Lite funderingar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
aso

Re: Lite funderingar

Inlägg av aso »

Hej Mortuta :D !

Vilket fint inlägg du skrivit :heart: !
Mortuta skrev:I tre nätter så var han vaken en timme ungefär, fast han blev lättare att lugna för varje natt. Natt nr 4 tog min sambo och barnet sov heeela natten lång. Natt nr 5 blev lika ljuvlig
=D>
Mortuta skrev:Efter det har han börjat vakna igen vid kvart i fem kvart i sex och halv sju. Har tagit upp honom kvart i sju för då är han så himla arg. Hur hård bör jag vara här på morgonkvisten?
Precis exakt detsamma hände oss, när nattmålet försvann och det blev mer sömn började liten plötsligt vakna för tidigt. Det är för att de "tror" att de är utsövda, vilket de inte är :wink: .

Så håll era tider, marginalkvarten är ok men absolut inte tidigare än det. Den berömda VARGTIMMEN är en utmaning och det kan vara lite klurig att bli av med de tidiga uppvaken. Det krävs att man är konsekvent och inför EN strategi som man sedan håller sig till. Plötsligt en dag är de tidiga uppvaken ett minne blott.

Jätteviktigt att det är KOLMÖRKT, absolut kolsvart, gå in och kolla på dagen :wink: . 90% av intrycken hos de små kommer från synen så en enda liten strimma ljus kan vara nog för att liten ska få för sig att det är morgon redan vid 5.

Jag fick finfin hjälp med vargtimmen via denna favorit skrolla ner till "Tidiga morgnar och olika strategier" http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070
Mortuta skrev:Hur lång tid brukar det ta innan han slutar vakna ett par ggr innan godmorgon? (vet att det är olika men på ett cirkus)
För oss tog det lååång tid, höll på i 6 veckor :shock: fast med enstaka 12 timmars nätter emmellanåt (bra som morot :lol: ). Det är otroligt olika skulle jag vilja påstå, kan gå över fort och kan bli en lite längre process. Nu sover vår lille prima fint till 7 så jag är överlycklig för att vi inte gav upp och började ta upp förtidigt :D .
Mortuta skrev:Saken är den att just nu sover han i vagnen (i och med att ta bort nattmålet) och han börjar bli för stor och för rörlig i den, så jag vill helst ha han i spjälsängen. Tanken var lite att han skulle börja sova 12 timmar innan vi flytta till s.sängen igen.
Vi ville också vänta men åkte på en "vändningscirkus" mitt i processen med uppvak i vargtimmen. Så då blev det hastigt och lustig fram med spjälisen för han hade inte en chans att vända i vagnen. För oss har det gått kanonbra och han sover bättre efter att han fick sin härliga säng med mer plats. Du kan ju buffa istället för vagna om du behöver lugna honom. Vi har vagnen brevid sängen som en extra nödlösning men den har fått stå orörd :wink: .

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Nu har det gått över 1,5 månad sen vi tog bort nattmålet och införde 12 timmars natt.
Jag har haft tålamod länge nu och tänkt att morgonen ska bli bättre och bättre.. men icke sa nicke. Lillen äter super bra på dagarna, är nöjd go och glad mest hela tiden. Somnar oftast bra på dagarna och är en ängel att lägga till natten. Sover gott fram till 5 snåret någon gång. Sen babblas det i en timme och efter det börjar han bli upprörd och blir arg. Ömsom gruff, lite skrik och prat i ett tills jag säger godmorgon.. Känns så trist att behöva ligga och lyssna på en ledsen pojke varje morgon.
I bästa fall vaknar han vid sex, fast då blir han upprörd mycket fortare och blir ännu argare.
Jag har varit konsekvent med att INTE ta upp honom utan jag har gått dit och sagt snabbramsa i en ganska bestämd ton varav jag går tillbaka till sängen och inväntar väckarklockan.

Jag är väldigt tacksam att min lilla gobit sover så bra på natten, men vill gärna att han sover lite till. Mycket vill ha mer :D
Saken är den att han blir ju väldigt trött på morgonen och vill gå och sova efter bara en timme vaken. Han blir väldigt speedad..

