Frågor kring att kura min 8 månaders flicka

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
videunge

Re: Frågor kring att kura min 8 månaders flicka

Inlägg av videunge »

HEj :D

stopp och belägg, ta genast upp hoppet igen! [-X Det går. jag lovar.
okej, hur går det med de senare måltiderna när de kommer så tätt?
Ibland kan även udda scheman fungera bara ni är fast övertygade om att det gör det. hänger du med. Lita på magkänslan. det jag säger är bara förslag som är meningen att hjälpa till att få det optimalt, absolut inte för att stjälpa er :oops: Så om du tror på det, kör så det ryker, utan att tveka, glad lugn och säker så den lilla älsklingen kan få sin sköna sömn :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Ensamma mamman

Inlägg av Ensamma mamman »

nej du har nog rätt, jag ska justera schemat lite. lägga lunchen tidigare tex. och försöka få in mer sömn. hon är så gott som alltid supergnällig dvs trött mellan 18 och 19. det är inget kul alls och jobbigt för alla. dessutom blir det inget avslutande skratt på kvällen direkt.

jag begriper bara inte hur det ska gå till att skapa längre sömn och få henne att äta på dessa tider....

jag har skjutit upp kurstart några dagar men kommer troligen att börja kura denna vecka.

testade att buffa henne i dag (fick inte somna med tutte i munnen (dock napp) blev arg som satan. jag buffade i ? 10 min och sen sov hon :D hon vaknade en sväng vid 20, arg igen, jag buffade 7 ? min och nu sover hon. lilla pyret gillade det! :sleep:

idag testade jag också att vagna, det fick tyst på henne men så fort jag slutade pep hon igen. då vagnade jag igen och igen och efter kanske 20 min ? så sov hon. hon brukar sova bra i vagnen men nu ville jag få henne att somna lite tidigare därav gnäll-gråten. dock med napp. den ryker snart. \:D/
Ensamma mamman

Hej igen,

I natt kör vi nog... Om jag vågar. Hon är snorig, kanske inte så bra idé?

Har justerat schemat igen, försökte köra på det idag på dagen men det gick inte att få henne att sova mer än 40 min på em. I skrivande stund (kl. 17.30) har hon alltså varit vaken sen 13.45 och röjer runt i lägenheten. Jag trodde hon skulle em-lura länge eftersom hon bara sov 40 min på fm. Men inte. Hon är trött men röjer runt. Om man inte sysselsätter henne gråter hon. Tröttis mao.

Fråga: När hon vaknade för tidigt i em vagnade jag till och från i nästan en timme utan framgång. hon var i iofs ganska lugn ibland men somnade inte. Till slut gav jag upp och då var det dags för mellis. Vad har ni för tips för att få lurarna att fungera?

Så här ser det nya schemat ut (som jag försökte köra efter idag). Vad tror ni om det?

6.45 God morgon!
7.00 Frukost. 1 portion gröt, 1 msk katrinplommon, vatten.
Amning om hon vill.
9.30 – 10.15 Sova
11.15 Lunch. mat motsvarande 1 burk, vatten
13.00 – 14.30 Sova
14.45 Mellanmål, frukt (ev. lite gröt om hon åt dåligt till lunch)
17.00 Middag, mat motsvarande 1 burk, ev. frukt
18.00 Bad, kvällsrutin med lek och mys
18.45 Kvällsgröt + amning
19.00 God natt!

Total vakentid: 9 h 45 min
Total sovtid: 14h 15 min
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

med morgon 6.45 får jag bara ihop 14 tim sömn/dygn. Behovet till 9 mån är 14,5. Kanske göra långluren 2 timmar istället kan vara något?

9-11 mån är sömnbehovet 14 och då kan du korta långluren med 30 min om du vill. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ensamma mamman

Tack för svar! Jag ser att jag räknat fel men hon fyller 9 månader idag (!) och därför har jag räknat att 14 timmars sömn räcker.

jag skulle gärna låta henne sova 2 timmar mitt på dagen men hon sover i princip aldrig längre än 1 h 20 min någonsin så hur skulle det gå till? :? tips?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Då kör du på 1,5 om hon är 9 mån. Perfekt ju!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ensamma mamman

Hej igen!
Nu är första natten avklarad! HURRA!!! Är väldigt nöjd med mig själv, var så nervös innan.

Det gick hyfsat! Hon somnade utan napp och utan tutte och ammades inget på hela natten. Otroligt. Buffade och ramsade varierat när hon vaknade, ungefär som boken anger.

