Lite funderingar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mortuta

Lite funderingar

Inlägg av Mortuta »

Vilket underbart forum :heart: Alla ni som tar er tid att hjälpa alla oss, om ni visste vad ni hjälper!

Jag har läst och läst i en vecka här på forumet så fort jag har hunnit! Både sambo och hundar tror att jag har blivit tokig, jag som aldrig annars tycker om att sitta vid datorn och läsa :mrgreen:

Jag har beställt barnaboken idag så tyvärr har jag inte läst den än. Däremot har jag läst Sova hela natten boken, det var den som av en slump hamna i min hand och som jag lättad läste igenom direkt!
Larm ska införskaffas den här veckan.

Jag har velat bli mamma innerst inne, men förnekat det just för att jag blivit så avskräckt av vänner och bekanta med barn som har eller haft dåliga sömnvanor. Det är ingen lockande syn att se föräldrar med påsar under ögonen hela tiden vaggandes på ett gråtande barn i famnen. Jag visste hur viktig sömnen är för mig att jag tänkte avstå från dessa underbara varelser, som tur är fick min sambo mig att ändra mig. Idag är vår son 8 veckor, två månader på fredag. Tiden springer och jag vill Njuta av att få vara med om den här händelsen, av honom. Den kommer aldrig åter.

Så.. nu undrar jag lite saker..
Han är som sagt två månader nu på fredag och jag skulle vilja ha ett schema förslag. På SM för 0-2 månader, är det modell upp till två månader eller för två månaders?
Jag har dålig koll på hur min son vill sova och äta. Som det har varit nu har han kunnat vara vaken i fem sex timmar utan sömn om han inte fått sova i bärsjalen eller med mitt bröst i munnen. När jag lagt ifrån mig honom vaknar han genast grymtande efter mitt bröst igen. Har jag varit ute och gått med vagnen så vaknar han inom fem minuter när vi stannat.
Jag har trott att han varit övertrött och lite stressad men BVC svara bara på min fråga att de sover olika mycket och att de somnar om de är trötta, okej tänkte jag..
idag har jag lyckats få honom att somna i vagnen två ggr, på mage. Vid lunch så somna han efter att jag buffat honom några ggr, vakna efter en timme och pruttar och blir arg. Jag försöker att buffa honom igen men utan resultat. Han blir argare och argare. Slutar med att jag vagnar honom tills han tystnar och då tar jag upp honom (en halvtimme efter uppvaknandet). Ska jag göra så eller ska jag ta upp honom innan han blir arg? Ska jag försöka hela tiden ut som jag bestämt att han ska sova? Kan man kombinera buffning och vagning vid sådana tillfällen?

Det här med äta är också svårt.. till kvällen vet jag att jag har dåligt med mjölk. Han får ersättning efter att jag ammat båda brösten, han slukar 120 ml utan problem.
Idag fick han 60 ml efter amning nu innan han somna vid halv fyra. Då sluta han att äta. Jag är rädd att han bara kommer vilja äta med nappflaska om jag ger honom för mycket ersättning.
På morgonen har jag mycket mjölk. Hur ska jag göra? Tips på att kombinera ersättning och amning?
Sen vill han äta tätare än med 2,5-3 timmar emellan sista målet. Ska jag låta han eller ska jag försöka ännu mer att vänta? Ska han få mat direkt efter uppvaknandet eller prata lite först?

Och så till natten. Jag har lagt honom i tre dagar nu i sin säng vid halv nio efter att han fått 120 ml ersättning och blivit proppmätt precis innan läggdags. Han har nästan somnat i min famn men vaknar direkt efter att jag lagt ner honom. Efter 30-45 minuter har han somnat för att vakna vid två tiden. Ska jag ge han nattmål då eller ska jag söva honom igen? Dessutom så vill han äta mycket längre än 20 min. Testade att ge han bröstet i bara 30 min och lag ner honom då vakna han och det blev kaos. Slutade med att jag tog upp honom efter att jag försökt att få honom all lugna sig och somna om i en timme. Fick sen sova bredvid mig :oops:
Ska jag fortsätta ännu mer eller vad ska jag göra då?
Sen undrar jag hur jag ska göra med nattmålen. Nu vaknar han runt två och sen vid fyra och sen vid sex-sju tiden.