Vårat schema ser ut såhär
06.45 godmorgon, ammar
07.15 gröt
9.45 ammar
11.30 lunch
12.00 sova 2 tim
14.00 vakna
14.30 mellis
16.30 äta mat
18.30 gröt eller välling och ammar efter det.
19.15 god natt

Tips och idéer tages tacksamt emot :lol:
:heart: :heart: Hanna
Älskade Kevin 20110417
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

Bara en fundering men sover han bara 2h på dagen? :shock: visst finns det en fm lur någonstans? Em?

Sen tror jag att du måste glesa ut maten. nu blir det liksom mat varannan timme.

typ ta bort amning kl 9.45 och lunch vid 11 kanske? så blir det längre till mellis. vi lägger också 19.15 men vi har maten vid 17.30 så jag skulle minst lägga den vid 17.17,15 så där.Så äter han förmodligen mer.Amma kan du göra direkt efter varje mål i stället för att se till att han är riktigt mätt. speciellt inför långa vilan :wink:

hur är mörkläggningen?

eget rum?

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Hej Videunge!!!

Ojdå blev lite fel där :D Ja han sover vid 8.45 (45 min) och vid 16.00 (45 min).

Jag har precis ändrat lite på tider i schemat.

Innan såg det ut såhär
07.00 godmorgon amma
08.15 gröt
09.00 sova 45 min
11.00 lunch mat och påfyll. amma
12.00 sova 2 tim
15.00 mat igen påfyll amma
18.15 gröt
18.45 påfyllning amma
19.00 godnatt

när vi hade såhär så var han väldigt gnällig i vakenperioderna och åt dåligt. Så fort jag satt ner honom i stolen så började han att gnälla och var inte intresserad. Någon gång ibland så åt han bra men fler ggr dåligt än bra.
videunge skrev:hur är mörkläggningen?

eget rum?
Det är kolsvart i hans rum. Det hänger massor med lakan över hans fönster :D Han sover i eget rum sedan 1 månad tillbaka. Vi har vårat sovrum precis bredvid så han hör ju oss bra.
Pappa i familjen går upp vid 04.40 på morgonen så antagligen hör han honom. Ska det spela någon roll?!
Jag vågar knappt gå på toa för jag är rädd att väcka honom.. Har jag varit upp på natten så vaknar han ibland och babblar en stund för att sedan somna om igen.
På kvällarna innan jag går till sängs går jag alltid in och kollar honom. Han sover inte speciellt djupt utan vaknar nästan av mitt besök :) Försöker att tajma det så att jag går in när han är i djupsömn men det är sällan jag lyckas med det.

Det positiva med hans tidiga uppvak är att han blir ootroligt bra på att göra olika vackra ljud :mrgreen:

Oj vad rörigt det blev... hmm

Tack! :heart:
Älskade Kevin 20110417
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
Mortuta skrev: Pappa i familjen går upp vid 04.40 på morgonen så antagligen hör han honom. Ska det spela någon roll?!
Jag vågar knappt gå på toa för jag är rädd att väcka honom.. Har jag varit upp på natten så vaknar han ibland och babblar en stund för att sedan somna om igen.
I den här familjen har vi en nästan lika morgontidig pappa. Men jag upplever att de gånger då det vaknats till för tidigt på morgonkvisten har inträffat på helgerna då pappan har sovmorgon. Ett tips mot tidiga morgnar brukar ju vara husljud, så jag skulle inte direkt smyga omkring på tå!
Mortuta skrev:På kvällarna innan jag går till sängs går jag alltid in och kollar honom. Han sover inte speciellt djupt utan vaknar nästan av mitt besök :) Försöker att tajma det så att jag går in när han är i djupsömn men det är sällan jag lyckas med det.
Sluta titta till honom om han vaknar av det! :roll: Han säger med all säkerhet till om han behöver hjälp av något slag! 8)

Hur ser matintaget ut under dagen? Småfolk runt halvåret verkar vara ena riktiga matvrak som kan äta precis hur mycket som helst! Det gäller ju att äta ordentligt på dagarna för att kunna sova gott hela natten, det är hela dagens matintag som räknas.

