Kurstart och schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
frk Carlsson

Re: Kurstart och schema

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen,

för oss var det så här - när vi väl släppte nattmatningen och slutade buffa vid uppvaken och ramsade ist - dvs körde som man gör i kuren: då satt det som en smäck. Och vi körde den (kuren) fullt ut som sagt eftersom det kändes som att det var det som behövdes för att vi inte skulle dra ut på det i all evinnerlighet. Detvar inte konstaigare än att en dag bestämde vi oss och bara "nu kör vi" och sen så ramsade vi bara den natten, ist för att buffa. Jag fick tipset här på forumet att göra så eftersom vi ändå buffat så pass länge. Så, det var bara på't och det gick fint (men vi skippade buffningen som sagt och började som på natt 2 fast det var natt 1 om du fattar :wink: )

Så, det är min erfarenhet och mitt svar på dina frågor :wink:

Kan tillägga att min son oxå var STOOOR (han vägde 4,7 kg när han föddes och gick stadigt upp i vikt efter det) men eftersom han åt som en häst på dagtid (mat och gröt) så var han proppmätt nattetid. Så det kanske är det, alltså ang maten, som du behöver känna dig säker på innan ni är "där"?

Kram.
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Inatt var en bra natt igen, hon sov 19-07 med ett uppvak vid tio och sedan lite mat vid två, men då åt hon inte upp allt, kanske inte så hungrig ändå :wink: Nu har jag kokat lite kyckling så får vi se vad lilla fröken tycker om det imorgon :) Jag tvivlar ju på att hon egentligen behöver äta på natten, hon äter ju rikligt på dagen. Jag tror att ert sätt kanske passar för oss också, när vi börjar buffa när hon vaknar och snackar på natten (och gärna vill ha mat) blir hon ju bara riktigt arg, så att ramsa skulle nog vara mycket bättre. Hur gick det för er? Mycket frågor? Och ni körde buffning som krisverktyg?
Penny född 2011-05-12
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Penny11 skrev:Jag tvivlar ju på att hon egentligen behöver äta på natten, hon äter ju rikligt på dagen.
Jag är benägen att hålla med dig :wink:

Alltså...vi hade ju bestämt oss för att kura Sigge, det var eg bara en tidsfråga. Så fram tills det att jag kände mig mogen så bemötte vi honom med buffning när han vaknade på nätterna. Buffade tills han i princip somnade om och sen ramsade vi oss ut x 4. Han fick dock äta vid två tillfällen, ung samma tid varje natt, som jag skrev förut.Efter amningen la jag ner honom på mage och ramsade ut.

Men sen så hände det en massa som gjorde att jag kände att nu funkar inte det här längre, vi måste alla få sova. Och då bara struntade jag att gå in och buffa en natt och stod kvar utanför och ramsade istället. Jag tror att jag fick stå i 3-4 omgångar på 30-60 min vardera den natten.Det var inget skrik och panik utan mer frågor och gnölade som kom och gick. Sedan blev det mer utdraget natten efter det , då sov han i ett sträck ända fram till 03.45 :o innan han gav sig tillkänna och då tog han ramsan på en omgång x4 :mrgreen: . Tredje natten sov han hela natten!

Så va det med det. Men jag vill ändå kalla det för att vi kurade, för vi körde i 11 dygn, och efter boken. Senare i kuren blev det som sagt en del frågor avs vargtimmen och tidiga morgnar, men det tog vi i bara farten eftersom ramsan var så pass etablerad vid det laget.

Solfjädern är ju det man kör som krisverktyg efter första kurnatten, buffningen måste man lämna därhän när man går från Lugnet mot Säkerheten. Sigge blev så förbannad när vi introducerade den så vi lät honom vara ifred.Därför har vi aldrig kört ngt direkt krisverktyg, varken under kuren el efteråt. För oss har det funkat bäst med att bara låta honom vara och lugna ner sig i sin egen takt, evatt han fått ngn ramsa lite då och då beroende på situation. Husljud har dock varit ett bra komplement när det varit "oresonligt", han har lugnat ner sig snabbare om man har låtit utanför dörren och haft på micron, vattenkokaren, diskmaskinen, plockat glas, gått i trappan som knarrar etc etc.

Hoppas det kan hjälpa er en bit på traven!

