Liten lillebror!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mammaT

Liten lillebror!

Inlägg av mammaT »

Nu är vi här igen!

Den 11/5 kom vår lillebror, 6 dagar tidigt. Förlossningen gick fint och jag var kvar två nätter på BB för att riktigt lära känna Liten innan vi gav oss hem till familjen. Storebror bara älskar lillebror, tycker att han är väldens sötaste. Sen frågar han om han kan få ringa till en kompis eller gå till förskolan och leka med kompisarna! Lilla storasyster har tyckt att det varit lite krångligt med en liten som tar upp plats. Hon har varit pappig och trotsig, men nu går det mycket bättre och är väldigt mysig, vi går här hemma och skräpar hela familjen.

Nu är ju grabben bara ett litet skräp på snart två veckor och allt flyter på bra, men det märks tydligt att det här är en annan sorts unge än storasyster som fick SM från början för två år sen.

Han har ordentliga vakenpass, 1,5-2 h, sover gärna 3 h och äter länge och utan att somna vid bröstet. De äldre syskonen har ätit snabbt och blivit mätta, men den här lille äter hela måltiden, båda brösten med påfyllning. På natten blir det långa matpass, 1-1,5 h. På dagarna sover han tacksamt i vagn, på mage, men på natten börjar han böka och vakna till när jag lägger ner honom i vagnen och det slutar oftast med att jag ger honom bröstet i vår säng och att han sen sover där. Det känns inte så bra, men jag är för trött för att försöka allt för många gånger. Kan det vara så att han inte riktigt blir mätt på natten?

Igår och idag har han varit vaken i tre timmar på morgonen, från kl 7-10! Han får ett helt SM-mål och fortsätter sen att vara vaken. Jag har gett honom mer mat några gånger och han äter, men släpper efter en kort stund, verkar inte direkt mer hungrig.

Nästa vecka börjar pappan jobba igen. Känns trist när vi har det så bra tillsammans, men snart är det sommarlov!
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
LindaVega

Re: Liten lillebror!

Inlägg av LindaVega »

Hej och grattis till en liten lillebror :heart:

Tycker att ni verkar ha en alldeles förträfflig tillvaro. Än så länge är det smekmånad med allt vad det innebär :heart: Mat vid minsta pip, följ barnet och bara lär känna varandra.

Nätterna kan vara lite knorriga i början, det var det för oss. Vi samsov också lite från och till, men ganska snart blev det hela nätter i vagn. Det kommer.

Härligt med långt sommarlov tillsammans.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
mammaT

Inlägg av mammaT »

Här rullar det på!

Imorgon börjar maken jobba, det blir spännande...

Liten är lätt att ha och göra med, han är vaken och pigg och verkar nöjd med livet. Till skillnad mot sina syskon äter den här grabben LÅNGSAMT och blir ändå inte alltid mätt så ibland, framförallt på kvällen, fyller vi på med ersättning. Hoppas att han får upp lite fart snart, för här blir inte mycket uträttat, tur att syskonen gillar att läsa böcker i oändlighet...

Han är vaken mellan 7-10 varje morgon. Jag har försökt med både promenad i vagn och bärsjal med han är verkligen inte trött! Idag verkar vi ha hamnat i 3-veckorsökningen, oj vad vi har ammat...

Han somnar för det mesta runt kl 22, i sin vagn. Sen ammar han en gång på natten, runt kl 3-4. Bara vissa nätter lyckas jag lägga tillbaka honom i vagnen, men oftast kommer han inte till ro och hamnar i vår säng. Jag tror inte att det är så att han inte blir mätt, utan mer att han blir vaken. Men om man ska ge ersättning på natten, hur gör man det utan att väcka upp för mycket?

MammaT
mammaT

Inlägg av mammaT »

Nu undrar jag lite över våra nätter.

Igår var lillebror som de flesta kvällar vaken mellan ca kl 20:30-23:30. Han äter i princip hela den tiden på kvällen. Först ett ett helt mål med amning, båda brösten gånger 2 och sen ersättning. Somnar kl 23:30 i vagnen.

Vaknar kl 02 och äter ett helt mål, båda brösten gånger 2. Sen verkar han sova så jag lägger ner honom i vagnen, det har då gått ca 1 h. Då vaknar han genast till och börjar och böka och knorra. jag tar upp och ger bröst i igen och han äter i ca 10 min. Sen verkar han sova igen och jag lägger ner i vagnen. Samma sak igen, vaken och bökande. Jag lägger oss då i min säng och ger bröstet liggande. Han somnar efter ca 10 minuters ammande och jag kan lägga tillbaka honom i vagnen, då är klockan 03:30, och han sover till kl 6.