Här finns en tråd med strategier kring tidiga morgnar, kanske kan du hitta något matnyttigt där.

:heart:
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

SaraMilana skrev:Sluta titta till honom om han vaknar av det! :roll: Han säger med all säkerhet till om han behöver hjälp av något slag! 8)
Ja jag borde väl sluta med det... Har fortsatt med det eftersom jag en gång kom in och då han hade som fastnat lite :D
SaraMilana skrev:Hur ser matintaget ut under dagen? Småfolk runt halvåret verkar vara ena riktiga matvrak som kan äta precis hur mycket som helst! Det gäller ju att äta ordentligt på dagarna för att kunna sova gott hela natten, det är hela dagens matintag som räknas.

6.45 frukost blir det först lite bm efter det är det gröt 7.15. Blir en portion ungefär. Halv tio ammar i 5-10 min när liten vaknar. Lunch består av riktig hemlagad mat. Han äter tills han inte vill ha mer, frukt på det. Mellis vid halv tre består av mosad banan, eller lite gröt/frukt, eller något annat. Mat igen vid kvart i fem. Han äter även här med god aptit massor av riktigt käk tills han inte vill ha mer. Frukt till efterrätt. Vid halv sju äter han en portion gröt och efter det ammar jag honom innan det är godnatt.

Jag har läst den där tråden om olika strategier. Jag har kört stenhårt med en utav dom. Jag kanske får ta och ändra strategi och hoppas på bättre resultat.

Jag har gett pangramsa då han börjar till att bli lite arg och vill komma upp och sedan gått och lagt mig och inväntat väckarklockan. När han ligger och snackar i en timme.. kan jag ge pangramsa tidigare?! Eller ska man bara respektera hans lilla snackstund?
Vet att han har säkert jätte trevligt med sin vackra stämma.. dock vet han mor om att han kommer att bli så trött efter frukost och vill sova mer än 45 min på fm luren..

Jag kanske helt enkelt får gå upp med pappa och storstäda huset i en veckas tid så får vi se om det hjälper! Kanske får två flugor i en smäll där \:D/

:heart: :heart: Hanna
Älskade Kevin 20110417
Tetz

Inlägg av Tetz »

Mortuta skrev:När han ligger och snackar i en timme.. kan jag ge pangramsa tidigare?! Eller ska man bara respektera hans lilla snackstund?
I de perioder vi haft trassel har jag kört pangramsa så fort hon vaknat. Möjligtvis väntat några minuter för att se om hon somnar om själv, men när jag märkt att det vanliga mönstret håller på att upprepas pangramsar jag :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Åhhh vad skönt med internet igen. Efter två veckor utan internet så är det varmt välkommet tillbaka 8)

Vad har hänt med mitt lilla hjärtegos?! Han vill inte sova på nätterna längre.. Trodde att när de "lärt" sig sova på nätterna så skulle de fortsätta med det. Men inte min lilla skrutt inte.
Inte nog med det så är han kinkig på dagarna. Har blivit väldigt mammig och inget är roligt. Tålamod lika med en halv sekund :)

Har ju haft struliga mornar sen vi vagna bort sista nattmålet. Fast då sov han fram till halv sju iaf och var ledsen sista halvtimmen och efter det har han börjat vakna tidigare och tidigare. Tror en politiker är född.. spelar ingen roll vad man gör för att få honom tyst och somna om igen. Han kanske har viktiga frågor att ta upp i riksdagen vem vet.. men jobbar dom verkligen på nätterna #-o
Jag har nu testat att göra husljud, ingen vidare respons. Pangramsat (jaha låter du..tyst.. sen.. just ja jag höll ett viktigt tal) Buffat, tyst blir arg när jag går och fortsätter sedan pratet.
Senaste två nätterna har jag vagnat. Han är tyst meddans jag vagnar men inget tecken på att vilja somna om.
Inatt var han vaken mellan 03-05.30. Natten innan var han vaken vid halv två till halv tre. Sen igen vid halv sex.
Känns som om att han är vaken så länge på natten och blir då hungrig och därmed får svårare att somna om. Kan det stämma?! Sover han för mycket? Vad är dessa struliga nätter och mornar ett tecken på?
Han äter bra på dagarna..