/Sanna
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Oj oj, vi har en riktigt arg tjej ikväll... Hon somnade vid sju och sedan vaknade hon ungefär en halvtimme senare (som hon så ofta gör) och vägrar att somna om, pappan kämpar på eftersom det här är min "lediga" kväll och hon blir inte lugnare om jag tar över. Förstår inte riktigt vad som hände nu, vi har ju haft flera bra kvällar/nätter, hon har visserligen gått in i en utvecklingsfas och då brukar tyvärr sömnen strula ännu mera :sleep:

Kan man kanske säga att ni "smög" in ramsan då? Iom att vi kört SM kanske vi kan göra på samma sätt, börja ramsa på dagar och kvällar? Äh, jag vet inte alls nu, det verkar som om jag drar mig för att köra en riktig kur iaf, vet inte riktigt om jag pallar med en massa ev. gråt :(
Penny född 2011-05-12
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Nu fick hon somna i vår säng... Pappan ville ge henne nappen men det sa jag nej till. Nä, dags att putsa upp attityden och ta tag i det här nu, hon kan inte börja sova i vår säng igen, vi sover alla mycket sämre då! Ska nog plocka fram boken igen och sedan får vi göra det här en gång för alla liksom ni har gjort!
Penny född 2011-05-12
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :D

Läs så ögonen blöder, så finns vi här :wink: Jag skickar lite attityd också 8) :mrgreen:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ja, kör på så det ryker! :) Det var så det blev för oss till slut som sagt när jag kände att nu funkar inte det här. Den känslan av att "nu är det NOG" hjälpte mig långt och fanns med mig hela första natten när jag bytte taktik och började ramsa enbart.

Jag skulle nog inte vilja kalla det för att vi smög in ramsan (?) utan snarare att vi helt enkelt kurade rätt va det var ("PANG PÅ") och på så sätt gav honom samtliga förutsättningar som krävs för en god sömn.

Ja, gör så nu -L Ä S. Sen finns vi här , som Lilleloppansmamma, oxå skrev.

:heart: :thumbsup:
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Tack så mycket för era svar! Just nu är det krångel, krångel och lite till krångel med sömnen, som det alltid varit när hon är i en utvecklingsfas :( Vi får se om vi påbörjar en kur om någon vecka eller om vi avvaktar tills den här fasen är över. Vi håller på att renovera hennes rum också, det kanske är lika bra att påbörja när hon kan få flytta in till eget rum?

Just nu tar jag gärna dagslurarna i vagnen om jag inte känner att jag har energi att "bråka" med henne. Jag är trött efter två kämpiga nätter, igår la jag tillbaka gurkan i bestickslådan och idag tänkte jag ha linfrö i thét ist för på yoghurten... Stackars lilla skrutt höll på att somna i babygymmet mitt på dagen igår vilket aldrig hänt förr...
Penny född 2011-05-12
LilloppansMamma

Hej!

Du, de små liven behöver ju sova i vilket fall som helst eller hur? :wink: Kanske är hon grinig, klängig av den banala anledningen att hon är trött? Att vänta ut utvecklingsfasen gör nog ingen nytta, tänker jag.

Så länge ni kan erbjuda:
:arrow: mat, i rejäla mängder.
:arrow: en egen vrå, där det är kolsvart.
:arrow: en attityd av självklarhet ( som ni får när man har läst, läst och läst i SHN-boken)
:arrow: en massa bus och skratt

då kan ni starta en kur. Innan kurstart går det alldeles utmärkt att ta dagslurarna i vagnen. Inte ska du behöva "bråka" (noterade dina citattecken, för inte bråkar du, du guidar och leder väl? :wink: ).
Penny11 skrev: Stackars lilla skrutt höll på att somna i babygymmet mitt på dagen igår vilket aldrig hänt förr...
5-minuter får hon lov att sova utanför schemat. Det kan du bjuda på. :lol:

För du vet väl att det finns ljus i tunneln? Du, in och läs här; http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... f=7&t=2010
Bättre pepp än så finns inte. Ni kan också, hela familjen, få njuta av det goda livet. Det finns en väg ut ur sömnlöshetens träsk. :wink: :lol:

Penny11

Inlägg av Penny11 »

Det är väl just det där med attityden som brister, den försvann liksom när sömntimmarna försvann. Det känns lite som om fallet blir hårdare när man har fått sova ok, och man plötsligt inte får det längre... Skruttan höll på att somna i gymmet strax innan luren så ingen fara på taket, det blev hopp i säng på en gång :D Jag tror att jag har bra koll på allt nu, ska bara hitta energin och beslutsamheten så att vi fixar detta!
Penny född 2011-05-12
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:thumbsup:
LilloppansMamma

Jag, som är inte är så tålmodigt lagd :roll: blev ibland lite sur och vresig i mina svagaste stunder, liksom JAG vill sova ( ja, där tänkte man inte så fromma tankar, inte)

Men jag använde den där frustrationen, omvandlade den till attityd och j*vlar anamma- si där-nu får vi ALLA sova.