Det känns som att det finns mjölk hela tiden, jag känner att det rinner till med jämna mellanrum och han klunkar. Men är mjölken inte tillräckligt mättande?

Ska jag ge ett nattmål, bröst 1, byte och bröst 2, och sen ersättning istället? På dagarna behövs det vid vissa mål lite ersättning för att "knocka" honom i sömn.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej

Vi hade också otroligt struliga nätter i början och känner igen mig precis i hur du beskriver det. Tröttande :sleep: Jag upplevde också att jag hade mjölk, och våra dagar funkade bra, med mat och sov.

Vi samsov också en del, han kom helt enkelt inte till ro i vagnen efter nattmålen. Så fort han hamnade nära somnade han gott. En stund iallafall :wink:

Hur ser era kvällar ut? Vår lille sov väldigt mycket just på em/kvällen och min teori är att han inte åt tillräckligt då, och kompenserade det på natten. Ju äldre han blev, och när vi förkortade dagen så blev nätterna bättre. Vid två månader hade vi stabila nätter med ett nattmål.

Har inte så mycket råd att komma med, mer än att det blir bättre.

Kram
Linda

Kram
Linda
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Det är en stabil kille vi har att göra med här! Han är lätt vaken 1,5-2 h och äter hela mål utan att somna. Sen sover han och för det mesta får jag väcka honom efter 3 h. MEN han äter långsamt, större delen av vakentiden sitter han dockad på bröstet...
Så det blir fyra ordentliga dagmål, med det sista målet på kvällen. Då brukar han vara vaken i ca tre timmar då han äter mycket, både amning och ersättning. Han är riktigt vaken och slumrar inte.

Frågan är om jag ska lägga massa energi på att envisas med att få tillbaka honom i vagnen på nätterna, på dagarna är det ju inget problem? Eller göra ett försök och funkar det inte kanske det är bättre att ta honom till min säng så att jag också får sova lite. Jag ska ju vara en käck och glad mamma till resten av barnen också!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)

Vad mysigt ni har det! :) Det är ju du själv som får känna efter vad som passar. Och jag har full förståelse för att det slutar i samma säng till slut. :) Det är ju faktiskt också väldigt fantastiskt mysigt att få vara nära liten så där. Förr eller senare behöver du antagligen ta tag i "problemet". Har du kolmörkt och tyst på natten? Bara en liiiiiten liten lampa till ledljus? Vagnen nära sängen eller amningsstället nära vagnen? Nu är han ju väldigt liten ännu men det är lätt att fastna i dåliga vanor och det som är lättast nu leder till att det blir svårare sedan. Ha det i bakhuvudet och fortsätt njuta du :wink: .

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
mammaT

Inlägg av mammaT »

Jo, visst har vi det mysigt!

Tredje gången gillt, och dessutom en lätt liten goding, som är vaken och sover i rätt ordning.

Vi har haft två nätter, jag i min säng och Liten i vagnen, men i natt blev det en liten sväng i vår säng på slutet...

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra på nätterna. Han somnar oftast vid 22:30 och vaknar vid 02-03 nån gång. I natt var det 01:30. De senaste nätterna har han ammat i ca 40-50 minuter men i natt var det 1,5 h, alltså till kl 03. Då vaknar han redan mellan kl 05-06 och eftersom att det är ljust blir det liksom morgon då. Det känns som att det är viktigt att vi kan starta dagen kl 07 som övriga familjen för att få en bra dag.

Ska jag ställa klockan och väcka 01 och 04 för att morgonen ska stämma? Men när det tar sån tid att amma på natten känns det motigt att göra så.... Eller bara ställa klockan på 04 och mata då oavsett när han äter första gången?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej

Vi hade också en kille som vaknade runt 06 första månaden och lite till. Jag gjorde morgon då även om jag säkert hade kunnat "fuska" lite och gjort det till ett nattmål (lite lättare på hösten med mörker osv) Gjorde det någon gång, men han sov bara en dryg timme till och så blev morgonen lite ur led eftersom han inte var hungrig osv. På ett sätt tyckte jag att det var lite skönt att vakna med honom i lugn och ro före familjen vaknade. Fast det var lite tidigt det håller jag med om.

