt tokigt förstås!)
Jag pendlar mellan " det måste finnas något jag kan göra, VAD!" och "det är bara så här det är"
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mammaT :D

Skickar först en stor styrkekram :heart:
mammaT skrev:Här har vi en bortrest pappa, hostiga barn och regn hela tiden... Suck!
Fast roligt att se är att fina storebror verkligen tagit pappas uppmaning på allvar; Hjälp nu till att ta hand om mamma och syskon! Oj, så han hjälper till och fixar, framför allt med sin lillasyster. (Som ju kan ALLT SJÄLV och inte alltid uppskattar storebror ansträngningar...)
Men vilken chans för storebror att verkligen fâ visa hur OUMBÄRLIG han är för hela familjen. Vilken TUR du har som har sâ underbara barn! :wink: :thumbsup:
mammaT skrev:Det har ändå funkat bättre med maten. Han sitter i stolen och får i sig lite mat.
Vad skönt att du känner att det är pâ väg ât rätt hâll. En tanke bara, det är inte sâ att lillen blir trött i ryggen av att sitta i stolen? Kanske kan vara värt att testa att ta i famnen och mata vidare eller köra i babysittern sâ att han fâr lite mera stöd för ryggen? (Om du nu inte har en liten muskelbyggare som klarar stolen galant :wink: Vâr mellanbror satt bra i stolen vid fem mânader medans Lillebror, drygt sex mânader, fortfarande inte orkar nâgon längre stund.)
MammaT skrev:Nu är det precis fyra veckor kvar tills jag ska börja jobba tre dagar i veckan. Nästan en gång i veckan måste jag dessutom stanna kvar och jobba kväll. Börjar bli lite nervös för hur det ska gå med maten för lillebror. Ska jag försöka fixa med vikarie lite längre elelr bara köra på och hoppas att det löser sig?
Jag tycker att det känns lite tidigt att börja oroa sig för nâgonting som händer om en mânad. Smâfolk i lillebrors âlder hinner förändras massor pâ den tiden, sâ jag tror inte att de "problem" du upplever nu kommer att vara desamma om en mânad. Men om du rent organisatoriskt mâste ta tag i vikariejakt och annat nu sâ kanske det kan vara värt det. Sâ slipper du oroa dig och sâ kan du kosta pâ dig en riktig mjukstart.
mammaT skrev:Det funkade bra och han blev tyst direkt vid flera tillfällen. Han får helt enkelt lära sig att sova oavsett hur han ligger. (Om det inte är helt tokigt förstås!)
Jag pendlar mellan " det måste finnas något jag kan göra, VAD!" och "det är bara så här det är"
Jättebra jobbat med ramsningen. Som du beskriver tror jag de flesta av oss känner av och till, men jag tycker att du fixar det här jättefint. Det ÄR jobbigt att vara själv med en massa smâ med frânvarande pappor och bassilusker pâ besök och det fâr man tycka. Jobba pâ sâ fint som du gör - med dina fantastiska stora barn - sâ ska du se att nätterna kommer att falla pâ plats de med i sinom tid.

Senast redigerad av Sarisparis den lör 14 jan 2012, 23:57, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"