Kurstart och schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Penny11

Kurstart och schema

Inlägg av Penny11 »

Hej!

Vi har följt standardmodellens tänk nu i ungefär 3 månader med lilla Penny 5 månader. Penny sover ok men vi skulle vilja genomföra en kur nu för att sömnen ska "sätta" sig rejält och för att ta bort nattmålet. Med ok sömn menar jag att hon somnar relativt lätt, men vaknar mellan 4-8 gånger per natt och behöver hjälp för att somna om (napp, buff och mat en gång) På långvilan (2h) på dagen vaknar hon gärna varje halvtimme. Hennes dagschema har sett ut som följande:

Godmorgon kl. 7
Äta mellan kl 7-7.30
Sova 30-60 min mellan kl 9-10
Äta kl 10.30
Sova kl 12 2 h
Äta kl 14
Sova 30-45 min kl 16-16.30
Sova natt mellan kl 19-19.30

Mattiderna har inte varit fasta utan anpassats efter Pennys hunger (fy fy?) men sovtiderna har varit ganska fasta. Nu tycker jag dock att dom börjar bli svårare att hålla då hon orkar vara vaken ca 2,5 h, och lägger man henne tidigare ligger hon bara och bökar tills ungefär 2,5 h har gått. Frågan är: Ska vi fortsätta köra på det här schemat ändå eller har ni förslag på ändringar? Inatt vaknade hon och ville äta halv fyra, men då hon hade ätit 1,4 l ersättning under dagen/kvällen tvivlade jag på att hon var hungrig egentligen. Vi kunde inte få henne lugn genom buffning så tekniken sitter nog inte, jag tog ist upp henne ( [-X ) och vagnade och hon tystnade och somnade om efter ca tre minuter och sov tills kl sju då jag väckte henne. Tankar och tips inför kuren? Funderar på att köra i helgen eller ev. nästa helg!
Penny född 2011-05-12
videunge

Re: Kurstart och schema

Inlägg av videunge »

Hej

Välkomna! jag har några tankar om ni bestämmer er för att kura. Dels, skffa "sova hela natten" och läs den läs den och läs igen. Så ni vet exakt vad ni gör. Då blir resultatet som ni vill :wink:

Först och främst, vad äter juvelen? Riktig mat är en förutsättning för att kunna skippa nattmålet. Ni börjar närma er perioden när man kan vara i stort sätt omättlig. :roll: Så in med mat, massa riktig mat. Mattiderna ser rätt vettiga ut fast jag hade nog skjutit på sista maten. Fakrum är att det är möjligt att nätterna ger sig när juvelen får mer mat.

Liten är 5 mån om jag räknar rätt. då behövs det 15h sömn. Fördelat på tre sömnpass blir lurarna då 45min 1,5h och 45 min el 45-2-20 tex. Sätt ett schema och håll det.

Hur sover juvelen? mage med larm? helt mörkt?

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

PS Passa sen på att ta bort nappen. den är glömd på en natt om ni gör det. :wink: Nu öär hon så stor att den bar stör

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Tack för svaren!

Boken är införskaffad sedan några månader och läst noggrannt några gånger, men funderingar kvarstår... Penny äter bara ersättning än så länge, vi kämpar på med smakisar men än så länge hamnar inte så mycket i magen... Med tanke på den mängd ersättning hon sätter i sig tycker jag inte att hungern borde vara så stor, på dagen brukar jag försöka truga i lite mer men det är tvärstopp, hon äter vanligtvis ca 1100-1300 ml per dygn (har även börjat blanda i lite gonattvälling i sista målet) Skruttan sover i sin säng, mörklagt och på sidan, jag vet att magläge rekommenderas men vi vågar inte det. Tanken är att nappen ska bort! Du rekommenderar alltså att behålla nattmålet tills hon äter mer riktig mat?
Penny född 2011-05-12
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Förlåt! Hon äter såklart en sista gång mellan 18-19 också!!
Penny född 2011-05-12
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

JA jag rekommenderar att sätta in mer mat innan ni kurar. Vad kör ni med för smakisar? Majs, sötpotatis, banan, päron är lite söta i smaken och brukar acepteras bra av nybörjare. Och så en rejäl klicka smör på det. mums. gröt brukar också gå hem. Läs om matintroduktion i barnaboken. Kolla gärna Johanna Westmans "andra mosboken" där finns massor bra tips om hur man lätt gör egen mumsig bebismat. Kruxet med ersättningen är att man blir mätt just då. så det stämmer säkert att hon säger stopp, men men står sig inte och man klarar nog inte hel natt på det.

Ang sista målet, jag skulle nog flyttat fram sista "riktiga mattid" den som nu är halv 5 till i alla fall kl17. Nattslurken sen är ju inget riktigt mål uten bara en siste påfyllning innan natten så det gör inget om det är lite tätt därimellan. Nattslurk vid 18 30 kanske så hinner ni med lite skratt också innan sängen.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Sista målet är nu mellan 18-19, hon har börjat äta var fjärde timme eller med lite längre mellanrum på dagen, och är hon inte hungrig är det helt kört att försöka få i något... Äter hon 18 och går och lägger sig 19 går det alltså inte att få i någon slurk, vilket brukade gå för några veckor sedan. De senaste dagarna har hon också velat äta varannan timme på kvällen, rörigt jag vet...