Sen undrar jag en annan sak, kan jag ta honom på promenad i vagnen då han ska sova? Har hundar som hemskt gärna vill att matte går ut :) . Hur ska jag göra isf med att han vaknar när jag stannar vagnen?

Ser fram emot svar :lol: så jag kan fortsätta vidare!!
Älskade Kevin 20110417
LindaVega

Re: Lite funderingar

Inlägg av LindaVega »

Hej och välkommen hit. Grattis till sonen :heart:
Svarar på dina frågor allteftersom.
Mortuta skrev:Så.. nu undrar jag lite saker..
Han är som sagt två månader nu på fredag och jag skulle vilja ha ett schema förslag. På SM för 0-2 månader, är det modell upp till två månader eller för två månaders?
När de är så små som två månader kan du med fördel använda dig av standardmodellen som ett sätt att sköta bebisen, inte ha spikade tider. Sträva efter 2-2, dvs 2 timmar vaken och 2 timmar sömn. Läs mer i kompendiet om hur det går till. Det står utförligt beskrivet. Jag har inte haft fast schema på min yngsta förrän han satte hela nätter runt 4 månader, men tiderna blev ungefär desamma varje dag. Det går naturligtvis ha fasta tider också. Jag tror att schemat som finns är för en tvåmånaders, det är först då man kan införa fasta tider. Det ska rymmas 16 timmars sömn 8 timmar vaken. Tre sovpass + en ev powernap på sista vakenpasset.
Jag har dålig koll på hur min son vill sova och äta. Som det har varit nu har han kunnat vara vaken i fem sex timmar utan sömn om han inte fått sova i bärsjalen eller med mitt bröst i munnen. När jag lagt ifrån mig honom vaknar han genast grymtande efter mitt bröst igen. Har jag varit ute och gått med vagnen så vaknar han inom fem minuter när vi stannat.
Om du följer standardmodellen med mat, mat och mera mat, umgänge, vara med i sysslor mm under vakentiden, som max får vara två timmar så sover han gott sedan. Även i stillastående vagn.

Små bebisar behöver äta mycket för att sova gott, och de behöver sova gott för att äta mycket. Allt hänger ihop som du säkert märker. Det ska inte vara en maktkamp där du "bestämmer" att han ska sova då och då, utan det är ett behov som du tillfredställer. Du leder barnet med mjuk men bestämd hand, en skillnad i förhållningssätt. Tycker jag

Det här med äta är också svårt.. till kvällen vet jag att jag har dåligt med mjölk. Han får ersättning efter att jag ammat båda brösten, han slukar 120 ml utan problem.
Idag fick han 60 ml efter amning nu innan han somna vid halv fyra. Då sluta han att äta. Jag är rädd att han bara kommer vilja äta med nappflaska om jag ger honom för mycket ersättning.
Många blandar amning med ersättning och det fungerar bra. Jag fyllde på inför natten med min mellan, och han blev inte förvirrad av det. Det viktigaste är mätt bebis.Då kan man sova gott osv.

Sen vill han äta tätare än med 2,5-3 timmar emellan sista målet. Ska jag låta han eller ska jag försöka ännu mer att vänta? Ska han få mat direkt efter uppvaknandet eller prata lite först?
Ja kvällarna brukar vara ett enda långt amningsmaraton i början.Låt honom äta. Fyll upp med ersättning om det blir för utdraget och snuttigt.
Och så till natten. Jag har lagt honom i tre dagar nu i sin säng vid halv nio efter att han fått 120 ml ersättning och blivit proppmätt precis innan läggdags. Han har nästan somnat i min famn men vaknar direkt efter att jag lagt ner honom.
Han vaknar säkert till och undrar varför han måste flytta på sig. Lägg honom tidigare i vagnen,dvs innan han "nästan" har somnat och vagna några drag.avsluta med skak i handtaget. Avvakta och ge honom möjlighet att somna själv. Behöver han hjälp så vagna några drag igen osv.