19.00 God natt
19.16 Somnade
19.51 Vaknar i panik och somnar om
20.50 Vaknar (mitt fel!!!, var inne och stökade i rummet.... hrmf...)
22.25 Vaknar
23.07 Grymtar (var nog inte vaken??, ramsade ändå)
02.37 Vaknar mkt ledsen, buffar 3 ggr kort, ramsar, somnar om inom 7 min!!)
04.15 Vaknar Buffar 3 ggr, ramsar, somnar om inom 5-10 min)
06.00 vaknar, buffar, ramsar somnar om!
06.23 vaknar, buffar, ramsar somnar INTE om. Gråter och jag ramsar och buffar till 06.45 då jag gör GOD MORGON!!!

Nu undrar jag ett par saker:

1. Det står att de inte får bli/vara ledsna, då ska man lugna. Men i natt upplevde jag att när hon är ledsen och jag buffar så blir hon ännu ledsnare.

2. Ju närmre morgonen vi kommer, ju svårare blir det att få henne att somna om (kanske inte så konstigt?). Men - efter 06.00 upplevde jag att ramsandet och buffandet störde henne mer än det gjorde nytta. Hon var arg, ledsen och förvirrad över att jag inte tog upp henne som jag brukar. Hur ska jag göra på morgontimmarna, jag vill verkligen inte göra morgon före 06.30 - det är min gräns!!! Om hon låg och snackade för sig själv och var nöjd vore det ju ok, men hon gråter och klagar. Hemskt.

TACK för hjälp och stöd!
Hoppas på snabbt svar inför natt 2!
:heart: :heart: :heart:

Värme och kärlek
Ensamma mamman
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och grattis till en jättebra natt.

Men du, lite frågor om sakers varande måste man ju få ställa, eller hur? Här gäller att du är LUGN och TRYGG oavsett vad du anser henne vara. Hänger du med?

Vissa reagerar så klart med att bli arga, ledsna och besvikna när saker inte är som de brukar. MEN, det tar 3 dagar att lära sig något nytt. Så ha nu lite tålamod. Sen tar det minst 7 dagar till för det hela att sätta sig.

Börja inte ifrågasätta kuren redan efter första natten utan jobba på. Ramsan SKALL ha sista ordet speciellt de första 3-4 nätterna.

Även om hon skriker MER när du buffar första natten så är hon inte ensam med sitt skrik , det är VAD kuren förmedlar. Andra natten skall du börja lunga med ramsan och med husljud, då lugnar de sig ofta lättare i vissa fall. Blir det STOR kris av det hela går du in och buffar. Buffande skall lugna även om de blir en aning argare i början. Men nu natt två, blir hon argare av buffen ja då buffar du antingen fel, eller så var hon inte ledsen till att börja med utan du bara stör med din närvaro.

Så ha lite is i magen nu natt 2 och jobba med ramsan. Ni klarar det!
Man kan säga ramsan så mycket som X60 om så skulle behövas. MEN, man ramsan inte för att sen gå in. Då betyder ramsan "jag kommer" inte "allt är väl och du kan sova" om du hänger med? Så ramsa och avvakta innan du går in och buffar om det blir STORKRIS.

Lycka till nu natt 2.
Tor 2006

Ensamma mamman

Hej igen!

Har nu gjort 5 nätter och i natt sov hon 19-06.45. Jag trodde inte det var sant. Känns fantastiskt och jag är superglad. Hon med ska tilläggas. :D

Jag har dock ett problem och det är daglurarna. Har förstått att det är vanligt men grejen är den att det funkar bra ute i vagnen (stilla eller när jag går). MEN på dagtid hon har inte sovit inomhus sen i våras (och då var det på landet och i en vuxensäng). Alltså har hon inte sovit i spjälsäng på dagen någongång överhuvudtaget. Jag måste kunna lägga henne inomhus också, kan inte gå ut och gå jämt. Jag måste kunna vara hemma på dagarna, iaf ibland, framför allt när det blir kallare.

Idag tänkte jag testa inomhussovning eftersom det spöregnade ute och natten varit så bra. Jag såg att hon var supertrött och hon var mätt. Men det gick inte.