Ja jag vet inte vad jag ska göra eller varför det har blivit såhär eller vad jag kan tänkas göra åt saken. Väldigt förvirrad och kände att mitt inlägg blev väldigt rörigt med :D

Väldigt tacksam för ideer och tankar!!

:heart: Hjälp :heart:
Älskade Kevin 20110417
Tetz

Inlägg av Tetz »

Mortuta skrev:Tror en politiker är född.. spelar ingen roll vad man gör för att få honom tyst och somna om igen. Han kanske har viktiga frågor att ta upp i riksdagen vem vet.. men jobbar dom verkligen på nätterna #-o
:lol: Tack för dagens garv! :lol:

:?: Jag känner mig lite förvirrad över vilket schema han har, och därmed hur mycket sömn han får på dagen... :oops: Kan du skriva schemat?

Jag tycker nämligen att han beter sig som om han sover lite väl mycket på de dagliga sammanträdena i utskotten :lol: Lilla Kevin är snart ett halvår gammal och då brukar det behövas runt 15 h sömn per dag.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Tetz skrev:Jag tycker nämligen att han beter sig som om han sover lite väl mycket på de dagliga sammanträdena i utskotten :lol:
Jag tror jag måste ta ett snack med honom så han sköter sitt arbete lite bättre.. inte kan man ju sova när man har sammanträden inte :mrgreen:

Här kommer vårat schema

06.45 morgon gröt och BM
08.45 sova 45 min
09.30 Bara lite Bm som törstsläckare
11.30 lunch mat
12.00 sova 2 tim (fast han sover bara 1,5 och då har han fått kommit upp)
14.30 mellis frukt, amma lite gröt eller nåt sånt
16.00 sova 45 min
17.00 middag mat
18.45 gröt 1/2 portion
19.00 Bm för att fylla ordentligt
19.15 godnatt

Han blir 7 månader gammal om fem dagar. Vill helst ha en 12 tim natt men kortade ner den istället för lurarna på dagen. Kanske borde ändra tillbaka.

Kanske är lite mycket sova på mitt schema nu, bara det att jag har upplevt honom trött på dagarna.. kan ju hända att han varit vaken på natten istället hmmm ](*,)
sover bra och mycket på dagen och lite och dåligt på natten.
Jag har varit så fokuserad på att han inte får bli övertrött på dagarna att han kanske fått för många timmar sömn på dagarna istället.
Förslag på schema för oss?

sen undrar jag hur mycket brukar ett mellis vara? Ska jag ge tills han inte vill ha mer eller ska jag bestämma hur mycket det borde vara här?

En helt annan fråga. Jag känner mg ibland lite låst med att ha ett spikat schema när jag vill åka till IKEA eller någon annanstans (vilket händer sällan :D, lite som ferdinand) då han inte vill sova i vagnen på ryggläge( blir ett väldans liv). Att åka vid 10.00 tiden och vara borta över lunchen känns inte som det funkar för oss eftersom han kanske somnar fem minuter och det är dagens längsta lur. Är det någon som har några bra tips på hur man beter sig med sovtiderna när man är ute på äventyr? Eller ska jag helt enkelt åka efter lunchen och låta honom få fem min på em?

Tusen tack :heart: :heart:
Älskade Kevin 20110417
Tetz

Inlägg av Tetz »

Mortuta skrev:Han blir 7 månader gammal om fem dagar. Vill helst ha en 12 tim natt men kortade ner den istället för lurarna på dagen. Kanske borde ändra tillbaka.
Ser man på, räkna månader kan jag tydligen inte :lol: Då kanske Kevin ska ner på 14,5 h vakentid till och med.