Nätterna bestämmer du själv. Inför standardmodellen fullt ut och ge det någon vecka så kanske nätterna ordnar upp sig av sig själv. Om inte, så kan du ge dig på en liten vagningskur för att ta bort ett nattmål. I det här läget hade jag avvaktat och satsat krutet på dagarna.
Sen undrar jag en annan sak, kan jag ta honom på promenad i vagnen då han ska sova? Har hundar som hemskt gärna vill att matte går ut :) . Hur ska jag göra isf med att han vaknar när jag stannar vagnen?
Självklart ska du kunna gå ut med vagnen vid sovdags. Låt honom somna in på egen hand innan vagnen börjar rulla så brukar det inte vara några problem med att gå/stanna under promenaden. Lägg honom och vagna några drag som besked, precis som kvällsläggningen ovan.

Lycka till och rapportera vidare
:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

tack för ditt snabba svar!

På nätterna/morgonen så vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Som inatt så vakna han vid två fick mat, sova igen. Vakna halv fem och bökar och bökar. Vill inte direkt äta utan jag tror att det är toadax. Han fick ur sig lite en timme senare men lugna fortfarande inte ner sig ( vid det laget hade jag lyckats få i han en omgång)Han är sur och fläktar och grejar. Min sambo tar han en stund och går med honom. Tillbaka vid halv sju och äter då. Han somnar och vaknar och fläktar i omgångar fram till halv nio. Hur ska jag göra, gå upp sju trots att han har varit vaken i två timmar från och till? Vad kan det bero på eftersom han är så sur? Vad kan jag göra. Han somna igår kväll vid halv nio, så om han är vaken halv fem till halv sju sju så blir det en väldigt kort natt eller?
Såhär brukar det vara nästan varje natt/morgon för honom så hela förmiddagen blir så konstig.
För övrigt igår så somna han jätte fint i vagnen vid första och andra sovpasset. Lag bara ner honom vagna några gånger avsluta med skak och sen somna han själv :D
Sista sovpasset somna han fint men vakna ganska omgående, sambo var hemma själv då så han tog upp och gav han ersättning och sen somna han. Fast han sov bara 45 min.
Han sov för lite totalt igår. 1,5-2-45 och sen blev det sänggående vid halv nio.

Nu här vid tio lyckas få ur sig lite mer och lugnar sig efter det.

Tack så länge :D
Älskade Kevin 20110417
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

I början av veckan och så gick det så himla bra, han somna skönt i vagnen mätt och trött. Behövde bara vagna en minut och ramsa en gång. I torsdags började det krångla lite.. Jag behövde vagna längre och sen vakna han efter ett tag, vagna, somna, vakna. Ibland sov han längre innan han vakna men ibland så vakna han ganska omgående.
Nu idag så skulle sambon få han att somna mätt och belåten men bara vaknar och skriker hela tiden.
När jag kom in med hundarna en timme senare så höll han fortfarande på. Jag försökte lugna han i vagnen och tillslut fick jag ta upp honom.
Jag väntade ett tag och sen lag jag honom till bröstet, han åt till att börja med men sen kunde han bara inte ha ögonen öppna längre trots att jag tagit upp han och rapat.
Lag honom då i vagnen och han somna direkt. I fem minuter! Försökte vagna igen, slappna av och jag ramsa. Efter en minut så börjar han skrika lite och jag låter honom hållas i någon minut men han lugnar inte ner sig.

Har kört fast tror jag :lol:

Till kvällen så får lägger jag honom i spjälsängen och buffar honom. Vissa dagar så funkar det direkt och andra dagar tar det 45 minuter.
Blir det konstigt om jag använder spjälsängen på kvällen och vagnen på dagen?!
Han vill väldigt gärna somna med mitt bröst i munnen. Har testa att ge han napp men han totalvägrar nu. Han hade napp när han bara var någon vecka. Han kanske tycker han är för stor för napp nu :D

// Hanna
Älskade Kevin 20110417
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej och hjärtligt välkommen till Späda och Små!

Du har fått ett jättebra svar från LindaVega, jag skickar med kompendiet SM 0-2 månader
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

I din profil står det april, lägg gärna till datum så vi vet om det är 1 eller 24 april som stjärnan är född - det gör Stor skillnad så här i början. :D

Lugn i stormen, is i magen! Början är ofta en smula skumpig för människor :D
Sträva efter 2-2 (2 timmar vaken, 2 timmar sömn) men bara Sträva. Många små orkar inte riktigt med vakentiden ibörjan. Särskilt inte på morgonen och då byggs övertröttheten upp under dagen och det blir en trasslig kväll :(

Ingenting är konstigt just nu för Allt är konstigt :D så använd du vagn/spjälsäng som det passar er bäst. Jag har personligen föredragit att vagna men vagnade liiite för mycket kan man säga :lol: :lol: :lol: !

