Frågor kring att kura min 8 månaders flicka

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ensamma mamman

Frågor kring att kura min 8 månaders flicka

Inlägg av Ensamma mamman »

Hej!

Tack för ett fantastiskt forum. =D>

Min drygt 8 månaders flicka vaknar varannan timme (ibland varje) och allt tätare ju närmare morgonen kommer. Jag är ensam med henne och håller på att gå sönder. Något måste göras = här ska kuras! Min mamma kommer att hjälpa mig dagtid (antar att det blir FÖR jobbigt annars…)

Jag har några frågor som jag skulle vilja få svar på innan jag kurar. Jag har läst boken och sökt runt här men blir inte klok på några saker. Är lite rädd att göra fel och vill inte vara det minsta osäker när det gäller. Hoppas någon där ute kan besvara frågorna nedan. :)

1. Tidpunkten: I åldern 7-9 månader är ju en jobbig period för alla små, eftersom det är då de utvecklar ”jaget”. Separationsångest, gnäll och kläng osv. Ser att boken trots det ger exempel på folk som kurat sina 8 månaders. Bör jag vänta tills hon är drygt 9 månader? Är det mindre svårt att kura lite senare (för henne)? Vad har ni för erfarenheter?

2. Nattamning och napp: Hon somnar relativt bra efter att ha fått middag, gröt och ammats (jag försöker se till att hon inte somnar vid bröstet men det är svårt). Vill att hon ska somna själv och vara rejält trött. Det funkar ibland. Ibland får jag gå in och lugna, lägga tillrätta osv. MEN hon vaknar 4-6 gånger varje natt och får då bröstet eller nappen. Hon somnar då om relativt snabbt, jag har aldrig vankat omkring med henne. Jag har istället alltid botat skrik och vakenhet med tutte eller napp :oops: (och nu betalar vi båda ett högt pris i form av dålig sömn för det…). Som jag läser boken så kan man avbryta nattamningen tvärt när man kurar. Förstår jag rätt, kan jag sluta nattamma på en natt? Min dotter ammar inget dagtid. Jag skulle iofs gärna ha kvar kvällsamningen för hon tar inte flaska dvs dricker ingen välling.

Nappen: Har förstått att napp är ett ”no no” och jag håller med om att den en sömnstörare. Men är det lämpligt att ta bort både napp och nattamning samtidigt? Jag försöker att använda nappen mindre på dagtid, hon somnar ofta utan problem i vagnen. Kan jag förbereda henne på något annat sätt? Jag vet inte hur jag ska se på detta. Blir det mycket nytt för lilla pyret om jag tar bort både napp och amning samtidigt? :?

3. Mat: Har förstått att man ska se till att de är proppmätta innan läggdags. Har sett att ni rekommenderar många att öka matintaget innan läggdags. Men om det inte går?! Tips? Hur ska jag tänka? Min tjej är ganska liten i maten, gröt kan hon äta rejält, och jag har kämpat i över 4 månader för att få henne att gilla mat. Nu går det ganska bra men det är fortfarande knepigt ibland. Jag tror inte att hon vaknar på natten för att hon är hungrig!

4. Läggning: Just nu är hon i en period då hon somnar in ganska bra, men ofta får jag gå in några gånger och lägga henne tillrätta och stoppa in nappen… Nu när jag ska kura så ryker ju nappen men låt oss anta att hon somnar in ganska bra ändå! Ska jag då bara ramsa henne och sen när hon vaknar första gången och vill ha bröst/napp buffa + ramsa henne? Jag har läst boken men jag finner inget tydligt exempel som tar upp detta. Kanske spelar det ingen roll? :? :oops:

Stort, stort tack för hjälpen :D
Ensamma mamman
vvfian

Re: Frågor kring att kura min 8 månaders flicka

Inlägg av vvfian »

Undrar exakt samma. Min kille på åtta månader somnar perfekt själv men vaknar och håller på mellan 4-6 ggr från tvåtiden till morgonen. Han gråter inte utan vill ha tutte eller napp och somnar om på fem min. Ska man ändå hålla på även på kvällen då han somnar helt själv?
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Välkommen hit! Förstår att du är trött och slutkörd! tycker du tagit ett bra beslut som tänker kura din dotter så att både du och hon får bättre livskvalitet.

