Jag har läst och läst i en vecka här på forumet så fort jag har hunnit! Både sambo och hundar tror att jag har blivit tokig, jag som aldrig annars tycker om att sitta vid datorn och läsa
Jag har beställt barnaboken idag så tyvärr har jag inte läst den än. Däremot har jag läst Sova hela natten boken, det var den som av en slump hamna i min hand och som jag lättad läste igenom direkt!
Larm ska införskaffas den här veckan.
Jag har velat bli mamma innerst inne, men förnekat det just för att jag blivit så avskräckt av vänner och bekanta med barn som har eller haft dåliga sömnvanor. Det är ingen lockande syn att se föräldrar med påsar under ögonen hela tiden vaggandes på ett gråtande barn i famnen. Jag visste hur viktig sömnen är för mig att jag tänkte avstå från dessa underbara varelser, som tur är fick min sambo mig att ändra mig. Idag är vår son 8 veckor, två månader på fredag. Tiden springer och jag vill Njuta av att få vara med om den här händelsen, av honom. Den kommer aldrig åter.
Så.. nu undrar jag lite saker..
Han är som sagt två månader nu på fredag och jag skulle vilja ha ett schema förslag. På SM för 0-2 månader, är det modell upp till två månader eller för två månaders?
Jag har dålig koll på hur min son vill sova och äta. Som det har varit nu har han kunnat vara vaken i fem sex timmar utan sömn om han inte fått sova i bärsjalen eller med mitt bröst i munnen. När jag lagt ifrån mig honom vaknar han genast grymtande efter mitt bröst igen. Har jag varit ute och gått med vagnen så vaknar han inom fem minuter när vi stannat.
Jag har trott att han varit övertrött och lite stressad men BVC svara bara på min fråga att de sover olika mycket och att de somnar om de är trötta, okej tänkte jag..
idag har jag lyckats få honom att somna i vagnen två ggr, på mage. Vid lunch så somna han efter att jag buffat honom några ggr, vakna efter en timme och pruttar och blir arg. Jag försöker att buffa honom igen men utan resultat. Han blir argare och argare. Slutar med att jag vagnar honom tills han tystnar och då tar jag upp honom (en halvtimme efter uppvaknandet). Ska jag göra så eller ska jag ta upp honom innan han blir arg? Ska jag försöka hela tiden ut som jag bestämt att han ska sova? Kan man kombinera buffning och vagning vid sådana tillfällen?
Det här med äta är också svårt.. till kvällen vet jag att jag har dåligt med mjölk. Han får ersättning efter att jag ammat båda brösten, han slukar 120 ml utan problem.
Idag fick han 60 ml efter amning nu innan han somna vid halv fyra. Då sluta han att äta. Jag är rädd att han bara kommer vilja äta med nappflaska om jag ger honom för mycket ersättning.
På morgonen har jag mycket mjölk. Hur ska jag göra? Tips på att kombinera ersättning och amning?
Sen vill han äta tätare än med 2,5-3 timmar emellan sista målet. Ska jag låta han eller ska jag försöka ännu mer att vänta? Ska han få mat direkt efter uppvaknandet eller prata lite först?
Och så till natten. Jag har lagt honom i tre dagar nu i sin säng vid halv nio efter att han fått 120 ml ersättning och blivit proppmätt precis innan läggdags. Han har nästan somnat i min famn men vaknar direkt efter att jag lagt ner honom. Efter 30-45 minuter har han somnat för att vakna vid två tiden. Ska jag ge han nattmål då eller ska jag söva honom igen? Dessutom så vill han äta mycket längre än 20 min. Testade att ge han bröstet i bara 30 min och lag ner honom då vakna han och det blev kaos. Slutade med att jag tog upp honom efter att jag försökt att få honom all lugna sig och somna om i en timme. Fick sen sova bredvid mig
Ska jag fortsätta ännu mer eller vad ska jag göra då?
Sen undrar jag hur jag ska göra med nattmålen. Nu vaknar han runt två och sen vid fyra och sen vid sex-sju tiden.
Sen undrar jag en annan sak, kan jag ta honom på promenad i vagnen då han ska sova? Har hundar som hemskt gärna vill att matte går ut
Ser fram emot svar