Känslan hos mig är ju också att hon behöver RIKTIG mat, hon är en stor tjej. Vi får helt enkelt jobba vidare med pureérna och den hela, lugna natten får fortsätta vara en hägring ett tag till... Vi har kört med avokado, majs, ärtor, palsternacka/potatis och morot hittills, både hemmagjord och köpt och en smak i taget några dagar. Jag ska fortsätta och experimentera med tidpunkt för smakisarna, hittills har jag gett dem 1-1,5 h efter ersättningen men svaret är kanske att ge när hon är riktigt hungrig. Jag har varit lite rädd att hon inte ska äta av ersättningen om hon får pureé först, jag har tänkt bakvänt jag vet... Meningen är ju att hon ska bli mätt på den riktiga maten! Jag har liksom varit rädd för att den inte mättar och vi får mer nattuppvak....
Penny född 2011-05-12
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Jag känner mig så himla osäker på dagsschemat också... Det verkar som hennes naturliga sömnrytm är uppvak efter en halvtimme, fast just nu sover hon över det :? På hennes 2 h vila mitt på dagen finns det tendenser att vakna på sista halvtimmen, men söver man henne kan hon sova 2 och tjugo minuter... Det kanske vore bättre med 45-1,5-45? Å andra sidan är det jättesvårt att få henne att sova 45 på eftermiddagen :( Åh, jag vet inte hur vi ska göra! Hjälp!
Penny född 2011-05-12
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

ge du purre i smanband med ersättning. jag tror inte att du behöver vara rädd att inte ersättningen går ner. :wink: börjar du sprida ut det så kommer inte aptiten att vara på topp och då blir det krångligt. Om liten har fått in tekniken att äta så våga ös på och mata ( det skall oftast gå fort enl liten) tills det verkligen är stopp med puré. Sen ger du ersättning tills det är tvärfullt. Och ang om det mättar. jo då den mättar! betydligt bättre än ersättning så ös på nu. :wink:

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Hon har inte riktigt någon teknik med maten än men lite går ner iaf... Jag ska börja att ge puré när det är matdags från och med nu! Jag tror att jag provar att korrigera sovtiderna till 45-1,5-45 från och med idag, hon sov exakt 45 min nu och somnade punktligt kl nio!
Penny född 2011-05-12
Penny11

Inlägg av Penny11 »

En liten update :) Vi har ändrat schemat till 45-1,5-45 i två dagar och det känns kanon och funkar jättebra! Helt plötsligt lossnade det med maten också, jag gav gröt efter någon veckas uppehåll och hon åt som en häst av smakisen och sedan slank morotspurén ner hur bra som helst också! Ikväll åt hon stor smakis med gröt och sedan ersättning och nu har hon sovit 2,5 h oavbrutet, annars brukar hon vakna några gånger innan hon somnar in riktigt, kan det vara gröteffekten? :D
Penny född 2011-05-12
videunge

Inlägg av videunge »

gröteffekten är underbar! :lol: MEr mat åt småfolket. bra jobbat. =D>
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Hej igen!

Vi har jobbat på med smakisarna och gröten och det har gått bra, nu äter hon nästan uteslutande grönsaker och gröt på dagarna :D Sötpotatis är storfavoriten! Nu ska vi väl gå vidare till att introducera kött, men något säger mig att det inte blir lika lätt då det inte är sött och gott :wink: Schemat ser ut så här:

7.00 Godmorgon!
7.15 Grötfrukost
8.30 Andra frukost i form av välling
9.00 Sova 45 min
11.00 Lunchgrönsaker, erbjuds ersättning efteråt
12.00 Sova 1,5 h
15.00 Grönsaker, erbjuds ersättning efteråt
16.00 Sova 45 min
18.00 Kvällsgröt
18.45 Gonattslurk, välling

Vi har ju ändrat schema från 30 min-2 h-30 min vilket har gått överlag bra. De första lurarna ligger ju kvar på samma tider men den sista har krånglat lite, inte så konstigt kanske då hon haft det tidigare schemat i ungefär tre månader... Jag har om möjligt tagit sista luren i vagnen då det har underlättat, och jag läst att man kan göra det för att tiden ska "sätta" sig i kroppen.

Vi har också tagit bort nappen :D Det har gått över förväntan och hon sover faktiskt bättre efter det, inte lika många uppvak. Andra natten efter nappbortagandet sov hon 19-03:30 utan uppvak, det har aldrig hänt förut! Igår gick det inte riktigt lika bra men men... Skillnaden är också att efter vi tog bort nappen vaknar hon oftast inte och gråter utan ligger ist och pladdrar :)

Hon vill dock fortfarande äta en gång på natten vilket stör hela dagens matintag känns det som, på frukosten är hon helt enkelt inte så hungrig...