Bra tänkt oxå att ta hjälp av din mamma, att ta både dagar och nätter själv kan som du skriver annars bli lite tungt, även om det säkert går alldeles utmärkt även det med mycket motivation :D
Hur väl insatt är din mor i AW-tänket? kan annars vara bra att du sammanfattar vad ni tänker göra, målet och den generella filosofin gällande sova hela natten så att ni arbetar utifrån samma "tänk".

1. Tidpunkten
Du har helt rätt i att det under vissa perioder är svårare att kura, det är även svårare att kura vissa barn och för vissa föräldrar att kura, utöver det så verkar det som att ju äldre barnen blir desto längre tid kan kurandet ta. I utvecklande perioder drabbas barnet av ångest över allt nytt som sker och behöver desto mer det tydliga ansvaret av en förälder som "har koll" och tar hand om rutinerna, sömnen, maten, det sociala, och sätter gränser. Ju tydligare gränser man ger när barnet mår dåligt, desto bättre mår det. Jag gör själv som så att jag är stenhård med rutinerna och är noggrann på minuten när min son mår dåligt (när han lär sig nya saker). Jag kan inte säga åt hur du ska göra, men att kura ett barn är alltid svårt men resultatet kommer att bli ett glatt, utsövt och piggt barn.

2. Nattamning och napp

Japp du tar helt sonika bort all mat på natten under kurens första dygn. Du tar samtidigt bort nappen som inte längre behövs utan ENDAST är en sömnförstårare. En napp kan vara bra de första månaderna för de barn som annars använder sin moders bröst som napp. Vid cirka 4-5 månaders ålder har detta sugbehov minskat avsevärt och man tar då lämpligen bort nappen (från en minut till en annan). Man slänger helt sonika alla nappar och ser dom aldrig åter. Det kan självklart vara jobbigt för barnet med förändringar men att göra det snabbt och effektivt och visa på en säker attityd blir förändringen snabb och ändå trygg och barnet kommer otroligt snabbt att glömma sina nappar och mammas bröst :mrgreen:

3. Mat
Ja mat är precis som sömnen a och o i AW-tänket. Dock är trötta barn ofta dåliga på att äta vilket kan vara anledningen för din dotter. När du börjar kujra kommer hon att bli ändå tröttare och äta ändå mindre under de första dagarna, men sedan vänder det runt dag 3-7 och en enorm aptit kan istället uppstå. Jag tror att du kommer att få ett helt annat barn som äter gott, sover bra och är pigg och alert hela dagarna. Men... det tar lite tid

4. LÄggning
Från dagen du bestämt att kuren börjar så slänger du alla nappar och all gammal attityd likaså. Fram skall istället AW-verktyg där du buffar, ramsar och solfjädrar efter behov. Somnar hon gott skall du ändå ramsa, ramsa gör man nämligen alltid alltid när hon skall sova i flera år frammåt. Buffa och solfjädra gör du ENDAST när barnet skriker och inte "nöjer" sig med ramsan.

Mitt tips just nu är att skapa ett schema för hur ni vill ha det, inte ett schema hur ni har det just nu utan för framtiden, alltså målet. Skriv sedan schemat här så kan du få hjälp att korrigera det. Det är mycket viktigt att ha ett bra schema, annars blir det svårt att få barnet att sova och äta bra.

Varmt lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Ensamma mamman

:D :D :D

TACK och åter tack för ett fantastiskt utttömande svar! Jag hade missat att någon svarat, såg ditt svar först nu.

Nu ska det kuras! Ska skriva schema, återkommer om det!

Nu blir jag nervös, måste nog samla lite mod först!

Tack igen.