Vanlig rytm vid 7 månader är 12-45-1,5-20 (enligt Torsmammas eminenta sammanställning :heart: ) så kanske

07.00 Morgon, gröt, BM
09.00 Sova 45
11.00 Lunch
12.00 Sova 1,5 h
14.30 Mellis
16.00 Sova 20 min
17.00 Middag
18.30 Nattslurk (gröt, BM)
19.00 Natti natti
Mortuta skrev:sen undrar jag hur mycket brukar ett mellis vara? Ska jag ge tills han inte vill ha mer eller ska jag bestämma hur mycket det borde vara här?
Eftersom middagen ligger så nära inpå middagen så kan han ju inte äta sig alldeles proppmätt. Begränsa lite grann, alternativt lägg melliset kl 14.
Mortuta skrev:En helt annan fråga. Jag känner mg ibland lite låst med att ha ett spikat schema när jag vill åka till IKEA eller någon annanstans (vilket händer sällan :D, lite som ferdinand) då han inte vill sova i vagnen på ryggläge( blir ett väldans liv). Att åka vid 10.00 tiden och vara borta över lunchen känns inte som det funkar för oss eftersom han kanske somnar fem minuter och det är dagens längsta lur. Är det någon som har några bra tips på hur man beter sig med sovtiderna när man är ute på äventyr? Eller ska jag helt enkelt åka efter lunchen och låta honom få fem min på em?
Sova på mage i vagnen? Eller på sidan i alla fall? Ibland när jag verkligen vill göra något som krockar med bebis schema, så slänger jag om lurarna. Exempelvis tar det långa luren på eftermiddagen istället. För vissa går det bra, för andra blir det kaos :wink: Man får prova helt enkelt, så länge det bara är enstaka gånger som man frångår schemat så är inte en farligt med en kaosdag 8)
Tetz

Inlägg av Tetz »

Tetz skrev:Då kanske Kevin ska ner på 14,5 h vakentid till och med.
Ehhh, eller 14,5 h sömn... :lol:
aso

Inlägg av aso »

Mortuta skrev:Är det någon som har några bra tips på hur man beter sig med sovtiderna när man är ute på äventyr?
Jag har själv svårt att lämna rutinerna :? men har insett att man bara får slänga de åt sidan när man ska på äventyr 8) , det får bli som det blir och för det allra mesta blir det bra om man själv ser fram emot äventyret :) .
Vardag är vardag, då kör vi fasta rutiner, men äventyr det är just äventyr och då blir det som det blir den dagen. Har man en dag fylld med upplevelser blir de små trötta för eller senare och då somnar de, kanske till och med på rygg med ett skynke över vagnen?

:) aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Tack Tetz och aso för era tips till våra äventyr!!
Man kör lätt fast i rutinerna och vill inte till något pris rubba dom, det funkar ju så bra :D Men som ni sagt en dag ibland gör inget.

Jag har dragit ner på Kevins sömn till 14,5. Vi kör schemaförslaget vi fick av Tetz. Började med det i söndags och tycker det har fungerat ganska bra. Tyvärr så blev lillen sjuk, förkyld och feber för första gången så det är svårt att säga om det har hjälpt att dra ner sömnen på dagarna. Nu när han har feber så har han vaknat och låtit en gång i timmen ungefär.
I morse så ringde väckarklockan sju och han sov, om det beror på febern eller att han lessnat på sin röst vet jag inte :) återstår att se...

:heart: Tack åter igen för all hjälp!!! Hoppas ni vet vilket stöd ni ger :heart:
Älskade Kevin 20110417
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Jag vill tacka alla som hjälpt mig på vägen med min lilla guldklimp! Nu sover han sina 12 timmar och jag är så glad att jag inte gav upp :lol:

Vi körde på och var "hård" på morgonen och tog inte upp, han blev frisk och började snacka på morgonen från 5-7 och var jätte trött.
En morgon (2,5 vecka sedan) bestämde jag mig hux flux för att sluta amma och börja ge honom välling till kvällen. Så gjort och han sov till sju direkt. Lilleplutt var ju hungrig trots att att han åt massor på dagen men nattslurken var bröstmjölk och den stod han sig inte så länge på. Slutpratat för politikern, nu har han planer på att bli en stjärna på att krypa :mrgreen:

Så Tack igen, guld värt att ni finns här :heart: :heart:

/Hanna
Älskade Kevin 20110417
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"