En sak jag undrar är om jag kunde börja jobba in ramsan bakvägen på dagen och natten? Eller måste vi köra en kur? Hon sover ju trots allt ganska bra nu, vaknar bara en eller ett par gånger varav en gång hon vill ha mat. Tendenser finns dock att vakna i vargtimmen...
Penny född 2011-05-12
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej,

vad fint ni jobbar på :D

Jag vill bara säga en sak om att introducera kött och ifall dom inte gillar't. Kör på pastarätter - tomat är sött och de flesta små verkar gilla det. Finns ju många vegetariska alternativ (både att köpa men även om man lagar själv) samt storfavoriten spagetti och köttfärssås el lasagne. När min mellantjej var 5 -12 mån körde jag enbart på 4 pastarätter m tomat från HIPP eftersom hon spydde av bitar. Det blevfolk av henne med.Sen åt hon en hamburgare rakt av en dag och så var det med det :D Huvudsaken att de får äta sig mätta, sen ger sig resten eftersom.

Jag förstår att ni inte börjat kura än, men vad tänker du att trots det sluta amma den där enda gången på natten som hon vill äta och ist vagna bort det målet, om det känns "bättre" än att ramsa? I takt med att hon börjar äta mer på dagtid så blir det där uppvaket bara en gammal vana som hänger med, för då kommer hon vara mätt i magen hela natten igenom :) . Annars blir det ju som du säger - att frukosten blir lidande och då blir hela dagen rubbad.

Vi tjuvstartade med magläge, tog bort nappen , levde efter schema samt ramsade från det att sonen var ca 4 mån (han kurades vid 5.5 mån). Det var väl mest för att "smygkomma igång" så det kanske inte riktigt kan jmfr med er situation eftersom ni kört SM från början.

Vi ramsade när vi lade honom och gick ut, men när han vaknade så buffade vi istället, och jag ammade honom kl 1 och kl 4 för det mesta. För oss krävdes dock att vi körde en hel kur för att det sen skulle sitta, å andra sidan tyckte jag inte då att det blev en sån stor grej när vi väl började med själva kuren. Han gnölade lite och hade sig nån av de första nätterna, men sen så var det inget mer med det. Vargtimmen och tidiga morgnar kan man ju få jobba mer med däremot och då kändes det mer "enhetligt" att ha kört till 110% om du fattar vad jag menar ? Vi tyckte att vi ville köra en kur, ganska så mkt för vår egen skull oxå.Vi ville veta att vi gjort allt vi kunnat för att få honom att förstå att det var nya bud. Annars kändes det som att risken skulle bli stor att det drog ut ganska så länge, nu blev det de här 11 dygnen och sen var det klart, då satt ALLT. Jag vet inte hur det hade blivit annars, det kanske nån annan kan svara på?

Detär säkert olika från "fall till fall" och hur man är som person (barnen de gör ju bara som vi visar att de ska göra :wink: ). Har man börjat med SM så har man ju såklart redan kommit en bit på vägen...

Tycker ert schema ser fint ut, kör på med mer mat är mitt förslag - ni har redan nått framgång så det är väl bara att rida på den vågen tänker jag :D . Puré + frukt två ggr/dag kanske ska vara målet inom en snar framtid (jag har upplevt att inom loppetaven månadkan man nå upp i en hög konsumtion bara man odlar attityden även inom matområdet :wink: ). Bra att ni toppar med ersättning oxå bara för att fylla upp så mkt det går.

Ha det gott!
/Sanna
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Tack för svaret!

Jag ska börja blanda i pasta i grönsakerna, då blir det ju mer matigt, toppentips! (Vår tjej har ätit ersättning hela tiden från BB, ammningen fungerade aldrig, bara lite info)

Ibland försöker vi att hoppa över nattmålet, ofta lite halvhjärtat, beroende på ork :wink: Men oftast ger vi upp eller matar på en gång, då hon annars kan somna om efter lång buffning men sedan vakna upp till varje kvart ända till morgonen ](*,)

Att vagna är nog tyvärr inget alternativ då det nästan är omöjligt att få henne att sova i vagnen på kvällen, hon vill ha sin säng då! Just nu använder vi buffning väldigt mycket som verktyg så jag hoppas inte att vi har "förbrukat" det som verktyg vid kur... Inatt vaknade hon vid halv fyra och låg och snackade, vi lät henne vara men tillslut övergick det i gråt, när vi då började buffa blev hon ännu mer ledsen/arg och vi gav upp efter ett tag och matade... Hmm, så knepigt att veta hur man ska göra tycker jag! Spontant kan jag känna att hon kanske inte direkt är panikhungrig då hon ligger och snackar, då skulle hon väl ha skrikit?? Ska vi buffa oss igenom några timmar några nätter ifall att nattmålet bara har blivit en vana?? Fast att buffa tre timmar känns inte som ett bra alternativ... Och jag tror faktiskt inte att det är så att vi har dålig teknik vid buffningen, hon svarar väldigt bra på den annars, bara inte när det är dags för nattmål... Eller är det verkligen så att hon fortfarande är i behov av nattmat, hon är ju en STOR tjej??
Penny född 2011-05-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"