Tack för ett fantastiskt forum. =D>
Min drygt 8 månaders flicka vaknar varannan timme (ibland varje) och allt tätare ju närmare morgonen kommer. Jag är ensam med henne och håller på att gå sönder. Något måste göras = här ska kuras! Min mamma kommer att hjälpa mig dagtid (antar att det blir FÖR jobbigt annars…)
Jag har några frågor som jag skulle vilja få svar på innan jag kurar. Jag har läst boken och sökt runt här men blir inte klok på några saker. Är lite rädd att göra fel och vill inte vara det minsta osäker när det gäller. Hoppas någon där ute kan besvara frågorna nedan.
1. Tidpunkten: I åldern 7-9 månader är ju en jobbig period för alla små, eftersom det är då de utvecklar ”jaget”. Separationsångest, gnäll och kläng osv. Ser att boken trots det ger exempel på folk som kurat sina 8 månaders. Bör jag vänta tills hon är drygt 9 månader? Är det mindre svårt att kura lite senare (för henne)? Vad har ni för erfarenheter?
2. Nattamning och napp: Hon somnar relativt bra efter att ha fått middag, gröt och ammats (jag försöker se till att hon inte somnar vid bröstet men det är svårt). Vill att hon ska somna själv och vara rejält trött. Det funkar ibland. Ibland får jag gå in och lugna, lägga tillrätta osv. MEN hon vaknar 4-6 gånger varje natt och får då bröstet eller nappen. Hon somnar då om relativt snabbt, jag har aldrig vankat omkring med henne. Jag har istället alltid botat skrik och vakenhet med tutte eller napp
Nappen: Har förstått att napp är ett ”no no” och jag håller med om att den en sömnstörare. Men är det lämpligt att ta bort både napp och nattamning samtidigt? Jag försöker att använda nappen mindre på dagtid, hon somnar ofta utan problem i vagnen. Kan jag förbereda henne på något annat sätt? Jag vet inte hur jag ska se på detta. Blir det mycket nytt för lilla pyret om jag tar bort både napp och amning samtidigt?
3. Mat: Har förstått att man ska se till att de är proppmätta innan läggdags. Har sett att ni rekommenderar många att öka matintaget innan läggdags. Men om det inte går?! Tips? Hur ska jag tänka? Min tjej är ganska liten i maten, gröt kan hon äta rejält, och jag har kämpat i över 4 månader för att få henne att gilla mat. Nu går det ganska bra men det är fortfarande knepigt ibland. Jag tror inte att hon vaknar på natten för att hon är hungrig!
4. Läggning: Just nu är hon i en period då hon somnar in ganska bra, men ofta får jag gå in några gånger och lägga henne tillrätta och stoppa in nappen… Nu när jag ska kura så ryker ju nappen men låt oss anta att hon somnar in ganska bra ändå! Ska jag då bara ramsa henne och sen när hon vaknar första gången och vill ha bröst/napp buffa + ramsa henne? Jag har läst boken men jag finner inget tydligt exempel som tar upp detta. Kanske spelar det ingen roll?
Stort, stort tack för hjälpen
Ensamma mamman