Hon somnade till slut alldeles förtvivlad (menar hulkande) trots 2 ggr buff (som jag inte gjort sen natt 2) och ramsor efter 45 min. Jag trodde hon skulle kräkas ett tag, så mycket skrek hon. Efter bara 30 min sömn vaknade hon. Det var en VIDRIG upplevelse. Jag har inte känt att hon varit otrygg de första 5 kurnätterna men idag på dagen kändes det som jag svek henne. Det lät faktiskt som hon skrek för sitt liv - och JA - jag kan höra skillnad på skrik och skrik.

Jag har gjort enligt boken här, mörkt rum, sköna kläder, dagramsa osv. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Någon som har tips på hur jag kan få henne att sova lika bra inomhus som utomhus? Handlar det bara om att hon måste vänja sig? Ska jag vänta ett par veckor med att introducera inomhussovning?

Hjälp!
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej ensammamamman!

Om jag har förstått saken rätt så har ni kommit in i uppföljningsveckan? Under uppföljningsveckan får man inte lov att byta plats vart luren ska ske [-X . Därför att allt måste få tid att sätta sig. Antingen sker luren i vagnen eller sängen.
ensammamamman skrev:Idag tänkte jag testa inomhussovning eftersom det spöregnade ute och natten varit så bra. Jag såg att hon var supertrött och hon var mätt. Men det gick inte.
När du tänker "testa" då har du inte tagit på dig safariguidesrollen och därmed har du inte heller attityden som krävs. Då vågar ingen unge somna heller. :wink: Min misstanke är att hon inte tog emot verktygandet särskilt väl eftersom hon inte bad om hjälp. Vertyga arga barn, fungerar inte. Här hade det varit klokt att spara på verktygandet- en ramsa. HÖG och TRYGG och sedan rejäla husljud. Mozart, dammsugning, rejält diskslammer. Det är omöjligt att svika henne med SHN-kuren. Aldrig att hon behöver känna att hon är ensam. Fysisk närhet (eller "tröst") ger inte automatiskt emotionell närhet (eller "tröst"). Det har jag personligen upplevt med ett barn som bara skrek och skrek trots att jag kånkade omkring med henne. Attityden måste på plats!

Ta ett beslut vart dagslurarna ska ske från och med nu. Sedan kör du med samma attityd som du har på natten. Det går att minikura dagarna, men jag tycker nog att ni skall kunna arbeta er förbi detta, då ni har så fina resultat på nätterna.

pepp! Lite j*vlar anamma om jag får be [-o< . Här skall sovas och du är guiden som håller vakt. Ok?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Ensamma mamman

Hej och tack för svar!

Tack för info om att man inte får ändra nått under uppföljningsveckan. Jag hade missat det (missat att det var så noga). Bra då blir det utelurar i ca en vecka till (förutsatt att sömnen fungerar i övrigt).

Ang min attityd: Jag lovar och svär att jag var otroligt säker och självklar när jag la henne inne. Jag var faktiskt säker på att det skulle gå, hade ingen osäker attityd alls. Blev mycket förvånad när det inte gick (hon var ju så satans trött och mätt). Tack för tips om verktygandet, jag överjobbade nog. Och tack för tips om husljud osv - men en fråga: Hon är van att det är tyst när hon sover. Jag gör nästan inga husljud alls. Har precis börjat med det när hon ska sova vid 19. Antar att även det är något hon måste vänja sig vid.

Du menar alltså att när alltihop har satt sig (låt oss säga om ett par veckor) så kan jag övergå till en lur inomhus? I framtiden vill jag kunna välja var hon ska sova beroende på vad vi ska göra på dagen och vädret osv osv. Det är väl rimligt?
pepp! Lite j*vlar anamma om jag får be . Här skall sovas och du är guiden som håller vakt. Ok?
TACK, nu jävlar!
Värme och kärlek
Ensamma mamman :heart:
LilloppansMamma

Ensamma mamman skrev:Hej,
Nu har jag kurat min nu 10 månaders tjej och hon sover bra. Somnar 19 och skriker till någon gång under natten då jag ramsar henne.

Några saker är dock fortfarande knepiga:

1. Vargtimmen
Hon vaknar vid 5 varje morgon. Oftast lyckas jag få henne att antingen ligga och snacka och ibland somnar hon om. Inte alltid. Jag tar aldrig upp henne före 06.30 (eg. vill jag göra morgon 06.45). Vi sover i samma rum så detta betyder att vi båda är mer eller mindre vakna från 05.00. Hur får ni era barn att somna om i vargtimmen? Jag har läst i boken men jag upplever inte att ramsandet funkar, hon somnar sällan om iaf... Snart går vi över till vintertid och då blir detta olidligt...! Måste få någon rätsida på detta!