Så det tycker jag också att du ska göra :wink:

frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ja, jag håller med Lillaloppansmamma jag. Efter att ha gått och velat och försökt bestämma datum för Sigges kur förra hösten,så kom då den där hemska tidpunkten då ngt tråkigt hände i mitt liv och jag inte orkade vara uppe och springa på nätterna och oroa mig för ngt så "simpelt" som sömn (när jag faktiskt eg visste bättre :roll: ).

Den insikten gav kraft , så jag använde den.

Skickar lite sånt till dig!

:heart: :thumbsup:
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Hej och tack igen för alla svar!

Som det ser ut nu kommer vi att starta en kur inom en månad, för tillfället håller vi på att renovera och iordningställa skruttans rum. Vi väntar också hem lägenhetens alla dörrar som håller på att fixas upp (har inte varit något vidare att leva utan t ex toadörr kan jag intyga :wink: )

Sömnen funkar ok för tillfället, på dagen är det bara den långa luren det vaknas någon gång på om den inte tas i vagn. Penny somnar kl 19 men på kvällen behöver hon oftast hjälp att somna (lite buff) och sedan vaknar hon ALLTID efter prick 30 min med gråt men somnar om ganska lätt med lite buff. Efter det vaknar hon i regel upp en gång till kring halv tio med gråt. En gång förra veckan vaknade hon inte upp alls på kvällskvisten, då hade hon bara haft en 20 min lur på eftermiddagen, kan det ha något med det att göra?? :-k . Vidare vaknar hon en gång mellan 01:30-03:30 och vill äta, här vaknar hon inte med gråt utan ligger och snackar. En gång har hon sovit över nattmålet, det skedde förra veckan. Nu när hon äter på natten äter hon dock bara ca 100 ml, och det går vääääldigt långsamt...

Min fråga är hur jag ska hantera "matuppvaket" under kur, självklart ignorerar jag snack men tillslut övergår det i gråt, dock inte i ledset gråt. Ska jag ramsa vid första stavelse från hennes säng eller avvakta? Fast ramsan kanske inte har så stor effekt första kurnatten?? Avvaktar man övergår det alltid i gråt efter ett tag och att buffa går inte alls, då eskalerar skriket bara.

Vi har under den här tiden jobbat mera på att hon ska somna in själv, och under dagen går det oftast bra, efter 5-10 min gnöl somnar hon men inte på kvällen...

Pennys schema ser ut så här och vi har en strålande glad tjej om dagarna :D

7.00 Godmorgon!
7.10 Frukost- Gröt med mycket päronpuré för att inte bli hård i magen, välling efter så mycket man vill ha
9.00 Sova 45 min
11.00 Lunch- Kött-och grönsakspuré och vatten att dricka, eventuellt fruktpuré som dessert
12.00 Sova 1,5 h
15.00 ”Middag” Kött-och grönsakspuré och vatten att dricka, eventuellt fruktpuré som dessert
16.00 Sova 45 min
18.00 Gröt med mycket päronpuré för att inte bli hård i magen
18.45 Godnattslurk- välling
19.00 Godnatt!
Penny född 2011-05-12
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Tycker det låter som ett bra beslut att vänta tills det känns helt rätt då attityden är ett MÅSTE för lyckad kur. Att svaja fram och tillbaka gör ingen glad och att avbryta mitt i en kur är inte så lyckat för då om något förmedlar man att mamma och pappa faktiskt inte vet... :?
Min fråga är hur jag ska hantera "matuppvaket" under kur, självklart ignorerar jag snack men tillslut övergår det i gråt, dock inte i ledset gråt. Ska jag ramsa vid första stavelse från hennes säng eller avvakta? Fast ramsan kanske inte har så stor effekt första kurnatten?? Avvaktar man övergår det alltid i gråt efter ett tag och att buffa går inte alls, då eskalerar skriket bara.
Det beror på vilken dag i kuren du är på exakt hur man agerar. När du kurar ska du först ha läst boken och helst kunna den utantill :mrgreen: sen bollar du tankar och idéer med oss här i forumet och vi hjälper dig exakt med hur du kan agera vid en given situation.
Sömnen funkar ok för tillfället, på dagen är det bara den långa luren det vaknas någon gång på om den inte tas i vagn. Penny somnar kl 19 men på kvällen behöver hon oftast hjälp att somna (lite buff) och sedan vaknar hon ALLTID efter prick 30 min med gråt men somnar om ganska lätt med lite buff.
Mitt råd är att du är försiktig med att använda verktygen som ingår i "sova hela natten-toolbox" (buffa, solfjädra, ramsa, vagna). Dessa verktyg kommer att behövas under själva kuren och det är synd att ha "förbrukat" dom innan.

Du är varmt välkommen åter när du bestämt dig för att kura!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"