Läs kompendiet, läs Barnaboken, sträva efter en rytm och iakta noga hur liten föredrar sina dagar - morgonpigg, kvällspigg, sova mest när etc.

Och hör av dig snart! :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Jag har beställt barnaboken och hoppas på att den kommer den här veckan så jag kan läsa och läsa :) Känner verkligen att jag behöver läsa på mer för det känns som jag inte gör helt "rätt".

Jag har problem att läsa av min son och se vad han vill när han vill. Vill han ha mer mat, eller är han trött, övertrött.. Vilka sovtider vill han ha.. Hans mamma är lite blind tror jag :?

Att man inte lär sig säga nej. Jag känner att jag har varit iväg på alldeles för mycket med lillen. Jag vill ju bara vara hemma och ta det lugnt, få lite rutiner så min son kan känna sig trygg och harmonisk. Sen bär det iväg till svärföräldrarna, bvc, sjukhuset mm och det slutar med att man varit hemma två tre dagar på en hel vecka. Pust, hur ska jag då få min lilla prins lugn och kunna sova djup skön sömn.
Hur bör man göra när man är borta? Tänkte då vi inte riktigt är på "banan" än.
Igår var vi hos s.föräldrarna och han ville inte sova alls och de tycker man är knäpp när man står och vagnar. Varför tar jag inte upp honom?! Det slutar med att jag tar upp honom och sätter honom i bärsjalen. Resulterar i en övertrött bebis som inte vill umgås. Om han vaknar om och om igen i vagnen får han överhuvudtaget någon sömn då?

Hela helgen har varit "dålig". I fredags försökte min sambo söva honom vid eftermiddagsluren, men gick inte bra. I lördags hade vi besök heeela dagen lång och det blev konstigt med mat och sovtider. Han eller kanske är det jag som inte kan slappna av ordentligt med besök. Han somna inte in bra en enda gång på dagen. Jag försökte vagna men han bara vakna trots att jag proppa han full med mat. Hur ska jag göra här?! Jag matar honom i 1,5 timme sammanlagt och umgås däremellan. Han är helt slut och somnar nästan vid bröstet. Jag lägger ner honom och ramsar och han somnar nästan direkt eller så blir han arg och jag vagnar tills han är tyst och lugn. Han vaknar sen efter en kvart och jag vagnar, han somnar och jag vagnar. För varje gång han vaknar upplever jag att han blir "argare". Ska jag låta honom bli arg? När ska jag ta upp honom?
I förrgår när han inte ville sova i vagnen och bara brusa upp sig så tog jag upp honom och truga i han mer mat och lag honom sedan i sin spjälsäng istället. Behövde bara buffa några minuter så somna han. Ska jag bara köra spjälsängen ett tag?
Idag så vågade jag inte chansa på att lägga han i vagnen så jag lag honom i s.sängen på en gång. Han böka och gnällde lite och somna sedan. Efter fem minuter vakna han till och jag lät honom vara tills han blev mer högljudd, gick in och buffa och ramsa och nu sover han sen en timme tillbaka.

Till kvällen lägger jag honom vid halv nio ungefär. Innan sänggående får han båda brösten plus 120 ml ersättning. Vi badar och umgås. Sen lägger jag honom vid bröstet och låter honom äta tills han inte vill ha mer och nästan somnar. Lägger honom och sängen och ramsar och går ut. Ibland somnar han själv och ibland så frågar han lite.
På natten vaknar han vid två halv tre och då ger jag han mat. Ibland vaknar han igen vid fyra och vill ha mat. Oftast så vaknar han sedan vid sex tiden och sparkar och fläktar och är inge vidare sugen på mat direkt. Ska jag göra morgon då när han vaknar vid sex? Har han ont i magen?

Oj vad långt det blev och väldigt osammanhängande :lol:

Ska försöka läsa av honom mer och göra ett försök att hålla mig hemma mera. Men det är inte så lätt när man måste in på bvc och sjukhuset med lillen..
Om man nu ska åka bil, är det bra att försöka få honom att somna i bilen eller ska jag försöka söva honom innan och flytta honom eller är det bra om man gör det på vakentid?