:heart: :heart: :heart: :heart:

/Ensamma mamman
Ensamma mamman

Hej igen "Nat"!
Här kommer schemat. Ungefär så här ser det ut idag och jag tycker det är ett ok schema. Just nu hoppar iofs mat och sovtiderna litegrann, hon utvecklas en massa just nu (har precis lärt sig stå!) - så jag antar att det är därför.

6.45 God morgon!
7.00 Frukost. 1 portion gröt, 1 msk katrinplommon, vatten
9.45 – 10.30 Sova
11.45 Lunch. mat motsvarande 1 burk, vatten
13.30 – 14.45 Sova
14.45 Mellanmål, frukt (ev. lite gröt om hon åt dåligt till lunch)
17.00 Middag, mat motsvarande 1 burk, ev. frukt
18.00 Bad, kvällsrutin med lek och mys
18.45 Kvällsgröt (0,5-1 portion, vatten)
19.00 Amning
19.15 God natt!

Total vakentid: 10,5 timme
Total sovtid 13,5 timme

Några saker och frågor:
1. Jag har som sagt svårt att få henne att äta mer än så här. Vissa dagar blir det tex bara en halv portion lunch. Ibland äter hon inte lunch förrän vid 12.30.... Detta vill jag rätta till. En annan sak: Jag kommer att öka portionerna successivt, lägga till frukt och på sikt lägga in fm-mellis också.

2. Om min bebbe själv får välja sover hon längre på fm än på em. Detta har jag nu ändrat till tvärtom i schemat (längre em-lur än fm-kur). Är det rätt tänkt?

3. Jag vill ha kvar kvällsamningen (hon dricker ingen välling). Är det dumt? Jag tänker att jag ska lägga den 10-15 min före själva läggningen så jag "frikopplar" amning från sömn. Funkar??

Hoppas på svar :heart: :heart: :heart:

TACK och varm kram
Ensamma mamman
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Schemat ser bra ut tycker jag, men lite för lite sömn. Du får lägga på 30 minuter, minst - beroende på om hon är en tröttis eller piggis. Fördela själv där. :wink:

Bra att du ökar på maten. När planerar du att börja kura?

Skriv gärna i din signatur när din dotter är född, ca, och när du planerar kurstart - blir enklare för oss att hjälpa till då. :D

Gällande dina frågor, två av dem svarar du på själv. Den gällande hur hon gör nu, det kan du nästan glömma - för hon kommer anpassa sig till det nya i ett nafs.

Och att de utvecklas - det gör de hela tiden och är ingen ursäkt... :oops: :roll: för att de hoppar med sina tider om man säger. De är vanedjur och kräver sina vanor för att vara harmoniska och glada små skatter. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Ensamma mamman

Tack för svar!
Korrigerar schemat.

6.45 God morgon!
7.00 Frukost. 1 portion gröt, 1 msk katrinplommon, vatten
9.30 – 10.45 Sova
11.45 Lunch. mat motsvarande 1 burk, vatten
13.30 – 14.45 Sova
14.45 Mellanmål, frukt (ev. lite gröt om hon åt dåligt till lunch)
17.00 Middag, mat motsvarande 1 burk, ev. frukt
18.00 Bad, kvällsrutin med lek och mys
18.45 Kvällsgröt (0,5-1 portion, vatten)
19.00 Amning
19.15 God natt!

Min dotter, också en liten :heart: Ester :heart: är född 101214 och jag planerar att starta kuren typ i natt :? Är nervös, rädd att göra fel och inte orka hela vägen.