2. Argskrik vid läggning - daglurar
Hon är ofta arg när jag hon ska sova på dagen. Hon skriker och är som sagt förbannad i 2-10 min men sen somnar hon alltid in och är superglad när hon vaknar. MIn fråga: är hon övertrött (jag misstänker det)? Jag gör nämligen alltid samma sak, alltid på samma sätt, puss och kram, lägger ner, på täcket/filt och ramsar med "lugn vanlig" röst, går ut/lbackar från vagnen. Jag tror att hon vet precis vad som gäller men har svårt att komma till ro. Vad tror ni? Ett tag var jag orolig att hon inte kände sig trygg men eftersom jag gjort på samma sätt varje dag i en månad så är jag nu tveksam till att otrygghet skulle vara problemet.

Några kloka synpunkter, idéer?

Varma hälsningar
Ensamma mamman

LilloppansMamma

Hej!

Ja, dessa vargtimmar :roll: :lol:
Kika in dessa :
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 54#p262754

Välj helt enkelt en strategi och kör den utan att darra på målet. :wink:

Sen är det svårt för mig att avgöra om hon är övertrött eller inte. Hur ser schemat ut nuförtiden?

:heart: LilloppansMamma

Ensamma mamman

Hej igen och tack för svar.

Ska välja strategi för vargtimmarna, tack för råd!

Skrik vid läggning har ev spritt sig till att även vara skrikigt på kvällen. Det är helt andra skrik just nu, hon låter som en gris på väg till slakt ungefär. Det är hennes nyaste ljud. Hemskt. Jag är som sagt tveksam till att hon är otrygg i sängen/vagnen detta eftersom jag gjort likadant hela tiden, dvs i över en månad nu. Senaste veckan har hon varit magsjuk (är fortfarande inte bra) och jag tror att det är fler tänder på g. Detta har rubbat saker och ting, tex märker jag att hon vill sova lite mer på dagen. Hon vaknar också av bajs i blöjan, både mitt i natten ibland men framförallt på mornarna. Detta har inte hänt sen hon var 4-5 månader. Tyvärr måste jag då ta upp henne och byta eftersom hon är röd och har ont, och detta kan INTE göras i sängen eftersom hon är dålig i magen.

Teori om övertrötthet. Jag har justerat schemat lite den senaste veckan eftersom jag märkt att hon är trött redan kl 9, detta har fått konsekvenser för em-luren (som jag tidigarelagt något). Mattider oförändrade.

Så här såg idag ut:

Somnade ca 19.20
Vaknade 06.20 Pratar, glad, gjorde god morgon kl 06.30. Ofta vaknar hon tidigare men jag gör inte morgon före 06.30.Målet är 06.45.
06.45 Välling
8-8.30 Macka/frukt/amning
9 - 10.30 Sov. 10 min gnöl innan
11.30 Lunch
13.00 - 14.30 Sov. Ny tid, ibland somnar hon framåt 13.30. Väcker henne senast kl. 15 för mellis
15 Mellis
17 Middag
18.30 Välling + amning
19.00 God natt (arg som sjutton!)

Usch, det känns som vi sakta håller på att tappa vår fina rytm. Jag som tyckte kurandet gått så bra. :(

Kloka synpunkter?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Med lite perspektiv är det inte så att ni håller på att tappa greppet - du behöver sluta leta fel och istället hitta din fina attityd igen. :D

Det är den som förmedlar svaren.

Här sticker jag hål på några av dina myter:

:arrow: tänder är ingen orsak till att vilja sova mindre, eller att man blir mer sjuk. :shock:

:arrow: Barn vaknar inte av att de bajsat, de bajsar för att de vaknar - och är man lite krasslig kan man vakna lite oftare.

Att justera ett scheman är man är lite sjuk är ingen god idé, särskilt inte för att dra ner på lurar etc. Sömn föder sömn, så lägg 30 minuter tidigare nu tills hon återhämtat sig, det främjer bara morgonsömnen. Håll tiderna på dagen.

Hantera nattbajs som du gör, ta upp (om du måste) i mörker, byt i ledljus - inget prat ingen underhållning - lägg igen, självklart bara. Kan du inte ha en liten skötlåda att ta med in i rummet med en liten vattenskål, papperservetter och sedan vårdande krämer för röd rumpa?

Styr upp och kom tillbaka. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"