Blev vist lite längre.. men nu så har jag skrivit av mig lite :heart:
Älskade Kevin 20110417
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej kort svar, har lillen bredvid (som är väldigt intresserad av datorn)

Den allra fösta tiden har jag mest hållit mig hemma faktiskt. Jag tar hellre emot besök än åker iväg. Snart nog blir ni friare, och kan träffa folk och umgås på ett annat sätt. Fundera.

Klart du ska läsa av din son, men det är också viktigt att du tar ledningen och styr. Mat i massor och sedan läggas FÖRE övertröttheten kommer. En så liten skrutt kan du inte ramsa, det dröjer ända till han är fyra månader. Vagna kan du göra lite lätt i ro och ev hjälpa till i en skarv. Läs gärna på igen om standardmodellen

Så i korthet. Följ standarmodellens alla punkter Bröst 1, påfyllning, umgänge, skötning och sedan påfyllning bröst 2. Lägg mätt och trött bebis. Vagna ev i ro. Är han mätt så sover han, annars är det mer mat som gäller.

Våga ta ledningen och försök stanna hemma i lugn och ro i åtminstone en vecka. Bvc kan man skjuta på eller ändra tid så det passar bättre.

Kram så länge
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Jag har läst SM modellen massor med gånger men får nog göra det igen! Jag tror att jag är lite stressad och trött själv att jag inte riktigt kan läsa och ta till mig texten ordentligt.

Skrev just ett långt inlägg här med raderade det igen. Insåg att det återkommer till samma sak hela tiden.. sova och äta.

Ska ta till mig ditt råd att stanna hemma hela veckan och försöka koncentrera mig på att få i lillen ännu mera mat och få han att sova gott! :sleep:
Mortuta skrev:Våga ta ledningen och försök stanna hemma i lugn och ro i åtminstone en vecka. Bvc kan man skjuta på eller ändra tid så det passar bättre.
Tack så länge!!!
Älskade Kevin 20110417
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Blev fel såg jag nu.. Citerade LindaVega och inte mig själv :D
LindaVega skrev: Våga ta ledningen och försök stanna hemma i lugn och ro i åtminstone en vecka. Bvc kan man skjuta på eller ändra tid så det passar bättre.

Kram så länge
Linda
Älskade Kevin 20110417
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Ikväll gick det så himla bra att lägga min lilla prins!! Jag amma en sista slurk precis innan sängen inne i sovrummet där det är mörkt så han kan koncentrera sig. Han har nämligen börjat kolla på mig och flinar, vilket resulterar i att han gång på gång släpper taget :D
Han åt någon minut sen så var killen ännu tröttare. Lag ner han i s.sängen, buffa några gånger och sen gick jag. Han var vaken och låg och lät lite. Sen somna han efter tio minuter utan att jag behövde gå in igen :mrgreen:

På dagarna när han ska sova går det sådär, han vaknar och blir lite upprörs och jag buffar el. vagnar tills han slutar och slappnar av. Han somnar in för att sen vakna efter en fem-15 min. Har verkligen försökt proppa honom full med mat, men det är svårt. Han vill inte riktigt äta. Jag har lite lite mjölk så jag ammar först ett bröst sen direkt det andra med rap emellan. Efter det blir det umgänge och så kör jag båda brösten igen. Sen efter det får han en slurk ersättning tills han inte vill ha mera. Sen testar jag ge han bröstet precis innan sovdax igen. Han är svår att få i mat, men uppenbarligen är han hungrig eftersom han vaknar efter en stund när han somnat.
Han blir arg ibland när jag lägger till bröstet och tar bröstet och släpper och tar igen. Det konstiga är att han blir lika sur när nappflaskan kommer.. Då undrar jag om han är hungrig. Efter massa trugande så äter han tillslut. Den enda är att det tar så lång tid att få i han allt så vi knappt hinner umgås däremellan :o
Jag matar honom och därefter är det sov när allt är klart. Om han sover i 1,5 och vaknar efter det så är det inte så lång stund sen han åt ett stort mål. Ska jag vänta en halvtimme, timme innan jag ger han då?
Sen undrar jag att om jag har "bestämt" att han ska sova i två timmar och han vaknar efter en ska jag vagna honom tills han somnar igen för att sen somna och vakna till slutet av de två timmarna?
Jag lägger honom runt åtta tiden, han vaknar halv två ungefär för nattmål. Han somnar om för att sen vakna igen vid kvart i fem. Då ligger han och är arg (ska till att gå på toa, tror jag). Jag tar upp honom för att erbjuda mat men han vill inte äta.
En timme senare bajsar han och är sedan klarvaken. Pratar och har sig ett tag. Jag erbjuder mat igen, då äter han lite och somnar sen igen i 45 min(fast i min säng) :oops: Har inte lyckats få han att somna i sin igen då.
Halv sju vaknar han igen och då går vi upp.
Hur ska jag göra här? När han vaknar och är toaarg? Ska jag göra tidigare morgon? Lägger jag honom för tidigt på kvällen?
Får han tillräckligt med mat på natten/kvällen?