Än så länge är det för tidigt att styra med klocka på natten- han är väl inte ens en månad än.

Som jag skrev tidigare, våra nätter var struliga fram till ca två månader, då först föll det mesta på plats. Och det är vingligt i början. Kämpa på med bra dagar så följer nätterna efter så småningom.

:heart:
Linda
mammaT

Inlägg av mammaT »

Gör ett kort inlägg fram min mobil, vi är på semester den här veckan. Hela familjen i en liten lägenhet på 15 kvadrat och sovloft... Lillebror är nu sex veckor och lätt att ha och göra med, till och med här där det inte finns mycket att syssla med för att hålla honom vaken när han ätit klart.

Det som krånglar mest för oss är första sovluren. Han vaknar/väcks kl 6:30. Är sen vaken 2 h, är pigg och glad och äter bra, tills det inte går att truga i mer. Läggs vaken och behöver ibland lite hjälp att somna. Vaknar som en klocka efter 45 min. Jag vagnar och buffar nästan hela tiden i 45 min!

Nu har han äntligen somnat och sovit en stund. Ska jag väcka? Ha den här luren 1,5 h? Nu när vi är borta är maken och barnen ute på fm, men här gör jag nästa vecka när jag är själv med alla barnen?

Behöver lite pepp här!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Förslag - kan första luren vara 45 minuter och nästa en längre?
Vissa små är Pigga :D Det viktiga är ju att det blir lagom med sömn fördelat på dygnet. Hur mycket sover han nu totalt?

Annars låter det ju som ni har det alldeles underbart!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
mammaT

Inlägg av mammaT »

Tack för snabbt svar! Visst kan den luren vara 45 minuter,han sover gärna 3 h nästa lur. Men hur gör man då med maten, är det bara att starta ett nytt mål, är han verkligen hungrig?

Dagarna ser ungefär ut så här:
6:30 morgon, vaken 2 h
8:30 sova 1,5 h (ska testa 45 min imorgon)
10:00 vaken 1,5-2 h
11:30 sova 3 h
14:30 vaken 1,5-2 h
16:30 sova 45 min
17:15 vaken ca 3 h med 5 el 20 min lur mitt i.
Ca 20:30 god natt!
Ofta äter han någon gång mellan 02-03 på natten och sover sen till kl 06-06:30, ofta behövs det lite vagning från kl 05.

Hur det det ut?
Clara Cecilia

Hej,
här kommer förslag på fördelning tider som Brukar vara populära:

2 mån (16 timmar)
11-2-2-45
11-1,5-2,5-45

3-4 mån (15,5 timmar)
11-45-2-1,5-20
12-45-2-45
11-45-3-45
11,5-1,5-2-20

Anna rekommenderar att spika schema först vid 2 månaders ålder, då har liten hunnit stadga sig och visa sina preferenser. Ni har ju egentligen fortfarande smekmånad :D
Du har lite lite sömn som det är just nu, även för en piggis.
Vad sägs om att lägga tidigare?

Clara
mammaT

Inlägg av mammaT »

Nej, kvällarna blir längre än vad som egentligen skulle kännas bra. Trots att jag tycker att han äter bra på dagarna så behövs det MYCKET mat, både amning och ersättning innan han är nöjd för natten och det tar tid.

Om två veckor har vi landat hemma i vardagen igen och maken har semester. Då tror jag kanske att det är läge att fundera på att sätta ett schema, då är lillebror åtta veckor. Fram tills dess att vi ihop varje dag för sig och räknar vakentid till ca 7,5 h. Men han är redan nu regelbunden och ganska förutsägbar.

Jag tänker att när jag får kvällarna lite kortare och läggning lite tidigare ska jag försöka ta upp för ett nattmål vid 22:30-23 så blir nätterna bättre och vi kan ha morgon kl 07 som övriga familjen. Hoppas att det funkar!
Clara Cecilia

Hej!
Låter som en mycket bra plan!
Jobba lugnt, mata i massor och ha lite tålamod nu i början så svarar SM barnet med att sova :sleep: :sleep: :sleep: ! (Och äta :D )

Om han vaknar glad och pigg efter 45 minuter första luren så låt honom och se om han tar sig en längre eftermiddagslur kanske eller är redo för tidigare natt? Ni är ju fortfarande på observationsstadiet så att säga :D

Ha en skön semester!

Clara
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"