Tack för stöd! Fantastiskt skönt!
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Här får du mera pepp! Heja, heja, heja =D> :mrgreen: Nu j*klar ska det sovas som aldrig förr :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

ett litet tips bara. lurarna är lite konstig längd på nu. sikta å 20 min, 45 min, 1,5h el 2h som är naturliga sömnpass.
sen är det väldig långt mellan frukost och lunch
bara tänker lite...

jag tror at liten vill sova så läge på morgonen för att första vakenpasset är så långt.

kanske

07 frukost
9.15-10 sova
10,45 lunch
12.30-14,30 sova (eller12.45-14.15 om piggis)
14.15 mellis
17.00 middag
18.30 kvällsgröt+amning
19 sova

vill du verkligen ha 11,5h natt så skulle jag nog lägga in en 20 min på em.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

ja sover man till 14.30 så blir ju mellis när man vaknar så klart :roll: :lol: sorry
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Ensamma mamman

Tack för er respons!!! :D

Lurarna:
Jag vet att lurarna har konstig längd. Men hon verkar vilja sova så just nu. Det är därför jag gjort dem så. Nu tex sov hon precis 1 timme och 20 min. :? Ibland blir det 60 min. Kanske ska jag sikta på standardlängderna som ni anger då de är de mest naturliga för barnet, eller kanske passar de inte min bebbe. Svårt!

Jag upplever också att hon vill sova först efter ca 3 timmar, ev. 2,45, därav längden mellan passen. Men det kanske också justerar sig i samband med kurandet?

Mat
Ja det är långt mellan frukost och lunch. Jag vill eg att hon ska äta vid 11 men det går sällan, hon är helt enkelt inte hungrig efter 4 timmar. Kanske blir hon det när hon sover bättre på natten. Svårt detta också!

En ny fråga!

När man gör ett schema som inte är så likt det som bebben har idag, hur svårt är det då att få in det nya schemat? Menar - om hon sover jättedåligt första kurnatten och dåligt på dagen som följer, blir det inte natt 2 väldigt svår (övertrött osv?). Eller är detta återigen nått som justerar sig under kuren? Hon liksom lär sig vad som gäller och tar lurarna som de ska eftersom hon är just trött?

Hoppas frågan var tydlig... :?
:heart: :heart: :heart:

/Ensamma mamman
videunge

Inlägg av videunge »

HEj

jag tycker absolut att du skall satsa på standardlängder. Precis som i tidigare svar, titta inte så mkt på hur "hon vill ha det" ibland kan man få konstiga tider på lurarna helt enkelt för att liten skarvar mitt i luren och somnar om tex. övertrött...inte riktigt mätt..så sikta på standard du. sen det där med maten. försök ha så jämne mellan måltiderna helt enkelt för att även hungern riktar in sig. nu blir det jätteknökat på eftermiddagen och risken är att det inte går i så mycket som det borde. vill du ha mat kl 11- lägg maten kl11 tycker jag. :wink:

är det en morgonpiggis så absolut kan du ha det som du har det med sen lur på morgonen. MEN vakta på övertrötthet.

bebben anpassar sig rätt fort till nya rutiner om du inför dom med självklar attityd. Ja man är vanligtvis trött i början men snart så kommer de ikapp sömnmässigt och då blommar liten ut som bara den. Håll tiderna och glad säker attityd så blir det kanon.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Ensamma mamman

vilket snabbt svar!

det där med maten: jag begriper inte hur det ska gå till. nu tex. åt hon frukost 7.30 och vill inte ha lunch kl. 11.45. har trugat i 15 min. ställde undan grejerna, tar fram de om 15 min ist.

hur ska jag få henne att äta kl. 11 under kuren om hon inte ens vill äta 11.45?! idag åt hon iofs frukost ngt senare, men det är jämt så här.

vill bara leka, inte äta. inte sitta still. blir arg och slår huvudet i barnstolen.

hjälp!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej hopp :D

för trött för att äta är min tanke? ibland kan ju det strula med.
har du testat att att ge något i handen under tiden ni äter?, liten majskrok eller sockerfri skorpa. så kan du skeda in när du tar ut den försiktigt.

kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Ensamma mamman

Ja, jag har testat allt. Leksaker (funkar ok ibland), vuxensked, vuxenglas, kex... Om hon inte vill ha mat en viss tid, ska jag då strunta i det, dvs hon får gå hungrig? Menar - det kan ju inte vara bra för sömnen, varken lurar eller nattsömn.

Det är så plågsamt för mammahjärtat mär hon inte äter. Usch nu tappar jag hoppet känner jag.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"