Nu ska jag sova för att vakna till en ny dag med min prins :D
Älskade Kevin 20110417
videunge

Inlägg av videunge »

Hej!
Lag ner han i s.sängen, buffa några gånger och sen gick jag. Han var vaken och låg och lät lite. Sen somna han efter tio minuter utan att jag behövde gå in igen :mrgreen:
:thumbsup:

Ett litet kort svar. Det låter som att ni inte har något fast schema utan strävar efter 2-2? :oops: I så fall är det många som tänker:

bebis vaknar innan 1,5h :arrow: mata lite diskret och lägg igen
bebis vaknar efter 1,5h :arrow: ta upp och starta nytt sm-mål.

ang att det tar lång tid med matning. Vi hade det precis så i början med lillemannen. KÄnner igen mig precis att all tid liksom går åt till att mata och truga och sen sover bebis lite dåligt i alla fall... Jag hade också lite mjölk efter ett tag eftersom han inte åt så bra. Min egen teori att det inte gick i så mycket ersättning efteråt är att man som liten kan bli rätt så trött av att äta på bröst, speciellt när det inte finns så mycket och man får kämpa. Då är man både hungrig och trött när det är dags för flaska om du förstår. då strular det med. :? men det är bara min tanke. :roll:
:idea: Jag gjorde så att i stället för att försöka ta båda brösten i ett svep så ammade jag från 1 och sen fyllde på med flaska och då gick det i mer. sen pumpade jag ur det andra själv och matade i med flaska vid senare tillfälle.

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

I en veckas tid har nu det varit ett riktigt nöje att få lägga lillen för kvällen. Jag har äntligen fått höra hur en bebis låter när denne blir nöjd över att få lägga sig i sin säng i väntan på djup skön sömn, och det ljudet är underbart!! Sa till min sambo att ska vi ha de stå här bra kommer vi bli bortskämda :)

Däremot funkar dagarna sisådär. Vissa är ganska ok, meddans andra(som idag) inte funkar alls.
Jag har inget bestämt schema ännu, funderar på att kanske börja med det för varje dag blir så himla olika som det är nu. Vinner man något på att börja med ett fast schema på en 10 veckors bebis?
Det här med maten strular en hel del fortsatt. Han äter och sen spyr han massor och vill efter det äta igen för att sedan spy upp. Vad gör jag för fel? Hanterar honom försiktigt efter mat och rapar ordentligt mellan ätningarna. Får hela tiden höra att jag ger honom för mycket mat.. Att han bara snuttar vid bröstet och skulle behöva napp istället. Jag upplever det inte som att han behöver napp, men vad vet jag :)
Är det kanske bättre för matningarna om man har fast schema så hans hunger hinner byggas upp?
Som det är nu så kan det bli så kort emellan matningarna. om han bara sover en timme och vi ska påbörja nästa mål efter sömnen. Kan detta påverka alla spyor?
Känns som allt förutom på kvällsläggningarna blir lite här och där o närsom.
Hur "hård" bör jag vara vid tiderna om de är fast schema? Tänkte om han vaknar efter en timme och ska sova en halv timme till.
Eftersom det känns som vi enbart äter mellan sovningarna så känns det som det blir för tätt på med att sova precis när vi avslutat ett mål. Är det bra eller dåligt att lägga direkt efter mat?
Hur ska jag göra om jag vill mata ett helt mål bara med ersättning, bör jag dela upp det i flera delar eller äta allt på en gång?
Natten ser ut som sådan. Brukar försöka lägga honom mellan åtta och nio till kvällen. Han vaknar vid 1.45 för mat och sen igen vid 04.30. Ibland så somnar han om efter fem målet till sex halv sju. Har testat att gen honom en extra slurk i sömnen vid 22.30 men det verkar inte göra något med de andra nattismålen.
Han är ofta otålig på morgon när jag försöker ge han mat. Ska jag vänta ett tag innan jag ger honom frukost?
Verkar det som att han får i sig för lite på dagen med tanke på nattens mål?

Ska försöka klura på ett schema..

:heart: Tack så länge!
Älskade Kevin 20110417
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Igår morse så började vi på ett fast schema. Hela dagen och natten gick jätte bra! Han somna bra vid alla läggningar, endast vid emlur som han vakna efter en timme och jag fick vagna.

Igår så åt han bara bröstmjölk på dagen och var nöjd med det, antingen beror det på värmen eller att det går längre mellan matningarna. Han spydde mindre igår också. Till kvällen fyllde jag på med lite ersättning. Jag tänkte köra på det här schemat nu i en vecka för att se hur han verkar tycka om det.

Vi testar:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
01.30 Nattmål
04.45 Nattmål

Han vaknar vid halv ett och kvart i fem på natten. Vet inte om jag ska ta bort det första målet nu på en gång eller om jag ska köra på schemat några dagar först?!

Nu vakna han.. i väg och vagna lite :D

:heart: Tack :heart:
Älskade Kevin 20110417
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Har en liten fråga till angående bilåkning.
Vi ska iväg till svärföräldrarna nu på fredag på födelsedagskalas. 45 min enkel resa.
Så nu undrar jag om någon har något bra råd att ge mig om hur jag ska lägga upp det på bästa vis. Vill att det ska bli så bra som möjligt med sova och äta. Tänkte bara vara där i två tre timmar och sen hem igen.
Är det bäst att åka vid sovtid eller på vakentid?
Något annat som är bra att tänka på när man åker bort?
Vi har ju precis börjat med fast schema så egentligen borde vi kanske inte åka bort med lillen. Nu är det så att gammelmormor från norrland är här och vill hemskt gärna se den lilla, varav vi inte kan säga nej riktigt.

För övrigt så har det gått ganska bra idag. fm lur gick bra, lunchluren gick knappt alls, em luren gick också bra! Har precis lagt honom nu. Buffa några gånger och gick och nu sover han :D
Vid lunchluren vakna han heeela tiden (eller somna aldrig riktigt). Efter en timme så böt jag från vagnen till spjälsängen och där verkar han trivas mycket bättre. Somna efter en kvart och sov tills klockan var två.

Det känns så skönt att ha börjat på fast schema!!
Älskade Kevin 20110417
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mortuta :D

Klart att gammelmormor vill snusa bebis :heart:

Hur gâr det med bilâkandet vanligtvis? Vâra killar har inte gillat att âka bil vakna förrän nân gâng runt âret om jag minns rätt. Vâr strategi var att âka vid sovdags (pâ kvällen om det var lângresa).

Vad tror du om att âka pâ morgonen lagom till första luren och sâ lägga över honom i vagn/resesäng när ni kommer fram (alternativt sitta kvar i bilen om han inte gillar att bli förflyttad, svärisarna kanske vill ha lite tid att morna sig ocksâ :roll: :lol: )

Sen kan hela sällskapet njuta av lilla Kevin hela vägen fram till hans sovtid (dâ ni passar pâ att äta lunch 8) ).

Köper han att âka bil vaken sâ kan ni ju âka hem sen när under nästa vakenpass, annars vänta in nästa lur.
Mortuta skrev:Något annat som är bra att tänka på när man åker bort?
Föutom blöjor, ombyten och sânt sâ har jag alltid med mig ett ton näsdukar alternativt nâgra "snuttetrasor". Alla värdar uppskattar inte att deras (enda :lol: ) hushâllsrulle helt förbrukas till bebiskräk. :wink:

Hoppas ni fâr en jättemysig dag med familjen.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"